جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.01.2017, 11:35


مهاجم تبعه قرقیزستان است، ‌۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ با هواپیما از قرقیزستان به استانبول می‌رود. برای آنکه توجه جلب نکند همسر و دو فرزند خود را نیز با خود همراه می‌برد. از استانبول از راه زمینی به آنکارا و از آنکارا روز ۲۲ نوامبر به قونیه می‌رود.

در قونیه خانه‌ای را به بهای ماهانه ۱۱۰۰ لیر اجاره کرده و سه ماه اجاره آن را می‌پردازد. به بنگاه املاک گفته که برای پیدا کردن کار به قونیه آمده است. ۲۹ دسامبر خانواده‌اش را در قونیه رها کرده و برای اجرای عملیات خود به استانبول بازمی‌گردد.

در استانبول در محله «زیتین‌بورنو» (zeytinburnu) واقع در نزدیکی فرودگاه آتاتورک اقامت داشت. هنوز روشن نیست محل اقامت هتل بوده یا خانه‌ی همدستان مهاجم. نیمه‌شب ۳۱ دسامبر با تاکسی عازم محل می‌شود.

ساعت ۱ و ۱۸ بامداد یکشنبه، اول ژانویه، مهاجم با کشتن یک پلیس و یک فرد عادی در مقابل در ورودی رستوران رینا، وارد کلوپ شده و به طبقه بالای رستوران می‌رود. او با احاطه‌ای که از طبقه دوم به مهمانان کلوپ داشت، آنها را زیر آتش مسلسل خود می‌گیرد.

مهاجم در دقایق طولانی که به روی مهمانان آتش گشوده از شش خشاب بیش از ۱۸۰ گلوله شلیک می‌کند. شاهدان عینی گفته‌اند مهاجم برخی از مهمانانی را که روی زمین دراز کشیده بودند با شلیک به سر آنها کشته است. بازرسان تحقیق گفته‌اند مهاجم در به‌کارگیری سلاح حرفه‌ای بوده است.

مهاجم پس از پایان عملیات - احتمالا پایان گلوله‌های خود - در آشپزخانه رستوران لباس خود را عوض کرده و از کلوپ خارج می‌شود.

پس از خروج از رستوران سوار تاکسی شده و اندکی بعد از آن پیاده می‌شود و به راننده می‌گوید که پول به همراه ندارد.

روز دوشنبه، دوم ژانویه و پس از پخش تصاویر تلویزیونی مهاحم، ساکنان محله‌ای در قونیه که مهاجم در آنجا خانه اجاره کرده بود با پلیس تماس گرفته و می‌گویند این تروریست را دیده‌اند.

پلیس همسر مهاجم را پیدا می‌کند. همسر مهاجم در نخستین اظهارات خود گفته است: از طریق تلویزیون در جریان حمله قرار گرفته. نمی‌دانسته همسرش هوادار داعش است.» همسر مهاجم زمان آمدن به قونیه و بازگشت همسرش به استانبول را در اختیار بازرسان تحقیق قرار می‌دهد.

هنوز روشن نیست که در حمله به رستوران رینا تنها بوده یا افرادی دیگری نیز با او بوده‌اند.

عبدالله جان ساراچ سرپرست گروه موزیک رستوران گفته است: «در روز حادثه تدابیر امنیتی آنقدر سنگین بود که نمی‌فهمم مهاجم چطور توانسته وارد رستوران شود.» او گفته شب قبل در کلوپی که در همسایگی رینا قرار دارد، سه فرد مرموز تشخیص داده که میان گروه موزیک در حال آمدوشد بودند.

در شب سال نو میلادی در رستوران رینا ۳۹ نفر کشته شدند که ۲۷ نفر آنها شهروندان خارجی بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024