پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 31.12.2016, 16:25


دویچه وله: مقام‌های آمریکایی می‌گویند در شبکه کامپیوتری یک شرکت تامین برق در شرق این کشور، نرم‌افزار‌ مخربی یافته‌اند که احتمال می‌دهند با عملیات هکری روسی موسوم به «گریزلی استپ» مربوط باشد.

پس از انتخابات آمریکا به نظر می‌رسد هکرهای روسی این بار تاسیسات زیربنایی ایالات متحده را هدف حملات خود قرار داده‌اند. شرکت تولید برق «برلینگتون الکتریک» واقع در ایالت شرقی ورمونت آمریکا اعلام کرده که در شبکه کامپیوتری خود نرم‌افزار مخربی یافته است که با سیستم کنترل شبکه برق این موسسه ارتباطی ندارد. به گفته این شرکت، بدافراز یافت‌شده شبیه نرم‌افزاری است که هکرهای «گریزلی استپ» استفاده می‌کرده‌اند.

«گریزلی استپ» نامی است که در ارتباط با حملات گسترده سایبری ماه‌های گذشته در آمریکا علیه موسسات این کشور، به‌یژه سرورهای حزب دموکرات آمریکا مطرح شد؛ حملاتی که به باور مقام‌های امنیتی آمریکا از سوی روسیه هدایت شده است. اکنون رد پای این برنامه در تاسیسات تولید برق در ورمونت آمریکا پیدا شده است.

البته بدافزار پیدا شده در شرکت «برلینگتون الکتریک» برای تخریب تاسیسات این شرکت مورد استفاده قرار نگرفته است. اما تنها این واقعیت که هکرها توانسته‌اند خود را به نزدیکی سیستم کنترل شبکه برق برسانند، برای مقام‌های مسئول بسیار نگران‌کننده است.

پیتر شوملین، فرماندار ایالت ورمونت خواستار تحقیق اساسی درباره این حادثه شده است. روزنامه «واشنگتن‌ پست» گزارش داده که در محافل دولتی این پرسش مطرح شده که واردشدن بدافزار به سیستم کنترل شبکه برق یک تمرین بوده یا مقدمه‌ یک حمله بزرگ.

دولت اوباما روز پنجشنبه (۲۹ دسامبر/ ۹ دی) در واکنش به حملات سایبری ماه‌های گذشته هکرهای روسی و آنچه «دخالت و خرابکاری روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» توصیف شده،  ۳۵ نفر از ماموران امنیتی و دیپلمات‌های روسیه را اخراج کرد.

علاوه بر این، دو ساختمان‌ متعلق به روسیه در نیویورک و مریلند نیز بسته شدند. مقام‌های امنیتی آمریکا می‌گویند روس‌ها از این دو مجتمع برای فعالیت‌های اطلاعاتی استفاده می‌کردند.

روسیه اتهام‌های آمریکا را رد می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه در واکنش به اخراج ۳۵ دیپلمات کشورش گفت، این کشور فعلا دست به اقدام متقابل نمی‌زند و منتظر رفتار و سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری بعدی آمریکا می‌ماند. ترامپ ۲۰ روز دیگر زمام امور در واشنگتن را به دست می‌گیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024