سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.12.2016, 19:37

آمریکا گزارش دخالت روسیه در انتخابات این کشور را منتشر کرد


ایران امروز: دولت اوباما مدت‌هاست که روسیه را به دخالت و خرابکاری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طریق حملات سایبری متهم می‌کند. اکنون در واکنش به این اقدام‌های روسیه، ۳۵ نفر از ماموران امنیتی و دیپلمات‌های روسیه از آمریکا اخراج می‌شوند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یک مقام مسئول آمریکایی اعلام کرد به  این ۳۵ نفر دیپلمات و مامور روسیه ۷۲ ساعت وقت داده شده تا خاک آمریکا را ترک کنند. علاوه بر این، دو ساختمان‌ متعلق به روسیه در نیویورک و مایلند نیز بسته می‌شوند. گفته شده که این دو مجتمع برای فعالیت‌های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هم‌زمان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که تصمیمات اتخاذ شده علیه روسیه «واکنشی مناسب به تلاش‌های مسکو برای ضربه زدن به منافع آمریکا است که نقض قواعد رفتار بین‌المللی به شمار می‌آید».

اوباما با اشاره به حملات سایبری گسترده‌ روس‌ها علیه موسسات آمریکایی افزود: «فعالیت هک کردن سیستم‌ها و فاش کردن اطلاعات آن‌ها به طور حتم از سوی بالا‌ترین سطوح در دولت روسیه صورت گرفت».

رئیس جمهوری آمریکا درباره تحریم‌های تازه علیه روسیه گفت: آمریکا ۹ شخصیت حقیقی و حقوقی روس را از جمله یک سازمان اطلاعاتی، ۴ افسر اطلاعاتی و ۳ شرکتی که به دستگاه اطلاعات روسیه کمک‌های مادی ارائه کرده‌اند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

باراک اوباما هم‌چنین گفت: تحریم‌ها علیه روسیه در همین حد باقی نخواهد ماند. ایالات متحده در «زمان مقتضی»  اقدام‌های تنبیهی بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد که بخشی از آنها مخفی خواهد بود.

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز جمعه ۹ دسامبر ۲۰۱۶ در گزارشی نوشت، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) در گزارشی داخلی به این نتیجه‌گیری رسیده است که روسیه با هدف کمک به پیروزی دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار بوده است.

در گزارش سیا آمده بود:‌ افرادی مرتبط با دولت روسیه شناسایی شده‌اند که هزاران ای‌میل هک‌شده از ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون را در اختیار سایت افشاگر ویکی‌لیکس قرار داده‌اند. یکی از سخنگویان سازمان سیا حاضر نشد درباره این گزارش واشنگتن‌پست توضیح دهد.

در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۱۶ آمریکا، دونالد ترامپ تاجر میلیاردر املاک اکثریت آرای الکترال را تصاحب کرد هر چند هیلاری کلینتون در آرای عمومی بیش از  ۵/ ۲ میلیون رای بیشتر از او کسب کرده بود. ترامپ در جریان مبازرات انتخاباتی خود نیز آشکارا از روسیه می‌خواست که ارتباطات هیلاری کلینتون را هک و ای‌‌میل بیشتری از او را افشا کند.


انتشار گزارش دخالت روسیه در انتخابات آمریکا

روز پنجشنبه ۹ دی ماه و همزمان با صدور فرمان تحریم روسیه از سوی باراک اوباما، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) و وزارت امنیت داخلی این کشور گزارش مشترکی را مبنی بر دخالت سایبری مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و هک کردن سازمان های حزب دموکرات منتشر کردند.

به گزارش ایرنا، تارنمای تحلیلی خبری «هیل» که به طور اختصاصی تحولات و رویدادهای مربوط به دولت آمریکا را منتشر می‌کند، درباره این اسناد نوشت: «اف بی آی» و «وزارت امنیت داخلی» (DHS) گزارش مشترکی را منتشر کردند که به تفصیل شرح می‌دهد تحقیقات فدرال چگونه به ارتباط دولت روسیه با هک شدن سازمان‌های حزب دموکرات پی برده‌اند. این اسناد، بسیار روشن و واضح به هک شدن سیستم های رایانه‌ای «کمیته ملی حزب دموکرات» (DNC) و ایمیل‌های «جان پادستا» رئیس کمپین «هیلاری کلینتون» اشاره می‌کند اما نام هیچ کدام را ذکر نکرده است».

هیل درباره این گزارش که به «گزارش تحلیلی مشترک» (JAR) موسوم است، افزود: «در این گزارش جزییات فنی درباره ابزارها و زیرساخت‌هایی که سرویس‌های اطلاعاتی نظامی و غیرنظامی روسیه برای دستکاری و مخدوش کردن شبکه‌ها و سامانه‌های مربوط به انتخابات آمریکا و تعداد بسیار زیادی از نهادهای دولتی، سیاسی و خصوصی این کشور مورد استفاده قرار داده‌اند، منتشر شده است».

به نوشته این تارنما، براساس گزارش مذکور، «سرویس امنیت فدرال» روسیه موسوم به FSB راهبر نخست گروه هکرها که با نام APT28 معرفی می‌شوند بوده است و GRU، سرویس اطلاعاتی نظامی روسیه در نقش راهبر دوم عمل می‌کرده است. APT28 یکی از گروه‌هایی بوده که به سیستم‌های «کمیته ملی حزب دموکرات» نفوذ کرده و گفته می‌شود که ایمیل‌های پادستا را نیز آنها هک کرده‌اند.

این گزارش ۱۳ صفحه‌ای زیر عنوان «جولانگاه خرس گریزلی: فعالیت سایبری بدخواهانه روس‌ها» در تارنمای رسمی وزارت امنیت داخلی آمریکا منتشر شده است. «خرس گریزلی» نماد کشور روسیه است که در دشت‌های وسیع و سرد این کشور پهناور زندگی می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024