پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.12.2016, 12:32


حسن روحانی، رئیس جمهور، به نامه اصغر فرهادی، سینماگر ایرانی، درباره «گورخواب‌های نصیرآباد» واکنش نشان داد. روحانی گفت که این مساله برای دولت و مردم قابل تحمل نیست و برای حل چنین موضوع‌هایی همه باید یکپارچه شوند.

حسن روحانی که صبح چهارشنبه (۸ دی / ۲۸ دسامبر ۲۰۱۶) در نشست تخصصی «جامعه نظارت و بازرسی دولت» در تهران سخنرانی می‌کرد، گفت: «من دیروز از یکی از هنرمندان نامه‌ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر کارتن‌خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند اما قبرخواب را کمتر شنیده بودیم. این هنرمند در نامه نوشته بود وقتی این موضوع را دیدم بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد.»

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «این مساله برای دولت و مردم قابل تحمل نیست»، گفت: «برای حل چنین موضوعاتی همه باید یکپارچه شویم و از مسائل جناحی و اختلافات دست برداریم و مشکلات اساسی کشور را مدنظر قرار دهیم. برای حل مشکلات همه باید دست به دست هم بدهیم. دولت و ملت و همه مسئول هستیم و در برابر فساد همه ما مسئولیم. بزرگترین قدرت برای مقابله با فساد نظارت عمومی است.»

اصغر فرهادی، سینماگر نامدار ایران، روز سه‌شنبه (۷ دی / ۲۷ دسامبر) در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی نوشت: «امروز گزارش تکان‌دهنده زندگی مردان، زنان و کودکانی را که در گورهای یکی از قبرستان‌های اطراف تهران شب‌های سرد را به صبح می‌رسانند خواندم و اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه این نامه به شما، قصد دارم همه آنانکه در این سرزمین و در این سی و چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم.»

اشاره‌ آقای فرهادی به گزارش روز سه‌شنبه روزنامه «شهروند» با عنوان «گورخواب‌های نصیرآباد» بود. در این گزارش آمده بود: «یک ماهی می‌شود که سرما کارتن‌خواب‌ها را راهی کرده تا اطراف و درون گورستان بزرگ نصیرآباد باغستان در حومه شهریار ساکن شوند. عده‌ای درون گورستان و در قبرهای از پیش آماده شده و چندین خانواده در اطراف گورستان، در منطقه بلوک‌زنی و زیر کانال در چادر زندگی می‌کنند.»

به نوشته شهروند، ۵۰ زن، مرد و کودک، شب‌ها در گور می‌خوابند. در هر گور یک تا ۴ نفر زندگی می‌کنند. گزارش شهروند بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

فرهادی:‌ ما چرا و کی چنین شدیم؟

فرهادی در نامه خود به حسن روحانی آورده بود: «در این گزارش نام یکی از کسانی که شب‌های سرد استخوان‌سوز را در گوشه گوری نشسته به صبح می‌رساند و به تعبیر تلخ گزارشگر، مرگ را زندگی می‌کند، «آرمان» است. این نام مرا رها نمی‌کند. «آرمان» گم شده‌ای که در گور پیدایش کرده‌اند. شرم بر ما.»

این کارگردان ایرانی در ادامه نامه خود نوشت: «چه کسی پاسخگوی این بی‌رحمی پنهان است؟ ما چرا و کی چنین شدیم؟ ما مردمانی که دیگر دوست داشتن هم‌وطن را از یاد برده‌ایم، ما که خشونت‌های پنهان و ریز در رفتار و گفتار روزمره‌مان ابزاری شده است برای بیرون کشیدن گلیم فردی‌مان از اجتماع. ما که دروغ را به عنوان مهارتی برای زیستن دوگانه در بیرون و درون خانه می‌آموزیم و به کودکانمان می‌آموزانیم.»

فرهادی هم‌چنین نوشت. «ما که تنها نظاره‌گر و شنونده فراموشکار رنج‌هائیم. چه کسی امروز از آن پدری که خود را از پل عابر پیاده خیابان میرداماد به دار کشید و در یادداشتی که از جیب خالی‌اش پیدا شد نوشت «هزینه درمان بیماری چشم‌هایم را نداشتم» سخنی می‌گوید؟ آن اندک کسانی نیز که دلسوزانه می‌گویند با انگ سیاه‌نمایی مورد هجمه‌اند. انگ سیاه‌نمایی فراری‌ست رو به جلو از سوی مسئولان برای عدم پذیرش مسئولیت سیاهی‌ها.»

گورخواب‌ها را بیرون راندند
پس از انتشار گزارش روزنامه «شهروند»، مسئولان شهرستان شهریار  با ضرب و شتم، گور‌خواب‌ها را از گورستان بیرون راندند.

وبسایت روزنامه «قانون» در این باره نوشت: «بازهم به‌جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کردند. پس از انتشار گزارشی در روزنامه شهروند درباره گورخواب‌های شهرنصیر‌آباد شهرستان شهریار، مسئولان این شهرستان دریک طرح ضربتی صبح امروز[سه‌شنبه] با ضرب و شتم این کارتن‌خواب‌ها اقدام به بیرون راندن آنها از این گورستان کردند.»

این کارتن‌خواب‌ها پس از بیرون رانده شدن از گورستان به خانه‌ نیمه‌ساخته‌ای در همان حوالی پناه برده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی «ایرنا» روز چهارشنبه نوشت که با پیگیری مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و دستور مستقیم استاندار تهران قرار شد موضوع گورستان نصیرآباد شهریار تا رسیدن به نتیجه و رفع مشکل از طریق مقامات مربوطه پیگیری و نتیجه به اطلاع مردم رسانده شود.

فرماندار شهریار نیز از رسانه‌ها درخواست کرد که، ضمن پیگیری این موضوع و حضور در محل، نتیجه اقدامات انجام شده را پیگیری و اطلاع رسانی کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024