پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.12.2016, 18:31


قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نتیجه رسیدگی به تخلفات استادان علوم پزشکی در موضوع نشریه نیچر را اعلام کرد که بر اساس آن رای به اخراج ۵ عضو هیات علمی داده شد.

دکتر شاهین آخوندزاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جلسات متعددی در دانشگاه های علوم پزشکی در کمیته های اخلاق برگزار و تصمیماتی در این زمینه گرفته شد. این تصمیمات با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاونان و یا روسای دانشگاه های علوم پزشکی در این موضوع ذیربط بودند اتخاذ شد.

وی گفت: به طور مشخص ۵ عضو هیات علمی با رای هیات رسیدگی تخلفات اداری فعلا از سمت هیات علمی منفک شدند و هیات رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی به اخراج آنها رای داده اند. البته این رای اولیه است اما از سوی این افراد قابل اعتراض است.

آخوندزاده یادآور شد: همچنین یک معاون پژوهشی که بیشترین تخلف در دانشگاه مربوطه انجام گرفته است از سمت اش برکنار شد.

وی اظهار داشت: از میان ۵۸ مقاله ای که به دلیل تخلف علمی از سوی نشریه اشپرینگر رد شده است نیمی از مقالات در حوزه پزشکی و مربوط به دانشگاه‌های وزارت بهداشت بودند اما همه آنها ناشی از کارهای تحقیقاتی بوده اند و پایان نامه‌ای با این مقالات مرتبط نیست.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: در حقیقت دانشجویی در این زمینه فعالیت نداشته است که مدرک دانشجو یا دانش آموخته با این مقالات مورد خدشه واقع شود.

وی افزود: همچنین دو نفر از اعضای هیات علمی که نویسنده اول و مسئول مقالات نبودند اما با این مقالات ارتقاء پیدا کردند، ارتقاء شان لغو شد.

آخوندزاده همچنین با اشاره به برخورد شدید وزارت بهداشت درباره تخلفات پژوهشی و هماهنگی با وزارت علوم و دانشگاه آزاد در این زمینه گفت: روز گذشته جلسه ای در دفتر وزیر بهداشت با حضور وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد به همین منظور برگزار شد و بر اساس هماهنگی به عمل آمده قرار شد برخورد مشابه ای در دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم نیز انجام گیرد.

وی افزود: در همین زمینه راهکارهایی که می توانیم درصد تخلفات پژوهشی را کاهش بدهیم را بدست آوردیم. در همین زمینه مقرر شد، قوانین ارتقاء اعضای هیات علمی اصلاح شوند، ثبت پایان نامه رصد شوند و همچنین مقالات پژوهشی منتشر شده و رعایت اخلاق حرفه ای نشر در آنها نیز رصد خواهد شد.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: پررنگ شدن کمیته های اخلاق در دانشگاه های علوم پزشکی نیز یکی از این راهکارها است که مقرر شد در وزارت علوم و دانشگاه آزاد هم کمیته های اخلاق شکل بگیرند.

وی افزود: البته در وزارت علوم و دانشگاه آزاد برنامه ها و نرم افزارهای برای شناسایی تخلفات عددی تهیه کرده اند که آن دسته از مقالات که دارای مشابهت هستند را بهتر بتوان یافت.

آخوندزاده یادآور شد: برخورد یکسانی در سه نهاد وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد در مورد ۵۸ مقاله ای که دارای تخلف علمی بودند انجام می گیرد.

وی تاکید کرد: جامعه در این زمینه باید متوجه باشد که علاوه بر برخورد شدید با متخلفان به این موضوع هم توجه کنند که در همه جای دنیا یک درصدی از مشکلات پژوهشی وجود دارد و ما نیز از این مسئله به عنوان یک فرصت برای رفع مشکلات پژوهشی استفاده کردیم.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: همچنین در این زمینه نتایج نظرسنجی از دانشگاهیان که چه مشکلاتی به تخلفات پژوهشی منجر می شود، مشخص شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024