جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.12.2016, 22:10


در ۲۵ سال گذشته رابطه آمریکا با روسیه رابطه‌ای پرنوسان و همراه با مشکلات بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا قول داده که رابطه دیپلماتیک با روسیه را دوباره و این‌بار بر اساس یک رابطه خیلی متفاوت بین دو ملت بر قرار کند. در میان کسانی که قبلا با رئیس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین طرف بوده‌اند، خوشبینی بسیار کمی برای بهبود روابط آینده  نسبت به زمان حال ابراز می‌شود.

ویلیام فلیکس برودر (William Felix “Bill” Browder) یک میلیونر موفق بریتانیایی که دارایی خود را در هرج و مرج حاکم بعد از فروپاشی شوروی به دست آورده، پیش‌بینی می‌کند که مشابهت‌های شخصیتی پوتین و ترامپ، به رویارویی میان آن‌ دو منجر خواهد شد.

او هشدار می‌دهد «ما به جایی خواهیم رسید که هر دو آنها رو در روی هم، در حالی که مشت بر سینه می‌کوبند، به یکدیگر خیره خواهند شد.»  برودر خود با پوتین درگیری داشت، سخن وی که بین آنها رفاقتی از بین نرفته است یک اظهاریه خلاف واقع نیست.

بیل برودر، پوتین و اطرفیان وی را مسئول مرگ سرگئی ماگنیتسکی (Sergei Magnitsky)، وکیل دادگستری می‌داند. او می‌گوید خیلی‌ها مرا دشمن شماره ولادیمیر پوتین در خارج از روسیه می‌دانند، برای اینکه زندگی من در تبعید همیشه در خطر است.

سرگئی ماگنیتسکی یک وکیل روس بود که در سال ۲۰۰۸ بزرگترین فساد مالیاتی را در تاریخ روسیه کشف کرد، و به همین خاطر برای وی پروند سازی کرده و زندانش کردند و بعد از یکسال بعد در حالی ۳۷ سال سن داشت، در زندان جان سپرد. رژیم پوتین ادعا کرد که او به علت «بیماری سرطان» درگذشته است.

رویکرد پوتین به دیپلماسی

بیل برودر رویکرد پوتین را با رئیس مافیا مقایسه می‌کند گرچه پوتین آن را رد می‌کند. وی می‌گوید هیچ نوع دیپلماسی از سوی پوتین دیده نمی‌شود. وی نگاه می‌کند ببیند که چگونه می‌تواند با استفاده از قدرت ثروتش را به حداکثر برساند، در قدرت بماند، سرکوب بکند و از اطرافیان خود بدزدد. هر اندازه طولانی‌تر پوتین را بشناسی به همان میزان او را بهتر می‌فهمی.

برودر یک مثال از رئیس جمهور سابق، جورج دوبلیو بوش می‌زند.  مشهور است که بوش گفت «من چشم در چشمان پوتین دوختم  و باور کردم که می‌توانم با وی کار کنم.» دولت اوباما کوشید به شیوه خود از طریق هیلاری کلینتون به سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه به‌طور سمبولیک دستگاهی با دکمه قرمز برای شروع مناسباتی تازه بدهد.

وقتی که ماموریت اندرو وودز (Andrew Wood’s) سفیر بریتانیا در روسیه تمام می‌شد پوتین تازه به قدرت رسیده بود. وی  تا سال ۲۰۰۰ شاهد تنش‌های زمان بوریس یلسین، نخستین رئیس جمهوری انتخابی روسیه بود. وودز از روس‌ها شنید که آنها یک رهبر مستبد می‌خواهند، و وی آرزوی بهترین آن را کرد. وی می‌گوید: «وقتی من آن جا را ترک کردم فکر می‌کردم حداقل یک شانسی وجود دارد که روسیه به سمت یک کشور لیبرال تحول یابد.»

دستان دراز کرملین

اندرو وودز به زودی فهمید که پوتین مردی چنین تغییر و تحولی نیست. پوتین نه رفرم اقتصادی و پیشرفت سیاسی، بلکه بازگشت به چیزی را برگزید که یک خود شیفتگی بیگانه‌ستیز بود. اکنون روسیه کشوری است که به وسیله یک گروه کوچک با منطق درونی عدم تحمل منتقدان، اداره می‌شود؛ منطقی که به دخالت در اوکراین و سوریه و انضمام کریمه به روسیه و مرگ مشکوک تعدادی از منتقدین پوتین منجر شد.

وودز دیگر به ادعای عدم دخالت پوتین در مرگ آنها اعتمادی ندارد و می‌گوید «پوتین رکورد اثبات شده‌ای در دست‌داشتن مستقیم و غیرمستقیم در این قتل‌ها دارد.»

سوال این است که آیا ترامپ رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌‌اش را برای معامله با کدام پوتین انتخاب کرده است؟ پوتینی که حرف می‌زند یا پوتینی که در عمل حرف خود را نقض می‌کند؟

اکنون نگرانی اندرو وودز آن است که مثل رئیس جمهورهای قبلی، ترامپ هنوز باید دریابد چیزی که او را در مقابل پوتین قرار می‌دهد چیست؟ به نظر می‌رسد رئیس جمهور آینده ایالات متحده از پوتین به خاطر آن چه که در سوریه انجام داده به عنوان نقطه قوت وی ستایش می‌کند. اما سفیر سایق بریتانیا می‌گوید سوریه یک موفقیت برای پوتین نیست.

ذوب رابطه‌ها

دیمتری پشکوف سخنگوی پوتین قبلا با ادبیات مربوط به مردان قدرتمند در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه گفته است که پوتین و ترامپ جفت هم هستند: «روسیه و آمریکا قدرت‌های جدی جهانی‌اند که  با سیاست‌های منسجم و قاطع به دنبال حفظ منافع خودشان هستند.»

و ترامپ با ایده بده و بستانش با پوتینی روبروست که تنها برای گرفتن است. بیل برودر می‌گوید: «چیزی که پوتین می‌خواهد پذیرش حاکمیت وی در کریمه است. و چیزی که در ازای آن پیشنهاد می‌کند من فکر نمی‌کنم کلا چیزی باشد. سخنان قشنگ شاید.»

وی می‌گوید زمانی که لفاظی‌های انتخاباتی جای خود را به سخنان جدی بدهد روابط تلخ خواهد شد: «پوتین پای‌بند وعده‌های خود نیست؛ پوتین همیشه در معامله خیانت می‌کند. وی هر چیزی را پیشنهاد می‌شود بر می‌دارد و بعد می‌کوشد بیشتر بردارد.»

هیچکدام از آنچه گفته شد خوشایند ترامپ نخواهد بود، وی گفته «می‌خواهد که در یک معامله‌ بزرگ برنده دیده شود» رئیس جمهور جدید در مراحل بعدی حس خواهد کرد که پوتین سر وی کلاه گذاشته است.

بیل برودر می‌گوید در آن موقع ترامپ به بازی دوبل [دو برابر کردن مبلغ بازی در بازی بلک‌جک] در سیاست جاری ایالات متحده نسبت به روسیه احتیاج خواهد داشت و «احتمالا خیلی سر سخت‌تر از سایر ریاست جمهوری‌های آمریکا از آب در خواهد آمد.»

در حال حاضر با متغیرهای فراوان موجود، خیلی زود است که بتوان گفت ماه عسل ترامپ و پوتین چقدر طول خواهد کشید، اما با اطمینان باید گفت، هیچ ماه عسلی برای همیشه دوام ندارد.


تلخیص و برگردان: ترک اوغلی
http://edition.cnn.com/2016/12/19/europe/donald-trumps-russian-honeymoon/index.html
Nic Robertson,CNN, 19/12/2016

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024