پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.12.2016, 12:49


دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵

حسن روحانی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» و رونمایی از منشور حقوق شهروندی گفت: امروز هم یکی از وعده های مهم من به ملت ایران جامه عمل پوشانده می شود و هم به یکی از آرزوهای دیرینم می رسم.

در ادامه گزیده سخنان روحانی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت»:

* ماه آذر، ماه تصویب حقوق بشر در سازمان ملل متحد در سال ۱۳۲۷، ماه آذر، ماه فرمان ۸ ماده‌ای امام راحل که در این جمع پرشکوه لازم می دانم جملاتی از آن فرمان ۸ ماده ای را بخوانم که باید هر روز بخوانیم، تذکر دهیم و بخواهیم که جمله به جمله آن عمل و توجه شود.

* بسیار خوشحال و خرسندم که امروز هم به یکی از وعده های مهم به ملت ایران جامه عمل پوشانده می شود و هم به یکی از آرزوهای دیرینم می رسم؛ منشور حقوق شهروندی در ماه ربیع المولود و ماه آذر رونمایی می شود. در ماه علم، رحمت، آزادی بیان، قانون اساسی و در ماهی که امام بر حقوق شهروندی تاکید کرد.

* ملت بزرگ ایران از بیش از یکصدسال پیش برای استقرار قانون در این کشور تلاش بی وفقه انجام داد. همه مجاهدت ها، فداکاری ها و ایستادگی ها برای تدوین قانون اساسی و تشکیل مجلس شورای ملی آن زمان ثمره حرکت و انقلاب مشروطه بود که مردم ایران اولین گام را در قانونی شدن کشور برداشتند.

* من می خواهم تعبیر کنم اسلامی شدن واقعی شدن کشور جز حکومت قانون نیست و بزرگترین امتیاز حکومت پیامبر اسلام در حدود ۱۴۴۰ سال پیش که از اوایل حکومت پیامبر می گذرد، حکومت پیامبر حکومت قانون بود، حکومتی بود که پیامبر به عنوان نبی(ص) و امام و به عنوان بالاترین مقام حق نداشت ذره ای از قانون الهی تخلف کند.

* در کجای دنیا و در کدام قانون سراغ دارید که خطاب به پیامبر این چنین باشد؟ نزدیک بود از مسیر حق به سمت مسیر باطل کمی تمایل پیدا کنی. تو منحرف نشدی اما اگر یک ذره منحرف شده بودی، دو برابر همه در دنیا و دو برابر همه در آخرت تو را تنبیه می کردیم.

* این بیان قانون، این بیان کتاب قانون قرآن مجید نسبت به پیامبر(ص) است؛ هیچ کس از قانون مستثنی نیست. همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و تمام اتباع کشور در برابر اجرای قانون مساوی هستند. این صریح اصل قانون اساسی است. اگر ما می خواهیم کشور قانون و حکومت قانون داشته باشیم هیچ کس، هیچ نهاد، هیچ فرد، هیچ حزب و هیچ رسانه نباید حاشیه امنی داشته باشد.

* در قانون نورچشمی نداریم. در قانون فرد و گروه وابسته و پیوسته به اینجا و آنجا نداریم. ما از انقلاب اسلامی دنبال حکومت عدل محمدی(ص) و علوی بودیم. ما قضاوتی چون قضاوت مولایمان امیرالمومنین(ع) می خواستیم و می خواهیم . مردم ما این راه را ادامه خواهند داد.

* من می پذیرم و درست است، انقلاب اسلامی تمام نشده است. اگر تمام شده بود امروز شرایط دیگر و بهتری را در همه قوای حاکم در این سرزمین می دیدیم. تا تبعیض هست انقلاب تمام نشده است. تا فساد است انقلاب تمام نشده است. تا گردنکشی ها است، انقلاب تمام نشده است.

* یکی از وعده هایم به ملت بزرگ ایران از آغاز دولت؛ تدوین منشور حقوق شهروندی بود. به مردم وعده های دیگری هم داده بودم و بر پای همه آن وعده ها تا آخرین روز مسئولیتم خواهم ایستاد.

* رئیس دولت تدبیر و امید با بیان این که من درباره حقوق جوانان و ‌بانوان وعده دادم و پای آن ایستاده ام، یادآور شد: من برای حقوق اقلیت های دینی- مذهبی، اقوام وعده دادم و پای آن ایستاده ام.

* من به مردم وعده دادم اقتصاد ایران را نجات خواهم داد. نجات اقتصاد ایران یکی از وعده های من به ملت ایران بود و امروز در آخرین سال دولت یازدهم خوشحالم که مردم ما هم شاهد تورم تک رقمی هستند و هم شاهد رشد اقتصادی 6 ماهه اول امسال در مقایسه با ۶ ماهه پارسال با رشد ۷٫۴ هستند.

* از تابستان امسال هم در مقایسه با تابستان سال گذشته،‌ شاهد اشتغال خالص بیش از ۷۰۰ هزار نفری در کشور هستیم. اگر معیار اقتصاد ما را تورم، رکود و بیکاری این سه موضوع را به عنوان مهمترین مساله در نظر بگیریم و پس از آن سرمایه گذاری خارجی رشد صادرات، بقیه بخش ها و توازن در رشد صادرات، واردات، بخش کشاورزی و حرکت به مسیر خودکفایی، خودکفایی در تولید گندم در کشور و دها و دها نمونه دیگر؛ نسبت به سال ۹۱ یعنی سالی که رشد اقتصادی ما منفی ۶٫۸ بوده است و اوایل سال ۹۲ که تورم ما ۴۵ درصد بوده است و ۵ ساله ۸۵ و سال های بعد تا سال ۹۰ و ۹۱ که تقریبا در این چند سال اشتغال خالص ما صفر بوده است؛ قابل مقایسه است.

* در ۸ ماهه اول امسال بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ کارگاه متوسط و کوچکی که یا راکد بوده یا با ظرفیت عمل نمی‌کرده است، با تسهیلات بانکی بالای ۱۱ هزارمیلیارد تومان کاملا فعال شده‌اند.

* پس چرخ کارخانه های داخلی به حرکت درآمده است. چرخ کارخانه های مشترک ایران با کمپانی های خارجی هم به حرکت درآمده است. اسفند امسال اولین خودرو مشترک ایران و فرانسه که حدود ۳۰ درصد صادراتی خواهد بود، به نمایش ملت ایران درخواهد آمد و مردم خواهند دید که چرخ اقتصاد در کشور ما به حرکت درآمده است.

* سانتریفیوژه هایی که IR1‌ آن فقط فعال بود، یعنی مدل یک، امروز IR8 که مدرنترین سانتریفیوژی است که ایران به آن دست یافته است و جزو سانتریفیوژهای بیشترفته است، به حرکت درآمده است.

* علاوه بر آن فرمان شروع فعالیت پیشران هسته‌ای به عنوان یک حرکت بزرگ در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای از طرف رییس جمهوری صادر شده است و دیروز به آژانس بین المللی هسته‌ای اعلام کردم که در ساخت پیشران هسته‌ای باید آژانس از لحاظ فنی به ایران کمک کند. تنها سانتریفیوژها به حرکت نیست، به زودی پیشران هسته ای هم به حرکت درخواهد آمد.

* رئیس دولت یازدهم بار دیگر به موضوع حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: یکی از وعده های من به مردم ایران شهروند حقوق شهروندی است. منشور حقوق شهروندی یعنی چه؟

* منشور حقوق شهروندی قانون موضوعه کشور نیست اما تضادی هم با قوانین موضوعه کشور ندارد. منشور حقوق شهروندی در اجرای اصل ۱۱۳، ۱۳۴ و ۱۲۱ قانون اساسی است.

* قانون اساسی در اصل ۱۱۳ به رییس جمهوری دستور می دهد که او مسئول اجرای قانون اساسی باشد؛ چرا این وظیفه به دوش رییس جمهوری آمده است؟ به دلیل این که تنها فردی که در کشور با رای عموم مردم در سطح ملی انتخاب می شود، رییس جمهوری کشور است.

* بسیاری از افراد منتخب با رای حوزه انتخابیه خودشان انتخاب می شوند. برخی منتخبین همچون خبرگان با رای مردم استان خودشان انتخاب می شوند. برخی چون مقام رهبری غیرمستقیم با رای خبرگان انتخاب می شوند، برخی با رای نمایندگان انتخاب می شوند همچون وزرا که رای اعتماد برای فعالیت خودشان می گیرند اما فقط یک نفر است که با رای مستقیم آن هم ملی در سراسر کشور برگزیده می شود و لذا قانون اساسی این وظیفه را بر دوش رییس جمهوری گذاشته است و چقدر وظیفه سخت و سنگین قانون اساسی است.

* بعضی ها تحمل ندارند بعضی از اصولش را الان بشنوند. فصل سوم قانون اساسی کشور که از اصل ۱۹ تا ۴۲ درباره حقوق ملت است. این فصل را باید پنهان کنیم! رییس جمهوری بزرگترین وظیفه ای که بر دوش دارد، مسئولیت اجرای قانون اساسی است. در اینجا باید یاد کنیم از شهید بهشتی که بار سنگینی را در مجلس خبرگان قانون اساسی برای تصویب این قانون بر دوش داشت و همواره نام، کار و جهاد او در کنار قانون اساسی جاودانه است.

* قانون اساسی طبق اصل ۱۲۱ در قسم نامه ای که برای رییس جمهوری مقرر می کند، رییس جمهوری قسم یاد می کند تا حامی حقوق ملت، در پی آزادی مردم و سایر حقوق اساسی ملت باشد. همین قانون اساسی در اصل ۱۳۴ به رییس جمهوری اختیار می دهد تا با مشورت با وزیرانش برنامه و خط مشی برای دولت تعیین کند. منشور حقوق شهروندی در واقع برنامه و خط مشی دولت یازدهم است.

* دولت یازدهم با رونمایی امروز منشور می خواهد عزم خود را برای اجرای حقوق شهروندی به نمایش بگذارد. حقوق شهروندی برای دولت یازدهم از آغاز فعالیتش حایز اهمیت بود. کسی نگوید پس در این سه سال چه شد؟ دولت از آغازین روز فعالیتش مقید به اجرای قانون بود. حتی لوایح بودجه ای که تقدیم مجلس شورای اسلامی می کنیم در ماه آذر است.

* چه زمانی دولت در سال های پیشین لایحه بودجه را در آذرماه تقدیم می کرد؟ همه تلاش دولت این بوده است که در همه سال ها بودجه را به موقع ارائه دهد؛ البته جز پارسال که به خاطر برجام عقب انداختیم تا تکلیف ارقام بودجه مشخص شود. چون اگر برجام اجرایی نمی شد صادرات نفت ما یک میلیون بشکه بود و اگر اجرایی می شد خیلی بیشتر بود که الان ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه است.

* تفاوت خیلی زیاد بود و نمی توانستیم ارقام بودجه را ببندیم. به هم دلیل سال گذشته کمی تاخیر افتاد. دولت همواره مقید به قانون بوده است. تمام قوانینی که به دولت می آید و آیین نامه هایی که دولت تصویب می کند وقتی در هیات تطبیق، تطبیق داده می شود، اختلاف بین ما و آنها و مواردی که آنها ایراد جزیی پیدا می کنند، حدود یک درصد است. در دولت قبل حدود ۳۰ درصد بوده است.

* تلاش دولت بر این است که قانون را اجرا و عمل کند. در تمام مراحل، اجرای قانون برای دولت اصل بوده است، حتی تدوین منشور حقوق شهروندی هم در ۱۰۰ روز اول انجام شد و در روز صدم در سایت دولت در اختیار ملت قرار گرفت تا مردم مطالعه کنند و نظر دهند. اساتید و بزرگان نسبت به پیش نویس اولیه نظر دادند و در نهایت حقوقدان های متعدد در این زمینه کار و تلاش کردند. شخصا جلسات متعددی برای این حقوق شهروندی گذاشتم تا به صورت منقح، امروز در اختیار مردم قرار گیرد.

* البته این به آن معنا نیست که حقوق شهروندی که ۱۲۰ ماده دارد، بدون ایراد و اشکال است. ممکن است باز هم نظراتی باشد و این حقوق شهروندی با تکامل زمان، خود هم تکامل یابد. ممکن است سال های آینده حقوق شهروندی کامل و کامل تر شده و موادی به آن افزوده شود؛ فعلا این حقوق شهروندی است که در اختیار مردم است.

* ما به معنای دولت، قوه مجریه، رییس جمهوری، همه وزرا ومعاونین، به عنوان همه کارگزاران دستگاه اجرایی و همه کارمندان دولت در سراسر کشور، خودمان را موظف به اجرای تک تک مواد منشور حقوق شهروندی می دانیم.

* وی با بیان این که ممکن است کسی بگوید این منشور برای مردم الزام آور است یا خیر؟ گفت: برای دولت الزام آور است. رییس جمهوری در چارچوب 134 قانون اساسی این منشور را به مثابه برنامه و خط مشی دولت یازدهم اعلام می کند و همه کارمندان دولت در سراسر کشور موظف به اجرای این منشور هستند.اما درعین حال این منشور چون مقتبس از قانون اساسی و قانون موضوعه است عملا باید مورد اجرای همگان قرار گیرد و لذا ما از دو قوه دیگر هم درخواست می کنیم که دولت را در اجرای حقوق شهروندی کمک کنند. ما در کنار هم می توانیم این حقوق شهروندی را با دقت عملیاتی کنیم.

* از سایر ارکان کشور و از همه نهادها درخواست می کنم اجرای حقوق شهروندی به نفع همه ما است. پایه خوبی و پایداری برای امنیت کشور است. پایه بسیار مناسبی برای انسجام و وحدت ملی است. پایه اصلی برای توسعه کشور است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024