پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.12.2016, 6:31


تورم، بودجه پیشنهادی نهادهای سیاسی، قضایی و نیروهای مسلح کشور را هم برای سال ۹۶ افزایش داد، البته نه در یک سطح. لایحه بودجه ۹۶ دامنه افزایش را ارقامی از کمتر از ۵ درصد تا بالای ۴۳ درصد نشان می‌دهد. البته در این بین یک مورد استثنا هم وجود دارد که آن وزارت کشور است.

به گزارش روزنامه ایران وزارت کشور تنها مجموعه در بین نهادهای سیاسی، قضایی و نیروهای مسلح است که بودجه پیشنهادی آن برای سال ۹۶ نسبت به سال جاری کاهشی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. آن هم البته در سالی که قرار است شاهد برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا باشیم.

سهم نهادهای نظامی در لایحه بودجه ۹۶
از میان تمام نهادهای مورد بررسی، این سپاه پاسداران است که با بودجه‌ای معادل ۲۳۲ هزار میلیارد تومان بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده است. نهادی که در صورت تأیید پیشنهاد دولت در مجلس می‌تواند نسبت به سال جاری در بودجه خود رشدی ۲۸ درصدی را تجربه کند. البته از بین نهادهای مرتبط با نیروهای مسلح این ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح است که با رشد ۳۲ درصدی بودجه خود در سال ۹۶ بیشترین درصد رشد بودجه را تجربه کرده است.

از این لحاظ بعد از سپاه پاسداران و ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح، این وزارت دفاع است که با رشد ۲۷ درصدی بودجه خود در سال ۹۶ در مقام سوم قرار گرفته و بعد از آن هم ارتش جمهوری اسلامی با ۲۱٫۵ درصد و نیروی انتظامی با چیزی حدود ۱۴ درصد افزایش بودجه در لایحه دولت در ردیف‌های بعدی قرار دارند. در بخش نیروهای مسلح رشد نزدیک به ۲۲ درصدی بودجه سال ۹۶ می‌تواند خبر خوشحال کننده‌ای برای مقامات و مسئولان این حوزه باشد.

البته اگر سازمان بسیج را با رشد حدود ۷ درصدی از این لیست کنار بگذاریم، متوسط رشد بودجه نیروهای مسلح و نهادهای نظامی حتی بیش از رقم ۲۲ درصد نیز خواهد شد. البته سال گذشته قسمتی از ردیف‌های بودجه در همین بخش مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته بود و آنها در اصلاحیه بودجه سال ۹۵، منابع مالی بیشتری به این بخش تزریق کردند. اتفاقی که باید ببینیم آیا در مجلس دهم هم تکرار خواهد شد یا خیر. تا اینجای کار که هنوز انتقادی جدی به بودجه نظامی کشور در سال ۹۶ مطرح نشده است و شاید این سکوت فعلاً نشانه رضایت باشد.

رشد تک رقمی بودجه نهاد ریاست جمهوری و انتقاد دوباره منتقدان
در میان نهادهای بررسی شده تنها سه مجموعه هستند که رشد بودجه آنها در لایحه سال ۹۶ زیر ۱۰ درصد بوده است؛ نهاد ریاست جمهوری، سازمان بسیج و نهایتاً شورای نگهبان. در لایحه پیشنهادی دولت بودجه نهاد ریاست جمهوری در حالی رشد ۸٫۳ درصدی را تجربه کرده که بودجه همین مجموعه در سال گذشته به یکی از چالش‌های دولت تبدیل شده بود.

سال گذشته منتقدان دولت از افزایش ۶۳ درصدی بودجه این نهاد برای سال جاری انتقاد کردند و همین موضع زمینه حملات زیادی به دولت را فراهم کرد. اما در نهایت سخنگوی دولت توضیح داد که این افزایش بودجه ناشی از بدهی‌های برجای مانده برای این نهاد توسط دولت قبل است که باید در سال ۹۵ تسویه شود. هر چند نهایتاً موضوع بودجه سال گذشته نهاد ریاست جمهوری حل و فصل شد اما امسال هم منتقدان دولت معتقدند که افزایش ۸٫۳ درصدی بودجه این نهاد نا‌بجا بوده است.

تا جایی که ناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان و از منتقدان دولت آن را «افزایش نجومی» خوانده است. حال آنکه بر اساس جدول بودجه ارائه شده در لایحه دولت، نهاد ریاست جمهوری به لحاظ افزایش میزان بودجه سال ۹۶ در میان مجموعه‌های سیاسی، قضایی و نظامی در میان سه نهادی قرار دارد که کمترین رشد بودجه را تجربه خواهند کرد.

وضعیت وزارتخانه‌ها
در میان وزارتخانه‌های دولت در این حوزه اگر وزارت دفاع را کنار بگذاریم، بیشترین رشد بودجه با رقم ۱۶٫۶ درصد متعلق به وزارت اطلاعات است. در مقابل وزارت دادگستری هم ۱۲٫۹رصد رشد کمترین رشد بودجه را داشته. البته وزارت اطلاعات از نظر رقم بودجه پیشنهادی نیز در مکان اول قرار دارد و آن طور که دولت در لایحه خود آورده، آماده است بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان برای این مجموعه در سال ۹۶ کنار بگذارد. آن هم در شرایطی که رتبه بعدی از این نظر در اختیار وزارت امور خارجه است که بودجه‌ای ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیون ریالی برای آن پیشنهاد شده است.

دستگاه قضایی و رکورد افزایش بودجه
زیرمجموعه‌های دستگاه قضایی اما به نظر می‌رسد که در لایحه بودجه سال ۹۶ از وضعیت بدی برخوردار نباشند. در این حوزه به طور متوسط بودجه‌های سالانه نسبت به سال قبل با رشدی بیش از ۲۶ درصد مواجه شده است. وضعیتی که در دیگر قوا به این شکل دیده نمی‌شود. به طور مثال در حوزه فعالیت مجلس متوسط رشد بودجه در لایحه ۹۶ نسبت به سال قبل کمی بیش از ۱۷ درصد نیست. در زیرمجموعه‌های دستگاه قضایی نیز این سازمان قضایی نیروهای مسلح است که با رشد بودجه بیش از ۴۳ درصدی در بررسی‌ها رتبه اول را به خود اختصاص داده است. البته در جدول مربوط به بودجه نهادهای قضایی رقم‌های رشد متعددی بالای ۳۰ درصد به چشم می‌خورد. در این میان البته این دانشگاه علوم قضایی است که با ۱۲ درصد افزایش بودجه، در ردیف آخر قرار گرفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024