پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.12.2016, 13:17


کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر لزوم رفتار در چارچوب حقوق بین المللی با غیرنظامیان حلب تاکید کرده و اظهار داشت ترور و کشتار در حلب باید متوقف شود.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، طی بیانیه‌ای ضمن تاکید بر این که باید با غیرنظامیانی که از شرق حلب گریخته یا در مناطق تحت کنترل درآمده محصور شده اند؛ در چارچوب حقوق بین المللی رفتار شود، اظهار داشت: «جامعه بین المللی را به شنیدن فریادهای زنان، مردان و کودکانی که در شرق حلب سوریه قتل عام می شوند، فرا می خوانم. ترور و قتل عام در حلب باید متوقف شود.»

وی افزود: «ده ها جسد در خیابان های محلات حلب روی زمین مانده اند و ساکنان از ترس بمباران و تیراندازی شدید، نمی توانند این اجساد را جمع کنند. اتفاقاتی که در حلب رخ می دهد، ممکن است در دوما، رقه و ادلب نیز تکرار شود، اجازه نمی دهیم این اتفاق ادامه پیدا کند. رژیم اسد باید به تمام مجروحان و بیماران؛ فارغ از این که «جنگجو» و یا «غیرنظامیان» هستند، براساس حقوق بشر بین المللی کمک های پزشکی ارائه کند.»

رعد الحسین تصریح کرد: «دنیا در حال تماشای حلب است. ما هم با این باور که افرادی که به نقض حقوق مردم خود می پردازند، روزی مجازات خواهند شد، این اتفاقات را ثبت می کنیم.»

از سوی دیگر رابرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در گفتگو با خبرنگاران در دفتر این سازمان در ژنو با اعلام نگرانی در خصوص امنیت جانی غیرنظامیانی که از شرق حلب به غرب آن شهر رفته اند، گفت: اخباری مبنی بر این که نیروهای وابسته به رژیم اسد به منازل غیرنظامیان وارد شده و اقدام به کشتن زنان و کودکان کرده اند، دریافت کرده‌ایم. براساس اطلاعات دریافتی ما دست کم ۸۲ نفر، اعم از ۱۱ زن و ۱۳ کودک را کشته‌اند.

وی افزوده بود: صدها مرد غیرنظامی ۳۰ تا ۵۰ ساله نیز هنگام عبور از بخش شرقی حلب به سمت بخش غربی این شهر که در کنترل رژیم اسدی قرار دارد، مفقود شده اند.

رژیم اسد یک یتیم‌خانه را در حلب هدف قرار داد

صندوق کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» اعلام کرد: در شرق شهر حلب سوریه که زیر بمباران و حملات سنگین قرار گرفته، یک ساختمان یتیم خانه نیز مورد اصابت واقع شده و بیش از ۱۰۰ کودک، از جمله تعدادی از آن ها در زیر زمین ساختمان، گیر افتاده اند.

سمیر غربی، عضو مجلس محلی حلب در گفتگوی اینترنتی با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: ساختمانی که هدف حمله قرار گرفته است در محله مشهد در شرق حلب واقع شده و یک یتیم خانه بوده است.

وی افزود: «این یتیم خانه «متمیزون» نام داشته و کودکان در طبقات اول و دوم آن سکونت داشته اند و طبقه سوم نیز محل نگهداری وسایل بوده است. یکی از ۳ یا ۴ خمپاره شلیک شده از سوی رژیم به طبقه سوم اصابت و الباقی نیز به اطراف آن برخورد کرده است.»

غربی تصریح کرد: این حمله کشته نداشته اما برخی از کودکان زخمی شده اند. مسئولان یتیم خانه کودکان را به زیر زمین هدایت کرده اند، اما بعد از آن ارتباط قطع شده و امکان برقراری ارتباط وجود ندارد. بچه ها نمی توانند به خیابان بیایند، زیرا حملات رژیم همچنان ادامه دارد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) پشتر اعلام کرده بود، بیش از ۱۰۰ کودک که والدین شان نیز در در کنار آنها نیستند٬ در ساختمانی واقع در شرق حلب سوریه زیر بمباران و حملات سنگین محصور مانده اند.

بنا به این گزارش٬ گریت کاپلاره رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای یونیسف هم تاکید کرده بود: «جهانیان باید برای نجات کودکان حلب به پا خاسته و اقدامی انجام دهند. اکنون زمان آن است که به کابوسی که این کودکان در زندگیشان شاهد آن هستند، پایان دهیم.»

وی همچنین از شنیدن اخبار غیر رسمی مبنی بر اعدام بدون محاکمه غیرنظامیان و کودکان در حلب نیز شدیدا ابراز نگرانی کرده بود.

***

هشدار بان کی مون درباره وقوع فجایع در حلب

بی بی سی، العربیه

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به «گزارش هایی از وقوع فجایع علیه شمار بزرگی از غیرنظامیان» در شهر حلب سوریه ابراز نگرانی کرده است.

آقای بان همه طرف‌ها به خصوص دولت سوریه و متحدان آن را ترغیب کرد از غیرنظامیان محافظت کنند.

یان اگلند مشاور حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشتر گفت که سوریه و روسیه «جوابگوی» فجایعی هستند که شبه نظامیان وفادار به دولت ممکن است مرتکب آنها شوند.

پیشتر گزارش شد که مخالفان بشار اسد از شش محله دیگر حلب عقب‌نشینی کرده‌اند. به‌ این ترتیب فقط بخش‌های کوچکی از حلب (کمتر از ۱۰ درصد) هنوز در کنترل شورشیان است.

استفان دوجاریک سخنگوی آقای بان در بیانیه‌ای گفت که “دبیرکل سازمان ملل شدیدا نگران گزارش‌های فجایع علیه شمار بزرگی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در ساعات اخیر در حلب است.»

«ضمن تاکید بر اینکه سازمان ملل مستقلا قادر به تایید این گزارش‌ها نیست، دبیرکل نگرانی شدید خود را به طرف‌های مربوطه منتقل می‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «او به فرستاده ویژه خود در امور سوریه دستور داده است مساله را فورا با طرف‌های مرتبط مطرح کند.»

دولت سوریه یا روسیه هنوز علنا در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا می‌گوید نیروهای ارتش سوریه در آستانه تصرف کامل بخش شرقی حلب هستند. مدیر این سازمان گفت: «جنگ حلب به پایان نزدیک شده و زمان بسیار کمی تا سقوط کامل شهر باقی مانده است.» «بستان‌ القصر» یکی از شش محله کلیدی بود که امروز از کنترل نیروهای شورشی خارج شد.

ژنرال زید صالح فرمانده کمیته امنیت محلی وابسته به ارتش سوریه گفت که شورشیان «وقت زیادی ندارند» و باید «تسلیم شوند یا بمیرند».

تلویزیون دولتی سوریه با اعلام خبر «نزدیک بودن پیروزی» در حلب تصاویری از شادمانی مردم در حلب را پخش کرد.

فعالان حقوق بشر درباره وضعیت غیرنظامیان باقی‌مانده در شرق حلب هشدار داده‌اند. هنوز هزاران غیرنظامی به همراه شورشیان در مناطق کوچک حلب شرقی تحت محاصره هستند.

مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه نسبت به «قتل عامی واقعی» در حلب هشدار دارد. رامی عبدالرحمان از جامعه بین المللی خواهت پناهگاه امنی برای غیرنظامیان ایجاد کنند.

حلب، قلب صنعتی سوریه، از سال ۲۰۱۲ به دو پاره تقسیم شده و بخش شرقی آن در کنترل شورشیان بود. تصرف کامل حلب پیروزی کلیدی برای ارتش سوریه و متحدان آن محسوب می‌شود؛ هرچند هنوز بخش‌های بزرگی از سوریه در اختیار مخالفان دولت است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گفته است که در محله «مشهد» حلب که در کنترل شورشیان است٬ شماری از غیرنظامیان از ترس پیشروی ارتش سوریه به محله‌های دیگر فرار می‌کنند اما کوچه‌ها به‌اندازه‌ای شلوغ است که جایی برای رفتن ندارند.

یک معلم که در این منطقه مانده است درباره شدت درگیری‌ها به بی‌بی‌سی گفت مردم زیر بمباران شدید با یک فاجعه شبیه «آخرالزمان» مواجه هستند.

با شدت گرفتن حملات ارتش سوریه برای پس گرفتن شرق حلب٬ ده‌ها هزار غیرنظامی از این منطقه گریخته‌اند اما شمار زیادی هم از بیم بازجویی و کشته شدن به دست نیروهای امنیتی، خانه‌های خود را ترک نکرده‌اند.

اعدام‌های گسترده میدانی در شرق حلب / تمام کادر بیمارستان الحیات اعدام شدند

فعالان میدانی و منابع آگاه گزارش داده‌اند که نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان، دستکم ۲۰۰ تن را در چهار محله شرق حلب اعدام کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بنا بر این گزارش ها، کادر پزشکی بیمارستان الحیات در محله کلاسه حلب، از جمله اعدام شدگان هستند. این افراد با شلیک گلوله اعدام شدند. همچنین شبه نظامیان متحد نظام بشار اسد، ۹ کودک و ۴ زن را در محله الفردوس زنده سوزاندند.

فعالان می‌گویند بیشتر اعدام‌ها توسط شبه نظامیان حزب‌الله لبنان صورت گرفته است. متحدان نیروهای دولتی سوریه را نیروهایی از سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و شبه نظامیانی شیعه عراقی، افغان و پاکستانی تشکیل می‌دهند. این ائتلاف از پشتیبانی هوایی روسیه برخوردار است.

این در حالی است که مدیر اورژانس حلب می گوید هیچ بیمارستانی برای کمک‌رسانی به زخمی‌ها در شرق این شهر باقی نمانده است.

این رویدادها همزمان با پیشروی نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان در مناطق شرق حلب در روز دوشنبه ۱۲ دسامبر روی می‌دهد.

دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که ده ها تن در نتیجه شلیک آتش یا بمباران در محله‌های الفردوس، بستان القصر و الزبدیه، کشته شده‌اند.

نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان روز دوشنبه با پیشروی در محله شیخ سعید، مخالفان را در مساحت کوچکی از شهر که به ۴ کیلومتر مربع می‌رسد، محاصره می کنند. در این منطقه کوچک، حدود ۱۰۰ هزار غیر نظامی هم حضور دارند.

سازمان اورژانس سوریه می‌گوید که جنازه‌ها، محله‌های محاصره شده شرق حلب را پوشانده است. همچنین ده‌ها تن از غیر نظامیان زیر آوارها هستند و صدای فریادهای برخی از آن‌ها شنیده می‌شود در حالی که امکانی برای نجات آن‌ها وجود ندارد.

پیش از این سرلشکر زید صالح رئیس کمیته امنیتی در حلب گفت که عملیات ارتش سوریه برای بازپس‌گیری مناطق شرق حلب از کنترل مخالفان، در مراحل آخر خود قرار دارد.

این مقام نظامی دولتی سوریه که در محله شیخ سعید پس از بیرون راندن مخالفان مسلح از آن در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «جنگ در حلب باید سریع به پایان برسد، وقت برای آن‌ها بسیار اندک است، یا باید تسلیم بشوند یا بمیرند».

پیش از آن وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای رسمی اعلام کرده بود که نیروهای دولتی سوریه، کنترل بیش از 95 درصد حلب را در دست گرفته‌اند.

«گاز شیمیایی»

همزمان گروه های ناظر گزارش می دهند که ده ها نفر در حملات هوایی و یک حمله ظاهرا «با گاز» در نزدیکی پالمیرا کشته شده‌اند. ناحیه بمباران شده تحت کنترل گروه دولت اسلامی، داعش، است و هدف بمباران سنگین نیروهای سوری و متحدانش بوده است. گفته می‌شود که ده‌ها نفر در این حملات کشته شده‌اند.

اعضای داعش روز یکشنبه پالمیرا را گرفتند که چند ساعت پس از عقب نشینی در مقابل حملات هوایی جنگنده‌های روسیه بود. به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه منابع آگاه در حما رؤیت اجساد بدون زخم را گزارش داده‌اند. شمار کشته‌ها از سوی یک گروه شهروندی در حما حداقل ۴۰ نفر اعلام شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024