پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.12.2016, 7:30


گزارش مراسم بزرگداشت ۶۸ مین سالروز صدور منشور حقوق بشر در گوتنبرگ سوئد

روز ۱۰ دسامبر مصادف است با سالروز تصویب و انتشار منشور حقوق بشر. به همین مناسبت و برای آزادی نرگس محمدی و همه زندانیان سیاسی در ایران، سمیناری از طرف جامعه دفاع از حقوق، بشر و دمکراسی در ایران در این روز در شهر گوتنبرگ سوئد با همکاری آ. ب. اف برگزار شد.

این مراسم با پخش یک فیلم کوتاه شامل تصاویری از خانم نرگس محمدی و فرزندان ایشان و دکلمه شعر احمد شاملو با صدای شاعر، آغاز شد. سپس، مجری برنامه خانم شمیلا کریم قلیپور قطعه شعری از زندانی سیاسی، آرش صادقی که برای همسرش سروده است، را خواندند.

    «زيباى من، اين ديوارهاى اجرى ناچيزتر و حقيرتر از ان هستند كه بتوانند بى هم بودن را به من و تو تحميل كنند. من و تو هر كجا كه باشيم، با هم هستيم و با هم خواهيم بود، در قلب هم، در باور هم! بودم يا نبودم تو بايد بر قرار باشى، تا سپيده دمى كه نا گزير از راه خواهد رسيد اگر اگر بودم، باهم به نظاره اش مى نشينيم .... اگر نبودم، نسيمى خنک مى شوم كه درآن طلوع صورتت را بوسه باران مى‌كنم كه تو حضورم را به يقين لمس خواهى كرد!» ارش صادقى، بند هشت زندان اوين ١٥/ ٩/ ٩٥

در ادامه و در بخش اول مراسم، خانم منصوره شجاعی به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان در سخنان خود، به تشریح وضعیت دشواری که در آن زنان ایران و فعالین حقوق زنان برای تغییر قوانین زن ستیز در جمهوری اسلامی و برای تامین حقوق برابر با مردان مبارزه می‌کنند، پرداخت. ایشان ضمن اشاره به سوابق مبارزاتی و تلاشهای خستگی ناپذیر نرگس محمدی در این عرصه و ادامه این مبارزه حتی از درون زندان، متذکر شد که در شرایطی که نرگس در زندان حاضر به سکوت نیست، درست نیست که ما سکوت کنیم.

خانم شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود بخش هایی از نامه نرگس محمدی را که به مناسبت سالروز حقوق بشر نوشته بود، خواندند. در این نامه خانم محمدی به اهمیت و نقش نهادهای حقوق بشری و مدنی داخل و خارج پرداخته و این نهادها را به عنوان رکن اسای پیشبرد حقوق بشر و دموکراسی ارزیابی می‌کنند.

خانم شجاعی در ادامه صحبت‌های خود ضمن لازم و ملزوم دانستن مبارزات اجتماعی و سیاسی زنان برای احقاق حقوق خود، نقش آموزش و بویژه آموزش سیاسی زنان، را مهم دانست. ایشان در همین رابطه به نقش برجسته نرگس محمدی به عنوان یک سخنور توانا و شجاع و یک زن آگاه و دارای توان بالای سازماندهی، اشاره کرد.

منصوره شجاعی ضمن برشمردن فعالیتهای نرگس محمدی در دفاع از حقوق زنان، به ابتکار ایشان در ایجاد کمیسیون زنان در کانون مدافعان حقوق بشر و نیز نقش مهم ایشان در کمپین یک میلیون امضاء، اشاره کرد. ایشان، کینه و حساسیت حاکمیت زن‌ستیز نسبت به نرگس محمدی، ناشی از همین خصوصیات، توانایی‌ها و مبارزات پیگیر ایشان به عنوان یک فعال برجسته جنبش زنان، دانست و اینکه حاکمیت وجود نرگس محمدی و امثال ایشان نظیر آتنا فرقدانی، عالیه مطلب زاده، آرش صادقی ... را «خطری» برای خود می‌داند.

خانم شجاعی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به نحله‌های گوناگون فمینیسم، از جمله لیبرال فمینیسم، سوسیال فمینیسم و فمینیسم اسلامی، معتقد است که جنبش زنان با سابقه صد سال مبارزه برای بدست آوردن حقوق خود، به آن درجه از بلوغ رسیده است که بتواند در شرایط متغیر اجتماعی و سیاسی، شیوه‌های متناسب با شرایط را انتخاب کند. ایشان معتقد است که نرگس محمدی سمبل این بلوغ است.

خانم شجاعی، ضمن اشاره به اهمیت شبکه های اجتماعی و نهادهای مدنی، اعلام کرد که مخاطب نرگس محمدی و ما نه دولتها، بلکه نهادهای مدنی و حقوق بشری، نویسندگان و روشنفکران جوامع مختلف هستند. ایشان همچنین به ضرورت ارتباط فعالین حقوق بشری خارج و داخل کشور اشاره کردند و اعلام کرد که این ارتباط قطع نشده است و همین موضوع، حاکمیت زن ستیز و تفرقه انداز را به هراس انداخته است.

بعد از پایان سخنرانی، منصوره شجاعی به سوالات تعدادی از حاضران، پاسخ دادند.

در ادامه برنامه، پیام آقای تقی رحمانی، همسر نرگی محمدی، توسط مجری برنامه، خوانده شد. در این پیام از جمله چنین آمده است:

    اعلامیه حقوق بشر را می‌توان میثاقی جهانی دانست که حقوق مدنی و سیاسی و اجتماعی جوامع باید خود را به ان نزدیک کنند. اما چگونه ؟.. این نکته‌ای مهم و هم راهبردی است. به عبارتی مسئله ما تحققی کردن حقوق بشر در جوامع است. این مسیر اسانی نیست تلاش بخشی از فعالان مدنی و حقوق بشری در ایران چنین است که قوانین و رفتار ها را به اعلامیه جهانی حقوق بشر نزدیک کنند.
    نرگس محمدی و برخی از فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی و سیاسی چنین می‌کنند و این تحققی کردن حقوق بشر مستلزم تلاشی مضاعف است تا به نتیجه برسد. تلاش برای لغو تدریجی احکام اعدام،مخالفت با تحریم و جنگ و هم چنین تلاش برای ارتقای حقوق زنان از طریق نقش بیشتر اجتماعی انان و در این جهت تلاش برای تغییر قوانین ظالمانه که نقش زنان را در جامعه محدود می‌کند.
    این تلاش فعالان شایسته است که حمایت شود. تجلیل شما از نرگس محمدی بلندتر کردن صدای این فعالان در جامعه جهان است. تجربه حقوق بشر تلاشی تدریجی و با حوصله را می‌طلبد.
    با تشکر از شما و همه نمایندگان مردمی که با حمایت از فعالان مدنی و حقوق بشری مانند نرگس محمدی تلاش این فعالان را ارج می‌نهید.

در ادامه، فیلم سخنرانی خانم نرگس محمدی بمناسبت دومین سالگرد قتل ستار بهشتی توسط زندانبانان جمهوری اسلامی، پخش شد.

پایان بخش قسمت اول برنامه، اجرای دو ترانه از ساخته‌های هنرمند متعهد شهرمان، آقای مجتبی دادگر همراه بود، که با صدای خود ایشان خوانده شد.

بخش دوم برنامه، شامل میزگردی با حضور نمایندگان دو حزب سیاسی سوئد و آراز فنی از طرف جامعه بود. آقای طاهر پلاسید از طرف حزب چپ سوئد و آقای یوهان بوسر از طرف حزب سوسیال دمکراتهای سوئد در این میزگرد شرکت داشتند.

آقای بوسر ضمن اشاره به افزایش نفوذ و قدرت نیروهای راست افراطی در اروپا و جهان، به شرایط کردها در ترکیه و اقدام دولت ترکیه علیه کردها و دستگیری نمایندگان کردها در مجلس این کشور اشاره کرد. ایشان سپس در مورد مشاهدات خود از روند انتخابات ریاست جمهوری امریکا، سخن به میان آورد. آقای بوسر ضمن اشاره به اقدامات اصلاحی دولت اوباما از جمله در زمینه بهداشت و درمان، عنوان کرد که علیرغم امیدواری نسبت به انتخاب هیلاری کلینتون، ترامپ توانست با فریب مردم و دادن وعده و نیز استفاده از سیستم انتخاباتی آمریکا، در انتخابات برنده شود. آقای بوسر در رابطه با انتخاب ترامپ و آینده حقوق بین الملل، اظهار کرد که، با توجه به اظهارات ضد و نقیض ترامپ، مشکل است که پیش‌بینی کرد چه اتفاقاتی خواهد افتاد؛ اما دلایل کافی برای نگرانی وجود دارد.

آقای پلاسید از حزب چپ، که یک فرد ایرانی تبار است، ضمن ابراز خوشحالی از اینکه در میان هموطنان خود میباشد، گفت که انتخابات امریکا نشان داد که چگونه حقوق بشر از محتوای خودش خالی میشود. ایشان ضمن اشاره به جنگ افروزیهای آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما، عنوان کرد که چگونه همه ما نسبت به اوباما به عنوان اولین رییس جمهور سیاهپوست امریکا، که اقدامات مثبتی هم انجام داد، خوشبین بودیم. آقای پلاسید از جمله گفت که سیاست امریکا در دوره اوباما دوگانه بوده است. اوباما از یک طرف گفتمان خوبی در رابطه با حقوق همجنس گرایان و علیه راسیسم پیش برد و از طرفی دیگر با اتخاذ سیاست های نادرست و ناتوانی در کاهش شکاف بین طبقات زمینه ساز قدرت گیری ترامپ شد. ایشان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت که وضعیت حقوق بشر بویژه در رابطه با پناهندگان در سوئد و اروپا پایمال شده است. در رابطه با سیاست خارجی ترامپ، آفای پلا سید معتقد است که هدف ترامپ عقب نشاندن ایران در رابطه با توافق هسته‌ای میباشد. با توجه به کمی وقت قرار شد که آراز که نوشته ی خود را در این مورد به کسانی که مایل باشند ارسال کند!

در بخش پرسش و پاسخ، سوالاتی از جمله در رابطه با تهدید ترامپ برای خروج از ناتو و عواقب اجرای این تصمیم و نیز زمینه ها و و دلایل رشد روز افزون نیروهای راست افراطی در سوئد، اروپا و امریکا، مطرح شد. سخنرانان ضمن بیان نظرات خود در این موارد، معتقد بودند که افزایش شکاف طبقاتی، توزیع ناعادلانه ثروت و بیکاری از عوامل اصلی رشد نیروهای راست افراطی بوده است.

مراسم با تشکر از سخنرانان و تقدیم هدایایی به آنها به رسم یادبود، پایان یافت.

هیئت مدیره جامعه دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در ایران – سوئد

۱۲ دسامبر ۲۰۱۶

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024