جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.12.2016, 16:57

پرسش‌ها و انتقادهای صریح دانشجویان در حضور روحانی


به گزارش انصاف نیوز، متن کامل سخنان «محمد رهبری»، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در روز دانشجو خطاب به رئیس جمهور در دانشگاه تهران در پی می آید:

جناب آقای روحانی
رئیس جمهور ملت ایران
سلام

نزدیک به چهار سال است که از آغاز دوران ریاست جمهوری شما می گذرد. دولت جنابعالی با تورم بالای چهل درصد و در شرایطی که سایه شوم تحریم و جنگ بالای سر ملت ایران بود آغاز شد و امروز در شرایطی که بسیاری از این تحریم ها معلق شده و تورم به زیر ده درصد رسیده است رو به پایان است. اینها دستاوردهای غیر قابل انکار دولت جنابعالی است.

اما جناب آقای رئیس جمهور
نقد امروز دانشجویان به دولت شما، نبود فضای اشتغال و فساد اقتصادی و افزایش نابرابری های اجتماعی از یک سو و عدم گشایش گسترده در فضای سیاسی کشور از سوی دیگر است.

دولت جنابعالی به جای مبارزه با فساد سیستماتیک موجود در جامعه با استفاده از ظرفیت افکار عمومی، در برابر این فساد و ریشه سیستماتیک آن در قوه ها و سازمانهای مختلف کشور، سکوت کرده، آنچنان که دامن خودش را نیز گرفته است. ما عقیده داریم که فساد موجود در کشور نه نتیجه عملکرد اشتباه افراد که نتیجه رویه های غلط موجود در کشور به خصوص در دستگاه‌های قضایی و نظارتی است و به جای اعدام و برخورد با افراد، باید این رویه ها اصلاح شود که متاسفانه اراده محکمی برای این موضوع دیده نمی شود.

اما ورای مسائل اقتصادی، آنچه در دانشگاه های کشور می گذرد اسفبار و فاجعه است. وعده های شما در حوزه سیاست داخلی محقق نشده است. نه به جوانان آن گونه که باید اعتماد کردید، نه دانشگاه ها بعد از استیضاح دکتر فرجی دانا نشانی از تدبیرهای وعده شده داشت. به صراحت به شما می گویم، رویه فعلی باعث بی اعتمادی جوانان و دانشجویان به دولت شده و دیگر گفتاردرمانی حضرتعالی و سایر مسوولین در میان آنها موثر نیست. اگر در سال های گذشته دانشجویان به صبر دعوت می شدند تا مساله برجام حل شود و انتخابات مجلس برگزار شود، امروز صبرشان لبریز شده است. عدالت آموزشی مانند بورسیه ها در دانشگاه فراموش شده، آموزش رایگان روز به روز محدودتر شده، یه طوری که تنها ۱۳٫۵ درصد کل آموزش عالی کشور را تشکیل می‌دهد و موضع دولت در باب پولی سازی آموزش در مدارس و دانشگاه ها موضعی غیر قابل دفاع است.

جناب آقای دکتر روحانی
ما نیک می دانیم که جایگزین دولت شما، می‌تواند دولتهای خطرناکی باشد که به کشورمان صدمات جدی وارد کند، به شما پیشنهاد میکنیم ارتباط موثر با اقشار جامعه ایجاد کنید، تلاش های دولت در قبال اهم خواست های عمومی جامعه را ملموس کرده و نتایج آن را آشکار کنید، پیگیر منطق درست تعامل با دنیا باشید و قاطع و شفاف با فسادهای کلان مالی و اقتصادی مبارزه کنید و در برابر آن ایستادگی کنید.

رئیس جمهور حقوقدان ملت
وظیفه رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی اجرای بدون تنازل قانون اساسی و استفاده از ظرفیت های آناست. وعده گشایش سیاسی و رفع محدودیت از چهره های ملی کشور کمترین خواسته و صریح ترین وعده انتخاباتی ریاست جمهور بود که با گذشت ۳ سال به ثمر ننشست. می گویند رفع حصر در حیطه اختیارات رئیس جمهور نیست. می گویند رفع ممنوع التصویری سید محمد خاتمی در حیطه اختیارات شما نیست. حمایت و صیانت از دانشجویانی که در دانشگاه های تحت نظر وزارتخانه های شما تحصیل میکنند هم در حیطه اختیارات شما نیست؟ دفاع از استقلال دانشگاه و ممانعت از دخالت نهادهای امنیتی در دانشگاه نیز در حیطه اختیارات شما نیست؟ خبر دارید در فضای دانشجویی چه اتفاقاتی دارد می افتد؟ مطلع هستید که قوه قضائیه و دادستانی با دانشجویان مختلف در تهران، در قزوین، در سیستان و در سایر استانها مستقیما برخورد میکند؟ شما را در جریان میگذارند که برنامه های مجوزدار دانشگاهها با نامه های دادستانی یکی پس از دیگری لغو می شود؟ میدانید ساز و کارهای قانونی دور زده شده و برای دانشجویان پرونده سازی می شود؟ برای این که در جریان باشید میگویم، همین امروز به علت فشارهای نهادهای امنیتی به دانشگاه، سخنران مجوزدار برنامه ۱۶ آذر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران توجیه شده است که به مصلحت نیست تا در دانشگاه حضور یابد و بنده نیز بابت بیان این حرفها نیز از آینده خود بیمناکم! آیا با این روند، آن گونه که امام خمینی خواسته بود، دانشگاه مبدا تحولات می ماند؟

آقای رئیس جمهور
از دست رفتن اعتماد جوانان و دانشجویان بخش مهمی از سرمایه برجام و تورم زیر ده درصد را هم با خود از بین خواهد برد. پس به مسائل دانشگاه توجه کنید. در برابر فضای امنیتی دانشگاه و پولی سازی گسترده آموزش بایستید و آزادی و عدالت را به فضای دانشگاه باز گردانید وگرنه بدون اتکای به دانشگاه در ۱۴۰۰ یا شاید همین ۱۳۹۶ کشور را به افراطیون واگذار خواهید کرد و آنگاه افکار عمومی شما را نخواهد بخشید.


***

انتقادات صریح حقوقی یک دانشجو در حضور روحانی

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس در مراسم روز دانشجو در حضور رییس جمهور سخنان انتقادی شدیدی را نسبت به رسیدگی های حقوقی اتهامات چند مورد به عنوان نمونه مطرح کرد و گفت: جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور حقوقدان! جنابعالی به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی در مقابل تمام این بی عدالتی ها مسوولید.

به گزارش انصاف نیوز، متن سخنان «علی رفیع زاده» که حاوی ادعاهایی است و جاهایی از آن سه نقطه گذاشته شده، در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر روحانی! ابتدائاً ضمن تشکر از حضور هر ساله شما در دانشگاه، انتقادی دارم به آن جهت که امروز نماینده اتحادیه هایی صحبت کردند که فاقد حداقل شرایط قانونی هستند. مسوولین وزارت علوم و نهاد نمایندگی رهبری که در اینجا حضور دارند بهتر می دانند کدام اتحادیه ها را می گویم؛ در عوض جمعی از تشکل های قانونی متشکل از ده ها انجمن اسلامی امروز فاقد تریبون هستند. تشکل هایی که توسط همین نهاد نمایندگی و همین وزارت علوم مجوز فعالیت دریافت کردند ولی امروز با انگ های امنیتی از حقوق قانونی خود محروم می شوند.

جناب دکتر روحانی! شاید بسیاری از مطالبی که در ادامه عرض می کنم مسوول مستقیمش جنابعالی نباشید؛ لکن از آنجا که مسوولین مستقیم به مانند شما یارای حضور در جمع دانشجویان را ندارند و از طرفی حضرتعالی قانوناً مسوول اجرای قانون اساسی هستید، بیانش را در حضورتان لازم می دانم. اینجانب به عنوان یکی از اعضای خانواده انجمن های اسلامی، به اقتضای رشته تحصیلی خود یعنی حقوق، بر خود لازم می دانم نکات مغفولی را به سمع حضرتعالی برسانم:

بنا به تعبیر پیامبر عظیم الشأن اسلام آن گاه که فرمود الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم، اصلی ترین عامل تزلزل یک حاکمیت، ظلم است و بنایی که اساسش عدل نباشد فروریختنی است. بارزترین نماد بروز عدالت در یک نظام، دستگاه قضاست.

امروز انبوهی از ابهامات [در سیستم حقوقی] مشاهده می شود که زمینه ساز مخدوش شدن اعتماد مردم به نظام است.

برخورد … در مواجهه با فساد، مبهم و دوگانه است و نگاه سیاسی و جناحی در مواجهه با فساد را به جامعه منتقل می کند. در مورد انواع فساد گسترده در شهرداری تهران از جمله تراکم فروشی، از بین بردن فضای سبز و بخصوص واگذاری املاک نجومی، برخورد قاطعی صورت نگرفته است و صد افسوس که بجای برخورد با عاملان این فسادها دهان افشاگران و رسانه های متعهد را می بندند. چگونه است که شهردار اسبق تهران به اتهام فساد مالی دومیلیاردی به سه سال حبس و انفصال از خدمت محکوم می شود؛ اما شهردار امروز پس از … چندهزار میلیاردی واگذاری املاک نجومی که بسیاری از آنها هم با دستور مستقیم خودش بوده است، مورد کوچک ترین مؤاخذه قانونی قرار نمی‌گیرد؟ چگونه است که … شهر پیش از رسیدگی قانونی به پرونده، دهان به حمایت از شهردار می گشاید و اتهامات وارده را توطئه سیاسی علیه وی می خواند؟! اساساً دادستان مدعی حقوق عمومی ملت است یا وکیل مدافع شهردار؟

در مورد پرونده های سیاسی و امنیتی مفتوح، وضع به مراتب اسفناک تر است. دادگاه‌های سیاسی با برگزاری جلسات غیر علنی و با حضور هیأت های منصفه انتصابی و فرمایشی برگزار می شود. صدور احکام طولانی با استناد به عناوینی کلی و همچنین تلاش برای گرفتن استقلال وکلا به عنوان حامیان حقوق مردم در محاکم بخصوص در پرونده های سیاسی، امری خلاف قانون و ناقض حقوق متهمین است.

چگونه است که حمله عده ای نابخرد به سفارت یک کشور خارجی که نظام را ماه ها و بلکه سال‌ها با بحرانی جهانی مواجه می‌کند، اقدام علیه امنیت ملی محسوب نشده و با متهمان آن با رأفت اسلامی رفتار می شود؛ اما پیرمردی شصت ساله به دلیل انتشار یک فایل صوتی قدیمی با دست آویز قرار دادن امنیت ملی با حکم حبس طولانی مدت مواجه می شود؟ رأفت اسلامی آنها آن گاه که برای مادر دو فرزند صغیر حکم ۱۶ سال حبس را صادر می کرد کجا بود؟

تشکیل پرونده قضایی و تلاش برای جلب شبانه محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی، بدون رعایت تشریفات مصونیت نمایندگی، امری خلاف قانون و غیر قابل پذیرش است. نماینده مجلس در تمامی امور کشور حق اظهار نظر دارد و مگر نه این است که نظارت و پرسش و پاسخ نماینده مجلس ولو به اشتباه، می تواند یاریگر دستگاه قضا در مبارزه با فساد باشد؟ وظیفه دستگاه قضا در مقابل پرسش نماینده مجلس، پاسخگویی است…!

انتظار می رفت ریاست مجلس فارغ از مناسبات سیاسی و نَسَبی، از شأن مجلس دفاع کند.

احکام … حصر و ممنوع‌التصویری در کشور و نظامی که ادعای تمدن و اسلام دارد، تا کی قرار است ادامه پیدا کند؟

جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور حقوقدان! جنابعالی به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی در مقابل تمام این بی عدالتی ها مسوولید.

والامر الیکم!

و اما یک نکته خطاب به منتقدین جلسه!

برجام خوب یا بد! فتح الفتوح یا ترکمانچای! با نظر مستقیم رهبر انقلاب و با سفارش ویژه ایشان ۲۰ دقیقه ای در مجلس تصویب شد. اگر انتقادی هست به کل نظام داشته باشید.
والسلام


***

پرسش‌های یک دانشجو از روحانی در دانشگاه تهران

نماینده جمعی از تشکل های اسلامی دانشجویان ایران در حضور رییس جمهور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران با برشمردن برخی انتظارات و مقایسه با وعده های دولت، گفت: آقای روحانی امسال هم مانند سال قبل فشارها برای عدم انتشار پیام روز دانشجوی رئیس دولت اصلاحات، سید محمد خاتمی ایجاد شده است. آقای روحانی این فشارها و محدودیت های ایجاد شده برای ایشان بر اساس کدام قانون است؟ ایشان از حامیان اصلی شماست و انتظار پیگیری جدی داریم.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل سخنان «سعید هوشنگ»، در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی
ضمن عرض سلام

امروز که سه سال و چهار ماه از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد، به عنوان جریان دانشجویی بر خود واجب می دانیم به بیان مطالبات و انتقاداتمان بپردازیم. اما کم لطفی است اگر خدمات شایان توجه دولت تدبیر و امید، به ویژه در حوزه وزارت خارجه و نفت، گشایش نسبی فضای سیاسی و کنترل تورم را فراموش کنیم.

نیک می دانیم زمانی که دولت را تحویل گرفتید، کشور در حال سقوط بود و پیگیری های حضرتعالی کشور را از سقوط حتمی نجات داد. اما معتقدیم همکنون نیز کشور در لبه پرتگاه است و مطالباتی که بیان می شود به منظور خروج کشور از بحران است.

سقوط اخلاقی جامعه، رکود اقتصادی، معضل بی کاری و مسکن، عدم پاسخ گویی نهاد های امنیتی و نظامی به مراجع ذی صلاح و مردم، تبعیض های جنسیتی و قومی، نگاه های امنیتی به اقلیت های مذهبی، بحران های محیط زیستی، عدم تدوین منشور حقوق شهروندی و تضییع حقوق اولیه شرعی و قانونی شهروندی، مخصوصا برای خدمت گزاران سابق و دلسوزان حقیقی نظام بر خلاف وعده های انتخاباتی تان، از جمله معضلاتی است که می توان به آن اشاره کرد.

مساله دیگر ریشه دوانیدن فساد به خصوص فساد اقتصادی علیرغم فرمان ۸ ماده ای مقام معظم رهبری در کلیه سطوح حاکمیت است. متاسفانه نه تنها با عاملین، آمرین و عوامل زمینه ساز مفاسد اقتصادی برخوردی نشده است بلکه جلوی اطلاع و افشای مفاسد نیز گرفته شده است.

آقای روحانی وعده دادید افرادی که اتوبوسی امده اند، اتوبوسی هم میروند که تاکنون چنین نشده. چگونه ممکن است وعده های شما توسط نیروهایی اجرا شود که به آن ها اعتقادی ندارند. این امر موجب نا امیدی پایگاه اصلی رای شما یعنی جوانان و دانشجویان شده است.

آقای روحانی مرداد امسال، ۹۲ تشکل دانشجویی در نامه ای به حضرتعالی از مشکلات دانشگاه اعم از فضای امنیتی و حاکم شدن ارعاب و تهدید تا مشکلاتی گفتند که در مسیر برگزاری برنامه های تشکل ها ایجاد می شود.

آقای رئیس جمهور شما به نامه ۹۲ تشکل دانشجویی هیچ پاسخی ندادید و پیگیری مشخضی در این خصوص صورت نگرفت جز جلسه ای بی ثمر با وزرای علوم و بهداشت.

آقای روحانی ورود دادستانی و سایر ارگان های خارجی به برنامه های دانشگاهی بر خلاف نص صریح قانون است. با چه منطقی وزارت علوم و بهداشت در برابر فشارهای غیرقانونی سکوت می کنند؟

آقای روحانی قرار بود وزارت علوم راه «فرجی دانا»ها را ادامه دهد، اما گویا گوش به فرمان مخالفین دولت در مجلس است. روسای دانشگاه های علوم پزشکی با مخافظه کاری به بهانه بحث بهداشت و درمان – که البته در جای خود مهم است- فضای فرهنگی سیاسی دانشگاه ها را فراموش و واگذار کرده اند.

آقای روحانی، متاسفانه مجری برنامه بنده را ناقص معرفی کردند. اینجانب از طرف درخواست دهندگان تأسیس اتحادیه تشکل های اسلامی دانشجویان ایران خدمتتان رسیده ام. اتحادیه ای که علیرغم داشتن تمامی شرایط و الزامات قانونی بر اساس آیین نامه می بایست ظرف سه ماه مجوز می گرفت ولی با گذشت نزدیک به یک سال از زمان ارائه درخواست تاسیس اتحادیه، علیرغم وعده معاونت فرهنگی وزارت علوم در مصاحبه با ایرنا مورخ ۱۸/۹/۹۴ مبنی بر ارائه مجوز در کمتر از یک ماه تاکنون مجوزی برای این اتحادیه صادر نشده است. در دانشگاه آزاد هم در بحث مجوز اتحادیه با وجود ارائه موافقت اصولی اهتمامی توسط مسئولین جهت صدور مجوز نهایی وجود ندارد.

آقای روحانی در مراسم افطاری ماه رمضان در خصوص صدور مجوز اتحادیه قول مساعدت جدی، در سطح هیئت دولت دادید اما نتیجه ای در بر نداشت.

آقای روحانی خواهش می‌کنم پاسخ دهید چرا تاکنون مجوز اتحادیه صادر نشده است؟

اميدواريم در فرصت باقيمانده، دولت تدبير و اميد با اتكا به رايي كه از آحاد ملت گرفته است در پيگيري وعده هاي خود بكوشد و موجبات پيشرفت و تعالي ميهنمان ايران را در سايه ي ازادي و عدالت فراهم آورد.

والسلام عليكم ورحمت الله و بركاته

آقای روحانی یک درخواست داشتم:
سه سال هست در پاسخ به مطالبات دانشجویان و مردم می گویید به همه وعده ها پایبندید. اگر نمی توانید اقدام موثری کنید لطفا مطالب را شفاف کنید.

آقای روحانی امسال هم مانند سال قبل فشارها برای عدم انتشار پیام روز دانشجوی رئیس دولت اصلاحات، سید محمد خاتمی ایجاد شده است. آقای روحانی این فشارها و محدودیت های ایجاد شده برای ایشان بر اساس کدام قانون است؟ ایشان از حامیان اصلی شماست و انتظار پیگیری جدی داریم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024