جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.12.2016, 9:15


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تصویب طرح تمدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در سنای آن کشور اظهار کرد: مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام است.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همان‌گونه که مکررا توسط مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده است، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر مداخله نکردن در روابط داخلی و بین‌المللی سایر کشورها است. بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین‌الملل، دولت آمریکا مسوول اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال و یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور محسوب شود.

قاسمی ادامه داد: رییس‌جمهور ایالات متحده در برجام پذیرفته است که با استفاده از کلیه اختیارات خود، از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، منجمله مصوبه اخیر کنگره، جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به توافقات بین المللی خود پایبند است ولی برای کلیه شرایط پیش‌بینی‌های متناسب را به عمل آورده و آمادگی لازم برای پاسداری مؤثر، قوی و مدبرانه از حقوق مردم ایران در هر شرایطی را ایجاد کرده است. 

قاسمی در پایان افزود: وزارت امور خارجه، رفتار دولت آمریکا در این زمینه را به صورت دقیق رصد کرده و گزارشی کامل به هیات نظارت بر اجرای برجام به منظور تصمیم‌گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد.

طرح دوفوریتی مجلس برای مقابله با مصوبه کنگره آمریکا

نائب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح دوفوریتی ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی در قبال مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر تمدید ١٠ ساله تحریم‌های ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش از مقابله به مثل همه گرایش‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی با اقدامات ستیزه‌جویانه آمریکا با ارائه یک طرح دوفوریتی در هفته آینده خبر داد.

وی افزود: پیش‌نویس این طرح در کمتر از یک ساعت به امضای ۱۴۵ نفر از نمایندگان گرایش‌های مختلف سیاسی خانه ملت رسیده است.

تابش ادامه داد: با توجه به اقدام خصمانه ایالات متحده آمریکا یعنی تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های داماتو، یک طرح دو فوریتی در مورد ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی در مجلس شورای اسلامی تهیه شده است.

به گفته وی، پیش‌بینی می شود این طرح که با پیشنهاد نمایندگان در صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی تکمیل خواهد شد، با رأی قاطع نمایندگان تصویب و اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، سنای آمریکا به تازگی با اکثریت مطلق (۹۹ رأی موافق-صفر رأی مخالف) تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران را برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر تصویب کرد. پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا تمدید قانون تحریم‌های ایران را با اکثریت آرا برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر به تصویب رسانده بود.

اوباما برای وتو کردن ۱۰ روز وقت دارد

یک روزنامه آمریکایی با بیان اینکه احتمال وتوی طرح تمدید تحریم‌های ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا کم است، نوشت «باراک اوباما» ۱۰ روز وقت دارد قبل از تبدیل خودکار این طرح به قانون، آن را وتو کند.

به گزارش فارس، بعد از مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه نوبت قانونگذاران سنای آمریکا بود تا با ۹۹ رای مثبت و هیچ رای منفی، طرح تمدید ده ساله “قانون تحریم‌های ایران” را تصویب کند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» طی یادداشتی در بررسی این مسئله، «باراک اوباما» رئیس جمهور ایالات متحده را ناتوان از مقاومت در برابر تمدید تحریم‌های ایران توصیف کرده و نوشت: اکنون که دو بدنه پارلمانی بصورت قاطع به آن رای داده‌اند، اوباما نمی‌تواند مانع آن شود.

این در حالی است که کاخ سفید در مخالفت با طرح تمدید تحریم‌های ایران گفته بود رئیس جمهور «اختیارات قابل توجهی» برای تحریم کردن ایران به خاطر رفتارهای بد از جمله آزمایش موشک‌های هسته‌ای دارد.

واشنگتن پست اما تاکید می‌کند که دولت آمریکا دست از تهدید کردن به وتوی این طرح برداشته زیرا رای اکثریت به قدری با این طرح همراه است که می‌تواند وتوی اوباما را نقض کند. اکنون که دو مجلس آمریکا به تمدید تحریم‌های ایران رای داده‌اند، اوباما ۱۰ روز کاری وقت دارد تا تصمیم بگیرد که آن را وتو کند یا خیر، قبل از اینکه طرح بطور خودکار به قانون تبدیل شود.

در صورتی که طی این فرصت ۱۰ روزه، وتو به هر دلیلی انجام نشود و کنگره نیز تمام جلسات خود را برگزار کرده یعنی تصمیم بگیرد که اتمام دوره صد و چهاردهم کنگره را به بعد از این ۱۰ روز منتقل کند، طرح به قانون تبدیل می‌شود.

اما اگر کنگره قبل از این ۱۰ روز اعلام کند که دوره کاری کنگره صد و چهاردهم به پایان رسیده، اوباما می‌تواند از اختیار قانونی به نام «پاکِت وتو» استفاده کرده تا طرح را به نوع خاصی وتو کند. این اختیار زمانی قابل استفاده است که رئیس جمهور آمریکا از امضا کردن مصوبه‌ای خودداری نموده و کنگره نیز جلسات خود را برگزار نمی‌کند تا رئیس جمهور ظرف ۱۰ روز مصوبه را به آنها برگرداند؛ اما در نتیجه مصوبه خود به خود وتو خواهد شد.

نمایندگان ارشد کنگره می‌‌گویند برای آنکه اوباما نتواند از این اختیار قانونی خود استفاده کند، تصمیم دارند اتمام کنگره را دیرتر از موعد هر سال اعلام نمایند تا موعد ۱۰ روز کاری برخی طرح ها، از جمله همین مصوبه ضد برجام، لغو شود.

اوباما تمدید قانون تحریم‌های ایران را تایید می‌کند

بی بی سی: کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مصوبه کنگره برای تمدید قانون تحریم‌های ایران را تایید خواهد کرد. مقام‌های مختلف ایران تمدید این تحریم‌ها را خلاف توافق هسته‌ای می‌دانند.

در واکنش به تمدید تحریم‌ها طرحی در مجلس ایران تهیه شده که مطابق آن نمایندگان می‌خواهند دولت را به ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ملزم کنند.

یک مقام کاخ سفید به بی بی سی فارسی گفت باراک اوباما تمدید قانون تحریم‌ها را وتو نخواهد کرد.

وتوی رئیس جمهوری آمریکا وقتی موثر است که طرح تصویب شده کمتر از دو سوم آرا را داشته باشد. دیروز ٩٩ نفر از ١٠٠ سناتور آمریکایی به تمدید قانون تحریم‌ها رای دادند.

کاخ سفید می‌گوید تمدید قانون تحریم‌های ایران را ضروری نمی‌دانسته، اما به هر حال تمدید این قانون را در چهارچوب تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها می‌دانند. به گفته یک مقام کاخ سفید در عین تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی رئیس جمهور، وزارت خارجه آمریکا اجرای تحریم‌های هسته‌ای را مستثنا می‌کند.

یک مقام کاخ سفید گفته است مادامی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد، تمدید قانون تحریم‌های ایران مانع از رفع تحریم‌های مورد توافق در برجام نیست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024