سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.12.2016, 6:01


دویچه وله: چه کسانی در اروپا به احزاب راست افراطی مانند آلترناتیو برای آلمان، جبهه ملی در فرانسه و یوکیپ در بریتانیا رای می‌دهند؟ بر اساس نتایج پژوهش بنیاد برتلزمان آلمان، درآمد، سطح تحصیلات و سن سه عامل تعیین‌کننده‌اند.

پژوهشی جدید در سطح اروپا نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که به احزاب ناسیونالیست و پوپولیست راست‌گرا گرایش دارند، جهانی‌شدن را هم یک تهدید می‌شمرند.

نتایج بررسی انجام‌شده از سوی بنیاد برتلزمان نشان می‌دهد که هراس از ادغام بین‌المللی انگیزه‌ای برای گرایش بیشتر به احزاب ناسیونالیست راست‌گرا در اروپاست. بر همین اساس وجه اشتراک حامیان احزاب راست افراطی ترس‌های مربوط به روند و نتایج جهانی‌شدن است.

بر اساس یافته‌های این پژوهش ۵۵ درصد جمعیت اروپا ادغام بین‌المللی را شانسی برای خود و ۴۵ درصد دیگر آن را تهدید می‌دانند. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که میان سن افراد و سطح تحصیلاتشان با احتمال بیزاری از جهانی‌شدن نسبت عکس وجود دارد.

حامیان خروج از اتحادیه اروپا، بی‌اعتماد به دنیای سیاست

نکته دیگری که در این پژوهش نظر را به خود جلب می‌کند رشد موازی میزان هراس افراد و گرایش آن‌ها به بازپس‌زدن سیاست و اجتماع است. تقریبا نیمی از مخالفان جهانی‌شدن در اروپا از حامیان خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هستند و بیش از نود درصد پرسش‌شوندگان هیچ‌گونه اعتمادی به سیاست ندارند و از این تعداد تنها ۳۸ درصد از وجود دموکراسی رضایت دارند.

در مقابل بیش از ۸۰ درصد دوستداران جهانی‌شدن از ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند و بیش از نیمی از آن‌ها از وجود دموکراسی راضی‌اند.

درحالی‌که در اتریش و فرانسه به ترتیب بیش از ۵۵ و ۵۴ درصد از جهانی‌شدن در هراسند، ۶۴ درصد شهروندان بریتانیای کبیر و ۶۱ ایتالیایی‌ها و اسپانیایی‌ها این پدیده را به عنوان یک شانس برای خود ارزیابی می‌کنند. در آلمان ۵۵ درصد شهروندان ادغام بین‌المللی را مثبت ارزیابی می‌کنند و ۴۵ درصد از این موضوع نگرانند.

نظرسنجی از ۱۵ هزار شهروند اروپایی

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که در سراسر اروپا میزان درآمد، درجه تحصیلات و سن افراد فاکتورهای تعیین‌کننده‌ای در موضع‌گیری افراد نسبت به پدیده جهانی‌شدن‌اند. ۶۳ درصد از پرسش‌شوندگان که خود را متعلق به طبقه متوسط جامعه می‌دانند، جهانی‌شدن را یک شانس می‌دانند. این میزان در طبقه کارگر به ۵۳ درصد کاهش می‌یابد.

نگاه اغلب افراد متخصص و تحصیل‌کرده (۶۲درصد) به جهانی‌شدن مثبت است در حالی‌که در میان افراد غیرمتخصص تنها ۵۳ درصد این پدیده را مثبت ارزیابی می‌کنند.

اما پذیراترین گروه در ارتباط با موضوع جهانی شدن را جوانان میان ۱۸ تا ۲۵ سال در اروپا تشکیل می‌دهند. ۶۱ درصد از اعضای این گروه سنی جهانی‌شدن را یک شانس می‌دانند.
با توجه به اندازه جامعه آماری این پژوهش و شرکت ۱۴ هزار ۹۳۶ نفر در ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی در سطح اروپا، این نظرسنجی بازتاب‌دهنده گرایش‌های موجود در کل اتحادیه و ۹ کشور از بزرگترین اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024