پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.11.2016, 7:08


اعتماد / زینب صفری

تماس‌های یکشنبه‌شب سرنوشت یک بازداشت را تغییر داد. تلفن‌های متعددی بود که یکشنبه‌شب شد که در همگی آنها یک نام برده می‌شد: «محمود صادقی، نماینده مردم تهران» تماس‌ها یک نتیجه داشت. حکم بازداشت به نتیجه نرسید. اما یکشنبه شب چه خبر بود؟

ساعت داشت به ۱۰:۳۰ شب نزدیک می‌شد. چند مرد حوالی پلاک ۱۱۲خیابان هفدهم امیرآباد شمالی منتظر بودند. بیشتر حواس‌شان به رفت و آمدهاست. هفته اول آذرماه است اما سرمای هوا پرتابت می‌کند به وسط زمستان. آخرین عابران خیابان سه زن و یک مرد هستند که از مراسم عزاداری ۲۸ صفر راهی خانه‌شان شده‌اند. در همین میان محمود صادقی، نماینده تهران وارد خیابان هفدهم می‌شود. همین‌طور که کلید را در قفل آپارتمانش می‌چرخاند تا وارد منزلش شود، چند مرد جلویش را می‌گیرند و می‌گویند: باید با ما بیایید. حکم جلب شما را داریم. صادقی از آنها می‌پرسد حکم را از کجا گرفته‌اند که می‌شنود: بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه. توضیح بیشتری هم نمی‌دهند. صادقی اما اصرار می‌کند تا حکم جلبش را ببیند. از او اصرار و از آنها انکار. اما بالاخره حکم را می‌بیند؛ موضوع اتهام درباره توهین، تهمت و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه بود.

کار ماموران سخت پیش می‌رود. صادقی خودش وکیل است و می‌داند که هر شکایتی از نمایندگان باید طبق قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اول به هیات رییسه مجلس برود و بعد در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شود و اگر در چارچوب وظایف نمایندگی نبود آن وقت به دادسرا برود. این را برای ماموران توضیح می‌دهد و می‌گوید که این مراحل طی نشده است. ماموران اصرار دارند که او همراه‌شان برود. اما صادقی آنها را به منزلش دعوت می‌کند، یعنی من قصد آمدن ندارم. کار که بالا می‌گیرد خانواده صادقی هم اضافه می‌شوند و همسرش بین او و ماموران قرار می‌گیرد تا صادقی وارد منزلش شود. کشمکش باز هم ادامه دارد. ماموران تلاش می‌کنند حکم ورود به منزل بگیرند.

تجمع مقابل منزل صادقی
ساعت حدود ۱۱:۳۰ شب خبر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. دقایقی بعد تعدادی مقابل منزل صادقی ایستاده‌اند. علی مطهری که سخنران مراسم شب ۲۸ صفر در هیات عشاق‌الائمه حزب مردمسالاری است در حالی که از احضار صادقی گله می‌کند به تلاش برای بازداشت او هم اشاره می‌کند. تعدادی از همان مراسم به طرف منزل صادقی راه می‌رفتند. چیزی حدود ۶۰ نفر که چندتایی از آنها خبرنگار و چند نفر هم فعال سیاسی هستند. بقیه مردم عادی‌اند. آرام ایستاده‌اند و رفت و آمد‌ها به آپارتمان صادقی را با حساسیت دنبال می‌کنند. سیدفرید موسوی و محمدجواد فتحی نمایندگان تهران در منزل صادقی هستند. ماموران انتظامی و امنیتی هم هستند. دو سرهنگ با چند سرباز کنار یک خودروی نظامی کمی دورتر از خانه او ایستاده‌اند. سه خودروی آتش‌نشانی توجه همه را جلب می‌کند. مامور آتش‌نشانی می‌گوید معلوم نیست کدام ازخدا بی‌خبری تماس گرفته و گزارش آتش‌سوزی در این ساختمان را داده است. مطئمن می‌شوند خبری نیست، می‌روند. ساعت یک بامداد است که در آپارتمان باز می‌شود و نمایندگان تهران به همراه برادر صادقی که وکیلش هم هست به میان مردم می‌آیند. همه ساکت می‌شوند.

علی صادقی می‌گوید برادرش همه را دعوت به آرامش کرده و معتقد است اگر شکایت و سوءتفاهمی باشد، باید مجاری قانونی خود را طی کند. توضیح می‌دهد که هدف برادرش جز اصلاح شرایط نیست و به عنوان یک نماینده وظایفش را انجام داده و قصدش تشویش اذهان عمومی و اتهام زنی به شخص خاصی نبوده و به هیچ عنوان قصد تضعیف ارکان نظام و قوای محترم را نداشته است. بعد هم یادآوری می‌کند محمود صادقی خودش جانباز است و فرزند شهید و برای استقرار نظام جمهوری اسلامی خون داده و مطیع ولایت است. بر اتحاد تاکید می‌کند و اینکه باید اصلاح‌طلب و اصولگرا دست به دست هم بدهیم تا مملکت را آباد کنیم و اگر بر طبل تفرقه و نفاق بکوبیم به جایی نمی‌رسیم. بعد هم از مردم می‌خواهد متفرق شوند. ما آمده‌ایم از رایی که داده‌ایم، دفاع کنیم.

سیدفرید موسوی که چهره‌های نگران را می‌بیند، می‌گوید خیال‌تان راحت باشد موضوع حل شده است. فتحی هم کمی بعد به ایلنا گفت: با پیگیری رییس مجلس ماموران از بازداشت صادقی منصرف شدند. علیرضا رحیمی، نماینده دیگر تهران هم از پیگیری‌های امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور برای توقف جلب شبانه صادقی خبر داد.  ساعت سه بامداد است. جمعیت خیابان هفدهم را ترک کرده‌اند. هرچند هنوز ماموران در خودروهای‌شان نشسته‌اند.

روز هشتم آذرماه که شروع می‌شود همه‌چیز عادی است. خبری از دستگیری نماینده تهران نیست. او حوالی ظهر توییت می‌کند: «با پیگیری مسوولان ذی‌ربط جلب غیرقانونی اینجانب منتفی و قرار شد موضوع مطابق قانون با اعلام مجلس طبق نظر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دنبال شود». آن‌طور که صادقی به خانه ملت گفته است، برخلاف آنکه برخی ادعا کرده‌اند حکم جلب از سوی شاکی خصوصی بوده است، اما تاکنون هیچ شکایتی چه خصوصی، چه مدعی‌العموم، یا از طریق هیات رییسه مجلس به او نرسیده است و از مفاد حکم نیز اینگونه بر می‌آید که قطعا از طرف شاکی خصوصی نیست.

با این همه اما خبرگزاری میزان به نقل از یک منبع آگاه گفت: در پرونده قضایی تشکیل شده علیه صادقی در دادستانی تهران تاکنون ۸ شکایت خصوصی وجود دارد که همه این شکایت‌ها به قبل از آغاز دوران نمایندگی وی برمی‌گردد. به گفته این منبع آگاه در پرونده محمود صادقی سه اعلام جرم عمومی نیز دیده می‌شود. هر چه هست واکنش‌ها به این موضوع از همان لحظه اول شروع شد.

مردم هنوز مقابل منزل صادقی بودند که محمدرضا عارف پیام می‌دهد که از آنجا که موضوع پیش آمده برای صادقی باید در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس تشخیص هیات مزبور اقدامات بعدی انجام پذیرد، لذا همگان را دعوت به آرامش کرده و از دستگاه محترم قضایی تقاضامندیم مستندات مربوطه را مطابق تشریفات قانونی جهت تعیین تکلیف به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال کنند که بر طبق نظر هیات مزبور، اقدامات بعدی صورت پذیرد. و بعد همه را به عمل به مر قانون دعوت می‌کند.

مسعود پزشکیان، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام شبانه و نامتعارف برای جلب نماینده مردم تهران در اینستاگرام خود نوشت: «اقدام شبانه برای جلب نماینده مردم تهران آقای صادقی بدون اطلاع مجلس، اول از همه بی‌احترامی به مجلس شورای اسلامی و مردمی است که به آنها رای داده‌اند. این رفتار را حتما پیگیری خواهیم کرد.

اعضای فراکسیون امید هر کدام به نحوی به این موضوع واکنش نشان دادند. خیلی‌ها حضوری به دیدار صادقی رفتند. از جمله الیاس حضرتی، نماینده تهران که صبح دیروز به دیدار صادقی در منزلش رفت.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید هم از برگزاری جلسه فوق‌العاده فراکسیون امید برای بررسی موضوع جلب شبانه صادقی امروز برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین واکنش‌های دیروز که شاید تنها واکنش از سوی اصولگرایان سنتی بوده باشد مربوط به احمد توکلی بود که در این مورد گفت: «براساس نص‌صریح قانون اساسی کشور بازداشت نماینده مجلس باید با اطلاع رییس مجلس انجام شود که در این مورد اطلاع‌رسانی به وی انجام نشده بود. متاسفانه مدتی است که دادستان تهران برخی اقداماتی را انجام می‌دهد که وجهه قانونی ندارد.»

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: این اقدامات دادستان تهران برای نظام مساله‌سازی می‌کند و قوه قضاییه را در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد و این اقدامات به مصلحت دادستان و قوه قضاییه نیست. نماینده سابق مردم تهران گفت: محمود صادقی، نماینده مردم است؛ صرف اینکه نماینده چه کسی است و چه گرایشی دارد باید نهایت احترام را نسبت به شان آن انجام داد و طبق نص‌صریح قانون اساسی کشور بازداشت نماینده مجلس باید با اطلاع رییس مجلس انجام شود که در این مورد اطلاع‌رسانی به ایشان انجام نشده بود.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی هم از احضار محمود صادقی، نماینده تهران به دادسرا انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، علی مطهری گفت: ما شاهد این هستیم که نماینده‌ای از قوه قضاییه انتقاد می‌کند و بلافاصله علیه او اعلام جرم می‌شود در حالی که این فرد فقط خواسته که راجع به موضوعی توضیح داده شود اما این برخورد نشان می‌دهد که ما از روش پیغمبر اسلام دور شده‌ایم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024