جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.11.2016, 7:08


بی بی سی: با ادامه شمارش آرا در ایالت‌های مختلف آمریکا، تعداد آرای هیلاری کلینتون با اختلافی دو میلیونی از دونالد ترامپ پیشی گرفته است.

آقای ترامپ که با کسب حد نصاب کالج‌های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب ایالات متحده شده و ماه ژانویه رسما سوگند خواهد خورد، اکنون ۶۲ میلیون و دویست هزار رای دارد در حالی که خانم کلینتون ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار رای کسب کرده است.

با گذشت بیش از دو هفته از انتخابات روز هشتم نوامبر، شمارش آرا در بعضی از ایالت‌های آمریکا ادامه دارد و صدها هزار رای در مناطق پرجمعیتی چون کالیفرنیا هنوز شمرده نشده‌اند.

این پنجمین بار است که در تاریخ انتخابات آمریکا نامزدی که بیشترین آرای عمومی را کسب می‌کند برنده نهایی نمی‌شود.

آخرین بار، در سال ۲۰۰۰ ال‌گور نامزد دموکرات‌ها با وجود کسب بیش از نیم میلیون رای بیشتر، با وجود حکم دادگاه عالی برای بازشماری آرا در ایالت فلوریدا، نهایتا رقابت را به جرج دبلیو بوش واگذار کرد.

امسال هم با وجود این که خانم کلینتون در ایالت‌های پرجمعیتی چون کالیفرنیا رای بسیار بیشتری نسبت به آقای ترامپ کسب کرده است اما با شکست در ایالت‌های کلیدی چون پنسیلوانیا، میشیگان، فلوریدا و ویسکانسن، از پیروزی نهایی بازماند.

در نظام انتخاباتی آمریکا که به الکتورال کالج شهرت دارد، به منظور جلوگیری از سلطه همیشگی ایالت‌های پرجمعیت، نامزدها با پیروزی در ایالت‌های بیشتر و کسب حد نصاب ۲۷۰ الکتورال کالج برنده نهایی می‌شوند بدون این که به کسب اکثریت در جمع نهایی آرای عمومی نیاز داشته باشند.

«کلینتون باید درخواست بازشماری کند»

در همین حال، گروهی از دانشگاهیان، وکلا و کارشناسان آماری در تلاشند تا هیلاری کلینتون را ترغیب کنند برای ارایه درخواست بازشماری آرا در چند ایالت همراه آنها شود.

آنها می‌گویند بررسی‌هایشان نشان می‌دهد نتایج شمارش آرا برای خانم کلینتون در مناطقی که از سیستم کامپیوتری استفاده شده اغلب بدتر از نتایج شمارش آرا در مناطقی است که آرا به صورت دستی و یا به کمک اسکن کردن برگه‌های رای شمارش شده است.

این افراد بر همین اساس می‌گویند خواستار تحقیق در بعضی مناطق از ایالت‌هایی چون پنسیلوانیا هستند ‌تا مطمئن شوند کامپیوترهای آنجا هک نشده باشد.

با وجود این، ستاد انتخاباتی خانم کلینتون هنوز هیچ رغبتی برای درخواست بازشمارش آرا نشان نداده است.

جیل استاین، رهبر حزب سبز آمریکا که امسال هم همچون چهار سال گذشته به عنوان نامزد این حزب در انتخابات حضور داشت، مشغول جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای هزینه‌های احتمالی درخواست بازشماری آرا در سه ایالت میشیگان، ویسکانسن و پنسلوانیا است.

مطابق قوانین انتخاباتی آمریکا، اگر بازشماری آرا ادعای شاکی را به اثبات نرساند، او موظف است تمامی هزینه‌های بازشماری را تقبل کند.

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب که به سختی مشغول گفتگو و مذاکره برای انتخاب کابینه خود است، امروز (چهارشنبه ۲۳ نوامبر - سوم آذر) در پیامی ویدویی خواستار همگرایی و وحدت در کشور شده است.

آقای ترامپ در این ویدئو که به مناسبت روز شکرگزاری منتشر شده، ضمن تبریک به مردم آمریکا، از آنها می‌خواهد به او برای «از نو ساختن کشور» کمک کنند.

او گفته برای آرام شدن احساسات و تنش‌های ناشی «کارزارهای تند و تلخ انتخاباتی» زمان لازم است و چنین فضایی «یک شبه از بین نمی‌رود».

آقای ترامپ همچنین امروز دو پست کلیدی را به دو نفر از زنان منتقد خود سپرد.

او امروز نظر خود درباره سفیر جدید ایالات متحده در سازمان ملل متحد و وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد و به ترتیب نیکی هِیلی و بتسی دی‌واس را برای این دو پست معرفی کرد.

خانم دی‌واس، میلیاردر شناخته شده، از فعالان فرهنگی هنری است و خانم هِیلی هم فرماندار ایالت کارولینای جنوبی است. هر دو نفر باید از کنگره آمریکا رای اعتماد بگیرند.

این دو نخستین زنانی‌اند که برای عضویت در کابینه آقای ترامپ رسما معرفی شده‌اند. هر دو نفر در جریان انتخابات گذشته از حمایت دونالد ترامپ سر باز زده و علنا از او انتقاد کرده بودند.

نیکی هِیلی، فرماندر کارولینای جنوبی، که در جریان کارزارهای انتخاباتی از مارکو روبیو، سناتور اهل فلوریدا حمایت کرد، صراحتا گفته بود «طرفدارش (ترامپ) نیستم».

بتسی دی‌واس هم که از میلیاردرهای سرشناس و فعالان شناخته شده فرهنگی هنری میشیگان است دونالد ترامپ را «میهمان ناخواسته» در عرصه سیاست خوانده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024