پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.11.2016, 21:00

حسن روحانی در واکنش به نامه مطهری:


شهروند| در پی نامه علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در اعتراض به لغو سخنرانی‌اش از سوی دادستان استان خراسان رضوی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به وزرای کشور و دادگستری به روند موجود در استان خراسان رضوی اعتراض کرده و از هر دو وزارت خواسته است طبق وظایف ذاتی خود عمل كنند و با بررسی کامل و گزارش سریع موضوع متخلفین و اهمال‌کنندگان را شناسایی و معرفی کنند.

حسن روحانی در قسمتی از نامه‌اش خطاب به وزرای کشور و دادگستری نوشته است: گزارش جناب آقای دکتر علی مطهری، نایب‌رئیس محترم مجلس شورای اسلامی - که در حریت و شجاعت بیان و دفاع از مصالح ملی، نماینده‌ای کم‌نظیر بوده و از پشتوانه بسیار قوی در افکار عمومی جامعه برخوردارند – بسیار تکان‌دهنده است. به‌ویژه آن‌که این اتفاق ناگوار در شهر مقدسی رخ می‌دهد که ملاذ و ملجأ همه مردم ایران و بلکه همه شیعیان و مسلمانان جهان است و افتخار کشور ما همیشه این بوده که در پناه کهف حصین ثامن الائمه(ع)، امن و امان یافته است. با کمال تأسف شاهدیم که در آستانه سالی که مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است، رفتارهایی در این شهر دیده می‌شود که با آرمان‌ها و آموزه‌های آن امام همام(ع) فاصله فراوان دارد. آیا کسانی در مراکز حساس استان نفود کرده‌اند که گمان می‌کنند با بستن دهان‌ها و سد راه سالن‌های سخنرانی، می‌توانند راه پیشرفت و توسعه کشور در مسیر مورد نظر مردم و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای مدظله را ببندند و راه را بر افراطی‌گری و دوقطبی‌سازی جامعه بگشایند؟

حسن روحانی در ادامه این نامه آورده است: دادستان پایتخت معنوی کشور که قاعدتا باید از برگزاری سخنرانی‌های روشنگرانه در تبیین نهضت حسینی(ع) حمایت کند به‌ویژه آن‌که سخنران مراسم، شخصیت فرهیخته‌ای از تبار چهره درخشانی از عالمان آزاداندیش آن استان همچون استاد شهید مطهری باشد.  به گفته رئیس‌جمهوري اتفاقی که در شهر مشهد رخ داد، مایه شرمساری است. وزارت کشور و دولت تدبیر و امید در قبال ملت ایران و به‌ویژه مردم آگاه و دلاور مشهد رضوی(ع) که نقش تعیین‌کننده‌ای در موج‌آفرینی ٢٤ خرداد ٩٢ و پیروزی اعتدال داشتند مسئولیت دارد که از حقوق اساسی آنان دفاع كند.

رئیس قوه مجریه در ادامه این نامه نوشته است: انتظار از قوه محترم قضائیه جلوگیری از جرایم مشهود و حمایت از آزادی بیان به موجب قانون اساسی و مقابله با کج‌اندیشی در اجرای قانون است. امید است ریاست محترم قوه قضائیه دستور رسیدگی سریع به این حادثه را صادر كرده و با اعلام نتیجه آن مردم را نسبت به برخورد قانونی با تعرض به آزادی‌های اساسی دلگرم كنند.

رئیس‌جمهوری در پایان نامه خطاب به وزیر کشور نوشته است: لازم است تأکید فرمايید که استاندار به‌عنوان رئیس و دیگر اعضاي شورای تأمین استان با همکاری کامل نیروی انتظامی و مقامات امنیتی، وظیفه حفظ اجتماعات قانونی و حمایت از آزادی بیان را به عهده دارند و در قبال شورای امنیت کشور مسئولند.

در پی لغو سخنرانی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد شخصیت‌های سیاسی بسیاری نسبت به این رویه هشدار داده‌اند. شماری از نمایندگان مجلس نیز ضمن اعتراض به این موضوع گفته‌اند که از وزیر کشور در این خصوص سوال خواهند کرد. فراکسیون امید دومین فراکسیون پرشمار مجلس شورای اسلامی نیز قرار است صبح امروز، سه‌شنبه، جلسه‌ای برای بررسی موضوع تشکیل بدهد.

مطهری از دادستان مشهد شکایت کرد

شهروند| درحالی‌ که پس از چند روز بی‌خبری که با توجه به همزمانی تعطیلات آخرهفته و اربعین طبیعی به نظر می‌رسید، با انتشار خبر لغو سخنرانی مجوزدار نایب‌رئیس مجلس به ‌دستور دادستان مشهد، خواب رسانه‌ای کشور با خبر لغو سخنرانی نایب‌رئیس‌ مجلس در مشهد، آشفته شد. پس‌لرزه‌های این رویداد نامتعارف امروز نیز همچنان ادامه یافت و همزمان با اوج‌ گرفتن واکنش‌های نمایندگان مجلس، فعالان و چهره‌های مختلف سیاسی نسبت به این اتفاق، انتشار خبر شکایت مطهری از دادستان خراسان‌رضوی که از سوی وکیل مدافع او اعلام شد، کل ماجرا را وارد مرحله‌ای جدید کرد.

مصطفی ترک‌همدانی با اشاره به طرح شکایتی علیه مقام مسئول قضائی درمشهد به مرجع قضائی دادسرای کارکنان دولت تهران، با تأکید بر این‌که دستگاه قضائی در پرونده شکایت آقای مطهری در شیراز با دقت و وسواس تقریبا اکثر مقصران و متهمان را شناسایی و به دادگستری سپرد، نسبت به دخالت یک مقام قضائی استان خراسان‌رضوی درمسیر اجرای قانون اساسی گلایه کرد و گفت: متأسفانه یک مقام قضائی در استان خراسان‌رضوی، مانع اجرای قانون اساسی و آزادی‌های فردی و اجتماعی شده و همین موجب اخلال درحقوق فردی و اجتماعی موکلم شده و مطهری نتوانست از حقوق خود بهره ‌ببرد.

فارغ از واکنش‌های فراوانی که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی نسبت به لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس انجام گرفت، چند واکنش رسمی ازسوی وزارت کشور، فراکسیون امید و چند نهاد و دستگاه دیگر حایز اهمیت بود. براین اساس، محمدحسین مقیمی قائم‌مقام وزیرکشور با اشاره به دستور وزیر کشور برای تشکیل هیأتی ازسوی وزارت کشور برای بررسی این ماجرا به ایسنا گفت: این هیأت روز گذشته تشکیل شد و آماده رفتن به مشهد بود اما به دلیل لغو این پرواز،‌ امروز عازم مشهد می‌شود.

این درحالی بود که بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نیز با انتقاد از برخورد دادستان مشهد، از برگزاری نشست صبح فردای این فراکسیون به ‌منظور بررسی این مسأله خبر داد. پارسایی که علاوه بر عضویت در هیأت‌رئیسه فراکسیون امید به‌عنوان سخنگو، مسئولیت سخنگویی کمیسیون اصل٩٠ مجلس را برعهده دارد، از احتمال بررسی موضوع دراین کمیسیون خبر داد و به «شهروند» گفت: درصورتی که شکایتی در رابطه با این برخورد قانون‌شکنی دستگاه قضائی به کمیسیون اصل٩٠ واصل نشود، رأسا اقدام خواهیم کرد و از دادستان مشهد در این رابطه شکایت خواهیم کرد؛ سوال این‌جاست که چگونه دادستانی مشهد می‌تواند به‌ راحتی مجوزی که از سوی شورای تأمین استان خراسان‌رضوی صادر شده را لغو کند و این درحالی است که این مسأله درحوزه اختیارات شورای تأمین است و مسئولان این شورا نیز باید در قبال این مسأله پاسخگو باشند».

با این حال درشرایطی که ماجرای لغو سخنرانی مطهری در مشهد هنوز به پایان نرسیده، انتشار خبر مشابهی در خبرگزاری‌ها درباره لغو سخنرانی صادق زیباکلام در دانشگاه آزاد قزوین که این‌بار نیز به ‌دستور دادستانی این شهر انجام شده، موج جدیدی از انتقادها نسبت به عملکرد قوه‌قضائیه و دادستانی به راه انداخت.


سخنرانی زیباکلام با حکم دادستان قزوین لغو شد

پس از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد با حکم دادستان خراسان رضوی، روز گذشته صادق زیباکلام در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه شهروند از لغو سخنرانی‌اش در دانشگاه آزاد قزوین با حکم دادستان این شهر خبر داد. صادق زیباکلام معتقد است منتقدان دولت با این کار به دنبال ناکارآمد نشان دادن رئیس‌جمهوری هستند. زیباکلام ضمن آن‌که معتقد است تحت فشار قرار دادن وزیر کشور از سوی نمایندگان اشتباه است، می‌گوید اقدام مطهری در تنظیم شکایت را می‌پسندم اما من چون می‌ترسم، شکایتی هم نمی‌کنم.

آقای دکتر زیباکلام، خبرهایی مبنی بر لغو سخنرانی شما در دانشگاه قزوین در شبکه‌های اجتماعی و برخی از سایت‌های خبری منتشر شده است. این خبر را تأیید می‌کنید؟ اصلا امروز (دوشنبه) در قزوین سخنرانی داشتید؟
بله؛ متاسفانه درست است. قرار سخنرانی من برای امروز ساعت ٤ بعد از ظهر در دانشگاه آزاد قزوین بود با موضوع «تبعات پیروزی ترامپ بر روابط ایران و آمریکا».

این سخنرانی از چه مرجعی مجوز گرفته بود؟
شورای فرهنگی دانشگاه مرکب از نماینده وزیر علوم، نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و رئیس دانشگاه مجوز سخنرانی من را صادر کرده بودند.

چه زمانی و چطور از لغو سخنرانی خود مطلع شدید؟
یک ساعت مانده به سخنرانی. درواقع هنوز در راه بودم که دبیر انجمن مدعو من تماس گرفت و گفت بنا به حکم دادستان قزوین و چنانکه گفته‌اند به دلیل «تبعات امنیتی» این سخنرانی لغو شده است.

خود شما حکم را دیدید؟
گفتند روی تلگرام برایم می‌فرستند. به نظر من این یک اشکال آشکار است؛ درواقع قانون‌شکنی فقط این نیست که صادق زیباکلام چراغ قرمز را رد کند. وقتی یک نهاد و ارگان کاملا قانونی برای کاری، فرض کنیم سخنرانی، کنسرت یا هر چیز دیگری مجوز صادر می‌کند، این مجوز به‌منزله قانون است. برای اجرا و برگزاری کنسرت و سخنرانی بالاخره یک مقدماتی از سوی دو طرف، هم برگزار‌کننده و هم مدعوان طی می‌شود و هنگامی که یک نهاد دیگری بدون در نظر گرفتن همه اینها ناگهان حکمی صادر و برنامه را لغو می‌کند، قانون‌شکنی کرده است.

فکر می‌کنید چرا سخنرانی شما در قزوین و البته پیش از آن سخنرانی آقای مطهری در خراسان رضوی لغو شد؟
به نظر من نوعی زورآزمایی پشت این قضیه است. درواقع می‌خواهند این‌طوری نشان بدهند که روحانی در این مملکت کاره‌ای نیست. از نظر من پس از منع احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات برخی به این نتیجه رسید‌ند که برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری شانسی ندارند. از این‌رو، ناکارآمد نشان دادن رئیس‌جمهوری را در دستور کار قرار دادند.

می‌دانید که آقای مطهری و تعدادی از نمایندگان به دنبال سوال یا حتی استیضاح وزیر کشور در مجلس هستند. نظر شما چیست؟
کاملا مخالفم. مگر وزیر کشور بوده که سخنرانی‌ها را لغو کرده؟ به نظر من این کار مثل پریدن از روی دیوار کوتاه است.

آقای مطهری از دادستان مشهد شکایت کرده‌اند.
آقای مطهری آدم شجاع و نترسی است! من، صادق زیباکلام آدم ترسویی هستم و هیچ‌وقت هم جرأت این کارها را ندارم که از دادستان قزوین شکایت کنم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024