جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.11.2016, 6:44


اوباما: ترامپ در مقابل روسیه بایستد

باراک اوباما در برلین گفت که امیدوار است رییس جمهوری منتخب آمریکا در مقابل روسیه بایستد و او «با احتیاط» نسبت به حضور او در کاخ سفید «خوشبین» است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در جریان آخرین سفر اروپایی خود در این سمت در برلین همچنین از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به عنوان یک شریک بین‌المللی خوب تشکر کرد و در جریان یک نشست خبری مشترک با وی بر موضع مشترک دو کشور در قابل ناتو، تجارت آزاد و اقدام برای مقابله با تغییرات جوی تاکید کرد.

اوباما بر این مساله تاکید کرد که امیدوار است دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه را مورد تحسین قرار می‌دهد، در مقابل او بایستد چون روسیه بسیاری از کشورهای کوچک را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

رییس جمهور آمریکا جانشین خود ترامپ را ترغیب کرده در صورتی که روسیه از «ارزش‌های مورد قبول آمریکا و عرف بین‌المللی» منحرف شد در برابر این کشور بایستد.

اوباما گفت امیدوار است که رویکرد رئیس جمهور منتخب آمریکا نه فقط متکی بر منافع بلکه همچنین ارزش‌ها باشد.

او همچنین علیه رقابت در عرصه تسلیحات سایبری هشدار داد و گفت که شواهد کاملا روشنی از حملات سایبری توسط روسیه وجود دارد.

رییس جمهوری آمریکا هم‌چنین در جریان سفر آخر خود به آلمان گفت: نسبت به حضور ترامپ در کاخ سفید تا حدودی خوشبین هستم. باید در سمت رییس جمهور، ترامپ جدی رفتار کند. اگر چنین اتفاقی نیفتد، نمی‌توانید دوام بیاورید.

بسیاری از تحلیلگران براین باورند که با خروج اوباما از صحنه قدرت، این مرکل است که باید یک تنه نقش مدافع ارزش‌های غربی را ایفا کند البته با این فرض که او برای چهارمین بار در سال آتی میلادی به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شود.

اوباما در طول هشت سال فعالیتش در سمت رییس جمهوری آمریکا به شدت بر قدرت مرکل در اروپا در بسیاری از جنبه‌ها متکی بوده است که شامل ارتباط با پوتین برای کاستن از درگیری‌ها در اوکراین و پذیرش صدها هزار مهاجر سوری است.

رییس جمهوری آمریکا هم‌چنین پیش از آنکه با رهبرانی از ایتالیا، فرانسه، انگلیس و اسپانیا دیدار کند، در جریان سفر سه روزه خود به آلمان در هتلش با مرکل شام خورد.

اوباما همچنین به این مساله اذعان داشت که مرکل مشکلات و چالش‌های بزرگ جامعه جهانی را با خود دارد و گفت: امیدوارم که بتوانم کمی از این چالش‌ها را حل کنم.

اوباما: اتحادیه اروپا را حفظ کنید

اوباما در برلین «اتحادیه اروپا» را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تاریخ دانست. او هشدار داد که با رشد نابرابری اقتصادی، تنش‌های روزافزونی دامن‌گیر دموکراسی‌های غربی خواهد شد.

اوباما خطاب به خبرنگاران گفت: «من هنوز بر این باورم که تشکیل اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین دستاوردهای جهان بوده است». او افزود: «باید برای حفظ این دستاورد و گسترش آن مبارزه کرد.»

اوباما با اشاره به موضوع برگزیت گفت: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید تا حد ممکن آرام و بی‌دردسر صورت گیرد».

اوباما بار دیگر از آنگلا مرکل به خاطر «همکاری فوق‌العاده‌ا‌ش» تشکر کرد. او از خانم صدراعظم آلمان به عنوان «استوارترین یاور ممکن» قدردانی کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در ستایش از صدراعظم آلمان به صراحت گفت: «اگر آلمانی بودم حتما از هواداران خانم مرکل بودم.»

اوباما همچنین از پشتیبانی آلمان در عرصه مبارزه با تروریسم نیروهای داعش و همچنین در جنگ سوریه تشکر کرد. در همین راستا او از موضع «بنیادی و انسان‌دوستانه» خانم مرکل در بحران پناهجویی تمجید کرد.

آنگلا مرکل به نوبه خود از اوباما به خاطر  «۸ سال همکاری سرشار از اعتماد و دوستانه در دورانی سخت و بحرانی» تشکر کرد.

مرکل با اشاره به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری امریکا تصریح کرد: «روشن است که تمام سعی خود را خواهم کرد تا با رئیس جمهوری منتخب مردم آمریکا همکاری خوبی داشته باشیم».

اوباما خطاب به مخالفان ترامپ: سکوت نکنید

رئیس جمهوری آمریکا با حمایت از تظاهرات مردم علیه ترامپ این اعتراضات را نشانه نگرانی مردم نسبت به اظهارات رئیس جمهوری منتخب در رقابت های انتخاباتی دانست و گفت که حاضر نیست از مخالفان بخواهد دست از این اعتراضات بردارند.
به گزارش ایرنا ، باراک اوباما روز پنجشنبه در دیدار با انگلا مرکل صدر اعظم آلمان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که آیا حاضر است از مخالفان ترامپ بخواهد که دست از تظاهرات بردارند، گفت: خود من در طول ۸ سال ریاست جمهوری‌ام مورد اعتراضاتی از این دست قرار گرفته‌ام و گمان نمی‌کنم هیچ رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا با چنین اعتراضاتی مواجه نشده باشد.

اوباما ، معترضین به ترامپ را مردمی توصیف کرد که نگران مسائلی هستند که ترامپ در طول مبارزه تبلیغی به آن‌ها پرداخت و با بیان این که آزادی بیان در دموکراسی آمریکا یک رکن اصلی محسوب می‌شود و حاضر نیست آن‌ها را دعوت به سکوت کند.

این در حالی است که ترامپ و اطرافیان او ، مخالفان را تظاهرکنندگان حرفه‌ای خطاب کرده و گفته اند که این عده به تحریک رسانه‌های آمریکایی و با گرفتن پول به تظاهرات دست می‌زنند.

این نخستین باری است که اوباما از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات این کشور بطور مفصل و گسترده و با لحنی جانبدارانه به موضوع تظاهرات اعتراضی مردم کشورش علیه او پرداخته است.

ترامپ در سومین روز پیروزی خود در انتخابات آمریکا در پیامی توئیتری معترضین را به باد انتقاد گرفت و در مورد آن‌ها نوشت: درحالی که من در یک انتخابات پیروز شده ام. حالا تظاهر کنندگان حرفه ای به تحریک رسانه‌ها دست به اعتراض زدند و این بسیار غیر منصفانه است.

رئیس سابق کمپین ترامپ به امید فرونشاندن این اعتراضات که آشکارا لطمه سنگینی به اعتبار رئیس جمهوری آینده آمریکا درآستانه ورودش به کاخ سفید وارد خواهد کرد، روز گذشته به صراحت از اوباما و هیلاری کلینتون رقیب سابق ترامپ خواست تا تظاهر کنندگان را دعوت به سکوت کنند.

کلینتون نیز روز گذشته در پی سکوت طولانی بعد از شکست در انتخابات، در یک سخنرانی ضمن دلگرمی دادن به حامیان خود از آن‌ها خواست که امید خود را از دست ندهند و از تلاش دست برندارند که این سخنان به گفته کارشناسان و فعالان سیاسی به معنای ترغیب معترضین به ادامه اعتراضات آن‌ها تعبیر شده است.

اوباما آخرین بار در برلین

اوباما برای آخرین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا به پایتخت آلمان آمده است. او پیش از سفر آلمان را نزدیک‌ترین هم‌پیمان واشنگتن دانست. اوباما می‌کوشد سیاست آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ را برای متحدان اروپایی روشن کند.

باراک اوباما شامگاه چهارشنبه (۱۶ نوامبر/۲۶ آبان) وارد برلین شد و در هتل «آدلون» اقامت گزید. نخستین دیدار غیررسمی او با آنگلا مرکل، مجلس شامی بود که به افتخار رئیس جمهور ایالات متحده برگزار شد.

پلیس آلمان برای آخرین دیدار رئیس جمهور ایالات متحده از این کشور تدابیر امنیتی ویژه‌ای تدارک دیده بود. به گفته پلیس وضعیت بسیار آرام بود و هیچ رویداد غیرمنتظره‌ای پیش نیامد.

اولین دیدار رسمی اوباما با مرکل برای بعدازظهر پنجشنبه (۱۷ نوامبر) برنامه‌ریزی شده است. سران دو کشور پس از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی شرکت می‌کنند.

برای شامگاه پنجشنبه، ضیافت شامی به افتخار رئیس جمهور امریکا در مقر صدراعظم آلمان برنامه‌ریزی شده است که در آن شمار بزرگی از دیپلمات‌ها و چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی دو کشور شرکت دارند.

اوباما پیش از سفر به آلمان از آنگلا مرکل به عنوان «نزدیک‌ترین هم‌پیمان» در عرصه بین‌المللی نام برد. او گفت که آمریکا و آلمان به طور مشترک این مسئولیت را به عهده دارند تا «رشد و پیشرفت در جامعه بین‌المللی در سایه آزادی» گسترش یابد.

اوباما و مرکل جامعه بین‌المللی را به بهره‌برداری درست و مناسب از روند جهانی‌شدن فرا خوانده‌اند تا پیشرفت «بر پایه ارزش‌ها و برداشت‌های ما» صورت گیرد.

اوباما در نخستین روز سفر در گفت‌وگویی با رسانه‌های جمعی بر بهره‌گیری از روند جهانی‌شدن به عنوان یک فرصت تاریخی تأکید کرد. او گفت که اگر از دستاوردهای این روند به گونه‌ای متعادل و عادلانه استفاده نشود، دور نیست که «کشورهای صنعتی شاهد اغتشاش‌های بیشتری» باشند.

پیوندی استوار و قابل اعتماد

این بار ششم است که اوباما به آلمان می‌آید. نخستین سفر او در سال ۲۰۰۸ و زمانی صورت گرفت که نامزد ریاست جمهوری آمریکا بود. با ورود او به برلین ده‌ها هزار نفر از اهالی شهر با شور و هیجان از او استقبال کردند.

در دوران ۸ ساله‌ زمامداری اوباما، به رغم اختلاف‌نظرهای جزئی، روابط دو کشور نزدیک و دوستانه بود.

از سال ۲۰۱۵ امریکا و آلمان با مبادلات تجارتی به حجم ۱۷۳ میلیارد یورو (۱۸۵ میلیارد دلار)، به بزرگترین شریک معاملات برای همدیگر تبدیل شده‌اند.

آخرین سفر اوباما به برلین در شرایطی صورت می‌گیرد که اروپا پس از پیروزی دونالد ترامپ، نگران سمت‌گیری و سیاست آینده آمریکاست. متحدان اروپایی آمریکا از اوباما انتظار دارند که در روشن شدن این چشم‌انداز به آنها کمک کند.

برای روز جمعه ۱۸ نوامبر، دیداری با سران اروپایی برنامه‌ریزی شده است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا برای دیدار با اوباما و مرکل به برلین می‌آیند.

اوباما آخرین سفر اروپایی خود را روز سه‌شنبه از یونان شروع کرد. او پس از اقامتی سه روزه در برلین، برای شرکت در اجلاس اقتصادی آسیا پاسیفیک (آپک) به سوی پرو پرواز می‌کند.

او در پایتخت پرو و در حاشیه اجلاس آپک با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور جمهوری خلق چین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

منابع: ایسنا، ایرنا، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024