پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.11.2016, 21:09


هشت زندانی سیاسی و عقیدتی به طور جداگانه و در اعتراض به وضعیت رسیدگی قضایی به پرونده و یا وضعیت نگهداری، در زندان های شهرهای تهران و کرج در اعتصاب غذا به سر می‌برند اما مسئولان قضایی و مقامات این زندان‌ها با وجود خطرات جسمی ناشی از اعتصاب غذا تاکنون به خواسته‌های آنان توجهی نکرده‌اند و حتی در مواردی نیز به عنوان تنبیه، محدودیت‌هایی تازه ای برای زندانیان در حال اعتصاب غذا ایجاد کرده اند.

بنا به اظهارات منابع مطلع که با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت‌وگو کرده اند، هم اینک آرش صادقی، مهدی رجبیان، حسین رجبیان، علی شریعتی، وحید صیادی نصیرپور و محمدعلی طاهری در زندان اوین تهران و رسول رضوی و مرتضی مرادپور در یکی از زندان‌های کرج به دلیل اعتراض به وضعیت قضایی و رسیدگی به پرونده در حال اعتصاب غذا به سر می برند.

یک منبع آگاه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که آرش صادقی، فعال مدنی زندانی در بند هشت زندان اوین از روز سوم آبان ماه در اعتراض به بازداشت همسرش  گلرخ ایرایی که بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شده، دست به اعتصاب غذا زده است و با وجود افت فشار خون از پذیرش سرم و دارو نیز خودداری کرده است. این منبع به کمپین گفت که آرش صادقی بر خلاف آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها طی این مدت از ملاقات با همسر زندانی اش محروم بوده و مسئولان زندان اوین اعلام کرده اند تا زمانی که به اعتصاب غذای خود پایان ندهد، به او اجازه ملاقات با همسرش را نخواهند داد.

آرش صادقی به اتهام فعالیت‌های مسالمت آمیز مدنی بازداشت و به ۱۵ سال زندان محکوم شده که قانونا هفت سال و نیم آن قابل اجرا است. همسر او گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات به شش سال زندان محکوم شده و سوم آبان ماه برای اجرای این حکم به بند زنان اوین منتقل شده است.

یک منبع آگاه به وضعیت مهدی و حسین رجبیان نیز به کمپین گفت که این دو برادر هنرمند و موزیسین زندانی از روز هفتم آبان ماه با درخواست مشخص «مرخصی درمانی» در زندان اوین اعتصاب غذا کرده اند، این منبع به کمپین گفت: “خواسته شان دریافت مرخصی استعلاجی برای درمان است که از دو ماه قبل قانونا هیچ منعی برای آن وجود نداشته است، آنها در حال حاضر هم وضعیت خوبی ندارند و هر دو برادر بیماریشان بعد اعتصاب غذا بدتر شده، حسین رجبیان عفونت حاد ریه دارد و قبل از اعتصاب غذا پنج روز در بیمارستان بستری شد ولی پزشکان گفتند احتیاج به رسیدگی بیشتری دارد، مهدی هم بیماری شبیه به ام اس دارد که هنوز دقیقا مشخص نیست، از نظر فیزیکی خیلی ضعیف شده و فقط با عصا می تواند راه برود و دو بار هم حین اعتصاب غذا خونریزی معده داشته است.”

مهدی و حسین رجبیان  به دلیل مدیریت یک وبسایت موسیقی از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال زندان و جریمه نقدی محکوم شده اند، مسئولان زندان اوین به صورت تنبیهی بندهای آنان را جدا کرده و حسین رجبیان را به بند دیگری منتقل کرده اند.

علی شریعتی فعال سیاسی اصلاح طلب نیز که به اتهام فعالیت های مسالمت آمیز به پنج سال زندان محکوم شده، از بدو ورود به زندان در دهم آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده است، یکی از نزدیکان آقای شریعتی به کمپین گفت که او از روز چهارشنبه از نوشیدن مایعات نیز خودداری کرده و کاهش وزن و افت فشار خون در کنار پاسخگو نبودن مسئولان زندان، سلامتی او را به خطر انداخته است، علی شریعتی خواستار رسیدگی مجدد پرونده اش شده و گفته است که تا زمان رسیدن به این خواسته دست از اعتصاب غذا بر نمی دارد.

محمدعلی طاهری بنیانگذار یک مکتب با گرایش‌های عرفانی به نام گروه «عرفان حلقه» نیز از هفتم مهرماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. خواهر این زندانی به کمپین گفته است که از تاریخ ۲۷ مهرماه و پس از به اغما رفتن او در پی اعتصاب غذا هیچ خبری از او در دست نیست. محمدعلی طاهری به اتهام توهین به مقدسات به پنج سال زندان، ۹۰۶ میلیون تومان جریمه و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است،  یکی از اتهامات آقای آقای طاهری سب النبی (دشنام به پیامبر اسلام) بود که با منع تعقیب روبرو شده ولی با وجود اینکه محکومیت زندان او در ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسیده و جریمه نقدی اش نیز پرداخت شده، همچنان با قرار بازداشت جدید در زندان به سر می برد.

وحید صیادی نصیری زندانی عقیدتی دیگری است که به اتهام توهین به مقدسات و رهبری و تبلیغ علیه نظام به هشت سال زندان محکوم شده و در اوین زندانی است، با گذشت بیش از یک سال از اعتراض او به حکم صادر شده هنوز حکم دادگاه تجدیدنظر صادر نشده است. این زندانی عقیدتی از ۲۵ مهرماه در اعتراض به «بلاتکلیفی» دست به اعتصاب غذا زده است.

رسول رضوی، حسین علیمحمدی الوار و مرتضی مرادپور سه زندانی هستند که به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز علیه تبعیض  قومیتی به ترتیب به ۲، ۵ و ۳ سال زندان محکوم شده اند. آنها در زندان تبریز دست به اعتصاب غذا زده بودند. اواسط آبان ماه رسول رضوی و مرتضی مرادپور در حالی که در اعتصاب غذا بودند، به صورت تنبهی از زندان تبریز در استان آذربایجان شرقی به یکی از زندان های کرج در استان البرز منتقل شدند، حسین علی محمدی به اعتصاب غذای خود پایان داده ولی یک منبع مطلع به کمپین گفت که با گذشت یک هفته از انتقال رسول رضوی و مرتضی مرادپور به زندانی در کرج، آنان هنوز با خانواده شان تماس یا ملاقاتی نداشته اند.

اخبار اعتصاب‌های گسترده زندانیان در ایران توجه محافل حقوق‌بشری به وضعیت زندانها در ایران را بیش از پیش جلب کرده است. موارد متعددی از مرگک زندانیان ساسی و عقدتی در پی اعتصاب عذا در زندان های ایران به ثبت رسیده اس از جمله هدی رضازاده صابر، از زندانیان شناخته شده سیاسی در خرداد سال ۱۳۹۰ بعد از چند روز  اعتصاب غذا به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان درگذشت. پرونده مرگ هدی صابر در حالی که وظیفه حفاظت از سلامت زندانی با مسئولان قضائی است، هیچ‌گاه مورد بررسی قرار نگرفت. در آن زمان تعدادی از زندانیان هم‌بند با صابر شهادت داده بودند که او در زمان اعتصاب غذا حتی مورد ضرب و شتم هم قرار گرفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024