پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.11.2016, 13:43


با قطعی شدن پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاید پرسش اصلی این باشد که او چطور در این انتخابات پیروز شد؟ در پاسخ باید گفت که این میلیاردر نیویورکی پیامی را مبنی بر راه‌حل‌های سریع اقتصادی به مردم داد که به مذاق بسیاری از آنها خوش آمد.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایندیپندنت انگلیس در تحلیلی درباره اینکه چگونه دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای جمهوری خواهان توانست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد، نوشت: در یک شب سرد در شهر داونپرت در ایالت اوهایو تئاتر مشهور ادرل مملو از جمعیتی است که اغلب از سر کنجکاوی آمده‌اند تا دونالد ترامپی را که تنها از طریق نمایش‌های واقعی در تلویزیون و مناظره‌های تلویزیونی شناخته‌اند، ببینند.

اریک بوون، ۵۳ ساله یکی از این افراد می‌گوید: بعد از دیدن حرف‌های ترامپ در تلویزیون رای خود را از کاندیدای مستقل به کاندیدای جمهوری خواهان تغییر داده است. او هشت سال پیش در انتخابات آمریکا به باراک اوباما رای داده بود، اما این بار به حمایت از ترامپ پرداخته است.

او گفت: ما نیاز به یک بیزینس‌من داریم و من فکر می‌کنم او به عنوان یک بیزینس‌من می‌تواند همه چیز را درست کند.

دو هفته بعد یک زوج در محل استادیومی در شهر پلایموس، در ایالت نیوهمپشایر با به دست گرفتن یک پلاکارد به حرف‌های دونالد ترامپ درباره شکنجه غرق مصنوعی مظنونان تروریستی، حرف‌هایش درباره چگونگی شکست دادن تد کروز در مناظره و از همه مهمتر حرف‌های او درباره کمک به افراد به حاشیه رانده شده، گوش می‌دهند.

این زوج به نام توبی و وندی شاو گفتند: خسته هستند از اینکه سیاستمداران همیشه وعده تغییر همه چیز را به آنها بدهند.

توبی شاو گفت: مردم از دروغ خسته شده‌اند. چند سال است که ما یک چنین سیاستمدارانی را داریم. اکنون وقت آن است که کسی بیاید که بتواند بایستد و کارهای لازم را انجام بدهد.

یک چنین صحنه‌هایی در سراسر آمریکا از زمانی که این میلیاردر نیویورکی ۱۸ ماه پیش کاندیداتوری‌اش را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، مشاهده شده است. در میان حامیان ترامپ یک سری حامیان برتری سفید پوست‌ها هستند که جذب حرف‌های دارای رنگ و لعاب نژادپرستی و اسلام‌هراسی او شده‌اند.

عده دیگری از حامیان او نیز هستند که مثل طرفداران خروج از اتحادیه اروپا در انگلیس می‌خواهند مرزها بسته‌تر و مهاجرت محدودتر شود. با این حال اطلاعات نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌های متعدد با ده‌ها تن از حامیان ترامپ حاکی از آن هستند که جذابیت اصلی او وعده‌اش برای راه‌حل سریع برای اقتصاد آمریکاست.

طبق یک نظرسنجی جدید از سوی موسسه پیو، بالغ بر ۹۰ درصد از حامیان ترامپ گفته‌اند: اقتصاد در این انتخاب آنها بسیار مهم بوده است.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که قدرتمندترین پایگاه حمایت از ترامپ مربوط به مردان سفید پوست بدون تحصیلات عالی است و او اغلب به منظور جذب رای دهندگان، این گروه‌ها را در ایالت‌هایی مثل اوهایو، آیووا، ویرجینیای غربی و کارولینای شمالی هدف قرار داده است.

او تلاش داشته تا تبلیغاتی ویژه برای پایگاه‌های صنعتی سابق مثل شهر یانگز تاون در ایالت اوهایو که در ۲۰ سال گذشته شاهد وضعیت وخیم اقتصادی و افول جمعیت بوده‌اند، داشته باشند.

ترامپ در آشیانه یک هواپیما در فرودگاه این شهر در ماه مارس ماجرایی را با این مضمون درباره تهدید مهاجران غیرقانونی به آنها گفت: مار سمی که با اجازه خود شما به خانه‌تان می‌آیند و بعد زمانیکه شما را نیش می‌زند شما آن وقت تعجب خواهید کرد.

یکی از این مخاطبان شیفته ترامپ یک کهنه‌کار نظامی و کارگر سابق بخش فولاد به نام هسکل وستمورلند، ۷۹ ساله است.

او به ایندیپندنت می‌گوید: من فکر می‌کنم او کارهای درست را برای آمریکا انجام خواهد داد. او قرار است کار داعش را یکسره کند. او می‌گوید دیواری را درست خواهد کرد. من فکر می‌کنم او این کار را انجام می‌دهد.

یک یافته قابل توجه از یک مطالعه انجام شده توسط موسسه پیو در ماه اوت این بوده که حامیان دونالد ترامپ با اکثریت قاطع معتقد بوده‌اند که زندگی در آمریکا “برای افرادی مثل آنها” بدتر از ۵۰ سال پیش شده است.

مجموع ۸۱ درصد رای دهندگانی که حامی ترامپ بودند، گفتند: زندگی در آمریکا بدتر شده در حالی که ۱۱ درصد این حامیان معتقد بودند زندگی آنها بهتر شده است.

در مقام مقایسه اکثر حامیان هیلاری کلینتون معادل ۵۹ درصد از این حامیان معتقد بودند زندگی در آمریکا نسبت به ۵۰ سال پیش بهتر شده است و ۱۹ درصد از آنها معتقد بودند که زندگی آنها بدتر شده و ۱۸ درصد نیز معتقد بودند تغییری نکرده است.

ترامپ اغلب به روی یک تلقی از عصر طلایی در آمریکا زمانی که این کشور صنایع تولیدی قدرتمند و جایگاه غالب‌تری در جهان داشت، مانور داده است.

او در ماه مه در یکی از تجمع‌هایش در ایندیانا جایی که پیروزی وی در انتخابات مقدماتی آنجا او را تبدیل به کاندیدای جمهوری‌خواهان کرد، خطاب به گروهی از حامیانش که دیدگاه‌های مختلفی درباره این به اصطلاح عصر طلایی داشتند، سخنرانی می‌کرد.

بسیاری از این مخاطبان یکی از این دوره‌های طلایی را مربوط به دو دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان می‌دانستند. به عنوان مثال،‌ جنت لوگان گفت: در آن زمان اقتصاد خوب، ‌ارتش قدرتمند و آمریکا مایه مباهات بود. اکنون ما داریم همه آنها را از دست می‌دهیم.

البته این همه داستان را درباره کسانی که جذب دونالد ترامپ شدند، بازگو نمی‌کند.

ماه گذشته میلادی پایگاه اینترنتی ووکس گزارش داد که حامیان ترامپ لزوماً افراد بدبخت و بیچاره جهان نیستند.

این گزارش تصریح کرد که طبق نظرسنجی‌های هنگام خروج در زمان انتخابات مقدماتی میزان رای دهندگان حامی ترامپ به اندازه حامیان تد کروز و تا حد چشمگیری بیشتر از حامیان کاندیداهای اصلی دموکرات‌ها یعنی هیلاری کلینتون یا برنی سندرز بوده است.

یک مطالعه مهم از جانب گالوپ نیز این موضوع را تایید کرده است. در واقع سطح حمایت از ترامپ ارتباط مستقیمی با درآمد بیشتر و نه درآمد کمتر چه در میان کل مردم و چه در میان سفید پوست‌ها داشته است. طبق این مطالعه حامیان ترامپ با احتمال کمتری بیکار بوده یا از نیروی کار کنار گذاشته شده بودند.

خبرنگار ایندیپندنت برای تحقیق درباره اینکه چه کسانی پیام دونالد ترامپ را واضح‌تر از بقیه شنیده‌اند به شهر کوچک گروندی در ایالت ویرجینیا با تنها حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت در نزدیکی مرز با کنتاکی و ویرجینیای غربی رفت.

در منطقه بوچانان کانتی که شهر گروندی یکی از مراکز اصلی آن است ۶۹.۷ درصد در زمان انتخابات مقدماتی به دونالد ترامپ رای دادند که این بزرگترین پیروزی او در یک منطقه در کل آمریکا محسوب می‌شد.

این منطقه زمانی قلب تپنده صنعت معدن کاری بود اما اکنون تمام آن شغل‌ها تقریبا از بین رفته و جای خود را به کارهای کم‌درآمد در رستوران‌های فست فود و فروشگاه زنجیره‌ای والمارت داده‌اند.

لونی لونی یک معدن‌کار سابق گفت، به ترامپ رای می‌دهد زیرا معتقد است که او بزرگترین شانس برای این است که این منطقه بار دیگر به دوران شکوهمند کارهای پردرآمد باز گردد.

او گفت: هیلاری کلینتون باید در زندان باشد.


استاد دانشگاه تهران:
آمریکایی‌ها به دلیل نارضایتی از سیستم به ترامپ رای دادند

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران در خصوص انتخاب ترامپ اظهار داشت: مردم آمریکا برای اعلام نارضایتی خود از سیستم این کشور به ترامپ رأی دادند.

فواد ایزدی،‌ عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران در خصوص انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری به خبرنگار ایسنا گفت: اتفاقی که در آمریکا رخ داد، نتیجه اقبال مردم آمریکا به شعار تبلیغاتی بود؛ در سیاست خارجی، ترامپ نقدهای جدی نسبت به جنگ عراق داشت و معتقد بود پول‌هایی که صرف جنگ‌ها شده است هدر رفته و بهتر بود این‌ پول‌ها در داخل آمریکا صرف می‌شد.

او افزود: انتقاد دیگر ترامپ به سیاست داخلی واشنگتن بود. او در این خصوص ‌گفته بود، سیاستمداران واشنگتن فاسد هستند و ثروتمندان آمریکا آنها را خرید و فروش می‌کنند. من قبل از اقدام به کاندیداتوری در خرید و فروش‌ آن‌ها دست داشتم اگر من را انتخاب کنید شرایطی را به وجود می‌آورم که فساد کمتر شود و اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دهم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مردم آمریکا نسبت به سیستم ناراضی و بی‌اعتماد هستند، گفت: مردم این کشور انتخابات را فرصتی برای مبارزه با سیستم حاکم و اعلام نارضایتی خود دیدند به نوعی جامعه آمریکا متحول شد و خروجی آن ترامپ بود.

او همچنین افزود: ترامپ در سیاست داخلی به جزئیات وارد نشد و در کلیات متوقف شد از این جهت معلوم نیست که در آینده چه کار می‌کند. مردم به جزئیات رای ندادند بلکه به دلیل نارضایتی خود از سیستم به ترامپ رأی دادند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: نظرسنجی‌هایی که توسط موسسات آمریکایی مانند گالوپ انجام می‌شد ۸۰ درصد مردم ایالت متحده معتقدند سیاستمداران این کشور قابل اعتماد نیستند و فساد گسترده‌ای در آنجا وجود دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: ترامپ سوار موج نارضایتی مردم شد و از آن استفاده کرد، او آدم بددهنی است، اما نارضایتی مردم را به درستی تشخیص داد و از آن بهره برد.

او با بیان این که ترامپ فرد غیرقابل پیش‌بینی است، گفت: اینکه ترامپ چقدر به شعارهایش عمل می‌کند مشخص نیست، البته سیستم آمریکا به نحوی است که رئیس جمهور همه کاره نیست و نهادهای دیگر می‌توانند ترامپ را کنترل کنند.

ایزدی با بیان این که انتخاب ترامپ تبعاتی برای متحدان خود دارد، اظهار کرد: همه هم‌پیمانان سنتی آمریکا از انتخاب ترامپ ناراضی هستند، زیرا او نقدهایی نسبت به عملکرد ناتو و تفکر سنتی آمریکا در سایر مناطق دارد، چقدر سیاست‌های آمریکا عوض می‌شود مشخص نیست و در این مورد باید صبر کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024