شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.11.2016, 23:06

نظرخواهی «اعتماد» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب


ایران پس از هشت سال روابط پر تنش با امریکا با به سر انجام رساندن برجام اندکی روابط دو کشور را به ساحل آرام رسانده است. حال باید دید که روابط دو کشور بر اساس نتیجه انتخابات در دو کشور چه مسیری را خواهد پیمود. «اعتماد» سه پرسش پیرامون مساله انتخابات امریکا و نسبت با ایران از ١٦ فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرسیده است. این سه پرسش و پاسخ‌های اصلاح‌طلبان در ادامه می‌آید:

١-چرا مردم ایران به انتخابات امریکا اهمیت می‌دهند؟
٢-روی کار آمدن کدام‌یک از دو نامزد انتخاباتی امریکا برای ایران بهتر  است؟
٣-انتخابات امریکا و نتیجه آن اثری بر انتخابات سال ٩٦ ایران دارد؟

ترامپ ناشناخته است

محسن صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب

١- فقط مردم ایران نیستند که به انتخابات امریکا اهمیت می‌دهند بلکه اکثر مردم دنیا به‌دلیل میزان نقش و وزن امریکا در جهان به انتخابات امریکا توجه دارند.
٢- سیاست‌ها و روش‌هاى خانم کلینتون شناخته شده و کمى تند‌تر از سیاست هاى اوباما است ولى ترامپ شخصیت ناشناخته‌ای است و در مسائل جهانى تجربه ندارد، روى این اصل به نظر می‌رسد انتخاب خانم کلینتون برای ایران مناسب‌تر است.
٣- نتیجه انتخابات امریکا بر انتخابات ایران از این رو تاثیرگذار است که در صورت پیروزى دموکرات‌ها اجراى برجام با سرعت مناسب‌ترى در اروپا اجرایی می‌شود.  به هر حال باید دید نتیجه انتخابات امریکا چه می‌شود.

ترامپ یا کلینتون، فرقی برای ما ندارند

محمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز

١ - انتخابات امریکا برای همه دنیا مهم است و برای ایران کمی پراهمیت‌تر است چرا که اساسا در مناظرات انتخاباتی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات مساله ایران بخشی از منازعات بود. با توجه به رقابت تاریخی که بعد از انقلاب بین ایران و امریکا به وجود آمد، انتخابات امریکا را برای ایران امر مهمی می‌کند. 
٢ - هرکدام از دو نامزد فعلی انتخابات امریکا که روی کار بیایند فرق چندانی برای ایران ندارد چرا که سیاست‌های ایران مستقل از امریکا اتخاذ می‌شود. با این‌حال برای دنیا انتخاب خانم کلینتون بهتر از ترامپ است. به این دلیل که ترامپ مبانی سیاسی مشخصی ندارد.
٣- انتخابات امریکا تاثیر چندانی بر انتخابات ایران ندارد. در ایران مردم مستقل تصمیم می‌گیرند.

انتخابات امریکا اثری بر انتخابات ایران ندارد

عباس عبدی تحلیلگر اصلاح‌طلب

١- انتخابات امریکا بر همه جهان اثراتی دارد. نقش رسانه‌ها در مهم شدن این انتخابات را نیز نباید نادیده گرفت. موضوع مواجهه امریکا با ایران در مناظره‌ها و صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی امریکا مطرح می‌شود. این دلایل برای افزایش اهمیت آن کم نیستند و برای حساس شدن کافی است. همچنین باید در نظر گرفت که چنین مساله‌ای جذابیت‌های خبری نیز دارد. رسانه‌های زیادی هم به دست غربی‌هاست و این مساله برای‌شان اهمیت دارد.
٢- در این مورد اظهارنظر نمی‌کنم.
٣- بعید می‌دانم که انتخابات امریکا اثر چندانی بر انتخابات ایران داشته باشد. درست است که انتخابات امریکا مولفه اثرگذاری بر کشور‌های دنیاست اما این اثر به معنای تعیین‌کننده بودن آن نیست. انتخابات در ایران بیشتر تحت تاثیر معادلات داخلی است تا معادلات خارجی.

ترامپ یا کلینتون‌، چندان تفاوتی برای کشور ما ندارند

محمد هاشمی عضو موسس حزب کارگزاران

١- در گذشته ثابت شده که انتخابات امریکا تاثیری بر کشور ما ندارد چرا که سیاست خارجی امریکا نسبت به منطقه خاورمیانه و اسراییل بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها تقریبا یکی است. آنچه برای ما مهم است بحث سیاست خاورمیانه است که آنها اعلام می‌کنند اسراییل خط قرمز ما است.
٢- ترامپ یا کلینتون چندان تفاوتی برای کشور ما ندارند.
٣- چیزی که برای ما مهم است، بعد سیاست‌های خاورمیانه‌ای امریکا است که آن هم در مورد دو نامزد ریاست‌جمهوری امریکا یکسان است و هردوی آنها نسبت به اسراییل متعهد هستند. بنابراین انتخابات در کشور ما به انتخابات امریکا وابسته  نیست.

انتخابات امریکا نه کاملا اثرگذار است و نه بی‌تاثیر

محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب

١-کشمکشی طولانی پس از پیروزی انقلاب میان ایران و امریکا وجود داشته است. این مساله در معادلات داخلی و سیاست داخلی کشور هم تاثیرگذار بوده است و سبب شده که مردم نیز اهمیت خاصی برای انتخابات امریکا که می‌تواند در نوع رابطه دو کشور و نوع سیاست ورزی و دیپلماسی ایران در مقابل این کشور اثر گذار باشد، قایل هستند.
٢-کلینتون به جهت اینکه ادامه سیاست‌های اوباما را در پیش خواهد گرفت، مناسب‌تر است. برخی البته این استدلال را مطرح می‌کنند که چون ترامپ چارچوب‌های مشخصی ندارد و رفتاری پوپولیستی دارد بیشتر آماده امتیاز دادن است اما من فکر می‌کنم که چون کلینتون در مواضعش تعادل و توازن دارد بهتر است.
٣-انتخابات امریکا بر انتخابات کشور نه کاملا اثر گذار است و نه بی‌تاثیر. طبیعی است سیاست‌های امریکا در منطقه و کشور ما بازتاب‌هایی داشته باشد.

تیغ در کف زنگی مست

الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب

١ - نه تنها مردم ایران بلکه مردم در جهان به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اهمیت می‌دهند و این به دلیل تاثیری است که سیاست‌های امریکا بر سراسر جهان و همه امور بین‌المللی خواهد داشت. این تاثیر سبب شده تا همه با علاقه و جدیت روند مبارزه‌های انتخاباتی امریکا را دنبال کنند تا از پیامدهای تغییر در مدیریت کشوری که بیشترین منابع قدرت در جهان را در اختیار دارد اطلاع پیدا کنند چرا که این تغییر قطعا بر روند مسائل بین‌المللی اثر دارد.
٢- ترامپ یا کلینتون هیچ کدام رویکرد دوره اوباما را نسبت به ایران نخواهند داشت و در هر دو شکل وضعیت دشوارتر خواهد شد. به یاد داریم که کلینتون تحریم‌های فلج‌کننده هوشمند علیه ایران را دنبال کرد. جمهوریخواهان نیز همواره در تقابل با کشور ما رفتار کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد دچار شرایطی هستیم که وضعیت بهتری متصور نیست اما وقتی تیغ در کف زنگی مست قرار می‌گیرد باید هوشیارانه منافع ملی خود را دنبال کنیم.
٣- تردید ندارم آنچه در انتخابات امریکا صورت می‌پذیرد با توجه به اهداف و روش‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، روند تحولات جهانی و منطقه حساس و پرآشوب خاورمیانه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این وضعیت می‌تواند آثاری بر وضعیت گروه‌ها و جریان‌های سیاسی داخل ایران نیز داشته باشد.

ترامپ پر از دردسر است

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب

١- از آنجا که دو کشور امریکا و ایران در چهار دهه گذشته در صف بندی‌های سیاسی منطقه‌ای و دیگر سیاست‌ها در مقابل هم قرار داشته‌اند، طبیعتا نگاه‌شان به ایران و پرونده هسته‌ای و بحث اسراییل مهم خواهد بود. همین مساله سبب می‌شود مردم هم اهمیت ‌دهند که کاخ سفید در سال‌های آینده چه مواضع و سیاست‌هایی نسبت به کشور اتخاذ خواهد کرد.
٢- خانم کلینتون با توجه به سوابقی که داشته نشان داده از وضعیت باثبات‌تری در حوزه سیاستگذاری کشور امریکا در مقابل کشور برخوردار است. از آنجا که توافق برجام در دوران ریاست‌جمهوری حزب دموکرات منعقد شد، بیشتر می‌توان به وفاداری آنها نسبت به برجام امیدوار بود. بنابراین ریاست‌جمهوری خانم کلینتون برای کشور مناسب‌تر است. همچنین آقای ترامپ به‌شدت مخالف توافق ایران و ١+٥ بوده و ریاست‌جمهوری او دردسرهای بیشتری برای کشور به بار
خواهد آورد.
٣- برخی بر این باور هستند که اگر در امریکا آقای ترامپ روی کار بیاید، در ایران نیز حضور چهره‌ای با شخصیت آقای احمدی‌نژاد می‌تواند پاسخ مناسبی به حضور ترامپ در کاخ سفید باشد. خارج از چنین تحلیلی که عده قلیلی دارند انتخابات امریکا و انتخابات ٩٦ پیوندی ندارند.

انتخابات در ایران وابسته به شرایط داخلی است

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب

١- امریکا به ناحق در امور کشورهای دیگر دخالت می‌کند و خود را به عنوان رهبر صلح در دنیا تلقی و جنگ‌افروزی می‌کند و به ویژه در خاورمیانه دخالت دارد. به همین دلیل انتخابات امریکا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اینکه حزبی که روی کار می‌آید از دسته خشونت‌طلبان هستند یا خیر اهمیت دارد. اگرچه هر دو حزب امریکا سیاست‌های کلی یکسانی در این مورد دارند اما تاکتیک‌های متفاوتی را اتخاذ می‌کنند.
٢- خانم کلینتون افتخار می‌کند که تحریم‌هایی علیه ایران تدارک دیده و آقای ترامپ هم آنها را متهم می‌کند که در مذاکرات هسته‌ای به ایران باج داده‌اید. هر دو به نوعی درباره ایران قایل به اعمال فشار هستند و از این نظر تفاوتی ندارند. مگر اینکه بگوییم دموکرات‌ها چون معتقد به برجام هستند، می‌شود در این قالب با آنها همکاری داشت. ترامپ عنصر نامتعادلی است و این مساله ممکن است بحران‌هایی را ایجاد کند. به نظر می‌آید پیروزی خانم کلینتون بهتر باشد.
٣- در انتخابات ایران آقای روحانی شانس بیشتری برای پیروزی دارد و انتخابات از حساسیت آنچنانی برخوردار نیست که مولفه‌ای مثل انتخابات امریکا بر آن اثرگذار باشد. انتخابات در ایران بیشتر وابسته به شرایط داخلی کشور است.

سابقه کلینتون مثبت نیست

الیاس حضرتی نماینده مجلس دهم

انتخابات امریکا فقط برای مردم ایران پر اهمیت نیست بلکه با توجه به اثر سیاست‌های امریکا بر کشورهای دیگر، اقتصاد جهان و منطقه ما طبیعی است که دنیا این تحول را با دقت تحت نظر دارد. مردم ایران هم چون از ٢٨ مرداد به این طرف با سیاست‌های خصمانه امریکا درگیر بوده‌اند و مخصوصا بعد از انقلاب درگیری‌ها شدیدتر بود و الان امریکا به عنوان دشمن تعیین‌کننده در عرصه‌های مختلف علیه مردم ایران اقداماتی انجام می‌دهد طبیعی است که مردم هم برای‌شان مهم باشد.
آمدن خانم کلینتون با توجه به برنامه‌های خصمانه‌ای که در گذشته نسبت به ایران دنبال کرده و از زمان سناتوری تا وزارت خارجه در تداوم برنامه‌های کینه‌توزانه‌اش اقدام کرده، به نظر من برندگی و تاثیرگذاری سیاست‌های خصمانه‌اش بر ایران بیشتر خواهد بود. از طرفی ترامپ یک پدیده جدید است که می‌تواند شکاف در حاکمیت امریکا ایجاد کند و حتی بین جمهوریخواهان نیز به نوعی اختلاف افکنی کند. امکان اینکه ترامپ برنامه‌های جدیدتری داشته باشد وجود دارد و من شخصا موافقم که ترامپ رای بیاورد.
نتیجه انتخابات امریکا بر انتخابات ایران اثر مستقیمی ندارد اما طبیعی است که انتخابات ما هم اثر جزیی بپذیرد. پیش‌بینی می‌شود اگر در امریکا تحول جدی اتفاق بیفتد در ایران نیز افراد جدیدی وارد عرصه انتخابات شوند.

اصولگرایان با ترامپ راحت‌تر کنار می‌آیند

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب

١- مردم در سراسر دنیا به این انتخابات اهمیت می‌دهند. اطلاع درستی وجود دارد که نشان می‌دهد انتخابات امریکا نه فقط بر سرنوشت مردم امریکا بلکه بر سرنوشت دیگر کشورها نیز تاثیر می‌گذارد. طبیعی است که در این شرایط توجهی ویژه به انتخابات امریکا شود.
٢- اینکه ریاست‌جمهوری کدام کاندیدا برای ایران مضرات کمتری دارد، بستگی به رویکرد مسوولان ایرانی در روابط آینده این دو کشور دارد. برای رویکرد تعاملی که آقای روحانی دارد قطعا خانم کلینتون مناسب‌تر است. برای اصولگرایان امکان کنار آمدن با آقای ترامپ بیشتر است.
٣- انتخابات امریکا تاثیر چندانی بر انتخابات ایران ندارد. در واقع سیاست خارجی در انتخابات کشور تاثیر غیر مستقیم دارد اما این مساله تعیین‌کننده نیست.

امیدواریم کسی روی کار بیاید که به برجام متعهد باشد

قدرتعلی حشمتیان، رییس خانه احزاب

١- بین دو کشور ایران و امریکا به دلیل سیاست‌هایی که بعد از مساله گروگانگیری در کشور اتخاذ شده، همواره حساسیت زیادی وجود داشته است. هر کسی که در امریکا روی کار بیاید سیاست‌هایی را در قبال خاورمیانه اتخاذ خواهد کرد که بر زندگی مردم این کشورها اثرگذار است.
٢- کلینتون وابستگی به کشورهای عربی دارد و ترامپ هم رویکردهای خشونت‌طلبانه و جنگ‌ستیزانه‌ای دارد و روی کار آمدن هریک از آنها ضرر‌هایی برای کشور دارد. تنها امیدواریم کسی روی کار بیاید که به برجام متعهد باشد.
٣- نه انتخابات امریکا بر انتخابات ایران تاثیر دارد و نه به عکس.  مردم ایران در انتخابات بی توجه به این مسائل رای می‌دهند.

انتخابات ایران و امریکا اثری بر یکدیگر ندارد

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب

١- اگرچه دو کشور امریکا و ایران روابط چندان خوبی ندارند و حکومت‌ها نسبت به هم بعد از انقلاب و بعد از اشغال سفارت امریکا روابط منازعه‌آمیزی داشته‌اند اما مردم دو کشور به تحولات سیاسی یکدیگر اهمیت می‌دهند.
٢- کلینتون شانس بیشتری برای پیروزی دارد. معتقد هستم که سیاست‌های کلی دو کشور نسبت به هم چندان ربطی به این ندارد که کدام رییس‌جمهور در انتخابات پیروز شود.
٣- انتخابات ایران و امریکا اثری بر یکدیگر ندارد. در ایران، روحانی فارغ از اینکه چه کسی در امریکا پیروز شود شانس پیروزی بیشتری دارد. روحانی در دوره دوم‌اش در صورت پیروزی باید در حوزه سیاست خارجی با توجه به سیاست‌های جدید رییس‌جمهور امریکا فعال‌تر عمل کند.

انتخابات امریکا تاثیر چندانی در کشور ما ندارد

غلامعباس توسلی فعال سیاسی

١- سیاست امریکا یک سیاست جهانی است و عملکرد آنها بر کشورهای دیگر و به خصوص بر کشورهای خاورمیانه تاثیرگذار است. همین مساله سبب می‌شود که مردم ایران و دیگر کشور‌ها برای این انتخابات اهمیت قایل شوند.
٢- سابقه و پیشینه روسای جمهوری دو حزب موجود امریکا نشان می‌دهد که حاکمیت جمهوریخواهان تاثیرات منفی بیشتری بر کشورهای دیگر داشته است و دموکرات‌ها به لحاظ رعایت اصول دموکراسی و آزادی‌های سیاسی سابقه بهتری نسبت به جمهوریخواهان دارند. بنابراین روی کار آمدن دموکرات‌ها به دلیل اینکه کمتر خشونت طلب هستند برای ایران بهتر خواهد بود.
٣- بخش مهمی از سیاست‌های امریکا در قبال ایران یکسان است و فرقی نمی‌کند که دموکرات‌ها یا جمهوریخواه‌ها روی کار باشند، انتخابات امریکا تاثیر چندانی بر معادلات انتخاباتی در کشور ما ندارد. سیاست امریکا در قبال اسراییل سیاست مثبتی است و علیه اسراییل موضع نمی‌گیرند. این نوع سیاست‌های کلی را هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه رعایت می‌کنند.

پیروزی دموکرات‌ها بهتر است

جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

١- از سویی هر بار جمهوریخواهان بر سر کار آمده‌اند به این خاطر که عمدتا تلاش می‌کنند در مسائل جهانی و به خصوص خاورمیانه دخالت کنند، کنش‌های متقابلی را در کشور ما ایجاد کرده‌اند.
از سوی دیگر امریکا به دلیل توجه بیشتر دموکرات‌ها به مسائلی چون آزادی‌ها، حقوق بشر و مسائل سیاسی درون کشور، کمتر منازعه با خاورمیانه را برگزیده‌اند. نمی‌توان گفت که تاثیر انتخابات امریکا بر کشور مستقیم است اما بی‌تاثیر هم نیست. در واقع جمهوریخواهان رفتارهای تنش‌زای بیشتری دارند.
٢- اگر چه در کلان امریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی سیاست‌های یکسانی دارد اما در یک برداشت خاص می‌توان گفت که حضور دموکرات‌ها مثبت‌تر است و انتخاب کلینتون سود بیشتری برای کشور دارد چرا که رفتارهای تنش‌زای کمتری از آن دیده شده است.
٣- مردم ایران انتخاب مستقل دارند و بر اساس وضعیت داخلی کشور در سال ٩٦ دست به انتخاب می‌زنند و انتخابات امریکا تاثیری در این انتخاب ندارد.

کلینتون با اوباما فرق‌های اساسی دارد

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران

١- سیاست‌های کلی امریکا در قبال خاورمیانه و ایران مشخص و تقریبا ثابت است اما رویکرد‌ها و روش‌های دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در این رابطه متفاوت است. به همین دلیل این انتخابات برای مردم کشور ما حساسیت‌هایی دارد. با توجه به برجام این حساسیت‌ها دو چندان می‌شود.
٢- پیشینه این دو حزب در مواجهه با کشور ما نشان می‌دهد که رویکرد حزب دموکرات مبتنی بر گفت‌وگو و مفاهمه بوده است و چنانچه نماینده این حزب در انتخابات پیروز شود برای کشور ما بهتر است. هر چند کلینتون به لحاظ دیدگاه تفاوت‌هایی با اوباما دارد اما تنش‌ها در خاورمیانه و منطقه با روی کار آمدن کلینتون کمتر خواهد بود. البته در مورد عمل به برجام تفاوتی ندارد که کدام‌یک از دو نامزد در انتخابات امریکا پیروز شود و هر دو باید به برجام وفادار باشند.
٣- نتیجه انتخابات امریکا نمی‌تواند بر نتیجه انتخابات ایران اثرگذار باشد. در دوره‌های گذشته هم این مساله مصداق پیدا کرده است.

سیاست‌های کلان امریکا نسبت به ایران یکسان است

حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران

١- از مواضع دو نامزد ریاست‌جمهوری، خواه می‌توان دریافت که جمهوریخواهان اغلب جنگ‌طلب و دارای رفتارهای تند بوده‌اند. اگرچه سیاست‌های کلی امریکا در قبال خاورمیانه و ایران تقریبا یکسان است اما دموکرات‌ها مواجهه بهتری با کشور ما دارند. همین مساله باعث می‌شود که مردم ایران به انتخابات امریکا اهمیت دهند.
٢-  شاید به صورت کلان سیاست‌های امریکا در مقابل کشور یکسان باشد اما به دلیل تفاوت روش و رفتار آنها انتخاب کلینتون را برای کشور بهتر می‌دانم. دموکرات‌ها لااقل به ظاهر دم از حقوق کشورها می‌زنند. ضمن اینکه در یک نگاه می‌توان گفت که این دو نامزد برای کشور ما فرقی نمی‌کنند اما در حالت جزیی‌تر روی کار آمدن کلینتون کم‌تنش‌تر خواهد بود.
٣- انتخابات امریکا در انتخاب مردم در سال ٩٦ اثری ندارد. نه تنها امریکا بلکه انتخابات هیچ کشور دیگری نیز بر انتخابات در کشور ما تاثیر ندارد. تاثیرات فقط در حوزه دیپلماسی کشور خواهد بود.

کلینتون یا ترامپ، انتخاب بد و بدتر است

فیاض زاهد، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

١- مردم تمام دنیا به انتخابات امریکا اهمیت می‌دهند به این دلیل که امریکا ثروتمند‌ترین کشور دنیا است؛ بزرگ‌ترین اقتصاد را و قوی‌ترین نیروی نظامی را دارد و پیشرفته‌ترین کشور جهان است. طبیعتا هر‌گونه کنشی در مسائل این کشور اعم از انتخابات ریاست‌جمهوری یا انتخابات پارلمان این کشور می‌تواند در وضعیت جامعه جهانی تاثیرگذار باشد. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
٢- ما در یک وضعیت بد و بدتر قرار داریم. به این معنا که انتخاب ترامپ با توجه به وابستگی به جمهوریخواهان و سابقه آنان در استفاده از فشارهای سخت‌افزاری و پیش‌بینی‌ناپذیری او می‌تواند برای ایران خطرناک‌تر باشد. ضمن اینکه آقای ترامپ گفته اگر رییس‌جمهور باشد، توافق با ایران را بر‌هم‌خواهد زد. بنابراین انتخاب او برای ایران هزینه‌های بیشتری خواهد داشت. به نظر می‌آید کلینتون به مفاد برجام متعهد باقی خواهد ماند. مشکلی که ایران با خانم کلینتون خواهد داشت، این است که او خیلی به صورت سنتی به اسراییل و عرب‌ها نزدیک است. براساس اسنادی که منتشر شده بخش وسیعی از پول کمپین کلینتون توسط اعراب پرداخت شده و اعراب هم در سال‌های اخیر با ایران رابطه خوبی نداشته‌اند. کلینتون به جناح راست حزب دموکرات وابستگی دارد برخلاف اوباما که به جناح چپ حزب دموکرات وابستگی داشت. لذا اگر مخیر به انتخاب باشیم با همه مشکلاتی که کلینتون دارد او برای ما بهتر خواهد بود. ضمن اینکه به نظر می‌رسد که کلینتون رییس‌جمهور بعدی خواهد بود.
٣- انتخابات ایران بدون آنکه تحلیل دقیقی از انتخابات امریکا ارایه کنیم، نتیجه‌اش روشن است. همه شواهد و قراین نشان می‌دهد که آقای روحانی مشکل چندانی برای انتخاب مجدد ندارد. در شرایط دیگری می‌تواند انتخابات امریکا بر انتخابات ایران اثر بگذارد اما در این دوره بعید است که اثری داشته باشد.

کلینتون مناسب‌تر است

مرتضی الویری فعال سیاسی اصلاح‌طلب

١- سیاست‌هایی که روسای جمهور امریکا در قبال ایران اتخاذ می‌کنند می‌تواند تاثیراتی در امور کشور ما داشته باشد. برای مثال اگر رییس‌جمهور امریکا به جای اوباما، آقای بوش بود هرگز طرح برجام به نتیجه نمی‌رسید و در این حوزه و حوزه‌های مرتبط با آن ما وضعیت دیگری می‌داشتیم. بالاخره کشوری که حدود یک چهارم تولید جهان را دارد و یک چهارم درآمد سالانه جهان در آن کشور شکل می‌گیرد و از نظر اقتصادی مقام اول را در بین کشورها دارد و در تمام مجامع بین‌المللی نقشی کلیدی دارد، از نظر نظامی هم جایگاه اول را دارد، هر فردی که در راس آن قرار گیرد تاثیر زیادی می‌تواند بر تمام کشورها از جمله ایران داشته باشد.
٢- بهترین حالت برای ما حضور فردی مثل اوباما در جایگاه نامزدی ریاست‌جمهوری بود. به همین دلیل اگرساندرزبالا می‌آمد از میان نامزد‌های مختلف برای ما بهتر بود. ولی حالا که حضور او در انتخابات منتفی شده است خانم کلینتون به مراتب برای ایران مناسب‌تر است تا ترامپ. بالاخره ترامپ از حداقل‌های سلامت اخلاقی هم برخوردار نیست. فردی که با منابع و اسناد اطلاعاتی مختلفی که منتشر شده به عنوان یک فاسد شناخته می‌شود می‌تواند برای جامعه امریکا و کشورهای دیگر از جمله ایران زیان‌بار باشد. وقتی آقای ترامپ اعلام می‌کند که اگر رییس‌جمهور شود قرار داد برجام را پاره می‌کند ولو اینکه این کار را طبق توافق برجام نتواند انجام دهد، موضع منفی او در مورد برجام مشکل آفرین خواهد بود. سیاست‌های کلی کلینتون در برجام و رعایت حقوق اقلیت‌ها و توجه به موازین بین‌المللی به مراتب از ترامپ مناسب‌تر است.
٣- اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود فضای ملتهبی را در خاورمیانه به وجود خواهد آورد و در کشور ما هم این پیروزی می‌تواند به نفع جریان‌های تندرو تمام می‌شود که برای برخورد با کشورهای غربی ازجمله امریکا راه‌حل‌های مسالمت جویانه را برنمی‌تابند و به دنبال راه‌حل‌های تند و حتی نظامی هستند.

انتخابات امریکا بر سرنوشت دنیا اثر دارد

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب

١- انتخابات امریکا بر سرنوشت تمام جهان تاثیراتی دارد به این خاطر که قدرتی در حوزه اقتصادی، نظامی و سیاسی دارد. مردم می‌خواهند ببینند چه دیدگاهی در این کشور پیروز می‌شود. نگاه سیاستمداران امریکا در قبال خاورمیانه ثابت است اما در روش‌ها برای رسیدن به اهداف‌شان با هم تفاوت‌هایی دارند.
٢- جمهوریخواهان از روش‌های خشن برای پیش بردن اهداف‌شان استفاده می‌کنند. دموکرات‌ها از فشارهای سیاسی و دیپلماسی و روش‌های نرم‌تر استفاده می‌کنند. هر کسی رییس‌جمهور امریکا شود آنچه در توافق برجام به دست آمده را نمی‌تواند به راحتی به هم بزند چرا که طرف ما شورای امنیت سازمان ملل است. در کل روی کار آمدن کلینتون بیشتر به نفع کشور است تا ترامپ.
٣- تاثیر انتخابات امریکا بر انتخابات ٩٦ چندان زیاد نیست. در انتخابات ایران بیشتر مولفه‌های داخلی موثر است.

ریاست‌جمهوری کلینتون بهتر است

ابراهیم امینی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

١ -  تاثیرگذاری سیاست‌های امریکا بر سیاست خارجی و به تبع آن حوزه‌های مختلف داخلی کشور از جمله حوزه اقتصادی باعث می‌شود مردم ایران به این انتخابات اهمیت دهند. روابط سیاسی در دنیای امروز و به خصوص در کشورهای تاثیرگذار به نحوی است که می‌توانند اثرات متقابلی را در وضعیت سیاسی کشورهای دیگر به جا بگذارند. همچنان که شاهد بودیم قضیه اشغال سفارت امریکا و گروگانگیری تاثیر خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی امریکا به جا گذاشت.
٢- سیاست خشونت گرایانه‌ای که آقای ترامپ دارد ممکن است سبب شود که کشور با چالش‌های جدی در سیاست خارجی مواجه شود. از این رو ریاست‌جمهوری خانم کلینتون را برای ایران بهتر می‌دانم.
٣- با توجه به دیدگاه‌های دو نامزد ریاست‌جمهوری امریکا می‌توان گفت ترامپ به دنبال ماجراجویی است و با دیدگاه جریان خشن حزب جمهوریخواه می‌خواهد سیاست خارجی خود را پیش ببرد و خانم کلینتون در حزب دموکرات به دنبال سیاست‌های آشتی‌جویانه‌تری است. این مساله می‌تواند در انتخابات کشورهای دیگر اثرگذار باشد. در کشورهایی که تضاد منافع با امریکا دارند این تاثیرگذاری بیشتر است. البته انتخابات سال ٩٦ به‌طور مستقیم متاثر از انتخابات امریکا نیست. اگر ترامپ سرکار بیاید می‌تواند باعث شود که افرادی در کشور ما مدعی شوند که باید کسانی سر کار بیایند که با همان دید تحکمی در مقابل امریکا قرار می‌گیرند و این اعتقاد ایجاد شود که سیاست‌های آشتی‌جویانه در مقابل ترامپ جواب نخواهد داد و به عکس در مورد خانم کلینتون می‌تواند این تفکر به وجود آید که اگر قدرت اجرایی کشور در دست کسانی باشد که سیاست نرم‌تری دارند، موجب شود که تقابل کمتری میان ایران و امریکا شکل گیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024