پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.11.2016, 17:29


وکیل شهریار سیروس، هنرمند و نقاش بهایی، مدرس پیشین دانشگاه آنلاین بهاییان که پس از تعطیلی این دانشگاه در تیر ماه سال ۱۳۹۴ به دلیل برگزاری «کلاس هنری در خانه‌اش» به مدت پنجاه روز بازداشت و دربند ۲۰۹ زندان اوین زندانی شده بود به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت موکلش از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال زندان محکوم شده است اما پس از اعتراض موکلش به حکم صادر شده پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شده و او منتظر رسیدگی و صدور حکم نهایی است.

شهریار سیروس، نقاش و هنرمند بهایی، متولد ۱۳۴۸، متاهل و دارای یک پسرهشت ساله است. او نهم تیرماه سال ۱۳۹۴ از سوی وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و در ۲۸ مردادماه ۱۳۹۴ با سپردن وثیقه آزاد شد. پرونده او در مرحله بازپرسی به شعبه سوم دادسرای شهید مقدس اوین و پس از آن برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه ارجاع شد و این شعبه در پانزدهم شهریور ۱۳۹۵ این شهروند بهایی را به پنج سال زندان محکوم کرد.

محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل مدافع شهریار سیروس، به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت: “من بعد از بازپرسی به پرونده ایشان وارد شدم و دفاع کردم، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب موکلم را به اتهام تشکیل دسته و گروه موضوع ماده ۴۹۸ به پنج سال زندان محکوم کرد، اتهام وارد شده به موکلم صحت ندارد و به همین دلیل به حکم صادره اعتراض کردیم و قرار است پرونده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر رسیدگی شود.”

بنابر ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی “هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا ‌اداره نماید که هدف آن بر هم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‌شود.”

یکی از مشاوران حقوقی کمپین درباره اتهام و محکومیت شهریار سیروس گفت: “برای اثبات مجرمیت بر اساس ماده ۴۹۸ باید دو موضوع اثبات شود، ابتدا تشکیل دسته و جمعیت و سپس احراز و اثبات این که این جمعیت با هدف بر هم زدن امنیت کشور تشکیل شده است، با توجه به اتهامات آقای سیروس مبنی بر تشکیل «کلاس‌های هنری در خانه اش»، اولا کلاس گروه و دسته محسوب نمی شود و ثانیا هدف بر هم زدن امنیت در این باره صدق نمی کند و این ماده درباره گروه هایی است که برای عملیات خرابکارانه و عمدتا نظامی تشکیل شده باشد، نه برای برگزاری یک کلاس ولو بدون مجوز لازم.”

یک منبع نزدیک به شهریار سیروس در زمان بازداشت او در تیرماه ۱۳۹۴ به کمپین گفته بود: «حوالی ساعت ۴ عصر نهم تیرماه، ۱۱ نفر از ماموران وزارت اطلاعات وارد کلاس درس نقاشی شهریار شدند. موبایل شهریار و شاگردانش را جمع کرده و بعد به شهریار دستبند زدند، چند نفر از ماموران در همانجا ماندند و بقیه به طبقات بالای ساختمان رفتند. شهریار در طبقه اول یک ساختمان چهار طبقه کلاس های درسش را داشت، طبقه دوم ساختمان خانه پدریش است، طبقه سوم یک خانواده بهایی دیگر زندگی می کنند و طبقه چهارم خود شهریار با خانواده اش زندگی می کند.»

به گفته این منبع «ماموران بدون اینکه حکمی نشان بدهند تمام خانه ها را مورد تفتیش و بازرسی قرار دادند. حتی خانه همسایه طبقه سوم که هیچ ربطی به شهریار ندارد را بازرسی کردند و لپ تاپ، کامپیوتر، آی پد، سی دی و کتاب های که در هر کدام از خانه ها بوده، جمع آوری کرده و با خود بردند. ماموران مقابل درخواست ساکنان خانه که از آنها حکم تفتیش را خواستند، گفتند که در طبقه پایین حکمی به شهریار نشان داده شده و دیگر لزومی به نشان دادن حکم به آنها نیست و بعد از تفتیش خانه ها،به طبقه پایین رفته، اول شاگردان او را ترساندند که آنها را نیز با خودشان می برند اما بعد فقط شهریار را با خود بردند.»

شهریار سیروس، معلم کلاس های نقاشی، فلسفه و تاریخ هنر است. او همچنین تا قبل از سال ۱۳۸۷ و دستگیری رهبران جامعه بهاییت، در دانشگاه آنلاین بهاییان  فلسفه و تاریخ هنر تدریس می کرده است. شهریار سیروس در حیطه نقاشی شاگرد استادانی مانند آیدین آغداشلو، رویین پاکباز و احمد وکیلی بوده است و سالهاست که خود به تدریس نقاشی مشغول است. همچنین مقاله هایی در زمینه فلسفه و تاریخ هنر در مطبوعات داخلی با عنوان های «هنرهای برگرفته و فرهنگ جهانی» و «هنر در آستانه هزاره سوم» منتشر کرده است.

یک منبع نزدیک به شهریار سیروس در مورد سابقه او به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «در دی ماه ۱۳۸۷، وزارت اطلاعات چهارده، پانزده نفر از جوانان بهایی را دستگیر کردند. آنها کسانی بودند که در دانشگاه آنلاین بهاییان تدریس می کردند یا به نوعی فعالیت های فرهنگی ومدنی داشتند. در آن زمان ماموران منزل شهریار را هم تفتیش کردند و مقداری از وسایل شخصیش را با خود بردند. در آن هنگام شهریار در دانشگاه آنلاین بهاییان تاریخ و فلسفه هنر تدریس می کرد اما بعد از سال ۸۷ که عملا تشکیلات بهاییان تعطیل شد دیگر شهریار هیچ کاری نکرد و فقط کلاس های درسی مستقلش را داشت.»

این منبع نزدیک به شهریار سیروس با اظهار اینکه چندین بار نیز تا قبل از سال ۸۷ شهریار برای سئوال و جواب به وزارت اطلاعات احضار شده بود به کمپین گفت: «بیشتر سوال و جواب ها درباره نحو تدریس و اداره کلاس های شهریار بود. اما شهریار فلسفه، تاریخ هنر و نقاشی تدریس می کرده که ربطی به مذهب و جریانات اعتقادی ندارد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024