پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.11.2016, 21:15


شهروند: اگرچه برخی از نظرسنجی‌های انجام شده درخصوص انتخابات آمریکا حاکی از آن است که دونالد ترامپ موفق شده است تا حدودی موقعیت خود را در مقایسه با هیلاری کلینتون بهبود ببخشد، اما کلیت نظرسنجی‌ها همچنان حاکی از آن است که کلینتون همچنان شانس بسیار بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارد.

نکته قابل توجه در این میان این است که کلینتون موفق شده است که در ایالت‌هایی که آرای الکترال بیشتری دارند، جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند. البته برخی نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که در ایالت‌های فلوریدا و کارولینای‌شمالی، ترامپ و کلینتون موقعیتی برابر دارند و پیشتازی کلینتون در ایالت میشیگان نیز اندکی کمتر شده است. در خصوص ایالت اوهایو کلینتون همچنان پیشتاز است و ایالت پنسیلوانیا نیز تا به اینجا به کلینتون رأی می‌دهد.

در شرایط فعلی تنها مسأله‌ای که ممکن است بتواند از آرای کلینتون بکاهد این است که رأی‌دهندگان آمریکایی-آفریقایی‌تبار به سمت ترامپ و یا رأی ندادن روی آورند.

تحلیلگران انتخابات آمریکا بر این عقیده‌اند که اگر رأی‌دهندگان آمریکایی-آفریقایی‌تبار در این انتخابات در سطحی کمتر از انتخابات‌ سال ٢٠١٢ رأی بدهند، رویای پیروزی کلینتون در انتخابات ممکن است تیره و تار شود. شاید به همین خاطر بوده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از دو روز پیش وارد کمپین انتخاباتی کلینتون شد و سخنرانی‌هایی را در حمایت از او ایراد کرد.

البته ترامپ همچنان راه بسیار دشواری پیش رو دارد. او باید در ایالت فلوریدا و کارولینای شمالی پیروز شود تا بتواند به کاخ‌سفید راه یابد؛ اما کلینتون حتی اگر این دو ایالت را نیز ببازد، باز هم شانس پیروزی در انتخابات را دارد. به ‌طور کلی در طی هفته گذشته ترامپ عملکرد خوبی داشته است. حمایت از ترامپ در ٢٤ ایالت افزایش یافته است؛ اما در عین حال در ١١ ایالت شاهد کاهش حمایت‌ها بوده است. در آن سو در همین بازه زمانی کلینتون در ١٣ ایالت شاهد افزایش حمایت‌ها و در ٢٢ ایالت شاهد کاهش حمایت‌ها بوده است.

نتایج رأی‌گیری‌های زودهنگام
نگاهی به رأی‌گیری‌های زودهنگامی که در آمریکا در جریان است نشان می‌دهد که شرایط به‌طور مطمئن برای هیلاری کلینتون مساعد نیست. در رأی‌گیری‌های زودهنگام هیلاری کلینتون با ٨ امتیاز از ترامپ جلوتر است؛ اما این عدد در انتخابات‌ سال ٢٠١٢ میان باراک اوباما و میت رامنی، ١١ امتیاز به نفع اوباما بود. امتیاز اوباما تا یک روز قبل از رأی‌گیری به ٦ کاهش یافت اما هیلاری کلینتون در حالی‌که ٥ روز به انتخابات نهایی باقی مانده است، تنها ٨ امتیاز جلو است.

در ایالت فلوریدا که ترامپ و کلینتون تقریبا در موقعیتی برابر در نظرسنجی‌ها قرار دارند، نتایج انتخابات زودهنگام حاکی از پیشتازی ٨ امتیازی هیلاری کلینتون است اما اوباما در‌ سال ٢٠١٢ با ١٥ امتیاز از میت رامنی پیش بود. در ایالت اوهایو نیز که باز هم هر دو نامزد انتخابات در نظرسنجی‌ها موقعیتشان برابر است، هیلاری کلینتون با ٢٠ امتیاز در انتخابات زودهنگام پیش است؛ اما اوباما در ‌سال ٢٠١٢ با ٣٠ امتیاز از میت رامنی پیش بود.

کاملا بدیهی است که کلینتون به اندازه اوباما از اقبال آمریکایی-آفریقایی‌تبارها برخوردار نیست. اگر کلینتون نتواند چنین حمایتی را برای خود تثبیت کند، مسلما به مشکل بر خواهد خورد؛ برای مثال اگر دموکرات‌های سیاهپوست رأی کلینتون را تا ١٥ امتیاز در سراسر کشور کاهش دهند، درنهایت کار شانس پیروزی کلینتون بر ترامپ از ٨٤ به ٧٢ کاهش یافته و آرای الکترال او نیز تا حاشیه ٣٢ رأی الکترال کاهش خواهد داد. اگر این کاهش رأی از ١٥ امتیاز به ٢٠ امتیاز برسد کار هیلاری و ترامپ به چیزی شبیه به شیر یا خط خواهد رسید. حتی کاهش ١٠ امتیازی آرای آمریکایی-آفریقایی‌تبارها را اگر در کنار افزایش ٥‌درصدی رأی سفیدپوستان به ترامپ قرار دهیم، باز هم اوضاع به نفع ترامپ برخواهد گشت.

اما نکته امیدوار‌کننده برای کلینتون این است که تقریبا ٦٠‌درصد اسپانیولی‌تبارهای آمریکا به او رأی می‌دهند. این میزان رأی تقریبا مشابه رأیی است که اوباما در‌ سال ٢٠١٢ دریافت کرد. افزایش ١٠ امتیازی رأی اسپانیولی‌تبارها شاید بتواند کاهش احتمالی ١٠درصدی رأی آمریکایی-آفریقایی‌تبارها را برای کلینتون جبران کند. شرایط کلی انتخابات آمریکا همچنان به نفع کلینتون پیش می‌رود. او توانسته است در آریزونا جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند. ایالتی که معمولا پایگاهی برای جمهوریخواهان است. او همچنین در ایالت پنسیلوانیا نیز توانست جایگاه نه چندان خوب خود را جبران کرده و در ایالت نوادا نیز به خوبی پیش می‌رود.

به ‌طور کلی اگر هیلاری کلینتون بتواند میزان آرای اسپانیولی‌زبان‌ها را حفظ کرده و میزان آرای آفریقایی-آمریکایی‌تبارها را اندکی افزایش دهد، تقریبا پیروزی‌اش در انتخابات حتمی است. روز گذشته نیز باراک اوباما، نخستین رئیس‌جمهوری رنگین پوست آمریکا در حمایت از کلینتون در فیلادلفیا سخنرانی کرد.

رئیس‌جمهوري آمریکا ضمن متهم کردن جمهوريخواهان به تشدید نفرت و انزجار، به دفاع از نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ٢٠١٦ کشورش پرداخت و به دموکرات‌های نگران نسبت به سلامتی هیلاری کلینتون و توانایی‌اش برای رسیدگی به مشکلات تازه در کمپین انتخاباتی‌اش اطمینان و امید داد. رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان کمپین دموکرات‌ها در یکی از پایگاه‌های این حزب، هیلاری کلینتون را به‌عنوان «شایسته‌ترین و باصلاحیت‌ترین نامزدی که تاکنون برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری انتخاب شده» تحسین کرد و دونالد ترامپ، رقیب وی را به‌عنوان فردی که به هیچ‌وجه برای رهبری آمریکا مناسب نیست، مسخره کرد.

اوباما افزود: اما چیزی که هیلاری را متمایز می‌سازد، این است که او به راهش ادامه می‌دهد، هرگز دست از تلاش نمی‌کشد و هرگز از مبارزه برای ما حتی اگر همیشه قدردان او نباشیم، دست نمی‌کشد. من متوجهم که ما یک کشور جوان، یک کشور بدون آرامش و پر از بی‌تابی هستیم. ما همیشه این مسأله پرزرق و برق را دوست داریم. هنگامی که نامزد پست ریاست‌جمهوری بودم، از این مسأله سود بردم. ما گاهی چیزی را که محکم، ثابت‌قدم و واقعی باشد، تصور می‌کنیم و باید بگویم که هیلاری کلینتون محکم، ثابت‌قدم و واقعی است.

این اظهارات اوباما پس از آن مطرح شد که هیلاری کلینتون اخیرا نیمی از حامیان ترامپ را تحقیر کرده و آنها را کوچک شمرد. وی به خاطر بیماری ذات‌الریه که آن را اعلام نکرده بود، مجبور شد مراسم یادبود قربانیان ١١ سپتامبر را ترک کند. اوباما به حاضران در کمپین فیلادلفیا که تعداد آنها به ٦٠٠٠ تن می‌رسید، گفت: کلینتون در ارایه سوابق مالی و جسمانی‌اش نسبت به ترامپ شفاف‌تر است و او اظهارنامه‌های مالیاتی‌اش را منتشر کرده؛ در حالی ‌که ترامپ از این اقدام امتناع کرده است.

اوباما افزود: موسسه خیریه کلینتون جان تعداد بیشماری از انسان‌ها در سراسر جهان را نجات داده در حالی ‌که ترامپ از خیریه‌اش برای خرید نقاشی خودش استفاده کرده است! وی ادامه داد: من با شور و اشتیاق از کلینتون حمایت می‌کنم و شما نیز باید همین کار را انجام دهید. من از صمیم قلب می‌خواهم تا هیلاری کلینتون انتخاب شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024