پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 01.11.2016, 9:29


اتحاد جمهوریخواهان ایران: نرگس محمدی را آزاد کنید!
از کارزار همبستگی جهانی برای آزادی نرگس محمدی پشتیبانی می کنیم!

نرگس محمدی فعال مدنی و مدافع حقوق بشر آماج اتهامات بی پایه و اساس دستگاه قضائی و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شده است. همه شواهد حاکی از آن است که دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی در اندیشۀ طولانی کردن هر چه بیشتر حبس اوست. جرم نرگس محمدی دفاع از حقوق بشر، ادامه فعالیت های مدنی و پافشاری بر حقوق زنان است. وی جزو فعالانی است که بار ها طعم بازداشت های نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی را چشیده است.
نرگس محمدی آخرین بار در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. دلیل این بازداشت، محکومیت شش سالۀ ایشان اعلام شد. در زندان، بعد از قطع رابطه تلفنی او با فرزندانش، دست به اعتصاب غذا زد و از حق خود به عنوان یک مادر برای داشتن تماس با فرزندانش دفاع کرد. در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۹۵ در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب دوباره محاکمه و به شانزده سال زندان محکوم شد. او با سه اتهام روبرو بود: برای اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» پنج سال، برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» یک سال و برای «تاسیس و همکاری با لگام (کارزار لغو گام به گام اعدام)» ۱۰ سال زندان به او دادند. در تاریخ ۷ مهرماه ۱۳۹۵ شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب هم محکومیت نرگس محمدی به ۱۶ سال زندان را تائید کرد.

صدور احکام طویل المدت زندان برای فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر با ایراد اتهاماتی از قبیل «تبلیغ علیه نظام»، «تجمع و تبانی علیه نظام» و ... نقض آشکار حقوق اولیه و انسانی شهروندان کشور است. در دادگاه های جمهوری اسلامی توجه چندانی به استدلال متهمان و وکلای آنان نمی شود . وظیفه دستگاه قضائی در اساس باید دفاع از حقوق شهروندان باشد، اما روند بررسی پرونده خانم نرگس محمدی مصداق بارز  این واقعیت تلخ است که در دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، اتهامات بنا به اراده مراجع ذی نفع تعیین می شود. به دفاعیات متهم وقعی گذاشته نمی شود. در منطق این دستگاه، کارزار مدنی برای لغو اعدام به اقدام علیه نظام تبدیل می شود و حتی کسی که نه عضو آن بوده است و نه مشارکتی در تاسیس آن داشته است، به جرم تاسیس و همکاری با «لگام» به ده سال زندان محکوم می شود.
نرگس محمدی در زندان به چند نوع بیماری هم مبتلا شده است. او باید مداوما به پزشک معالجش دسترسی داشته باشد. اما همواره با فشارهای زندانبانان و محرومیت از دسترسی به پزشک مواجه است. زندانبانان جمهوری اسلامی به جای ایجاد تسهیلات رسیدگی به وضعیت زندانیان بیمار، از نیاز آن ها به درمان نیز برای فشار به آنها و خانواده اشان استفاده می کنند. از مداوا و معالجه زندانیان بیمار همچون خانم نرگس محمدی با وجود اطلاع از امکان فلج در صورت ادامه حبس ایشان، عمدا جلوگیری می شود و به توصیه پزشکان معالج توجهی نمی شود.
 
نرگس محمدی امروز یکی از صداهای رسای دفاع از حقوق بشر و مبارزه علیه بی حقوقی حاکم بر کشور است. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی با تحمیل ۱۶ سال زندان، در اندیشۀ خاموش کردن این صداهاست. جامعه مدنی کشور ما که نرگس محمدی بر بستر آن سر برآورده است، نباید در برابر این بی عدالتی سکوت کند. جمهوری اسلامی تصور می کند که با حبس نرگس محمدی و دیگر فعالان مدنی صدای گذر از اختناق و سرکوب به جامعه آزاد و مبتنی بر حقوق اولیه انسانی را سد خواهد کرد. اما این صداها خاموش شدنی نیستند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران، با اعلام پشتیبانی از کارزار همبستگی جهانی برای آزادی نرگس محمدی، صدورحکم ۱۶ سال  زندان علیه ایشان را شدیدا محکوم می‌کند و درعین پیوستن به آن، همه نیروهای آزادیخواه، مبارزان جنبش‌های مدنی و نهادهای مدافع حقوق بشر را به تلاش برای دفاع از آزادی نرگس محمدی فرامی‌خواند. 

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024