شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.10.2016, 20:50


استفن اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت حلب سوریه با بمباران‌های روسیه و سوریه به «منطقه کشتار» تبدیل شده است. اوبراین گفت که از عدم توانایی شورای امنیت برای انجام اقدامات لازم در متوقف کردن جنگ و رنج مردم بسیار ناراحت است.

وی گفت: در حالی که نگرانی از گرسنگی و نبود غذا بیداد می‌کند غیرنظامیان توسط نیروهای سوری و روسی بمباران می‌شوند و اگر از این بمباران‌ها جان به در ببرند فردا از گرسنگی می‌میرند. حلب یک «منطقه کشتار» شده است.

هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل و به ویژه روسیه در توقف بمباران شرق حلب را این چنین توصیف کرد؛ این مساله باعث شرم نسل ماست.

استفن اوبراین از نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت دعوت کرد تا خودشان را در میان ۲۷۵ هزار نفری تصور کنند که اکنون در شرق حلب گیر افتاده‌اند و تحت بمباران شدید جنگنده‌های روسی و دولت سوریه قرار گرفته‌اند.

وی گفت: بگذارید شما را امروز به شرق حلب ببرم. در زیرزمینی تاریک و خاک آلود در حالی که کودکانتان گوشه‌ای کز کردند و والدین پیرتان از شدت  اضطرابی که هرگز از نوک بینی‌تان فاصله نگرفته غرق در اضطراب و وحشت‌اند. در حالی که انتظار می‌کشید و منتظر بمبی هستید که می‌دانید ممکن است شما را در این مکان دفن کند. در مکانی که تنها محل امنی است که برایتان باقی مانده محل امنی که شاید شب گذشته همسایگان شما در آن جان باخته باشند یا تصور کنید که با دستان خالی و لرزانتان در خیابانی زیر خرابه‌ها و پاره سنگ‌ها به دنبال کودکتان می‌گردید کودکانی که در زیر آوارها و خاک‌ و خون‌ درست زیر پای شما صدای فریادش را می‌شنوید. از گرفتن نفستان احساس خفگی می‌کنید و از شدت گرد و غبار و بوی گاز هر روز در وحشت انفجار و سوختگی به سر می‌برید.

اوبراین در حالی که حال خودش را خشم بی‌حد و اندازه نسبت به انفعال شورای امنیت توصیف می‌کرد ادامه داد: این‌ها هم مردمانی هستند مانند من و شما، البته نه در حالی که دور میزی در نیویورک نشسته‌اند بلکه مجبورند در رنجی بی‌حد و اندازه در حالی که هیچ آینده‌ای در مقابل خود نمی‌بینند به راه خود ادامه دهند.

وی سخنان اندوه بارش را  اینچنین ادامه داد: زندگی مردم و خود سوریه نابود شده است و این اتفاق درست در مقابل چشمان باز ما رخ می‌دهد در صورتی که نباید این چنین باشد این اتفاق اجتناب ناپذیر نیست این مساله‌ یک تصادف نیست. این ماجرا می‌تواند متوقف شود اما شما به عنوان شورای امنیت باید انتخاب کنید که به این مساله خاتمه دهید.

رئیس برنامه امدادرسانی سازمان ملل افزود: مسئولیت این سازمان پایان دادن به این وحشت است. توقف این خشونت است. هیچ شکی امروز در این باره وجود ندارد که شما اعضای این شورا می‌دانید که چه اتفاقی در حال وقوع است. متاسفانه شما به روشنی می‌دانید که اوضاع چگونه است. سوال اکنون این است که شما چه خواهید کرد. اگر شما دست به اقدامی نزنید از مردم سوریه یا از سوریه هیچ چیزی باقی نخواهد ماند و این میراث این شورا خواهد بود که می‌توانم آن را شرم نسل ما بنامم.

اوبراین همچنین بمباران مناطق غربی حلب تحت کنترل دولت سوریه توسط مخالفان سوری را محکوم کرد. به گفته وی در این حملات دست کم ۱۰۰ تن از جمله ۱۷ زن و ۲۲ کودک کشته و بیش از ۵۳۳ تن زخمی شده است.

وی با متهم کردن روسیه و سوریه به بمباران حلب گفت: حلب در حال حاضر به منطقه کشتار تبدیل شده است از زمان آخرین گزارش من به این شورا تقریبا دو ماه می‌گذرد و از آن موقع تاکنون ۴۰۰ تن دیگر کشته شده و حدود ۲۰۰۰ تن در شرق حلب زخمی شدند در حالی که بسیاری از آنها کودک هستند.

واکنش نماینده روسیه

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل اوبرایان را به اظهارات جانبدارانه متهم کرد و گفت: به نظر می‌رسد وی نتوانسته است وقفه حملات هوایی که از طرف روسیه برای انجام اقدامات انسان دوستانه را درک کند.

وی گفت:  اگر قرار به موعظه و سخنرانی است می‌توانیم به کلیسا برویم. وی گروه النصره وابسته به القاعده را مسئول شکست طرح آتش بس سازمان ملل برای تخلیه مجروحان از حلب کرد و مقام‌های سازمان ملل را به دلیل عدم رسیدگی هدفمند به این حقایق متهم دانست.

چورکین گفت: بیایید این گونه گزارش‌نویسی‌ها را که یک روزی تبدیل به داستان خواهند شد، کنار بگذاریم.

نماینده روسیه از سازمان ملل به دلیل شکست در سازماندهی تخلیه مردم از شهر حلب انتقاد کرد و گفت: بسیار متاسفیم که سازمان ملل نتوانست عملیات تخلیه را به درستی انجام دهد. پرسنل سازمان ملل فشار لازم را برای متقاعد کردن حامیان گروه‌های غیرقانونی مسلح در سوریه برای همکاری با امدادرسانان در عرصه میدانی انجام نداده‌اند.

وی علاوه بر انتقاد از تیم سازمان ملل بازیگران و صاحبان نفوذ در میان مبارزان در حلب را به عدم اعمال فشار کافی بر شبه‌نظامیان برای متوقف کردن جنگ متهم کرد.

چورکین گفت: حامیان خارجی گروه‌های مسلح در حلب نتوانستند یا نخواستند نفوذ جدی بر شبه نظامیان داشته و آنها را متقاعد به توقف تیراندازی‌ها، آزادسازی غیرنظامیان و واگذاری شهر به مردم کنند. شبه نظامیان حلب همچنان به سلاح مجهز می‌شوند آنها در حال حاضر موشک‌های دوش پرتاب دارند.

پاسخ نماینده آمریکا به سخنان چورکین

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهارات چورکین را توهین به حمله به سازمان ملل خواند و ادعای روسیه در این باره که «حملات هوایی این کشور به شرق حلب با هدف حمله به تروریست‌ها صورت می‌گیرد» را به کلی زیر سوال برد و صراحتا از مقامات روس پرسید «آیا گمان می‌کنید صدهزار کودکی که در شرق حلب کشته شدند نیز تروریست بوده‌اند.»

پاور در ادامه برگی از اوراقی که این روزها در تعداد گسترده بر فراز شرق حلب پخش می‌شود را نشان داد. در این برگه‌ها نوشته شده است «این آخرین امید شماست خودتان را نجات دهید و اگر این مناطق را به سرعت ترک نکنید نابود خواهید شد. شما می‌دانید که همه از شما قطع امید کردند و شما را در مقابل بدبختی‌تان تنها گذاشتند و هیچ کسی به شما کمک نخواهد کرد.»

پس از آن متیو رایکراف، نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز به اظهارات چورکین واکنش نشان داد وعنوان کرد: مساله این است که روس‌ها حقایقی را که اوبراین ارائه می‌دهد، دوست ندارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024