شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.10.2016, 12:18


ایران امروز: پارلمان اروپا جایزه حقوق بشری سال ۲۰۱۶ ساخاروف را به دو زن ایزدی اعطا کرد. «نادیا مراد» و «لامیا حاجی‌بشار» پیشتر در اسارت گروه تروریستی داعش بودند و پس از رهایی از اسارت راه دفاع از حقوق جامعه ایزدیان را در پیش گرفتند. جایزه ساخاروف یکی از معتبرترین جوایز حقوق بشر اروپاست.

مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا و روسای فراکسیون پارلمان اروپا در نشست صبح روز پنجشنبه (۲۷ اکتبر/ ۶ آبان)، این دو زن جوان را به عنوان برندگان جایزه ساخاروف اعلام کردند.

رئیس فراکسیون لیبرال‌های پارلمان اروپا درباره اعطا جایزه ساخاروف به این دو دختر ایزدی گفت: نادیا و لامیا در مواجه با خشونت غیرقابل توصیف شنکجه‌گران خود شجاعت باورنکردنی از خود نشان دادند.

«نادیا مراد» و «لامیا حاجی‌بشار» پس فرار از اسارت گروه داعش به آلمان پناهنده شدند. آنها مانند هزاران دختر جوان ایزدی عراقی در تابستان ۲۰۱۴ در حمله داعش به منطقه سنجار در شمال غرب عراق به اسارت این گروه درآمدند. نادیا مراد سه ماه پس از اسارت موفق به فرار از چنگ داعش شد.

به گفته نادیا مراد گروه داعش ۱۲ هزار مرد یزدی را کشته و از زنان و دختران آنها را به عنوان بردگان جنسی استفاده کرده است.

در ماه اوت امسال (۲۰۱۶) سازمان ملل متحد نادیا مراد را به‌‌عنوان سفیر ویژه خود در مبارزه علیه قاچاق و بردگی اقلیت دینی ایزدی‌ها برگزید. روز ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ نیز جایزه حقوق بشری واسلاو هاول به او اعطا شد. این جایزه ۶۰ هزار یورو ارزش دارد.

جایزه ساخاروف «برای آزادی اندیشه» که به افتخار «آندره ساخاروف» دانشمند و مخالف و ناراضی شوروی سابق تحت این عنوان نام‌ گذاری شده، در دسامبر سال ۱۹۸۸ توسط پارلمان اروپا بنیان نهاده شد. اولین جایزه ساخاروف در سال ۱۹۸۸ میلادی به ‌طور مشترک به «نلسون ماندلا» از آفریقای جنوبی و «آناتولی مارچنکو» از روسیه اختصاص یافت.

جایزه ساخاروف ۵۰ هزار یورو ارزش دارد. سال ۲۰۱۵ این جایزه به «رائیف بداوی» وبلاگ‌نویس عربستانی تعلق گرفت. در سال ۲۰۱۲ این جایزه به دو دگراندیش ایرانی، خانم نسرین ستوده و آقای جعفر پناهی اهدا شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024