جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.10.2016, 22:59


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای از قوه قضاییه ایران خواست تا دو زندانی دوملیتی باقرنمازی و پسرش سیامک نمازی را که هفته پیش دادستان تهران از صدور حکم ظالمانه ۱۰ سال زندان برای آنها خبر داد را به قیدوثیقه آزاد کند و شرایط دادرسی عادلانه از جمله دسترسی به وکیل برای دادگاه تجدید نظر برای آنها فراهم آورد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در تاریخ ۲۵ مهرماه اعلام کرد پنج نفر از ایرانیان دو تابیعتی که در زندان اوین به سر می برند به اتها جاسوسی و همکاری با دول متخاصم (آمریکا) به ۱۰ سال حبس محکوم شده اند. در حالی این پنج زندانی به این اتهام محکوم شده اند که طبق سند رسمی وزارت امور خارجه  که در ۲۳ آذر ما۱۳۹۲ منتشر شد  ایران هیچ کشوری جز اسرائیل، را مصداق «کشور متخاصم» و در واقع دشمن با جمهوری اسلامی نمی داند.

دادستان تهران در اظهاراتش هیچ اشاره ای به شعبه دادگاهی که این پنج نفر را به این اتهام محکوم کرده و مستندات و مدارکی که منتهی به این اتهام شده، نکرد.

هادی قائمی مدیرکمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «قوه قضاییه در حالی چند شهروند ایرانی-آمریکایی را به اتهام همکاری با دولت آمریکا متهم کرده است که دولت ایران طی سالهای گذشته به صورت مستقیم در حال همکاری با دولت آمریکا بوده است و وزارت خارجه ایران هم دولت آمریکا را دولت متخاصم نمی داند. این تصمیم قوه قضاییه سیاسی و بیشتر از آنکه جنبه حقوقی داشته باشد، انعکاس دهنده جدال بین قوه قضاییه و سازمان اطلاعات سپاه از یک سو با دولت حسن روحانی است.»

قائمی افزود: «مقامات قضایی باید اجازه دهند این دو زندانی آزاد شوند و بتوانند در شرایط عادی از خود دفاع کنند. نحوه دادرسی زندانیان سیاسی از جمله این دو زندانی، که در آن از دسترسی به وکیل خودداری و احکامی فراحقوقی وفراقانونی علیه آنها صادر می‌شود، هیچ اعتباری برای قوه قضاییه ایران که کاملا تحت نفوذ نهادهای امنیتی است باقی نمی گذارد.»

به دنبال انتشار احکام باقر و سیامک نمازی، بابک نمازی، با انتشار بیانیه‌ای از طرف خانواده خود، از مقامات ایرانی خواست که باقرنمازی ۸۰ ساله را آزاد کنند و بیشتر از این سلامتی او را به خطرنیاندازند. او همچنین خواستار سیامک نمازی شد. او در این بیانیه آورده است:‌«برخلاف نظر نظرم، وظیفه دارم که سکوت خانواده‌مان را بشکنم. به پدر من عملا حکم مرگ داده اند، و عمل جنایت‌کارانه‌ای خواهد بود توسط من به عنوان تنها پسر آزاد خانواده، که برای زندگی و آزادی پدرم و همچنین برادرم نجنگم.»

بابک نمازی همچنین با اشاره به ویدیویی که از برادر او منتشر شده بود آن را «برخلاف همه اصول عدالت» دانست و همچنین از انتشار مقالاتی که اتهامات بی اساسی را علیه این دو تن مطرح می کند انتقاد کرد.

صدور حکم زندان برای اتهام همکاری با دولت آمریکا، نه تنها توسط وزارت خارجه ایران، بلکه توسط وکلای دادگستری در ایران طی سالهای گذشته به چالش کشیده شده و مبنای حقوقی آن زیر سوال رفته است. این اتهامی است که توسط نهاد بازداشت کننده، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، علیه شهروندان دوملیتی مطرح شده است و قوه قضاییه نیز بدون توجه به فقدان زمینه حقوقی برای چنین اتهامی، تنها مجری اوامر این سازمان اطلاعاتی بوده است.

سعید خلیلی، وکیل دادگستری در تهران، با زیر سوال بردن مبنای حقوقی صدور چنین حکمی برای شهروندان دو ملیتی ایرانی آمریکا و اینکه  این احکام ها خلاف سند رسمی وزارت امور خارجه است به کمپین گفت: «هیچ مرجعی بالاتر از وزارت خارجه وجود ندارد که تعریف کند ما با چه کشورهای در حال تخاصم و با چه کشورهای در حال صلح هستیم. طبق آنچه وزارت امور خارجه بیان کرده، ایران به جز رژیم صهیونیستی با هیچ کشور دیگری در حال تخاصم نیست. ضمن اینکه ما عهدنامه قدیمی مشترکی بین ایران و آمریکا داریم که متعلق به پیش از انقلاب است اما همواره در معاهدات بین المللی و دادگاه ها به ان استناد می شود.  بند اول این عهد نامه مودت میان ایران و آمریکا متذکر می شود که بین ایران و آمریکا صلح دایمی برقرار است بنابراین بر اساس این عهد نامه و اعلامیه وزارت امور خارجه، ما کسی را نمی توانیم متهم به همکاری با دول متخاصم کنیم.»

نعمت احمدی وکیل در تهران نیز به کمپین گفت: «فارغ از نظرات شخصی قضات، اگر مرجع تعریف را وزارت امور خارجه بدانیم که صراحتا اعلام کرده ایران با هیچ کشوری در حال تخاصم نیست بنابراین اصلا نباید از این اتهام استفاده شود. استفاده از این اتهام عمل خلاف قانون است و اعتباری ندارد.»

سیامک نمازی یکی از این پنج زندانی که با حکم ۱۰ سال حبس به اتهام همکاری با دول متخاصم مواجه است در مهرماه ۱۳۹۴ پس از بازگشت به ایران برای ملاقات با خانواده اش دستگیر و روانه زندان اوین شد. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ گفته بود پس از پنج ماه بازداشت هنوز نه تنها قادر به ملاقات با موکلش نبوده بلکه حتی قادر به تحویل وکالت نامه اش به دادگاه نیز نبوده است.

سیامک نمازی، شهروند ایرانی- آمریکایی و مدیر ایرانی – آمریکایی دفتر برنامه ریزی استراتژیک شرکت نفتی “کرسنت” در امارات است که پیش از این با چند نهاد آمریکایی مثل مرکز مطالعاتی وودرو ویلسون و بنیاد ملی برای دموکراسی (ند) همکاری علمی و مطالعاتی داشته‌ است. او همچنین از دست‌اندرکاران شرکت مشاوره “آتیه ‌بهار” در ایران نیز بوده است. این شرکت در زمینه دادن مشاوره به شرکت‌های نفتی فعالیت داشت. خبرگزاری رویترز که خبر بازداشت او را برای نخستین بار منتشر کرد، نوشت: “که او در ماه ژوئیه برای دیدار خانواده‌اش از امارات متحده عربی به ایران سفر کرد، اما ممنوع الخروج شد و پس از بازجویی‌های مکرر، در اواسط ماه اکتبر(مهرماه ۱۳۹۴)  بازداشت شد.

پس از دستگیری سیامک نمازی، محمد باقر نمازی پدر او برای پیگیری وضعیت فرزندش از آمریکا به ایران آمد اما او نیز روز سوم اسفند ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد. محمود علیزاده طباطبایی در گفتگو دیگری با کمپین در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ گفته بود که از خانواده نمازی شنیده است اتهامات آنها ارتباط با دول متخاصم است.

اما از سه نفر دیگر به نام های کامران قادری، علیرضا امیدوار و فرهاد عبدصالح اطلاعات بسیار اندکی وجود دارد. خبری در رسانه های داخلی و خارجی از آنها منتشر نشده است. هاریکا قادری، همسر کامران قادری، شهروند ۵۲ ساله ایرانی- اتریشی پس از رسانه ای شدن حکم همسرش در روز ۲۰ مهرماه  به رادیوفردا گفت تا آنجا که او می داند همسرش هیچگاه ارتباطی با آمریکا نداشته است. به گفته او آقای قادری فعال در حوزه آی تی(فناوری اطلاعات) و مدیر شرکتی به نام آوانک در وین پایتخت اتریش است.

پیش از این زندانیان امنیتی زیادی به اتهام ارتباط با دول متخاصم متهم شده و حکم گرفته اند. امید کوکبی، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع فوق دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۱ در فرودگاه امام خمینی هنگام ترک کشور به مقصد آمریکا برای ادامه تحصیل، بازداشت شد. کوکبی در شعبه ۱۵ داگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در تاریخ ۱۴ می ۲۰۱۲ به اتهام ارتباط با دول متخاصم (آمریکا) به ده سال حبس محکوم شد. وکیل او در سال ۱۳۹۳ تقاضای اعادی دادرسی بر اساس اینکه اتهام ارتباط با دول متخاصم اتهامی اشتباه و غلط است، داد با این حال شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر مجددا اتهام و حکم ۱۰ سال حبس او را تایید کرد. آقای کوکبی به دنبال بیماری سرطان از زندان برای درمان در ۱۳۹۵ آزاد شد.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز ۲۵ تیرماه ۱۳۹۲ گفت باید «آنها که آماده بازگشت هستند راهشان را تسهیل کنیم.» او مجددا در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۲ گفت: «همه ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند باید توانند به راحتی به کشورشان رفت و آمد کنند و از رفت و آمد نکردن آنها هم ما ضرر می کنیم و هم آنها.» روحانی همچنین در پنج آذر ماه ۱۳۹۲ نیز مجددا با اظهار اینکه فضای کشور برای ورود امن است۷ گفت: «ما سرمایه انسانی بسیار بزرگی در خارج از کشور داریم، امیدواریم همه آنها بازگردند و کمک شان را از ما دریع نکنند.»

حسن روحانی، رییس جمهور ایران بار دیگر در تیرماه ۱۳۹۵ از لزوم بازگشت نخبگان تحصیلکرده مقیم خارج از کشور به ایران گفت. او گفته بود: «طی ماه های گذشته ۲۰۰ نخبه که حدود ۵۰ نفر آنان در ۱۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده اند، به کشور بازگشته اند که این به معنای آن است که امید بار دیگر در کشور شکوفه زده است.»

هادی قائمی گفت: «دلیلی برای نگاهداشتن باقروسیامک نمازی در زندان وجود ندارد چون همه شواهد و مدارکی که مقامات قضایی مدعی هستند برای صدور حکم استفاده کرده اند در اختیار آنهاست. اما نگهداشتن آنها در زندان و اجازه ندادن برای دفاع از خود و آماده شدن برای دادگاه تجدید نظر در شرایط عادی، بار دیگر بی طرفی و سیاسی‌کاری و فقدان اراده برای برقراری عدالت در قوه قضاییه را برجسته می‌کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024