جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.10.2016, 7:08


چهارشنبه شب ۲۹ مهر به وقت شرق آمریکا، سومین و آخرین مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در شهر لاس وگاس برگزار شد.

از خانم کلینتون درباره جزئیات افشا شده در ایمیل‌های او توسط ویکی لیکس پرسیده شد که وی گفت این هک به گفته مقام‌های امنیتی آمریکا توسط دولت روسیه بوده و آیا ترامپ تایید می‌کند که پوتین به عنوان دوست در انتخابات به او کمک می کند؟

ترامپ در پاسخ گفت او با پوتین دوستی ندارد اما پوتین را از اوباما و کلینتون با هوش‌تر می‌داند.

دو نامزد انتخابات در باره مسئله مهاجرت نیز بحث کردند. دونالد ترامپ بار دیگر از سیاست ایجاد دیوار در مرز مکزیک دفاع کرد و گفت در صورت ریاست جمهوری این مسئله را پیگیری می‌کند.

هیلاری کلینتون همچنین گفت این سیاست غلط است چون خیلی از کسانی که در آمریکا به عنوان مهاجر غیرقانونی هستند، مالیات داده‌اند و حق دارند بعد از این همه سال شهروند آمریکایی باشند.

در بخشی از این مناظره، مسئله اظهارات رکیک ترامپ مطرح شد. دونالد ترامپ در واکنش به اتهامات اخیر مبنی بر تعرض جنسی گفت «اکثر آنها تکذیب شده‌اند» و افزود معتقد است هیلاری کلینتون آنها را جلو فرستاده است.

کلینتون نیز در واکنش گفت، «دونالد فکر می‌کند توهین به زنان او را بزرگتر می‌کند.»

ترامپ در بخش اقتصادی مناظره گفت: «کشور ما راکد شده است. مشاغل را از دست داده‌ایم. در نتیجه‌ی طرحی که شوهر هیلاری امضاء و خود هیلاری آنرا تأیید کرد، دیگر چیزی تولید نمی‌کنیم.»

کلینتون اما ضمن انتقاد از ترامپ گفت، او مشاغل را به کشورهایی چون چین برده است.

دونالد ترامپ در واکنش به طرح اقتصادی هیلاری کلینتون در سومین مناظره به او گفت: «تو در سیاست تجربه داری، ولی تجربه خوبی نبوده است. چرا در این ۳۰ سال کاری نکرده‌ای؟»

در رابطه با متمم دوم قانون اساسی آمریکا که حق حمل اسلحه به شهروندان آمریکایی می‌دهد، خانم کلینتون گفت به این قانون احترام می گذارد ولی مقرراتی باید وضع شوند تا از کشته شدن افراد بی‌گناه جلوگیری شود.

دونالد ترامپ از سویی دیگر گفت متمم دوم را همانطور که هست و همانطور که نیت بنیانگذاران آن بوده است حفظ خواهد کرد.

این دو نامزد در حالی به مناظره آخر رسیدند که اظهارات جنجالی ترامپ درباره زنان و همچنین افشای ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون، محبوبیت این دو نامزد را نزد رای دهندگان آمریکایی کاهش شدیدی داده است.

بنیادهای کلینتون و ترامپ

هیلاری کلینتون در پاسخ به پرسش در خصوص بنیاد کلینتون گفت، بسیار خوشحال می‌شود که در خصوص فعالیت‌های این بنیاد خیریه صحبت کند.

دونالد ترامپ در واکنش گفت: چرا بنیاد کلینتون از کشورهای عربی مانند عربستان ۲۵ میلیون دلار دریافت کرد. کشوری که این چنین با زنان رفتار می‌کند. از عربستان و قطر پول گرفته است. آیا حاضر می‌شود این پول‌ها را به آن‌ها پس بدهد؟

هیلاری کلینتون در پاسخ تصریح کرد: بیناد کلینتون یک نهاد خیریه است که ۹۰ درصد از کمک‌ها را به نیازمندان می‌دهد نه مانند بنیاد ترامپ نیست که از مردم پول بگیرد که خرج عکس تمام قامت ترامپ کند.

ترامپ نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد

رسانه‌ها می‌گویند، مهم‌ترین نکته سومین مناظره دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری زمانی بود که دونالد ترامپ از تایید نتیجه انتخابات آتی بدون توجه به اینکه چه کسی پیروز شود خودداری کرد.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در پاسخ مجری در خصوص اینکه بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را خواهد پذیرفت، گفت: «در آن زمان به شما خواهم گفت. شما را در تعلیق نگه خواهم داشت.»

دونالد ترامپ طی هفته‌های اخیر نسبت به احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در ۸ نوامبر ابراز نگرانی کرده بود.

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت، این موضع دونالد ترامپ «هولناک» است.

خانم کلینتون اظهار داشت: بگذارید آنچه که دونالد ترامپ می‌گوید را برای شما روشن کنم آنچه که او می‌گوید دمکراسی در کشور ما را به زیر می‌کشد، این من را به وحشت می‌اندازد که یکی از نامزد‌های دو حزب اصلی کشور ما چنین موضعی را اتخاذ می‌کند.

عراق و سوریه

یکی دیگر از محورهای پرتنش مناظره سوم هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در خصوص سیاست خارجی و به ویژه تحولات عراق و سوریه بود.

هیلاری کلینتون در پاسخ پرسشی در خصوص عملیات موصل و حضوراحتمالی دوباره نیروهای آمریکایی در منطقه گفت که نیروهای آمریکایی را به منطقه عملیاتی عراق و سوریه نمی‌فرستد اما از تلاش‌ها دولت عراق و پیشمرگه‌های کرد برای از بین بردن داعش حمایت می‌کند.

در مقابل دونالد ترامپ گفت: چرا از فرصت غافلگیری استفاده نشد. ما چند ماه است داریم می‌گوییم می‌خواهیم به موصل حمله کنیم.

دونالد ترامپ اضافه کرد: این عملیات برای کمک به پیروزی هیلاری کلینتون آغاز شده است تا نشان دهند که آدم محکمی است.

وی افزود: ایران دارد عراق را تصرف می‌کند و ایران باید نامه تشکر برای ما بفرستد. به نظرم پیروز آن ایران خواهد بود.

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت: این دونالد ترامپ است وقتی در موقعیتی قرارمی گیرد که به نفعش نیست. به تئوری توطئه متوسل می‌شود و اکنون می‌گوید که دولت عراق و همه متحدان ما این عملیات را برای پیروزی من در انتخابات آغاز کردند.

در بخشی دیگر ، مجری از هیلاری کلینتون در خصوص وضعیت حلب پرسید و اینکه از اجرای منطقه پرواز ممنوع دفاع خواهد کرد. مجری پرسید آیا چنین اقدامی باعث رویارویی با روسیه نخواهد شد؟

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت: اعمال منطقه پرواز ممنوع می‌تواند در سوریه جان بسیاری را نجات دهد. اما قبل از آن ما نیازمند مذاکره هستیم و باید به روسیه نشان دهیم که در این موضوع جدی هستیم.

اما در مقابل دونالد ترامپ با انتقاد از سیاست‌های باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در منطقه و به ویژه سوریه پرداخت و گفت: حلب یک فاجعه است یک کابوس انسانی است. این خیلی غم انگیز است آنچه در این شهر در حال وقوع است.

آقای ترامپ تصریح کرد که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه از باراک اوباما و هیلاری کلینتون قاطع‌تر و سرسخت‌تر هستند.

نامزد حزب جمهوریخواه گفت: ما از شورشیان حمایت می‌کنیم در صورتی که نمی‌دانیم اصلا این شورشیان چه کسانی هستند. اگر آن‌ها بتوانند بشار اسد را سرنگون کنند، احتمالا شما با وضعیتی بد‌تر از اسد مواجه خواهد بود.

آقای ترامپ همچنین با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای ایران یکی از بدترین توافق‌های آمریکا بوده است گفت این توافقنامه تضمین خواهد کرد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یافته و از آن استفاده کند. آقای ترامپ چندین بار تأکید کرد «ایران قصد تسخیر عراق را دارد، و همواره به دنبال چنین هدفی بوده است.»

سخنان پایانی نامزدها

در خاتمه مناظره چهارشنبه شب، هر کدام از نامزدها یک دقیقه فرصت داشتند تا سخنان پایانی خود را ارائه دهند.

خانم کلینتون گفت «من دستم را به سوی همه شما، از دموکرات گرفته تا جمهوریخواه و غیره، دراز می کنم. من از تمام آمریکایی ها می خواهم کمک کنند کشور را بهتر کنیم. ما به استعداد و اشتیاق شما نیاز داریم. من به خاطر خانواده ها در مقابل ابرشرکت ها و ثروتمندان خواهم ایستاد تا تحصیلات و بهداشت و زندگی بهتری داشته باشید.»

دونالد ترامپ نیز در سخنان پایانی خود گفت «ما آمریکا را دوباره بزرگ خواهیم کرد. ما باید به سربازان خود بیشتر برسیم. زنان و افسرهای پلیس ما از احترام لازم برخوردار نیستند. ما آمریکا را دوباره قوی خواهیم کرد. نمی توانیم چهار سال دیگر صبر کنیم تا سیاست های غلط ادامه پیدا کنند.»

نتایج نخستین نظرسنجی‌ها

نتایج نخستین نظرسنجی‌ها نشام می‌دهد که هیلاری کلینتون سومین مناطره انتخاباتی را نیز برده است.

در نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان ۳۹ درصد پرسش‌شوندگان ترامپ را برنده مناظره دانسته‌اند، ۵۲ درصد اما کلینتون را برنده اعلام کرده‌اند.

در موسسه نظرسنجی یوگاو (YouGov) هیلاری کلیتون با ۴۹ درصد برنده مناظره سوم بوده است. در این نظرسنجی ۳۹ درصد پرسش‌شوندگان ترامپ را برنده اعلام کرده‌اند. در نظرسنجی یوگو ۱۵۰۰ نفر شرکت کرده‌اند.

۶۸ درصد از تماشاگران این مناظره از جمله ۵۱ درصد از جمهوری خواهان گفتند: هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ باید متعهد شوند که نتیجه انتخابات را می‌پذیرند. در حالی که ۱۴ درصد مخالف اعلام چنین وعده‌ای بودند و ۱۸ درصد هیچ نظری در این رابطه نداشتند.

۶۹ درصد از ناظران این مناظره گفتند: هیلاری کلینتون دانش سیاسی عالی یا خوبی را از خود نشان داد در حالیکه ۴۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی همین نظر را در رابطه با ترامپ دارند.

در همین حال ۶۱ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند: ترامپ در نشان دادن عقاید و تمایل خود عالی یا خوب عمل کرده در حالیکه ۵۷ درصد چنین نظری را در رابطه با کلینتون داشتند. در حالی که ۵۹ درصد معتقد بودند کلینتون و تنها ۴۰ درصد معتقد بودند ترامپ این مناظره را به خوبی کنترل کرده است.

***

ترامپ و کلینتون؛ چه کسی برنده مناظره سوم شد؟

این مناظره‌ای نبود که به یاری دونالد ترامپ بیاید. در آخرین فرصتی که می‌شد نظر آمریکایی‌ها را به سوی خود تغییر داد، نامزد جمهوری خواهان باید تلاش می‌کرد که حامیانش را افزایش دهد. باید راهی پیدا می‌کرد تا از اتهام‌هایی که درباره سابقه تعرض‌های جنسی او مطرح شده، فاصله بگیرد.

او باید نشان می‌داد که نامزد تغییر است؛ درست چند روز بعد از آن که نظرسنجی فاکس نشان داد هیلاری کلینتون با این سوال که چه کسی «کشور را به سوی آینده بهتر تغییر خواهد داد»، پیشی گرفته است.

در عوض، بعد از نیم ساعت بحث شبیه جدال سیاسی جدی درباره دیوان عالی، حق استفاده از اسلحه، سقط جنین و حتی مهاجرت، دوباره چهره قدیمی آقای ترامپ ظاهر شد؛ مردی که مدام حرف رقیبش را قطع می‌کند، با مجری تندی می‌کند و با لحن تهاجمی دشمنان واقعی خود را خطاب قرار می‌دهد.

او خانم کلینتون را «دروغگو» و «زن خبیث» خواند. او زنانی را که به او اتهام تعرض جنسی زده‌اند، افرادی در مرز دو اتهام معرفی کرد که یا دلشان توجه می‌خواهد یا دست‌نشانده کارزار انتخاباتی کلینتون هستند.

او گفت که رسانه‌ها ذهن افکار عمومی را «مسموم می‌کنند»، و قابل توجه‌تر از همه، او امتناع کرد که بگوید آیا در صورت شکست، نتیجه انتخابات را می‌پذیرد یا نه.

خانم کلینتون هم در بخش‌هایی از مناظره در موضع دفاعی قرار گرفت. وقتی که درباره ایمیل‌های محرمانه در دوران وزارت خارجه، بنیاد کلینتون و جزئیات ناخوشایند افشا شده توسط ویکی‌لیکس مورد پرسش قرار گرفت.

به هرحال تفاوت در این است که خانم کلینتون وقار خود را حفظ می‌کرد و با موفقیت موضوع بحث را هنگامی که به نفع او نبود، تغییر می‌داد. در حقیقت این مناظره یک کلاس آموزشی حرفه‌ای در زمینه استراتژی حمله و ضدحمله در مناظره بود.

نکته کلیدی به جا مانده از این مناظره این بود که آمریکایی‌ها صبح از خواب بیدار می‌شوند و بی‌تردید با این تیتر رو‌به‌رو می‌شوند که آقای ترامپ از ادعاهای خود درباره دستکاری انتخابات آمریکا عقب ننشسته است. چیزی که مردم آمریکا و دموکراسی آمریکا تمایلی به دیدن و شنیدن آن ندارند.


منابع:‌ صدای آمریکا، رادیو فردا، بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024