سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.10.2016, 21:57


جعفر عظیم زاده، فعال کارگری و رئیس هیئت مدیره «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که او و شاپور احسانی راد، دیگر عضو هیئت مدیره این تشکل کارگری، از سوی دادگاه انقلاب شهر ساوه هر کدام به یازده سال زندان محکوم شده اند.

به گفته آقای عظیم زاده در حکمی که شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه روز شنبه ۲۴ مهر ماه به وکیل آنان ابلاغ کرده است، هر کدام از این دو فعال کارگری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال زندان و به اتهام تشکیل و مدیریت اتحادیه آزاد کارگران ایران به ده سال زندان محکوم شده اند. مصداق اتهامات آن گونه که در متن حکم صادر شده آمده و در وبسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر شده، تشکیل اتحادیه کارگری، شرکت در تجمعات کارگری، امضای بیانیه ها، اطلاع رسانی درباره وضعیت کارگران، مصاحبه با رسانه ها و راه اندازی وبسایت بوده است.

جعفر عظیم زاده درباره صدور حکم یازده سال زندان، به کمپین گفت: “این حکم به دلیل فعالیت هایی صادر شده که من قبلا به دلیل آنها محاکمه و بازداشت شدم و به شش سال زندان محکوم شدم، در واقع الان هم زندانی ولی در مرخصی هستم و پس از اعتصاب غذا برای پیگیری و درمان در مرخصی به سر می برم.”

این فعال کارگری با اشاره به اینکه اتحادیه آزاد کارگران از سال ۱۳۸۶ و طبق قانون اساسی تشکیل شده و فعالیت کرده، گفت: “من به دلیل فعالیت های کاملا قانونی و مسالمت آمیز کارگری در قالب اتحادیه آزاد کارگران، یک بار در سال ۱۳۹۴ به شش سال حبس محکوم شده ام، الان دوباره به یازده سال محکوم شدم و پرونده دیگری هم به اتهام تشویش اذهان عمومی و اخلال در نظم عمومی دارم که در دادگاه در حال رسیدگی است و دلیل همه این اتهامات و پرونده ها هم فعالیت های صنفی بوده است مانند تشکیل اتحادیه، مصاحبه با رسانه ها و شرکت در تجمع ها و اعتصاب های کارگری مسالمت آمیز و مدنی در جهت دفاع از حقوق کارگران و از جمله شخص خودم به عنوان یک کارگر.”

طبق اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. همچنین طبق اصل «ممنوعیت محاکمه دوباره» و بند ۷ ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی که دولت ایران نیز آن را امضا کرده است، هیچ کس را نمی توان برای جرمی که طبق قانون آیین دادرسی کیفری هر کشوری محکوم یا تبرئه شده است، مجدداً مورد تعقیب قرار داد.

«اتحادیه آزاد کارگران ایران»، در بیانیه ای، حکم صادر شده علیه اعضای هیئت مدیره خود را ظالمانه خوانده و اعلام کرده که طی روزهای آینده درباره حکم و در اعتراض به آن اطلاع رسانی بیشتری خواهد کرد. «اتحادیه آزاد کارگران ایران» در سال ۱۳۸۶ طبق آنچه در اساسنامه‌اش ذکر کرده، با حضور جمعی از کارگران، مزدبگیران و کارگران اخراجی و بیکار در مشاغل گوناگون و با هدف بهبود استانداردهای زندگی کارگران در ایران تشکیل شده است. جمع آوری طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران، تجمع های اعتراضی مقابل مجلس و وزارت کار، هدایت و اجرای این تجمعات، اعتراض به حداقل دستمزد، اعتراض به ایجاد تغییرات ضدکارگری در قانون کار، نشست و ملاقات با دیگر تشکل های کارگری از قبیل سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه بخشی از فعالیت اعضای این اتحادیه در سال های اخیر بوده است.

جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد، علاوه بر این پرونده دیگری نیز در دادگاه کیفری شهر ساوه دارند، این دو فعال کارگری در این پرونده نیز به دلیل فعالیت های کارگری مسالمت آمیز به «تشویش اذهان عمومی» و «بر هم زدن نظم عمومی» متهم شده اند، دادگاه آنها برگزار شده و قرار است طی روزهای آینده حکم این پرونده صادر شود. این دو فعال کارگری متهم شده اند که در جریان اعتصاب عمومی کارگران کارخانه لوله و نورد صفا در سال ۱۳۹۴، با مشاوره و انتشار مصاحبه کارگران را تحریک کرده اند.

جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۴ بازداشت شدند و هر کدام به ترتیب پس از ۱۸ و ۲۶ روز بازداشت در سلول انفرادی و بازجوئی، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند این حکم در حالی صادر شده است که جعفر عظیم زاده، دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در سال ۱۳۹۴ با اتهامات مشابه و به دلیل فعالیت های صنفی در دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس محکوم شده است  و روز ۱۰ تیرماه  سالجاری(۹۵) پس از یک اعتصاب غذای ۶۴ روزه و در وضعیت جسمی خطرناک از زندان اوین به مرخصی اعزام شد و طی این مدت تحت نظر پزشکان مشغول مداوای بیماری و مشکلات ناشی از اعتصاب غذا بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024