پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 16.10.2016, 23:42


بی بی سی: حیدر عبادی نخست وزیر عراق می‌گوید که یک عملیات نظامی برای بازپس گیری شهر موصل از گروه موسوم به داعش (دولت اسلامی) شروع شده است.

دولت عراق چند ماه برای این عملیات برنامه ریزی کرده است. موصل از ژوئن ۲۰۱۴ تحت کنترل داعش بوده است.

سازمان ملل متحد می گوید که تاثیر این عملیات بر غیرنظامیان “بسیار گسترده” خواهد بود و شاید تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در داخل و اطراف شهر آسیب ببینند.

ارتش عراق پیشتر با ریختن هزاران اعلامیه‌ بر فراز موصل درباره حمله قریب‌الوقوع به ساکنان این شهر هشدار داد.

در اعلامیه ارتش آمده بود که “حملات زمینی و هوایی ارتش، شهروندان عادی را هدف قرار نخواهد داد”، اما در عین حال از ساکنان موصل خواسته شده از پایگاه های شناخته‌شده شبه‌نظامیان داعش دوری کنند.

سازمان ملل هفته پیش گفته بود که با آغاز جنگ موصل، خود را برای “بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات انساندوستانه آماده می‌کند”.

این سازمان تخمین زده که با آغاز درگیری‌ها تا حدود یک میلیون نفر آواره شوند و از شهروندان به عنوان “سپر انسانی” استفاده شود.

عملیات “موصل” به رهبرى ارتش عراق و با مشارکت پیشمرگه های کرد، نیروهاى داوطلب شیعه و سنى و مسیحى و حمایت هوایى نیروهاى ائتلاف به رهبری آمریکا انجام شود.


حشد الشعبی در عملیات شرکت ندارد

صدای آمریکا: به گزارش خبرگزاری فرانسه، در دستور آقای عبادی، نیروهای ارتش و پلیس عراق در این حمله شرکت دارند و به نظر می رسد براساس تصمیم نخست وزیر عراق نیروهای نظامی حشد الشعبی و دیگر گروه‌ها که درباره شرکت آنها در این عملیات بحث بود حضور ندارند.

حمله نیروهای دولت عراق به موصل گام مهمی در نبرد این کشور با داعش محسوب می شود. شهر موصل در شمال عراق و در ساحل غربی رود دجله قرار دارد که از سال ۲۰۱۴ به اشغال نیروهای داعش در آمد. این گروه موصل را مرکز خود در عراق نامید.

برخی کارشناسان نظامی به صدای آمریکا گفته‌اند آزاد سازی این شهر که مقر داعش در عراق محسوب می شود، کار آسانی نیست.

آقای عبادی دوشنبه بامداد در تلویزیون عراق خبر حمله به موصل را اعلام کرد. وی گفت آهنگ پیروزی به گوش می رسد و عملیات آزادسازی موصل آغاز شده است.

او با اعلام اینکه شهر موصل محاصره شده، از «مردم قهرمان موصل» نیز خواست با نیروهای امنیتی برای نجات شهر همکاری کنند.

موصل دومین شهر بزرگ عراق و بزرگترین شهری است که در اختیار نیروهای داعش است.

عملیات آزاد سازی موصل در حالی آغاز شد که هفته پیش ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا حملات هوایی به این شهر را افزایش داده بود.

آسوشیتدپرس گزارش داده بود در یک هفته اخیر ۵۰ حمله هوایی علیه مواضع دولت اسلامی موسوم به داعش در شهر موصل و اطراف آن صورت گرفت.

افزایش حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در حالی است که از دو هفته پیش نیروهای عراقی آخرین مواضع داعش در اطراف موصل را آزاد کردند و خود را برای عملیات آزاد سازی این شهر از دست داعش آماده کرده بودند.


وزیر دفاع آمریکا می‌گوید «لحظه تعیین‌کننده» فرا رسید

پس از آن‌که نخست‌وزیر عراق از آغاز عملیات برای بازپس‌گیری موصل از «حکومت اسلامی» خبر داد، وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرده ایالات متحده و ائتلافی که رهبری می‌کند «در نبرد سخت‌ِ پیش‌رو» از نیروهای امنیتی عراق و پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور حمایت خواهند کرد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، ۲۶ مهر ماه (به وقت ایران) در بیانیه‌ای گفته است «لحظه‌ای تعیین‌کننده در کارزاری که هدف آن شکست پایدار داعش است، فرا رسیده‌».

او افزوده «مطمئن هستم که شرکای عراقی‌مان بر دشمن مشترک ما پیروز خواهند شد و موصل و بقیه عراق را از نفرت و خشونت‌های برآمده از داعش، پاک خواهند کرد».

به گفته آقای کارتر، «آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در آمادگی کامل است تا از نیروهای امنیتی عراق، پیش‌مرگه‌ها[ی کرد عراق] و مردم آن کشور حمایت کند».

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، در حالی که در جمع شماری از افسران بلندپایه آن کشور حضور داشت، در خطابه‌ای تلویزیونی گفت عملیات برای بازپس‌گیری شهر موصل از گروه‌ موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) از بامداد روز دوشنبه، ۲۶ مهر ماه، آغاز شده‌است.

موصل از بزرگ‌ترین شهرهای عراق، مرکز اداری استان نینوا در شمال آن کشور است. این شهر، تابستان دو سال پیش، و در جریان پیشروی‌های عمده گروه داعش در عراق و سوریه، به تصرف شبه‌نظامیان افراطی در آمد. از موصل به عنوان مرکز اصلی حضور این افراد در عراق نیز نام برده می‌شود.

پیش از عملیات موصل، عملیات عمده عراق برای عقب‌راندن داعش در شهر فلوجه، در نزدیکی پایتخت آن کشور انجام شده‌ بود.

طی ماه‌های گذشته بر شمار پرسنل نظامی ایالات متحده در عراق افزوده شده‌است. شماری از این افراد به طور مشخص به خاطر عملیات موصل به آن کشور اعزام شده و در پایگاهی در نزدیک این شهر حضور دارند.

در عین‌حال حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه شبه‌نظامیان نیز طی دو سال گذشته جریان داشته؛ ارتش آمریکا هفته گذشته اعلام کرد بر شدت این حملات در موصل و اطراف آن افزوده است.

در فرودین ماه گذشته روزنامه واشینگتن‌پست شمار پرسنل و نیروهای نظامی آمریکا در عراق را حدود پنج‌هزار نفر برآورد کرده بود.

رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، ۲۴ تیر ماه به خبرگزاری رویترز گفته بود، آنها احتمالا درخواست شمار بیشتری از پرسنل را مطرح خواهند کرد. این سخنان خود پس از آن بیان شد که وزیر دفاع آمریکا از اعزام ۵۶۰ تن از نیروهای نظامی آن کشور به پایگاه هوایی قیاره در اطراف موصل خبر داده بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید احتمالا عملیات موصل هفته‌ها و شاید هم ماه‌ها به درازا بکشد. روزنامه گاردین نیز بار دیگر خبر از نگرانی‌های سازمان‌های امدادرسانی، از جمله صلیب سرخ جهانی، در مورد شمار پناهجویان و آوارگانِ نبردهای پیش‌رو داده است. کمیسریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان پیش بینی کرده است که نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در موصل و اطراف آن شوند.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024