پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.10.2016, 21:08


همسر محمد علی (کلی)، بوکسور حرفه‌ای مسلمان آمریکایی در نامه ای خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر ایران خواستار آزادی محمد باقر و سیامک نمازی، دو ایرانی زندانی در روزهای باقی مانده از ماه محرم شده است. در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران قرار گرفته است، لانی علی خطاب به رهبر ایران نوشته امیدوار است او با رحمت اسلامی این دو زندانی «پاکدل» را آزاد کند تا این مسلمانان هم بتوانند به احترام ماه محرم به نزد خانواده‌هایشان بازگردند.

لانی علی با اظهار اینکه بهتر است شرایط آزادی این دو زندانی که فعالیت های بشردوستانه زیادی داشته‌اند، فراهم شود، نوشته است: «محمد علی، همسر من عاشق ایران و مردم ایران بود. نشان دان رحمت به این دو برای بسیاری نشانه احترام به خاطره محمد علی خواهد بود. محمد علی قهرمان اسلامی برای همه مسلمانان جهان بود. رساندن پیام تاثیربرانگیر او به جهانیان نشان خواهد داد که اسلام به درستی دین صلح است. دعا می کنم همه گام های او را در جهت اشاعه حسن نیت و تفاهم بین مردم ایران و آمریکا دنبال کنیم.»

سیامک نمازی، شهروند ایرانی– آمریکایی و مدیر ایرانی، امریکایی دفتر برنامه ریزی استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت» در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ از امارات متحده عربی برای دیدار خانواده اش به ایران سفر کرد اما ممنوع الخروج شد و پس از بازجویی های مکرر، اواسط مهر ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد. چند ماه بعد، در تاریخ سوم اسفند ماه ۱۳۹۴، محمد باقر نمازی پدر او نیز که به ایران برای پیگیری وضعیت فرزندش سفر کرده بود، بازداشت شد. این دو زندانی تاکنون به بندهای عمومی زندان اوین منتقل نشده اند و همچنان در بند دو-الف سپاه پاسداران در زندان اوین نگهداری می شوند.

کمپین همچنین مطلع شده است که در هفته اول ماه جاری میلادی (اکتبر) دادگاهی برای محمد باقر و سیامک نمازی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده است. با این حال هنوز اتهام های آنها نامشخص است و از روند دادگاه هیچ اطلاعی در دست نیست. محمد باقر و سیامک نمازی در بند دو– الف زندان اوین که متعلق به سپاه پاسداران است نگهداری می شوند و هنوز به بند عمومی منتقل نشده اند.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل سیامک نمازی در گفتگوی با کمپین در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴، با اشاره به اینکه پنج ماه پس از بازداشت موکلش حتی قادر به تحویل وکالت نامه نبوده، موکلش را ملاقات نکرده و اجازه مطالعه پرونده را نداشته است، گفت آنطور که خانواده آقای نمازی می گویند اتهام او احتمالا «همکاری با دول متخاصم» است.

آقای علیزاده به کمپین گفته بود تشخیص این که یک دولت “متخاصم” است، طبق قانون با شورای عالی امنیت ملی ایران است و “در استعلام‌هایی که در پرونده‌های دیگر در این باره شده، این شورا صراحتا گفته است ما با هیچ کشوری در حال جنگ نیستیم و کشوری “دولت متخاصم” است که با ایران در حال جنگ باشد. بنابراین و طبق قانون دولت آمریکا، متخاصم نیست.”

محمد باقر نمازی، پدر سیامک نمازی که شهروند ایرانی – آمریکایی است، پس از دستگیری پسرش به ایران آمد اما او نیز در تاریخ سوم اسفند ماه ۱۳۹۴ (۲۲ فوریه ۲۰۱۶) بازداشت شد. به گفته عفت نمازی، همسر محمدباقر نمازی، او سوم اسفند ماه (۲۲ فوریه) ۲۰۱۶ دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. محمود علیزاده طباطبایی، بار دیگر در یک گفتگو با کمپین در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۴ گفت او وکالت پدر را نیز به عهده گرفته است.

پس از بازداشت سیامک نمازی، وب سایت های تندرو و وابسته به نهادهای امنیتی علیه او مطالبی را منتشر کردند. روزنامه وطن امروز دستگیری سیامک نمازی را «شاهکار دستگاه اطلاعاتی کشور» خواند. این روزنامه سیامک نمازی را «خائن و فاسد با نفوذ» خواند و نوشت او و همکارانش «هرگز در خدمت ایرانیان نبوده اند و همه طرح های آنها در مسیر تضعیف ساختار ملی با ترویج طرح ها و راهکارهای ابلاغی از جانب دشمن با هدف شکست ایران از درون اجرایی شده است. »

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران سیامک نمازی را “یکی دیگر از مرتبطان با لابی نایاک” خواند و نوشت: “او یک مشاور اقتصادی و رئیس یک باند بزرگ مافیای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… است.” این خبرگزاری پیش بینی کرد: “پرونده نمازی قطعا از جیسون رضاییان پیچیده‌تر است.”

سیامک نمازی مدیر ایرانی – آمریکایی دفتر برنامه ریزی استراتژیک شرکت نفتی “کرسنت” در امارات است که پیش از این با چند نهاد آمریکایی مثل مرکز مطالعاتی وودرو ویلسون و بنیاد ملی برای دموکراسی (ند) همکاری علمی و مطالعاتی داشته‌ است. او همچنین از دست‌اندرکاران شرکت مشاوره “آتیه ‌بهار” در ایران نیز بوده است. این شرکت در زمینه دادن مشاوره به شرکت‌های نفتی فعالیت داشت. خبرگزاری رویترز که خبر بازداشت او را برای نخستین بار منتشر کرد، نوشت: “که او در ماه ژوئیه برای دیدار خانواده‌اش از امارات متحده عربی به ایران سفر کرد، اما ممنوع الخروج شد و پس از بازجویی‌های مکرر، در اواسط ماه اکتبر(مهرماه ۱۳۹۴)  بازداشت شد.

همچنین محمدباقر نمازی پیش از انقلاب ایران، استانداری خوزستان و معاون امور محلی و عمران شهری وزارت کشور ایران بوده است. او ۸۰ ساله است و تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی دارد. پس از دستگیری او رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی علت دستگیری او را “هدف کشف لایه‌های پیچیده فساد اقتصادی و اطلاعاتی گسترده شبکه مرتبط با انگلیس و آمریکا در ایران” عنوان کردند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۵ مدعی شده بود پرونده همه متهمان امنیتی و سیاسی با حضور وکیل رسیدگی می شود با این حال طبق گفته محمود علیزاده طباطبایی، پس از پنج ماه بازداشت سیامک نمازی، موکلش او حتی قادر به تحویل دادن درخواست وکالتش بر روی پرونده هم نبوده است. در نتیجه قادر به ملاقات با موکلش یا مطالعه پرونده نیز نبوده است.

علیرغم اتهامات مطرح شده توسط این دو زندانی در مطبوعات نزدیک به نهادهای امنیتی، باقر و سیامک نمازی از دادرسی عادلانه محروم بوده اند و مقامات قضایی همچنان از طرح اتهاماتی که بتوانند وقوع آنها را توسط این پدر و پسر ثابت کنند عاجز بوده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024