جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.10.2016, 8:12


بی بی سی:‌ مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان تحت تاثیر پخش نوار ویدیوئی اظهارات دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در مورد زنان قرار دارد. در آخرین تحولات، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بار دیگر در مورد شایستگی دونالد ترامپ ابراز تردید کرده و آقای ترامپ منتقدان هم حزبی خود را هدف انتقاد شدید قرار داده است.

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین واکنش به نوار ویدیوئی اظهارات دونالد ترامپ گفت که «لازم نیست شخص، شوهر یا پدر خانواده باشد تا با شنیدن آنچه که چند روز پیش شنیدیم به خود بگوید که گفتن چنین حرف‌هایی درست نیست.» آقای اوباما که شامگاه گذشته در یک گردهمایی انتخاباتی به نفع هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، در ایالت کارولینای شمالی شرکت داشت، از مردم این ایالت برای حمایت از خانم کلینتون دعوت کرد و افزود: «اگر چنین اظهاراتی شما را عصبانی می‌کند، می‌توانید در کارولینا به آن واکنش نشان دهید.»

رئیس جمهوری آمریکا این نظر خود را تکرار کرد که دونالد ترامپ شایستگی تصدی سمت ریاست جمهوری را ندارد و گفت: «وقتی که سخنان او را در مورد اقلیت‌ها و مسلمانان شنیدیم یا وقتی که معلولان را به تمسخر گرفت و به خانواده‌های ستاره طلایی توهین کرد، صحت این نظر تایید شد.» خانواده‌های ستاره طلایی اصطلاحی است که برای بستگان درجه اول نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ به کار می‌رود.

آقای اوباما خطاب به حاضران در گردهمایی کارولینای شمالی گفت که رای‌دهندگان فقط با گزینش بین کلینتون و ترامپ مواجه نیستند بلکه «ادب، مدارا، عدالت و احترام به زنان هم روی برگه رای نوشته شده است.» وی گفت: «اگر می‌خواهید با این انتخابات، پیامی بفرستید، پیامی رسا بفرستید، جلو نیروهای مدافع نژادپرستی و زن ستیزی را بگیرید و پیامتان، پیام پیشرفت باشد.»

رئیس جمهوری آمریکا اظهارات دونالد ترامپ در مناظره روز یکشنبه با هیلاری کلینتون را یادآور شد که گفته بود در صورت انتخاب به ریاست جمهوری، خانم کلینتون را زندانی می‌کند. آقای اوباما گفت: «وقتی در میانه یک مناظره سیاسی، تهدید می‌کنید که مخالف سیاسی خود را زندانی خواهید کرد، یعنی نه محاکمه‌ای، نه تفهیم اتهامی و نه وکیل مدافعی، وقتی از دخالت روسیه در روند انتخابات حمایت به عمل می‌‌آورید، آن وقت است که نه فقط به مفاهیمی مانند واقعیت، شواهد عینی، آزادی رسانه‌ها اعتنایی ندارید بلکه ارزش‌های بنیادینی مانند مداراگری، رعایت رویه قضایی و احترام متقابل را هم نادیده می‌گیرید.»

چند روز پیش، یک نوار ویدیوئی شامل سخنان دونالد ترامپ در مورد دست اندازی به زنان منتشر شد که انعکاس گسترده‌ای در صحنه سیاسی آمریکا داشت. این نوار ویدیوئی مربوط به سخنان آقای ترامپ در سال ۲۰۰۵ میلادی، بیش از ده سال پیش است.

سخنان دونالد ترامپ در این نوار نه تنها از سوی رقیب دموکرات او محکوم شد، بلکه شماری از اعضای حزب جمهوریخواه نیز نسبت به آن واکنش تندی نشان دادند و برخی از آنان خواستار کناره‌گیری آقای ترامپ از مبارزات انتخاباتی شدند. از جمله پل رایان، از اعضای ارشد حزب جمهوریخواه و رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، گفت که دیگر از نامزدی اقای ترامپ حمایت نمی‌کند و حاضر به شرکت در گردهمایی‌های انتخاباتی به نفع او نیست. او گفت که از این پس توان خود را بر انتخابات کنگره متمرکز خواهد کرد با این هدف که جمهوریخواهان اکثریت خود را در کنگره حفظ کنند. برخی ناظران گفتند این سخنان می‌تواند نشانه آن باشد که آقای رایان معتقد است هیلاری کلینتون در انتخابات پیروز خواهد شد.

سناتور جان مک‌کین، از اعضای برجسته همین حزب نیز اظهارات آقای ترامپ را غیرقابل قبول خواند و با ادامه نامزدی او مخالفت کرد و گفت که در انتخابات، به دونالد ترامپ رای نخواهد داد.

آقای ترامپ در توئیترهای متعددی که در روزهای اخیر نوشته، با محکوم کردن موضعگیری پل رایان و سایر «جمهوریخواهان پیمان‌شکن»، گفته است که حالا که بسیاری از وابستگان «دستگاه» حزبی او را به حال خود رها کرده‌اند، می‌تواند با خیال آسوده به هر شکلی که مناسب می‌داند به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد. او در یکی از توئیترهای خود نوشت: «چقدر خوب است که غل و زنجیر از من برداشته شده و حالا می‌توانم به همان شکلی که خودم می‌خواهم، برای آمریکا مبارزه کنم.»

وی موضعگیری جمهوریخواهان منتقد را بدتر از حملات هیلاری کلنیتون توصیف کرده و گفته است: «آنها از هر طرف به آدم حمله می‌کنند، آنها نمی‌دانند چطور باید انتخابات را برد، من نحوه کار را به آنها یاد خواهم داد.» وی پل رایان را «رهبری بسیار ضعیف و بی‌خاصیت» توصیف کرده و در مورد سناتور مک‌کین هم با یادآوری شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸، گفته است: «مک‌کین بد دهن با التماس از من خواست در انتخابات مقدماتی [نامزدی حزب در انتخابات ریاست جمهوری] از او حمایت کنم.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است که براساس تحقیقات این خبرگزاری، تقریبا نیمی از سناتورها، اعضای مجلس نمایندگان و فرمانداران عضو حزب جمهوریخواه تا کنون اظهارات دونالد ترامپ را علنا محکوم کرده و حدود ۱۰ درصد از آنان نیز خواسته‌اند که او از رقابت‌های انتخاباتی کنار برود. در عین حال، هنوز هم ۵۸ در صد از اعضای حزب جمهوریخواه معتقدند که ترامپ باید به مبارزه ادامه دهد و ۶۸ درصد نیز خواستار حمایت رهبران حزبی از او هستند.

نظرسنجی‌هایی که پس از انتشار نوار ویدیوئی انجام گرفته نشان می‌دهد که فاصله بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ که هفته گذشته ۵ درصد بود افزایش یافته و خانم کلینتون در حال حاضر ۸ درصد جلوتر از آقای ترامپ است.

رای‌گیری عمومی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز ۸ نوامبر برگزار می‌شود و رئیس جمهوری جدید از اول ژانویه سال آینده میلادی، کار خود را آغاز خواهد کرد. اکثریت عددی کل آرا تعیین کننده نتیجه این انتخابات نیست. در انتخاب رئیس جمهوری آمریکا، برای هر یک از پنجاه ایالت این کشور تعدادی «رای» پیش‌بینی شده که تعداد کرسی‌های آن ایالت در مجلس نمایندگان را منعکس می‌کند. آرای در نظر گرفته شده برای حوزه فدرال کلمبیا، شامل پایتخت، هم به اندازه ایالت دارای کمترین تعداد رای است. برنده انتخابات ریاست جمهوری کسی است که اکثریت کل آرای ایالت‌ها را به دست آورد.

آرای هر ایالت به طور کامل به نامزدی تعلق می‌گیرد که اکثریت آرای رای‌دهندگان آن ایالت را کسب کرده باشد و نامزد دیگر، هیچ حقی بر این آرا ندارد.


برتری کلینتون بر ترامپ به ۸ درصد رسید

ایسنا: جدیدترین نظرسنجی انجام شده بعد از دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نشان داده که برتری هیلاری کلینتون بر رقیب جمهوری خواهش دونالد ترامپ در میان رای دهندگان احتمالی به هشت درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس یک نظرسنجی جدید انجام شده از سوی رویترز / ایپسوس از هر پنج رای دهنده جمهوریخواه یک نفر عقیده داشته که اظهارات موهن اخیر دونالد ترامپ، کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه موجب از بین رفتن صلاحیت او برای ریاست جمهوری می‌شود.

این نظرسنجی سراسری بلافاصله بعد از دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا طی یکشنبه شب گذشته انجام شده است.

این نظرسنجی که نتایجش روز سه شنبه منتشر شده نشان داده که هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها در حالی که تا چند روز پیش برتری پنج درصدی بر ترامپ داشت اکنون این برتری را به هشت درصد رسانده است.

از میان شرکت کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به اینکه بین دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کدام یک را انتخاب می‌کنند، ۴۵ درصد عنوان کردند که حامی هیلاری کلینتون هستند در حالی که ۳۷ درصد از این رای دهندگان احتمالی از دونالد ترامپ حمایت کردند و ۱۸ درصد نیز گفتند از هیچ یک از این دو کاندیدا حمایت نمی‌کنند.

همچنین از میان کسانی که گفته‌اند دست کم بخشی از مناظره دوم را تماشا کردند ۵۳ درصد کلینتون را پیروز این مناظره دانسته و ۳۲ درصد ترامپ را پیروز دانستند.

در میان دموکرات‌ها ۸۲ درصد کلینتون را پیروز دانسته و در میان جمهوریخواهان نیز ۶۸ درصد ترامپ را فرد پیروز مناظره می‌دانند. همچنین در میان رای دهندگان احتمالی که مناظره را تماشا کردند ۴۸ درصد گفتند که از کلینتون حمایت می‌کنند و در مقابل ۳۸ درصد حامی ترامپ بودند.

از طرفی ۴۲ درصد از آمریکایی‌های بزرگ سال شامل ۱۹ درصد از رای دهندگان جمهوری خواه گفتند که ترامپ با اظهارنظرهای موهنش درباره زنان صلاحیت خود برای ریاست جمهوری را از دست داده اما ۴۳ درصد گفتند که وی هنوز صلاحیتش را از دست نداده است.

در میان جمهوری خواهان نیز ۵۸ درصد همچنان می‌خواهند ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری این حزب باشد و ۶۸ درصد از این جمهوری خواهان نیز گفتند، رهبران این حزب باید همچنان حامی ترامپ باشند.

در همین حال ۴۴ درصد از رای دهندگان زن در این نظرسنجی از کلینتون حمایت کردند و ۲۹ درصد از رای دهندگان زن نیز حامی ترامپ بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024