جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.10.2016, 22:28


بی بی سی: ساعاتی پس از آنکه گنادی گاتیلف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد کشورش تبادل اطلاعات نظامی با آمریکا درباره سوریه را متوقف کرده آمریکا گفت که همکاری دیپلماتیک با روسیه را معلق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، آقای گاتیلف گفته بود: «تمام ارتباطات میان ارتش‌ها متوقف شده و اطلاعاتی (درباره سوریه) رد و بدل نمی‌شود.»

با وجود این او تاکید کرد که روسیه همچنان در پی توافق دیپلماتیک با آمریکا برای از سرگیری آتش‌بس در سوریه است.

اما آمریکا پس از آن گفت که مذاکرات با روسیه بر سر بحران سوریه را معلق می‌کند.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که مسکو به شرایط توافق آتش‌بس که ماه پیش به دست آمد پایبند نبوده است.

روسیه گفت که از این تصمیم متاسف است و آمریکا را به تلاش برای مقصر شناختن روسیه در مورد شکست آتش‌بس متهم کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هفته پیش بعد از حملات تازه نیروهای روسیه و سوریه به حلب هشدار داده بود که چنین خواهد کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش این تصمیم را «به راحتی نگرفته است» اما گفت که روسیه «نمی خواهد یا نمی تواند پایبندی دولت سوریه به توافقی که مسکو با آن موافقت کرده را تضمین کند.»

او گفت: «روسیه و رژیم سوریه در عوض راه نظامی را در پیش گرفته اند که با ترک مخاصمه همخوانی ندارد و تشدید حملات آنها علیه نواحی مسکونی و هدف گرفتن تاسیسات زیربنایی مهم مثل بیمارستان و جلوگیری از رسیدن کمک های انساندوستانه از جمله حمله روز ۱۹ سپتامبر به یک کاروان کمک رسانی موید همین مساله است.»

توافق قبلی دو طرف به آتش‌بسی یک هفته‌ای اما شکننده منجر شد و دو طرف یکدیگر را به کارشکنی در جریان آتش‌بس متهم کردند.

بعد از پایان آتش‌بس قبلی حملات هوایی سوریه و روسیه به مناطق تحت کنترل شورشیان از جمله در حلب افزایش یافته است.

استیون اوبراین، مسئول کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل متحد هشدار داده است که ساکنان شهر حلب با بالاگرفتن درگیری‌ها با مشکل کمبود شدید غذا روبه‌رو هستند که به گفته او بعید است بتوانند جان سالم از آن به در ببرند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دوشنبه مذاکرات بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آغاز می‌کند که از آمریکا و روسیه می‌‎خواهد برقراری آتش‌بس فوری در حلب را تضمین کنند و برای پایان دادن به تمام درگیری‌ها در این شهر پایان دهند.

اما آقای گاتیلف این قطعنامه پیشنهادی فرانسه را قطعنامه‌ای سیاسی خوانده و گفته است که روسیه از آن حمایت نخواهد کرد. روسیه در شورای امنیت سازمان ملل دارای حق وتو است.

با وجود هشدارها و ابراز نگرانی‌ها از بالا رفتن تلفات غیرنظامیان در سوریه، نه‌تنها توافقی برای توقف خشونت‌ها حاصل نشده بلکه اختلاف و شکاف میان آمریکا وروسیه به عنوان دو بازیگر اصلی بین‌المللی در سوریه به اوج رسیده است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اذعان کرده است که با وجود تماس‌های دیپلماتیک دو طرف در سطوح بالا، امکان ایجاد آتش‌بس فراهم نشده است.

آقای گاتیلف بار دیگر تاکید کرده است که روسیه حاضر نیست درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با آمریکا مذاکره کند.

روسیه به درخواست دولت سوریه به ریاست بشار اسد وارد جنگ داخلی سوریه شده و مواضع مخالفان و شورشیان آقای اسد را بمباران می‌کند.

روسیه آمریکا را به حمایت از گروه‌های افراطی در سوریه متهم می‌کند و آمریکا در مقابل می‌گوید که روسیه، مخالفان میانه‌رو سوریه را به سوی گروه‌های افراطی سوق می‌دهد.


***

چه گزینه هایی برای پایان دادن به جنگ سوریه باقی مانده است؟

مقاله آن کالدول در وبسایت شبکه ان بی سی نیوز

صدای آمریکا

حملات هوایی چند هفته اخیر به مناطق تحت کنترل مخالفان بشار اسد در سوریه، جنگ داخلی حدودا شش ساله در آن کشور را به اوج خود رساند. این حملات هوایی به دنبال شکست آتش بسی است که به میانجیگری آمریکا و روسیه صورت گرفته بود.

بمباران های اخیر، که حلب را در آستانه سقوط قرار داده، آمریکا و دیگر کشورها نیز برای رفع بحران سوریه بر سر دو راهی قرار داده است. کارشناسان امنیت ملی معتقدند تنها امر قطعی در درگیری های سوریه این است که گزینه های خوب بسیار اندک هستند.​
خرابی ها در حلب به دنبال حملات هوایی دولت اسد با پشتیبانی روسیه

خرابی ها در حلب به دنبال حملات هوایی دولت اسد با پشتیبانی روسیه

آرون دیوید میلر، معاون رئیس مرکز بین المللی دانشوران وودرو ویلسون، درباره گزینه های موجود در بحران سوریه می گوید: «گزینه ها این هستند: به فرایند دیپلماتیک ساختگی پایان داده شود، شکست داعش در اولویت قرار داده شود، و یا این که گزینه جدیدی روی میز قرار گیرد که عمدتا شامل گونه ای اقدام نظامی خواهد بود.»

این در حالی است که پرزیدنت اوباما بارها اشاره کرده که قصد درگیر کردن منابع بیش از اندازه و خون سربازان خود در جنگ داخلی سوریه، و یا وارد شدن به جنگ های نیابتی با ایران یا روسیه، را ندارد.

از سویی دیگر، جان کری وزیر خارجه آمریکا در جلسه ای خصوصی با حضور فعالان سوری و دیپلمات های چند کشور دیگر، که روز پنجشنبه برگزار شده بود، گفت که موفق نشده کابینه باراک اوباما را به اعمال تهدید نظامی علیه سوریه برای پایان دادن به جنگ متقاعد کند.

آقای کری در بخشی از فایل صوتی این جلسه که توسط نیویورک تایمز منتشر شده می گوید: «من خواستار اعمال زور شده ام. سر حرفم ایستادم. کسی بودم که می گفتم باید به خاطر تسلیحات به اسد حمله کنیم؛ ولی می بینید که چیزها به سمت فرایند دیگری تکامل پیدا کردند. حرف آخر این است که کنگره حتی از به رای گذاشتن این گزینه خودداری کرد.»

در همین حال گفته می شود هفته گذشته هفته ای مرگبار برای سوریه بوده است. طی چند روز گذشته بیش از هزار سوری، شامل دست کم ۳۰۰ کودک، در حلب کشته یا مجروح شده اند. این کشتارها اغلب ناشی از حملات هوایی دولت بشار اسد به پشتیبانی نیروهای روسیه بوده است. در حملات هوایی اخیر، سه مورد از تنها بیمارستان های باقی مانده در حلب به شدت تخریب شده اند.

روز جمعه گذشته نیز، دو مقام ارشد آمریکایی در مصاحبه با ان بی سی نیوز گفتند شهر جنگ زده حلب ممکن است به زودی سقوط کند. دیگر مقامات آمریکایی نیز از نقش روسیه در حملات هوایی به حلب به خشم آمده اند. جان کری نیز در جلسه خصوصی هفته گذشته گفته بود «مشکل روس ها هستند، چون آنها به قوانین بین الملل احترام نمی گذارند؛ ولی ما می گذاریم.»

اما روابط ایالات متحده و روسیه نیز بر سر مسئله سوریه به بحران کشیده شده است.

آمریکا روز دوشنبه، ۱۲ مهر، روسیه را به تخطی از تعهدات توافق آتش بس در سوریه متهم و اعلام کرد گفتگوهای دیپلماتیک با مسکو به هدف دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه را تعلیق کرده است.

آندرو تالبوت، محققی از مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، می گوید بهترین گزینه در جنگی که تا اینجا کشانده شده، تحمیل مجازات برای شکستن آتش بس است. او افزود «رژیم اسد مخالفان را مجازات می کند، ولی کسی رژیم اسد را مجازات نمی کند.»

آقای تالبوت می گوید مسئله سوریه لکه ننگ بزرگتری بر کابینه اوباما خواهد بود. او معتقد است گزینه های متعددی در این باره وجود داشته، ولی اوباما از اراده لازم برای اجرای آنها برخوردار نبوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024