پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.09.2016, 19:40


رادیو فردا: گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، از نهادهای مخالفت حکومت، روز جمعه در گزارشی اعلام کرد حملات هوایی روسیه به مناطق خارج از کنترل حکومت بیش از ۹ هزار نفر کشته، ده‌ها هزار نفر آواره و ویرانی‌های گسترده‌ای به جا گذاشته است.

دولت روسیه حملات هوایی خود را از ۳۰ سپتامبر سال گذشته آغاز کرد و حمایت هوایی آن از نیروهای دولتی سوریه تعادل قوا در بسیاری از نقاط کشور از جمله اطراف دمشق و ناحیه حلب را به نفع رژیم بشار اسد تغییر داد.

تنها در دو هفته اخیر، شورشیان سوريه حملات هوایی روسیه به مواضع مخالفان در شرق حلب را عامل اصلی کشته شدن بیش از ۳۲۰ غیرنظامی و نابودی تعداد زیادی از ساختمان‌ها ارزیابی کرده‌اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و آمار تلفات و اخبار جنگ داخلی سوریه را جمع‌آوری و منتشر می‌کند، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد از مجموع ۹۳۰۰ نفری که بر اثر حملات هوایی روسیه طی یک سال گذشته کشته شده‌اند، حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر غیرنظامی و حدود ۹۰۰ نفر آنان کودکان بوده‌اند.

به گزارش این گروه، در این حملات حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر از پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» و حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر از گروه‌های شورشی دیگر از جمله نفرات جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) وابسته به گروه القاعده کشته شده‌اند.

وزارت خارجه روسیه همزمان با سالگرد آغاز عملیات آن کشور در سوریه با صدور بیانیه‌ای به شهروندان خود در خارج هشدار داد مراقب «تحریک و تهدیدهای» احتمالی باشند و جانب احتیاط را رعایت کنند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز به این مناسبت گفت ممانعت از تصرف شهر دمشق توسط شورشیان دخالت نظامی روسیه را توجیه می‌کند. دمیتری پسکوف افزود ولادیمیر پوتین هیچگاه محدودیت زمانی مشخصی را برای این عملیات تعیین نکرده و در حال حاضر نیز زمان مشخصی را برای پایان آن تعیین نخواهد کرد.

به گفته این سخنگو، هدف دخالت نظامی روسیه حمایت از متحد قدیمی آن رژیم بشار اسد بوده و پس از یکسال می‌توان گفت این عملیات در اهداف خود موفق بوده است. دمیتری پسکوف به خبرنگاران گفت اگر روسیه دخالت نکرده بود «اکنون تروریست‌ها در دمشق حکومت می‌کردند».

با این حال او حاضر نشد در مورد آمار تلفات این عملیات که توسط گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه منتشر شده است اظهار نظر کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه گفت این کشور تلاش می‌کند که برنامه سازمان ملل متحد برای توقف درگیری‌ها در حلب حداقل یک روز در هفته و انتقال کمک های بشردوستانه به مردم اجرا شود. او افزود: «نیروهای تحت رهبری جبهه النصره در شرق حلب مانع این کار می‌شوند».

آقای لاورف در گفت‌وگویی با شبکه خبری بی بی سی گفت: «ما در این عملیات از هیچ مهمات و تسلیحاتی که سازمان ملل متحد آن را ممنوع کرده استفاده نمی‌کنیم. می‌توانم این موضوع را تضمین کنم».

همزمان کشورهای حامی مخالفان بشار اسد دخالت نظامی روسیه را محکوم کردند.

گرت بیلی، فرستاده ویژه بریتانیا در بحران سوریه، گفت: «روسیه ادعا می کند طرفدار یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه است. ولی از زمان دخالت نظامی آن کشور رژیم بی رحم بشار اسد تقویت شده و روسیه نتوانسته است کشتارهای این رژیم را متوقف کند».

او اضافه کرد: «روسیه ثابت کرده که یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند روی بشار اسد تأثیر بگذارد و باید مسئولیت اقدامات جنایتکارانه رژیم سوریه را بپذیرد».

بر پایه گزارش‌های گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه و بیانیه‌های ارتش سوریه، نیروهای دولتی روز پنجشنبه پس از تصرف یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر حلب روز جمعه نیز نيز بیمارستانی را در شمال این شهر تصرف کرده‌اند. در روزهای اخیر عملیات تهاجمی نیروهای دولتی در شهر حلب با حمایت هواپیماها ادامه داشته است.

مسئولان امدادهای پزشکی سازمان ملل متحد روز جمعه گفتند وضعیت مراکز پزشکی در نواحی تحت کنترل شورشیان در شهر حلب «بسیار نگران‌کننده» است.

به گفته آنها طی درگیری‌های چند هفته اخیر حدود ۸۵۰ نفر از جمله ۲۶۱ کودک مجروح شده‌اند. در شرق حلب با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر فقط ۳۰ دکتر به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در عین حال مقام‌های سازمان ملل متحد از همه طرف‌های درگیر خواسته‌اند درگیری را متوقف کنند تا شرایط برای انتقال مجروحان و بیماران خطرناک به بیمارستان‌های دیگر فراهم شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024