پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.09.2016, 17:12

دادستان‌های بین‌المللی:


بازرسان یک تیم هلندی تحقیقات درباره حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی پرواز MH17 در سال ۲۰۱۴ بر فراز اوکراین گفتند، شواهد مستدلی دارند که این هواپیمای مالزیایی با یک موشک ضدهوایی سامانه «باک»(Buk) که از خاک روسیه به شرق اوکراین منتقل شده بود، هدف قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویلبرت پائولیسن، رئیس اداره مرکزی تحقیقات کیفری در پلیس هلند روز چهارشنبه گفت: ارتباطات ردگیری شده مربوط به آن زمان نشان می‌دهد شورشیان حامی مسکو در شرق اوکراین پیش از آن خواهان استقرار سامانه موشکی ضد هوایی متحرک «باک» در مناطقشان شده بودند و ورود این سامانه به مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین را گزارش کردند.

پائولیسن در یک کنفرانس خبری در شهر نیووه‌خین هلند به منظور ارائه نتایج تحقیقات تیم تحت رهبری هلند درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی در اوکراین گفت: «با توجه به مسائل مطرح شده و دیگر مدارکی که تیم تحقیقات مشترک جمع‌آوری کرده، می‌توان نتیجه گرفت که هواپیمای پرواز MH17 با یک موشک مدل 9M38 شلیک شده از یک سامانه پرتابگر «باک»  که از خاک فدراسیون روسیه به منطقه منتقل شده بود، سرنگون شده است و سامانه مذکور بعد از شلیک موشک به فدراسیون روسیه بازگشته است.»

این بازرسان که متعلق به کشورهای هلند، استرالیا، بلژیک، مالزی و اوکراین بودند اظهار کردند، موشکی که هواپیمای مالزیایی را هدف قرار داد از یک روستای تحت کنترل شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین شلیک شده است.

آنها خاطر نشان کردند: سامانه باک مورد استفاده برای سرنگون کردن هواپیمای مالزیایی یک موشک را از محل روستای پروومایسک در شرق اوکراین شلیک کرده و بعد از آن به روسیه بازگشته است.

آنها در این کنفرانس خبری گفتند، ۱۰۰ نفر در ارتباط با این اتفاق «مورد توجه» آنها قرار گرفته‌اند اما هنوز رسما افرادی را تحت عنوان مظنون شناسایی نکرده‌اند.

در عین حال این بازرسان گفتند، هنوز مشخص نیست که آیا به شبه نظامیانی که این موشک را شلیک کردند برای این کار دستور داده شده بود و یا این که آنها سر خود چنین کاری کرده‌اند.

در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ یک موشک زمین به هوا هواپیمای مالزیایی بوئینگ ۷۷۷ پرواز MH17 را بر فراز اوکراین هدف قرار داد که به کشته شدن ۲۹۷ تن شامل ۳۷ شهروند استرالیایی منجر شد. این هواپیما در حال پرواز از مسیر آمستردام هلند به کوآلالامپور پایتخت مالزی بود.

***

گزارش بی بی سی:
دادستان‌های بین‌المللی می‌گویند که سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین بر اثر شلیک یک موشک روسی به این هواپیما از منطقه تحت کنترل جدایی طلبان بوده است و این موشک و پرتابگر آن از خاک روسیه به این منطقه آورده شده بود.

تحقیق دیگری که سال گذشته توسط هیئت ایمنی هلند انجام شده بود هم به این نتیجه رسیده بود که یک موشک روسی باک عامل سقوط این هواپیما بوده، اما مشخص نکرده بود که این موشک از کجا شلیک شده است.

پرواز ام اچ ۱۷ که از آمستردام به کوالالامپور می‌رفت، دو سال پیش در شرق اوکراین سقوط کرد و همه ۲۹۸ سرنشین آن کشته شدند.

محقق ارشد پلیس هلند امروز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: “بر اساس تحقیقات جنایی، به این نتیجه رسیدیم که پرواز ام اچ ۱۷ هدف یک موشک باک سری ۹M83 قرار گرفته بود که از خاک روسیه آمده بوده”. او گفت موشک اندازی که از آن به هواپیمای مالزیایی شلیک شده، بعدا به روسیه باز گردانده شده است.

چه کسی دستور سقوط را داده بوده؟
دادستان‌ها می‌گویند که محدوده شلیک موشک زمینی در نزدیکی یک روستاست که در زمان سقوط هواپیما در دست جدایی طلبان بوده.

آنها توانسته‌اند هویت حدود ۱۰۰ نفر را شناسایی کنند «که به سقوط این هواپیما یا حمل موشک باک ربط داشته‌اند»، اما هنوز نتوانسته‌اند تعیین کنند که مسئولیت جنایی این حادثه بر عهده کیست.

تیم تحقیق‌کننده می‌گویند که هنوز مشخص نشده چه کسی دستور جابجایی موشک انداز به شرق اوکراین را داده و دستور شلیک موشک از کجا آمده است.

گروه بین‌المللی تحقیق درباره سقوط هواپیمای مالزیایی از مقامات دادستانی هلند، استرالیا، بلژیک، مالزی و اوکراین و زیر نظر هلند تشکیل شده است.

شاهدان عینی متعدد
دادستان‌ها فایل صوتی چند مکالمه تلفنی را در کنفرانس خبری خود پخش کردند.

آنها می‌گویند شاهدان عینی گزارش داده‌اند که موشک‌انداز از روسیه به اوکراین منتقل شده بوده و عکس‌ها و ویدیوهایی را در اینباره نشان دادند.

دادستان‌ها گفتند «شاهدان عینی زیادی» محل شلیک موشک را شناسایی کرده‌اند.

شورشیان اوکراینی ن دست داشتن در این حادثه را رد کرده‌اند. ادوارد باسورین، معاون فرمانده عملیاتی جمهوری مردمی دونتسک، به خبرگزاری اینترفاکس گفت:‌ «ما هرگز نه چنین سیستم دفاعی هوایی‌ای داشته‌ایم و نه افرادی را که بتوانند با چنین سیستمی کار کنند.»

آقای باسورین گفت به همین دلیل آنها توان نظامی برای شلیک به هواپیمای مالزیایی را نداشته‌اند.

چند روز پیش روسیه گفته بود که اطلاعات راداری آنها نشان می‌دهد که موشک از مناطق تحت کنترل شورشیان شلیک نشده بود.

دادستان‌ها گفتند هنوز به اطلاعاتی که روسیه می‌گوید دسترسی پیدا نکرده‌اند.

تغییر روایت روسیه

در دو سالی که از سقوط پرواز ام اچ ۱۷ می‌گذرد، مقامات روسی فرضیه‌های متعددی را درباره این واقعه مطرح کرده‌اند.

* ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۴: چهار روز پس از سانحه، وزیر دفاع روسیه عکس‌های ماهواره‌ای و چند عکس دیگر را ارائه داد و گفت هواپیمای مالزیایی از سوی یک موشک زمین به هوای باک روسی یا یک هواپیمای نظامی اوکراینی هدف قرار گرفته بوده.

* ژوئن ۲۰۱۵: کمیته تحقیقات روسیه یک متخصص اوکراینی امور فنی پروازی را به عنوان «شاهد عینی کلیدی» معرفی کرد. این متخصص گفت هواپیمای بوئینگ شرکت هواپیمایی مالزی از سوی یک جنگنده سو۲۵ اوکراینی مورد هدف قرار گرفته بود.

* اکتبر ۲۰۱۵: الماز-انتی که شرکت تولید کننده موشک‌های باک است گفت که هواپیما بر اثر شلیک موشک باک سقوط کرده، اما مدل موشک قدیمی بوده و روسیه این مدل را دیگر در اختیار ندارد.

* سپتامبر ۲۰۱۶: وزیر دفاع روسیه اعلام کرد اطلاعات راداری آنها نشان می‌دهد که پرواز ام اچ ۱۷ توسط یک موشک سقوط کرده، اما کار شورشیان تحت حمایت روسیه نبوده.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024