شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.09.2016, 18:16


توضیح آیت‌الله خامنه‌ای درباره جلسه خصوصی با محمود احمدی نژاد:
«خب بله، یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه‌ی صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید. این را گفتیم. خب یک چیز عادی است. انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به نفع برادر مؤمن‌اش است باید به او بگوید دیگر. ما هم اوضاع کشور را خب، غالباً بیشتر از اغلب افراد آشنا هستیم. آدم‌ها هم، بخصوص آدم‌هایی که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند بیشتر و بهتر از دیگران می‌شناسیم. با ملاحظه‌ی حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دو قطبی در کشور ایجاد می‌شود. دو قطبی در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه‌ی اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو.

دشمنان هم که گوش خواباندند استفاده کنند. ببینید، حواستان جمع باشد. خب به رادیوی «فردا» یا رادیو‌ی «بی‌بی‌سی» چه ارتباطی دارد این قضیه؟ می‌پردازند، بحث می‌کنند، تحلیل می‌کنند، علت چیه، چرا گفتند، این چیست معنایش؟ این معنایش این است که دشمن می‌خواهد استفاده کند. ما چه کار باید بکنیم؟ ما باید نقطه‌ی مقابل دشمن حرکت بکنیم.

یعنی مطلب خیلی عادی است، همین‌طور که بنده عرض کردم. خب شما برادر مؤمن من هستی. یک چیز را مصلحت شما می‌دانم، می‌گویم به شما. این اشکالی که ندارد ظاهراً. چیز خوبی است. لازم هم هست شرعاً. لازم هم هست خیرخواهی. «النّصیحة لِلمُؤمنین» یا «لِلإخوةِ المُؤمنین» یا «لأئمة المؤمنین» در همه‌ی صور. این یک چیزی خوبی است دیگر. انسان باید نصحیت کند. نصحیت یعنی خیرخواهی. من به جنابعالی که مثلاً آقای آشیخ عبدالعالی اسمتان است من باب مثال علاقه‌مندم. می‌دانم شما اگر وارد این مقوله شدی به ضررت است. به ضرر کشور هم هست. به شما می‌گویم وارد نشو. نمی‌گویم هم وارد نشو. امر و نهی نیست. حالا بعضی گفتند آقا دستور دادند، امر کردند، نه، گفتیم صلاح نمی‌دانیم. من صلاح نمی‌دانم. این چیز خوبی است. این چیز بدی نیست.

اینی هم که حالا بگویند که فلانی [خامنه‌ای] تحت تأثیر زید و عمرو و بکر و ... است؛ نه، این حرف‌ها چیه؟ بنده از زید و عمرو و بکر و اینها هم بیشتر اطلاع دارم، هم انگیزه بیشتر دارم. آنچه که واقعاً  مصلحت باشد، آنچه که مصلحت بدانم بینی و بین‌الله، ما باید به خدا جواب بدهیم. یکی از دعاهایی که دائماً باید امثال بنده و شما بکنیم این است، «وَاسْتَعمِلْنی لِما تَسْألُنی غَداً عَنه» فردا از ما سؤال می‌کنند. چرا فلان چیز را گفتید، چرا نگفتید. از نگفتید هم سؤال می‌کنند. فقط از گفتید نیست. چرا فلان کار را کردید، چرا نکردید. از نکردید هم سؤال می‌کنند. بنابراین نه، ما این فقره‌ای که دیروز معنا کردیم ناظر به این قضیه اصلاً نبود.

داشتیم حدیث را معنا می‌کردیم مثل اینکه امروز هم حدیث را معنا می‌کنیم. آن قضیه هم همینطور است که عرض کردیم. بین برادران مؤمن اختلاف سر این چیزها هیچ مصلحت نیست. شما یک چیزی بگویید، آن یک چیزی بگوید. آن یک چیزی بگوید. یک نفر سومی هم منتظر باشد، به مجردی که شما با هم دعوا کردید، او بیاید از میانه سود خودش را ببرد؛ بردارد ببرد. اینها را باید مراقب بود. امروز کشور به اتحاد نیروها احتیاج دارد. بخصوص نیروهای مؤمن. نیروهای پای کار. سعی کنند از این چیزها اختلاف بوجود نیاورند.»

خبر را اول یک مطبوعاتی اصول‌گرا داد

هفته گذشته مهدی فضائلی، از چهره‌های مطبوعاتی اصول‌گرا و رئیس سابق خبرگزاری فارس در گزازشی در این خبرگزاری نوشته بود که آیت‌الله خامنه‌ای با بازگشت دوباره محمود احمدی‌نژاد و ورود او به رقابت‌های انتحاباتی صریحا مخالفت کرده است.

فضائلی نوشته بود «چند روزی است محافل رسانه‌ای و سیاسی گوناگون از جمله کانال‌های نزدیک به دکتر احمدی‌نژاد، از ملاقات وی با رهبر انقلاب اسلامی خبر می دهند. دیداری مهم که به‌درخواست و پیگیری خود او انجام شده اما ظاهراً نتیجه‌اش خلاف انتظار وی بوده‌ است!»

به گفته او «هرچند هنوز جزئیات این دیدار که چند هفته قبل انجام شده است منتشر نشده، ولی این مقدار قطعی است که وی با نهی صریح رهبر معظم انقلاب، برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مواجه شده است!»

باهنر و رسایی تایید کردند

محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، دو روز پیش در نشست ماهانه جامعه مهندسین ایران، از تشکل های اصولگرا، تایید کرد که  محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق از کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده منع شده است.

حمید رسایی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس نهم نیز، در شماره جدید هفته نامه ۹ دی تایید کرده به محمود احمدی نژاد «توصیه اکید شده» که ورودش در انتخابات «به مصلحت نیست».

رسایی همچنین گفته است: «برای هفته نامه ۹ دی از منابع موجه و موثق که بعضا از دوستداران و نزدیکان آقای احمدی‌نژاد نیز هستند، روشن شد که با توجه به شائبه و برداشت انتخاباتی بودن از سفرهای آقای احمدی نژاد و بهره برداری‌های تفرقه‌افکنانه‌ای که غرض‌ورزان با تلقی ایجاد شده از این سفرها صورت می‌دهند، ایشان به ترک این سفرها توصیه شده‌اند.»

حمید رسایی نظر خامنه‌ای را «فصل الخطاب» دانسته و نوشته است «ان‌شاء الله محمود احمدی نژاد با توجه به استمزاج انجام شده، برای پایان دادن به حرف و حدیث ها به آن عمل خواهد کرد و راه را برای فتنه گری خناسان خواهد بست.»

حمید رسایی هفته پیش در یادداشتی در هفته نامه ۹ دی اعتبار خبرهای مربوط به منع احمدی‌نژاد از ورود به انتخابات را زیر سوال برده بود.  رسایی نوشته بود: «شاید عده‌ای استدلال کنند که رهبر انقلاب بنا بر مصالحی، در مقطعی موضع درِگوشی و خصوصی انتخاباتی را به نزدیکان خود بیان می کنند که صلاح نمی دانند آن نظر را به صورت علنی ابراز دارند. قطعا چنین رفتاری همان‌طور که ایشان خود بر آن تأکید کرده اند، به دلیل تبعات منفی آن، از طرف رهبری نه جایز است و نه شایسته.»

گزارش سحام نیوز از جزییات ملاقات احمدی‌نژاد با خامنه‌ای

موضوع دیدار محمود احمدی‌نژاد رییس دولت سابق با رهبر جمهوری اسلامی، موضوعی است که طی چند روز گذشته موجب سرخوردگی حامیان احمدی‌نژاد و ایجاد جنگ و جدل‌های درون گروهی در این مجموعه‌ی انحرافی شده است. عده‌ای خواستار اظهار نظر صریح دفتر رهبری در خصوص این ملاقات شده‌اند و طی نامه‌ای به محمد محمدی‌ گلپایگانی رئیس‌دفتر رهبر ایران، خواستار اظهارنظر صریح در این خصوص شده‌اند. نامه‌ای که به نظر می‌رسد به بایگانی سپرده شود و پاسخی برای آن دریافت نشود.

منابع آگاه خبری گزارش داده‌اند که علی‌رغم تمامی تکذیبیه‌ها در خصوص این دیدار، روز چهارشنبه سوم شهریورماه ملاقاتی ۴۰ دقیقه‌ای میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله علی خامنه‌ای صورت پذیرفته است که در این دیدار، محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری نیز حضور داشته است. این ملاقات پس از یک‌سال تلاش و درخواست احمدی‌نژاد برای ملاقاتی خصوصی با آیت‌الله خامنه‌ای صورت پذیرفته است.

در ابتدای این ملاقات، محمود احمدی‌نژاد به بیان گزارشی از سفرهای استانی اخیر خود پرداخت و اعلام کرد که «عملکرد ضعیف دولت یازدهم، مردم را مستأصل کرده و مردم از من تقاضای ورود به صحنه‌ی انتخابات را دارند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به سخنان احمدی‌نژاد گفته است: «این سفرها نباید شائبه انتخاباتی به خود بگیرد، چون قرار نیست، جناب‌عالی در این رقابت شرکت کنید.»

رهبری در برابر اصرار احمدی‌نژاد که خواست و فشار مردم را «بسیار زیاد» توصیف کرده، گفته است: «حضور شما در انتخابات، موجب ایجاد دو قطبی می‌شود و این دو قطبی به صلاح انقلاب و مردم نیست و شما باید در برابر ایجاد این خواست مقاومت کنید.»

این جلسه که به دلیل اصرار احمدی‌نژاد و انکار آیت‌الله خامنه‌ای قرار بود در یک‌ساعت پایان یابد، در کمتر از چهل دقیقه پایان یافت و منابع خبری «سحام» می‌گویند که آیت‌الله خامنه‌ای در حالتی ناراحت جلسه را ترک کرده است.

در پایان این جلسه هم‌چنین آیت‌الله خامنه‌ای از چهار سال دوم دولت احمدی‌نژاد گلایه کرده و می‌گوید: «اغلب فسادهای فعلی کشور، میزان وسیع اختلاس‌ها و ایجاد جو بی‌اعتمادی میان مردم، از چهار ساله‌ی دولت دوم نشآت گرفته و شما کشور را در وضعیت بدی قرار دادید.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024