شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 25.09.2016, 7:35


عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی گفته ایران پس از امضای برجام حتی «یک لحظه از تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه دست بر نداشته است».

وزیر خارجه امارات در بخش اصلی سخنان خود با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی گفت: «ایران با سیاست‌های کشورگشایانه» خود، دائما از «احترام به حق استقلال دیگران سر باز می‌زند» و با «دخالت در امور سایر کشورها مسئول بخش مهمی از بی‌ثباتی‌ها در منطقه است.»

به گفته او «سخنان خشونت‌آمیز، دخالت‌های زشت، ایجاد و مسلح‌کردن گروه‌های شبه‌نظامی، توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، با وجود نقش خطرناک آن در حمایت از تروریسم» نمونه‌هایی از این تلاش‌هاست.

او افزود: «امضای برجام میان ایران و گروه ۱+۵ از سوی کشورهای منطقه مورد استقبال قرار گرفت و آنها را امیدوار کرد که تغییری در رویکرد تخریبی ایران مشاهده کنند، اما این امید خیلی زود از بین رفت و با وجود همه انتظارات، ایران لحظه‌ای از ناامن کردن منطقه، مسلح کردن گروه‌های شبه‌نظامی و تداوم برنامه‌های موشکی خود دست برنداشت و با دخالت بی‌ملاحظه در امور دیگران و لفاظی‌های پرخاشگرانه در کنار ‘حمایت از تروریسم’ به این کار ادامه داده است.»

بن زاید آل نهیان که کشورش یکی از حامیان اصلی عربستان سعودی در دور جدید تنش‌ها میان تهران و ریاض بوده است، سپس با انتقاد از مصوبه جدید کنگره آمریکا تحت عنوان جاستا که با هدف «مقابله با حامیان تروریسم» طراحی شده است، آن را «قانونی کورکورانه» خواند و در کنار بحران میان فلسطینی‌ها و اسرائیل، از آن به عنوان دیگر عوامل زمینه‌ساز ناامنی در خاورمیانه دانست.

اشاره وزیر خارجه امارات به مصوبه جدید کنگره آمریکاست که به بازماندگان حملاتی که در خاک آمریکا به یک آمریکایی آسیب رسانده اجازه می‌دهد از افراد، گروه‌ها و دولت‌هایی که حامی مهاجمان و طراحان این حملات بوده‌اند در دادگاه‌های آمریکا طرح شکایت کنند.

وزیر خارجه امارات اعلام کرد که منطقه با درگیری‌های عدیده روبرو است بدون اینکه چشم اندازی برای حل مساله فلسطین وجود داشته باشد. عبدالله بن زاید تاکید کرد که باید به دنبال راه حلی برای حل همه بحران‌ها و مقابله با تحرکات تروریستی بود.

به گزارش اسکای نیوز، وی افزود: نباید تنها به مدیریت بحران‎های منطقه اکتفا کرد، بلکه باید تلاش کرد تا این بحران‌ها را حل کرد.

وزیر خارجه امارات با تاکید بر اینکه ایران باید از ایفای نقش منفی در منطقه اجتناب کند، افزود: برخلاف انتظار پس از توافق هسته‌ای با ایران، این کشور همچنان موجب ناامنی در منطقه است.

عبدالله بن زاید گفت: امارات از ایران می‌خواهد که داوطلبانه جزایر سه گانه را به امارات بازگرداند در غیر این‌صورت به دادگاه بین المللی رجوع می‌کنیم.


منابع: بی بی سی، رادیو فردا، العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024