پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.09.2016, 7:55

سازمان ملل: حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه جنایت جنگی است


ساعاتی پس از اعلامیه ارتش سوریه دایر بر پایان آتش‌بس، گزارش‌ها حاکیست که کاروانی از کامیون های حمل تدارکات امدادی در استان حلب هدف حمله قرار گرفته است. یک گزارش تایید نشده حاکی از مرگ ۱۲ نفر در این حمله در نزدیکی شهر اورم کبرا است.

یک سخنگوی سازمان ملل گفت که حداقل ۱۸ دستگاه از ۳۱ کامیون حمل کمک‌ها هدف قرار گرفته‌اند اما گفت نمی تواند تایید کند حمله هوایی بوده است یا نه. این حملات در غرب و جنوب غربى استان حلب اتفاق افتاده كه بخش اعظم آن در دست جبهه فتح شام است.

خبرنگاران می‌گویند که بار کامیون‌ها را سازمان ملل ارسال کرده اما وسایل نقلیه و رانندگان آن متعلق به هلال احمر سوريه است.

احمد نبهان فعال سوری در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اعلام کرد: هلیکوپترهای رژیم اسد با استفاده از بمب‌های بشکه‌ای کاروان هلال احمر سوریه متشکل از ۳۶ دستگاه کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه را در غرب حلب مورد حمله قرار دادند که در نتیجه آن ۲ راننده کشته و ۲۰ کامیون بطور کامل سوخت.

وی افزود: حمله هنگام عبور این کاروان از محله‌های غربی حلب که زیر کنترل رژیم قرار دارد، به سمت مناطق تحت نفوذ مخالفین صورت گرفته است.

به گفته وی، هلیکوپترهای رژیم اسد به کاروان مذکور ۲ بمب بشکه‌ای پرتاب کرده است.

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل نسبت به این حمله ابراز «انزجار» کرده است. او در بیانیه‌ای که برای رویترز ارسال شد نوشت: «این کاروان نتیجه فرآیند طولانی کسب مجوز و مقدمه چینی برای کمک رسانی به غیرنظامیانی بود که تنها مانده‌‌اند.»

گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه گفت که ۱۲ نفر - شامل امدادرسانان و رانندگان کامیون‌ها - در حمله هوایی جنگنده های سوریه یا روسیه کشته شده‌اند.

یان اگلند مشاور آقای دی میستورا گفت که کاروان درحالی که مشغول تخلیه بار در یک انبار بود «بمباران» شد. حدود ۷۸ هزار نفر در اورم کبرا نیازمند کمک هستند.

اینگی سدکی از کمیته بین المللی صلیب سرخ اوضاع در صحنه حادثه را بسیار پرهرج و مرج توصیف کرد. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از هدف گرفته شدن امدادرسانان و خدمه ماموریت در این مناقشه بی‌رحمانه در شوک عمیق هستیم.»

سازمان هلال احمر سوریه گفت که این کاروان مشغول حمل کمک از حلب به نواحی روستایی تحت کنترل شورشیان بود. تحویل کمک‌ها به نواحی تحت محاصره بخش مهمی از توافق ترک مخاصمه بود که هفته روز پیش با میانجیگری آمریکا و روسیه به دست آمد.

حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه جنایت جنگی است

استفان اوبراین معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امداد رسانی، در بیانیه‌ای، حمله به کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه این سازمان و هلال احمر سوریه در منطقه أروم الکبری واقع در حومه غربی حلب سوریه را موجب ایجاد رعب و وحشت دانست و اظهار داشت: اگر این حمله زشت عمدی باشد، جنایت جنگی به شمار می‌آید.

وی افزود: «براساس شواهد اولیه در این حمله وحشتناک شمار زیادی از افراد کشته و تعدادی نیز به شدت مجروح شده‌اند. همچنین یک انبار و یک مرکز بهداشت متعلق به هلال احمر سوریه نیز هدف حمله قرار گرفته است.»

اوبراین با اظهار انزجار و وحشت از وقوع حمله هوایی به کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه، این حمله را به شدت محکوم کرد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به این کاروان که قرار بود برای ۷۸ هزار نفر امدادرسانی کند، برای طرف‌های درگیر فرستاده شده بود، خواستار شروع تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه در این زمینه شد.

جینز لارکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل اعلام کرد: پس از حمله هوایی و هدف قرار گرفتن کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه توسط بالگردهای متعلق به رژیم اسد در سوریه، تمام کمک‌های بشردوستانه متعلق به سازمان ملل در سوریه به حالت تعویق در آمده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024