پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.09.2016, 14:17


یک منبع آگاه به وضعیت مهدی و حسین رجبیان، دو برادر هنرمند که از تاریخ ۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۵ در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت وضعیت جسمی این دو برادر وخیم است. آنها در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و همچنین در اعتراض به جدا شدنشان از یکدیگر دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

به گفته این منبع مهدی و حسین رجبیان، دو هنرمند در زندان اوین مبتلا به عفونت خون شده‌اند و پس از اعتصاب غذا طی ۹ روز گذشته چندین بار به بهداری زندان اوین منتقل شده‌اند. مهدی رجبیان پیش از رفتن به زندان مشکوک به ابتلا به بیماری ام اس بود.

یک منبع نزدیک به این دو زندانی پیش از رفتن آنها به داخل زندان اوین، در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۵ درباره مشکوک بودن مهدی رجبیان به  بیماری ام اس گفته بود: «این بیماری حاصل دوران بازجویی و بازداشت او است. او زیر فشارها و نگرانی های عصبی دچار بیماری شده که پزشک او می گوید مشکوک به بیماری ام اس است. او هر ماه باید ام. آر. آی شود و مرتب آمپول بزند. خانواده او از این بابت هم بسیار نگرانند که در زندان وضعیت سلامت و ادامه درمان او چگونه خواهد شد.»

این دو برادر پس از سه ماه حبس و ابتلا به بیماری عفونت خونی دست به اعتصاب غذا زده اند. این منبع آگاه به کمپین گفت ماموران زندان به طور ناگهانی مهدی رجبیان را روز ۱۸ شهریور ماه از بند هفت به بند هشت منتقل کرده اند.

به گفته این منبع، انتقال او پس از بحث با دادیار ناظر بر زندان درباره نیاز به مرخصی استعلاجی و درمان بیماری صورت گرفته است: «پس از این بحث، ماموران زندان ناگهان وارد بند هفت شده و مهدی را با خود به بند هشت منتقل کرده اند. در حال حاضر حسین در بند هفت است و مهدی در بند هشت. این دو برادر در همان روز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و جدا شدن از یکدیگر دست به اعتصاب غذا زدند.  آنها از زمان بازداشت تاکنون به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل نشده اند و درمان های سرپایی شان در بهداری زندان اوین بوده است.»

مهدی رجبیان، آهنگساز و نوازنده سه تار و حسین رجبیان فیلم ساز به همراه یوسف عمادی، آهنگ ساز و نوازنده سه تار در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۹۲ در دفتر کارشان بازداشت شدند و بیش از دو ماه در سلول انفرادی بند دو– الف سپاه پاسداران تحت بازجویی بودند. در زمان بازداشت استودیوی شخصی آقای رجبیان به همراه تمام هاردهای محتوی صداهای ضبط شده و حاصل کارشان توقیف شد. هر کدام از آنها به قید وثیقه تا زمان صدور رای از زندان آزاد شدند.

هر سه هنرمند در اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۲۰ میلیون تومانی محکوم شدند. این حکم در اسفند ماه ۱۳۹۴ در دادگاه تجدید نظر در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد و جریمه نقدی عینا تایید شد. آنها نزدیک به سه ماه پس از صدور حکم دادگاه تجدید نظر برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شدند.

مهدی و حسین رجبیان پس از دریافت احضاریه ای برای اجرای حکم، روز ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۵ خود را  به زندان اوین معرفی کردند.

یک منبع مطلع به وضعیت این سه هنرمند پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها به کمپین گفته بود که دادگاه آنها فقط ۴۵ دقیقه طول کشیده است و طی آن گفته شده که وب سایت برگ موزیک «منبع فساد بوده است» و با انتشار موسیقی جامعه را «فاسد» می کرده است.

همچنین این منبع پس از برگزاری دادگاه تجدید نظر نیز به کمپین گفته بود قاضی دادگاه تجدید نظر به مهدی رجبیان، موسس برگ موزیک گفته است که با آگاهی از مجوز نداشتن خواننده‌های موسیقی آن‌ها را منتشر کرده و همچنین صدا و کارهای خواننده‌های زن نیز در وب سایت موجود بوده است. قاضی همچنین ادعا کرده است که این وب سایت با آنچه «خواننده‌های سیاسی و ضد انقلاب» خوانده، رابطه داشته است. به گفته منبع یاد شده، قاضی با ذکر این نکته که ۹۰ بار به این سایت هشدار داده شده و فیلتر هم شده است گفته که با این وجود این سایت به به فعالیت خود ادامه داده تا مدیر آن دستگیر شده است. قاضی به این سه هنرمند گفته است که حکم آن‌ها در روزهای آتی به آنها ابلاغ می‌شود.

یکی از افراد نزدیک به این سه هنرمند هم در آذرماه سال ۹۲ و پس از دستگیری مدیران برگ موزیک به کمپین گفته بود این وب سایت فقط در حوزه موسیقی زیرزمینی فعالیت می‌کرد و کاملا غیر سیاسی بوده است: «برگ موزیک به عنوان یک رسانه برای پخش موسیقی بار‌ها تقاضای مجوز از مسؤلین و حتی از پلیس فتا تقاضای رفع فیلتر شدن کرده بود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024