شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.09.2016, 19:26


چهارمین ناوگان آزادی متشکل از دو کشتی «آمال» و «زیتونا» به همراه ۱۵ تن از فعالان مدنی زن از ۱۴ کشور مختلف جهان عصر روز پنجشنبه بندر شهر بارسلونای اسپانیا را به مقصد غزه ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در این ناوگان که چیغدم توپچی اوغلو، همسر چتین توپچی اوغلو از قربانیان حادثه ماوی مرمره، به نمایندگی از ترکیه و ۱۴ زن از کشورهایی مانند کانادا، مکزیک، اسپانیا، نروژ، ایالات متحده آمریکا و استرالیا حضور دارند که انگیزه آنان به کارگیری «نیروی زنان» برای عبور از صف سربازان اسرائیلی است که مانع عبور کشتی‌هایی هستند که به این منطقه وارد می‌شوند.

در این چارچوب خانم لورا آرائو از اسپانیا به عنوان یکی از سرنشینان این ناوگان که با شعار «زنان به سوی غزه» راهی نوار غزه شده است، در گفتگویی با خبرنگار آناتولی با اشاره به این که سرنشینان این ناوگان صرفا از زنان تشکیل یافته است، گفت: «ناخدا و خدمه کشتی هم زن هستند. مردان همواره در صفحات تاریخ در صف اول نبردها نشان داده شده‌اند، اما هیچ اشاره‌ای به حضور زنان نشده است. ما هم برای اعلام همبستگی خود با زنان فلسطینی این تصمیم را گرفتیم.»

آرائو ضمن ابراز امیدواری درباره رسیدن به غزه به عنوان هدف نهایی ناوگان مذکور، خاطرنشان کرد: «من در کشتی ماوی مرمره که اولین اقدام در این زمینه بود حضور داشتم، اما این دفعه فرق دارد. این بار فقط زنان حضور دارند و شاید تنها به همین دلیل بتوانیم به غزه برسیم.»

این فعال مدنی اسپانیایی در مورد پیغامی که با این اقدام می خواهند به جهانیان گوش زد کنند، اظهار داشت: «اشغال خاک فلسطین و محاصره غزه با توجه به هرج و مرج جهانی نمی تواند بدین شکل ادامه یابد. سیاسیون باید روابط مجلل خود با اسرائیل را تغییر دهند. جامعه مدنی نیز باید در این زمینه با استفاده از اقداماتی نظیر ناوگان آزادی به سیاستمداران فشار وارد کند.»

در همین راستا جلیدا ابوبکرا، یکی از فعالان زن دو ملیتی فلسطینی اسپاینیایی که در این ناوگان حضور دارد، با اشاره به این که تنها ۱۰ درصد از ساختمان‌هایی که پس از حمله اسرائیل به غزه تخریب شده بودند، بازسازی شده‌اند، گفت: «شمار زنان کشته شده در این شهر در روزهای اخیر افرایش یافته است. این به خاطر شرکت شمار چشمگیری از زنان فلسطین در مقاومت در برابر سربازان اسرائیل است. در این اقدام نیز اگر چه هدفمان مانند همیشه شکستن محاصره غزه است؛ پیام اصلی‌مان به این مردم این است امیدوار باشند و احساس تنهایی نکنند.»

وندی گلد اسمیت، خدمه کانادایی یکی از کشتی های نامبرده، با بیان این که از سال ۲۰۱۰ به این سو در این اقدامات شرکت دارد، گفت: «این بار خواستم از فرصت حضور زنان در این ناوگان استفاده کنم. به عنوان یک زن، مادر و فعال مدنی می خواهم همبستگی خود با زنان غزه که تحت محاصره غیرقانونی رنج می برند را اعلام کنم.»

اسمیت ادامه داد: «از این که نیروهای اسرائیلی برای متوقف ساختن ما تلاش خواهند کرد، خبردار هستیم. برای هرگونه حادثه احتمالی آمادگی داریم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024