پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.09.2016, 11:05


منبع: اقتصاد به زبان ساده

امکان بازنشستگی زودهنگام در سن ۵۰ سالگی و حقوق و مزایای سوسیالیستی مرتبط با آن که فراهم کننده‌ی درآمد بی‌زحمتی است که مارکسیست‌ها در پی آن هستند از عوامل اصلی ورشکستگی کنونی یونان عنوان شده است.

اما چگونه؟ بازرسان اتحادیه‌ی اروپا در طی تحقیقات خود به نکات جالبی پی بردند که شاید دانستن آنها برای ما نیز خالی از لطف نباشد. برای نمونه در بیمارستان اونگلیوس آتن چیزی حدود ۵۰ راننده‌ی رسمی برای اتومبیل‌های بیمارستان ثبت شده‌اند و ۴۵ باغبان برای یک محوطه‌ی چمن کوچک با چهار بته در آن...

یونان بالاترین آمار افراد ۱۱۰ ساله را در دنیا دارد، افرادی که اغلب سالهاست مرده‌اند اما خانواده‌های آنها برای دریافت مستمری آنها مرگشان را اعلام نکرده‌اند. برخی از خانواده‌های به همین روش در حال دریافت ۴ تا ۵ مستمری بازنشستگی هستند که حق آنها نیست. به عنوان مثال بارزسان به موردی برخوردند که خانواده‌ی فردی که بیش از ۶۰ سال پیش در سال ۱۹۵۳ از دنیا رفته بود، هنوز حقوق مستمری بازنشستگی او را دریافت می کردند.

بیش از ۴۰ هزار زن شناسایی شدند که تحت این عنوان که دختران مجرد مستخدمین فوت شده‌ی دولت هستند، چیزی حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه حقوق می‌گرفتند. که در سال چیزی حدود ۵۵۰ میلیون یورو برای دولت هزینه در بر داشت که اکنون و با تحولات انجام شده از این به بعد تا سن ۱۸ سالگی به آنها تعلق خواهد گرفت.

از قوانین جالب دیگری که توسط یکی از دولت های چپگرای یونان در سال ۱۹۷۸ تصویب شد قانونی است که مزایای ویژه ای را برای افراد شاغل در ۶۰۰ رده‌ی شغلی تحت عنوان مشاغل آسیب‌زا و دردآور در نظر می‌گیرد.

در میان این همه هزینه‌های اضافی که سیاست‌های چپگرایانه به خزانه‌ی محدود دولت تحمیل می‌کرده‌اند وجود موسسات ساختگی و نمایشی مانند انستیتوی حفاظت از دریاچه‌ی کوپایس را در نظر بگیرید که در سال ۱۹۵۷ و با ثبت ۳۰ کارگر تمام وقت و به جهت جلوگیری از خشک شدن دریاچه‌ای تاسیس شده است که در سال ۱۹۳۰ خشک شده و حتا اثری از آن دیگر وجود نداشته است اما این انستیتو تا سال ۲۰۱۰ بودجه دریافت کرده و به کار خود ادامه داده است.

این هزینه‌ها و امکانات برای مردمی است که ۲۵ درصد آنها در تمام عمر خود حتا یک پنی مالیات نداده‌اند.

اتوبوس و متروی سوبسیدی و ارزان آتن که اکثر مردم یونان به صورت مجانی از آن استفاده می کنند به تمامی کارکنان خود از نظافت‌چی ساده تا دیگر کارمندان آن تا ۶۶ هزار یورو در سال حقوق می‌دهد. این شرکت از راه فروش بليت تا ۹۰ میلیون یورو در سال درآمد دارد در حالی که هزینه‌های آن از ۵۰۰ میلیون یورو در سال نیز فراتر می‌رود.

میزان حقوق بازنشستگی افراد در فرانسه ۵۱ درصد حقوق عادی، در آلمان ۴۰ درصد، آمریکای شمالی و ژاپن ۳۴ درصد و در یونان ۹۶ درصد آن در بازنشستگی زود هنگام است، چیزی که همواره بدون شک یک مشوق همگانی برای درخواست های فراوان بازنشستگی زودهنگام بوده است.

تعداد معلمان یونان به نسبت جمعیت آن، چهار برابر فنلاند که موفق‌ترین سیستم آموزش و پرورش اروپا را دارد هستند در حالیکه دانش آموزان یونانی دارای کمترین میزان موفقیت تحصیلی در سراسر اتحادیه ی اروپا به حساب می‌آیند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024