پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 07.09.2016, 7:45


نایب رئیس مجلس با اشاره به جنجال های صورت گرفته به اظهار نظر وی به موضوع FATF گفت: غارتگران بیت‌المال از شفاف‌سازی اقتصادی متضرر خواهند شد لذا از سالم سازی فعالیت های بانکی هراس دارند.

به گزارش خبرآنلاین، مسعود پزشکیان صبح امروز در جمع خبرنگاران افزود: برخی از رسانه‌ها تا به حال با کسی روبرو نبوده‌اند که وقتی کسی در حوزه ای تخصص ندارد بگوید «سر در نمی‌آورم» لذا رفته و برای خود تحلیل و تفسیر ساخته‌اند.

وی یادآور شد: ظاهرا این آقایان به افرادی مانند احمدی‌نژاد عادت دارند که در همه چیز اظهار نظر کرده و در آخر هم کشور را به این حال و روز بیندازد!

پزشکیان با تاکید بر اینکه باید یاد بگیریم در مواردی که تخصص نداریم اظهار نظر نکنیم گفت: ۳۸ سال است در همه چیز اظهار نظر کرده‌ایم که امروز مملکت به این حال و روز افتاده و هیچ چیز سر جای خود نیست!

نایب رئیس مجلس در خصوص جنجالی که بر سر اظهار نظر وی در مورد FATF رخ داده است گفت: بنده عرض کرده‌ام که در خصوص جزئیات این توافق اطلاعی ندارم چراکه اظهارنظر در خصوص مسایل بانکی به علم، تجربه و تخصص بالایی نیاز دارد.

پزشکیان ادامه داد: خبرنگاری سئوال می‌کند، جواب می‌شنود که در این خصوص اطلاعی ندارم و سپس می‌رود و تخیلات خود و رسانه‌ای را در قالب تحلیل به خورد مردم می‌دهد تا ذهن جامعه را خراب کند!

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه این موضوع از سال ۸۹ و در زمان دولت سابق در قالب لایحه به مجلس ارائه شده است گفت: این قانون در مجلس قبلی تصویب و توسط شورای نگهبان نیز تائید شده حال دلیل اینهمه جار و جنجال چیست؟

وی ادامه داد: در تمام کشورهای توسعه یافته جهان، امورات اقتصادی به خصوص فعالیت‌های بانکی شفاف بوده و هیچکس نمی‌تواند فعالیتی خارج از دایره‌ی نظارت داشته و یک شبه میلیاردها ریال از راههای نامعلوم به جیب بزند.

پزشکیان با اشاره به حجم بالای فساد اقتصادی در کشور گفت: امروز کسانی از شفاف‌سازی اقتصادی هراس داشته و با این موضوع مخالفت می‌کنند که دستشان از پول‌های باد آورده کوتاه خواهد شد.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه اگر نظام به این نتیجه برسد که پذیرش FATF به صلاح نیست قطعا این مهم صورت خواهد گرفت تاکید کرد: این توافنامه چه اجرایی بشود چه نشود، شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در داخل کشور تنها راهکار مقابله با فساد اقتصادی است اما عده ای مقابل آن ایستادگی کرده و تمام جنجال های اخیر نیز به همین خاطر است.

وی با بیان اینکه تاسیس دهها ارگان مبارزه با فساد اقتصادی نیز چاره ساز نبوده است اظهار داشت: باید از جنجال سازان پرسید چرا از شفافیت فعالیت‌های اقتصادی می‌ترسید؟!

پزشکیان ادامه داد: اگر در کشور ما معلوم نشود پولهایمان از کجا می‌آید و به کجا می‌رود، همان می‌شود که امروز کسی نمی‌داند ۸۰۰ میلیارد دلار پول نفت در ۸ سال به کجا رفته است!

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همین ویژه‌خواران مصاحبه وی را مقابله با سپاه و جبهه مقاومت خوانده‌اند تاکید کرد: سپاه و بسیج استوانه‌های نظام بوده و هیچکدام از همین جنجال‌سازان به اندازه خود من سابقه بسیج و جبهه و مبارزات انقلابی نداشته است.

وی با اشاره به تداوم سیاست پرونده‌سازی برای ساکت کردن نظرات مخالف از سوی برخی محافل اظهار داشت: امروز دیگر ترفند انگ ضدانقلاب زدن به چهره‌هایی که سوابق و گذشته‌ی کاملا شفاف و غیرقابل انکاری دارند، نخ‌نما و بی‌اثر شده است.

پزشکیان در عین حال یادآور شد: آنچه بنده گفته‌ام، لزوم چاره‌اندیشی از سوی دیپلمات‌های سیاسی و کارشناسان اقتصادی برای رفع موانع و هماهنگ سازی فعالیت‌های سپاه با مفاد توافقنامه یاد شده بود که می‌تواند از طریق سیستم بانکی آنها صورت گیرد.

نایب رئیس مجلس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز اسرائیل و تندروهای امریکا علاوه بر توافق هسته ای، با عضویت ایران در FATF مخالفند گفت: باید از همین آقایان پرسید که همنظر بودن آنها با محافل یاد شده در مخالفت با برجام و شفافیت اقتصادی چیست؟

وی با اشاره به لزوم ورود ایران به فعالیت های اقتصادی بین المللی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین اصول همکاری بانک های بین المللی شفاف سازی فعالیت های بانکی در ایران است و برای این اصل باید راهکارهای لازم اندیشیده شود نه اینکه با جار و جنجال، بلندگوی عده ای رانت خوار و مفسد اقتصادی شد.

پزشکیان با انتقاد شدید از افرادی که مقابل شفاف‌سازی اقتصادی ایستاده‌اند گفت: این چه سیستمی است که میلیاردها تومان از پول مردم رو بالا بکشند و کسی هم متوجه نشود و تنها مچ کسانی را بگیرند که خود صلاح می‌دانند؟!

وی در بخش دیگری از سخنان خود، جنجال های صورت گرفته را بی‌ارتباط با سال انتخابات آتی و تخریب دولت ندانست و گفت: در رسانه ملی چند نفر را از خیابان می‌گیرند و به اسم کارشناس مقابل دوربین می‌نشانند تا مشتی دروغ به مردم تحویل داده و ذهن جامعه را نسبت به دولت خراب کنند.

پزشکیان گفت: بررسی مفاد FATF کار برنامه‌ی یک ساعته تلویزونی نیست بلکه باید در مراکز تخصصی و توسط تیم‌های خبره اقتصادی صورت گیرد.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه شفاف سازی اقتصادی تنها راه نجات کشور و مقابله با فساد اقتصادی است گفت: شفافیت اقتصادی و قانونمند کردن فعالیت‌های بانکی یک اصل اساسی برای نجات کشور است و این مقوله چپ و راست نمی‌شناسد.

***

گزارش شرق از سخنان مسعود پزشکیان درتبریز

کسی خائن است که از شفافیت می‌ترسد

شرق، تبریز، مجید پالوایه
مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس، روز گذشته در یک نشست خبری که در تبریز و در جمع رسانه‌های حوزه انتخابیه‌اش برگزار کرد، از نحوه پوشش مصاحبه خود درباره FATF در خبرگزاری فارس انتقاد کرد و گفت: «من صادقانه می‌گویم از این موضوع اطلاع ندارم. چیزی که می‌گویم این است که در کشورهای پیشرفته به این سادگی نمی‌شود پول جابه‌جا کرد».

زشکیان با تأکید بر اینکه مخالفان این طرح، از شفافیت می‌ترسند، گفت: «مگر کسی اصرار کرده که شما بروید با آنها قرارداد ببندید؟ اگر از نظر شما ایراد دارد، با این افراد و گروه‌ها مراوده مالی برقرار نکنید و قرارداد نبندید، اما این مشکل را حل نمی‌کند و باید قبول کنیم که بانک‌های ما مشکل دارند».

نایب‌رئیس مجلس همچنین با اشاره به تعدد سازمان‌های مبارزه با فساد در جامعه گفت: «این‌همه سازمان درست کردیم برای مقابله با فساد ولی باز هم می‌بینیم فساد وجود دارد. چه کسی می‌پرسد در دولت قبل ۸۰۰ هزار میلیاردی که پول جابه‌جا شده، کجاست؟».

او با انتقاد از کسانی که او را خائن می‌نامند، گفت: «کسی خائن است که از شفافیت می‌ترسد. اگر در کشور شفافیت باشد، فردا یک نفر را نمی‌شود گرفت که دومیلیاردو ۸۰۰ میلیون یورو خورده باشد».

مخالفان FATF هم مثل مخالفان برجام با دشمنان خارجی هم‌صدا هستند
پزشکیان با اشاره به هم‌صدایی مخالفان طرح با عربستان و اسرائیل گفت: «مثل برجام که مخالفان داخلی و خارجی همراه شده بودند، باز هم این اتفاق در حال رخ‌دادن است. این کارها تنها برای تخریب دولت است، چرا از شفافیت می‌ترسید، زمین‌خواری‌هایی که رهبری امر می‌کنند با آن مبارزه کنید و نمی‌توانند برای این است که شفافیت وجود ندارد». او با طرح این سؤال که آیا دولت باید با دنیا معامله کند یا نه، گفت: «اگر بلدند بیایند کار کنند؛ ولی اگر بلد نیستند بگذارند دولت کارش را بکند».

نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: «کسی که کارشناسی می‌کند باید کارشناس باشد. صداوسیما دوتا بچه را گذاشته درباره سیاست و اقتصاد کشور نظر بدهند. هرکس از جایش بلند شد نمی‌شود به او گفت کارشناس. این توهین به شعور جامعه است و با همین مدل کارشناسی‌ها فساد و رانت و تورم ایجاد می‌شود».

کسانی که می‌خواهند کشور را بفروشند از شفافیت می‌ترسند
پزشکیان در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: «من نمی‌گویم حتما این طرح اجرا شود یا نه. اصلا اگر نمی‌خواهید اعلام کنید که کلا با خارج ارتباط نداشته باشیم، ولی چرا در داخل پول‌های ما شفاف نیست؟ نمی‌خواهید رابطه داشته باشید، اشکالی ندارد، چرا قضیه را سیاسی می‌کنید و به دولت حمله می‌کنید؟» پزشکیان تأکید کرد: «کسانی که می‌خواهند کشور را بفروشند، معلوم است که باید از شفافیت بترسند، هم حقوق می‌گیرند، هم می‌خورند، هم مالیات نمی‌دهند».

تن ستارخان خیلی وقت است به لرزه افتاده
او با بیان اینکه به من می‌گویند تن ستارخان را در قبر به لرزه انداختی، گفت: «تن ستارخان خیلی وقت است که به لرزه افتاده، چون مملکت را ما گرفته‌ایم و جوانان را بی‌کار نگه داشتیم، بازار را خراب کردیم. قراربود کشور را بسازیم، به جوانان کار بدهیم، فساد و فحشا را جمع کنیم، رشوه و رانت و قاچاق در کشور نباشد، ولی هست، تن ستارخان خیلی وقت است که به لرزه افتاده».

پزشکیان مجموع این اقدامات را هدفمند برای تخریب دولت دانست و افزود: «دلار در دولت احمدی‌نژاد بیش از سه‌هزار تومان شد، جلوی افزایش قیمت دلار و نرخ تورم را چه کسی گرفت؟ چه کسی تورم را کاهش داد؟ اگر مرد هستند بیایند اینها را بگویند، بگویند اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد حالا قیمت دلار چند تومان بود؟! فرهنگ و سیاست و اقتصاد را چه کسی خراب کرده؟ ادارات ما را که آمریکا خراب نکرده، این همه قاچاق و مشکلاتی که وجود دارد تقصیر همه ماست ولی کسی قبول نمی‌کند».

هرکس بله‌قربان‌گو  نباشد را ضد انقلاب  معرفی می‌کنند
او در ادامه سخنان خود با اشاره به مصاحبه‌ای که فارس از او منتشر کرده ادامه داد: «اینها دنبال کسی هستند که همه چیز را بداند و برای همه چیز نسخه بدهد که مطلقا چنین کسی وجود ندارد».

پزشکیان همچنین با انتقاد شدید از کسانی که می‌گویند به سپاه توهین کرده گفت: «این هم کار هدفمندی است. من بارها گفتم کشور، بدون وجود سپاه و بسیج نابود می‌شد. حرف من این است که برای حل مشکل سپاه باید توسط کارشناسان راهکار پیدا شود، راهکار توسط من پیدا نمی‌شود، اینکه می‌گویم راه‌حل را باید کارشناس بدهد؛ یعنی من با سپاه مشکل دارم؟ همین دروغ‌ها را می‌گویند و مردم خلاف آن عمل می‌کنند، نمونه بارز آن انتخابات مجلس در تهران بود، رسانه ملی می‌گفت فلان کار را بکنید ولی مردم خلاف آن عمل کردند و این خوب نیست که مردم به رسانه اعتماد نکنند».

پزشکیان افزود: «برخی افراد از روی عمد این کار را می‌کنند که بگویند به فلانی توهین کردی و رقیب خود را از میدان به در کنند، درحالی‌که حرف من هیچ ربطی به سپاه ندارد. هرکس بله‌قربان‌گو نباشد می‌خواهند او را ضدانقلاب معرفی کنند».

کسی که تعریف معاهده را نمی‌داند  به عنوان کارشناس به صداوسیما می‌آورند
نایب‌رئیس مجلس با تأکید بر اینکه فهم من از قرارداد این است که کل آن شفاف‌سازی است، تصریح کرد: «اگر کارشناسان می‌گویند ما با دنیا قرارداد نبندیم، باشد نبندیم، مگر من می‌گویم ببندید یا نبندید؟! کارشناسان تصمیم می‌گیرند. اما حرف من این است که چرخش پول ما شفاف نیست، بانک‌ها شفاف نیستند، هیچ ضابطه‌ای وجود ندارد. صداوسیما فردی را به عنوان کارشناس معرفی می‌کند که حتی نمی‌تواند تعهد سیاسی را تفسیر کند. تعهد سیاسی یعنی اینکه ما برای تصویب در مجلس پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم نه اینکه تضمین می‌دهیم. کسی که در عمرش یک معاهده امضا نکرده است چگونه می‌گوید من کارشناس هستم؟».

او درخصوص لزوم تصویب این لایحه در مجلس گفت: «اگر لازم باشد برای تصویب به مجلس می‌آید؛ ولی اگر برخلاف امنیت ملی باشد شورای‌عالی امنیت ملی خودش می‌تواند وارد شود».

اگر این قرارداد به صلاح نیست شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کند
پزشکیان در ادامه سخنان خود گفت: «وقتی موضوع حصر پیش آمد شورای‌عالی از کسی مجوز گرفت؟ خودشان نشستند حصر را تصویب کردند. اگر این قرارداد به صلاح کشور نیست شورای‌عالی امنیت ملی بگوید به صلاح نیست. چرا این رسانه‌ها هدفمند این اقدامات را انجام می‌دهند و می‌گویند که اینها ضد فلان هستند؟ این حرف‌ها برای تخریب دولت است و معنی دیگری ندارد».

او ادامه داد: «جایی که قرار است در این مورد تصمیم‌گیری شود محل حضور صاحب‌نظران است. اگر قرار است مردم نظر بدهند خیلی خب رأی‌گیری کنند؛ ولی وقتی قرار نیست مردم رأی بدهند. چرا برخی‌ها می‌خواهند به این وسیله روی افکار مردم در آستانه انتخابات تأثیر بگذارند؟».

پزشکیان در پایان بار دیگر درباره اینکه خبرگزاری فارس به نقل از او نوشته بود که از FATF سر درنمی‌آورم و نمی‌دانم چیست، گفت: «وقتی چیزی را نمی‌دانیم باید جرئت داشته باشیم و بگوییم بلد نیستیم. اگر این‌گونه حرف بزنیم کارها اصلاح می‌شود».

***

انزوای مالی یا تعامل جهانی؟

خبرآنلاین: تقریبأ تمام کشورهای دنیا استانداردهای گروه اقدام مالی را در قالب قوانین، آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و رویه‌های اجرایی داخلی خود اعمال کرده و بر اجرای آنها نظارت می کنند.

به گزارش خبرآنلاین، بانک‌های ایرانی برای ایجاد رابطه کارگزاری با بانک‌های کشورهای دیگر ملزم به رعایت برخی قوانین و استانداردهای بین‌المللی هستند.

از آنجا که طی سال‌های تحریم این ارتباط به طور کامل قطع و برای مدت طولانی تبادل مالی در عرصه بین‌الملل با هزینه‌های گزاف صورت می‌گرفت، بانک‌های ایرانی به محض اجرای توافق برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه اقدام به برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های معتبر خارجی کردند تا برای داد و ستد تجاری و بازرگانی تعامل مالی از طریق این کارگزاران صورت گیرد.

بر این اساس بانک‌هایی که از تحریم رها شده‌اند از جمله بانک‌های ملت و سپه برای برقراری ارتباطات کارگزاری خارجی خود ملزم به رعایت چارچوبهای بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ هستند.

اما مشکل اینجاست که عدم ارائه خدمت به برخی اشخاص و نهادها از سوی برخی بانک‌ها در ارتباط با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برجام، باعث ماندن اسامی برخی افراد در لیستهای مرتبط با آن (SDN) شد.

بنابراین امکان انتقال ارز و سایر موارد خارج از ایران، برای افراد و نهادهای مندرج در لیست پیوست آن قطعنامه برای بانک‌ها فراهم نیست، چرا که بانک‌ها و موسسات خارجی که به عنوان گیرنده یا فرستنده حواله‌های ارزی در تماس با بانک‌های ایرانی خارج شده از تحریم هستند، لازم است تمام لیست مرتبط را با دقت فراوان بررسی کرده و در صورتی که تراکنشی با عنوان یکی از افراد یا نهادهای مندرج در لیست مربوطه ارسال شود، بلافاصله مراتبرا گزارش و امکان جریمه و قرار گرفتن مجدد بانک‌های ایرانی در لیست تحریم فراهم خواهد شد.

با این حال، این موضوع بر عملکرد داخلی آنها و افتتاح حساب ریالی و غیره تاثیرگذار نخواهد بود؛ زیرا مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، یکی از گام‌های ضروری مبارزه با فساد مالی در هر کشور است و استانداردهای گروه اقدام مالی، موازینی هستند که هر کشوری در راستای مبارزه با فساد باید آنها را اعمال کرده تا شفافیت لازم در فضای اقتصادی کشور ایجاد شود.

چرایی مقابله با پول‌شویی

تمام کشورها پذیرفته‌اند که فعالیت‌های مجرمانه باید از فعالیت های قانونی مشروع قابل تمایز باشند، مقامات قضایی و اجرایی اختیارات قانونی و نهادی لازم برای مقابله با جرایم مالی خصوصا در نظام بانکی را داشته باشند و مجازات‌های موثر و بازدارنده برای ارتکاب این جرایم وضع و اعمال کنند. از این رو تقریبأ تمامی کشورهای دنیا استانداردهای گروه اقدام مالی را در قالب قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و رویه‌های  اجرایی داخلی خود اعمال نموده و بر اجرای آنها نظارت می کنند.

از سوی دیگر همکاری و تعامل با گروه اقدام مالی این ضرورت را مورد تاکید قرار می دهد که امروز تمام بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی  در سراسر جهان موظفند تا استانداردهای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم  را اجرا کنند.

اگرچه این تکلیف براساس قوانین داخلی کشورها بر عهده تمام بنگاه‌های اقتصادی و تجاری گذاشته شده،اما در مواردی که کشوری توسط گروه اقدام مالی در فهرست کشورها و مناطق پرخطر و غیر همکار قرار گرفته باشد، موسسات مالی و  سایر بنگاه‌های اقتصادی یا به طور کلی از تعامل با بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی آن  کشور صرف نظر می‌کنند و یا همکاری خود را منوط به بررسی‌های  به‌شدت سخت‌گیرانه‌ای می کنند که در نهایت هزینه‌های معامله را به طور جدی افزایش می‌دهد.

درست به همین دلیل است که تمام کشورها تلاش می‌کنند که در فهرست یاد شده قرار نگیرند و در مواردی نیز که در این فهرست قرار می‌گیرند به سرعت در پی آن هستند که اقدامات لازم برای خروج از فهرست را انجام دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024