پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.08.2016, 7:20


حمله از نوع انتحاری بوده و در ساعت ۲۲:۵۰ شب گذشته به وقت محلی یک مراسم عروسی در مرکز شهر غازی‌آنتپ جنوب ترکیه را هدف قرار داده است. در این حمله ۵۰ تن کشته و ۹۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند. در میان قربانیان کودکان نیز قرار دارند.

استانداری غازی‌آنتپ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله انفجاری در منطقه بی‌باغچه شهرستان شاهین‌بی در مرکز این شهر  در یک مراسم عروسی  به وقوع پیوست.

یرلی کایا ، استاندار غازی‌آنتپ در گفت وگو با خبرنگار آناتولی گفت: به یک سالن عروسی در منطقه آک‌دره از توابع شهرستان شاهین‌بی، حمله تروریستی صورت گرفته است. مراسم عروسی به یک عشیره بزرگ کرد تعلق داشت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده نگرفته است. دولت ترکیه معتقد است که داعش پشت سر این حمله قرار دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به این حادثه تروریستی گفت: «هیچ تفاوتی میان فرقه خشن و تروریستی فتو که در شب ۱۵ ژوئیه در یک کودتای خونین ۲۴۰ نفر از هموطنانمان را کشتند با گروه تروریستی پ.ک.ک. که فقط در یک ماه گذشته ۷۰ نفر از نیروهای امنیتی ما را کشته است و عامل حمله تروریستی دیشب که احتمالا داعش است، وجود ندارد. پیام ما به کسانی که این گروه ها را وادار به حمله به کشور و ملت ما می کنند باز هم همان است، موفق نخواهید شد. هیچکس توانایی خاموش کردن ندای اذان، پایین کشیدن پرچم، تجزیه وطن و پاره پاره کردن ملت ما را ندارد. غازی‌آنتپ شهری است که تمامی اقوام کشور عزیزمان از ترکمن، عرب و کرد در آن در کمال آرامش زندگی می کنند، هدف کسانی که اقدام به حمله در این منطقه کرده‌اند، کاملا واضح است.»

اردوغان افزود: «نقشه کسانی که قدرت مقابله با ترکیه را ندارند و با تکیه بر حساسیت‌های قومی و مذهبی در پی تحریک و اغتشاش میان هموطنانمان هستند موفق نخواهد شد. ملت ما چه در مبارزه ۳۰ ساله با پ.ک.ک، چه در مقابله با فتنه فتو در ۱۵ ژوئیه و چه در مقابل حملات تروریستی داعش نشان داده‌اند که فریب بازی های آنها را نمی خورند. ملت ما نیت واقعی این فتنه را درک کرده و از اتحاد، برادری و برابری دست نخواهد کشید. شک نداشته باشید که خون افرادی که در غازی عینتاب شهید شده اند نیز مانند سایر جان باختگان کشورمان پایمال نمی شود و عاملان این حادثه مؤاخذه خواهند شد.»

شامیل طیار یکی از نمایندگان نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان به خبرگزاری «دوغان»که احتمال می‌دهد داعش پشت سر این حمله انتحاری قرار دارد. داعش تا کنون مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

بینالی یلدریم، نخست وزیر ترکیه با انتشار بیانیه‌ای گفت، تروریست‌ها با حمله به مراسم عروسی بار دیگر چهره واقعی خود را که دشمن انسانیت است آشکار و این مراسم شاد را به عزا تبدیل کردند. او گفت این حمله بزدلانه مردم بی‌گناه را هدف قرار داد، اما دولت و ملت ترکیه در مقابل تروریسم ثابت قدم و استوار ایستاده و مبارزه با آن را ادامه خواهند داد.

شهر غازی‌آنتپ با ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت در نزدیکی مرز سوریه قرار دارد؛ منطقه‌ای که علاوه بر پ‌ک‌ک، داعش نیز در آنجا فعال است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024