جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2016, 17:20


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
خواستار برکناری آمران و عاملان کشتار ۶۷ و محاکمه آن‌ها هستیم!

 
انتشار فایل صوتی دیدار آیت الله منتظری با اعضای هیات مرگ، بار دیگر فاجعه کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ را در مرکز توجه همگانی قرار داده است. فایل صوتی دیدار آیت الله منتظری با «هیات مرگ» سند زنده ای است که در آن بر سر کشتار ۶۷ و چگونگی اجرای آن صحبت می شود. این سند نشان می دهد که چگونه آیت الله منتظری با تمام وجود در برابر ادامه کشتارها ایستاده است؛ در همان هنگام وقوع، این کشتار را «بزرگ ترین جنایت» در جمهوری اسلامی و «محکوم» تاریخ می داند و عاملان آن، حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) را، رو در رو «جنایتکار» می نامد. در این سند سخنی نیست که قبلا ذکر نشده باشد. اما بیانگر فضائی است که در آن، این کشتار رخ داده است. شنیدن صدای کسانی که اصرار بر اتمام کار و کشتار بیشتر دارند، بیانگر عمق فاجعه ای است که جامعه ما هم چنان گرفتار آن است.
 
اهمیت فایل صوتی در انعکاس مجدد صدای اعتراض به این جنایت بزرگ در زمان وقوع آن است. صدائی که مصلحت و تدبیری را برای سرپوش نهادن به این فاجعه جایز نمی داند. همین پافشاری ها هم سرنوشت آیت الله منتظری را رقم زدند.  این سند در عین حال تائیدی دیگر بر حقانیت خانواده های قربانیان این فاجعه به ویژه مادران خاوران است.
 
واکنش حکومت در برابر انتشار این سند، درخواست حذف آن از سایت آیت الله منتظری توسط وزارت اطلاعات و احضار احمد منتظری به دادگاه ویژه روحانیت و تهدید او بود. رئیس قوه قضائیه بعد از ۲۸ سال بار دیگر مهر تائید بر کشتار سال ۶۷ زده و انتشار این نوع اسناد را جرم دانسته است.
 
هنوز هم سخن گفتن از این فاجعه در جمهوری اسلامی تابوست. برای اصلاح طلبان هم انعکاس این صدا دشوار است. بسیاری هنوز هم در بهترین حالت با استناد به خشونت و ترور مجاهدین خلق و حمله آن ها به غرب کشور در صدد توجیه آن هستند. آن ها فراموش می کنند که زندانیان سیاسی سال ۶۷ همه محکومیت زندان داشتند. کسانی بودند که از صافی ترور و اعدام لاجوردی، محمدی گیلانی و امثال آن ها گذشته بودند، بهانه ای برای اعدام شدن در پرونده شان نداشتند و گرنه مثل هزاران تن دیگر در سال های آغازین دهه شصت اعدام می شدند. بخشی از اعدام شدگان سال ۶۷ هم جزو جریانات چپ از جمله اعضای حزب توده و سازمان فدائیان خلق ایران – اکثریت بودند که هیچ ارتباطی با حمله مجاهدین نداشتند. آن ها قربانی تصمیمی بودند که در راس حکومت گرفته شده بود و سرنوشت شان به دست هیات مرگ سپرده شده بود.
 
اتحاد جمهوریخواهان ایران با ارجگذاری بر نقش برجستۀ آیت الله منتظری و ایستادگی شجاعانه او در برابر این فاجعه، از انتشار فایل صوتی دیدار با هیات مرگ و اسنادی از این دست استقبال می کند و بر اهمیت روشنگری بیشتر در مورد کشتار ۶۷ در مسیر گذار به یک جامعۀ آزاد و به دور از خشونت و کشتار تاکید دارد. ما خواهان انتشار اسناد رسمی مربوط به این کشتار، روشن شدن ابعاد آن، پاسخ به دادخواهی خانواده ها و بازماندگان این فاجعه، اجرای عدالت در مورد آمران و عاملان آن هستیم.
 
اتحاد جمهوریخواهان ایران احضار احمد منتظری و تلاش برای جلوگیری از انتشار اسناد مربوط به این فاجعه را محکوم می کند. ما از تلاش خانواده های قربانیان کشتار سال ۶۷ در جهت اجرای عدالت و محاکمه آمران و عاملان این فاجعه پشتیبانی می کنیم و خواستار برکناری اعضای هیات مرگ از پست های دولتی از جمله اخراج مصطفی پورمحمدی از هیات دولت و پست وزارت، بازداشت و محاکمه آن ها در یک دادگاه علنی، با حضور خانواده ها و نهادهای مدافع حقوق بشری هستیم.
 
هیات سیاسی اجرائی
 اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ – ۱۷ اوت ۲۰۱۶



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024