شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.08.2016, 7:10


بی بی سی: سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تقریبا ۱۸ هزار نفر در زندان‌های تحت کنترل دولت سوریه مرده‌اند؛ دوره‌ای که به گفته این گروه شاهد مضروب شدن و مورد تجاوز قرار گرفتن زندانیان بوده است.

عفو بین الملل می گوید اسناد آن شامل مصاحبه با ۶۴ «بازمانده شکنجه» است که آزار فجیع در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها را توصیف می‌کنند.

این گروه جامعه جهانی را ترغیب کرد دمشق را تحت فشار قرار دهند تا دست از شکنجه بردارد.

دولت سوریه مکررا چنین ادعاهایی را رد کرده است.

این گزارش تحت عنوان «شکسته شدن انسان:‌ شکنجه، بیماری و مرگ در زندان های سوریه» روز پنجشنبه منتشر شد.

این گروه تخمین می زند که بیش از ۱۷۷۲۳ نفر از مارس ۲۰۱۱ تا دسامبر ۲۰۱۵ در بازداشت در سراسر سوریه مرده اند. اعتراضات عمومی در سوریه در مارس ۲۰۱۱ شروع شد که سرکوب خشونت بار توسط نیروهای دولتی را به دنبال داشت و نهایتا به جنگ داخلی کشیده شد.

عفو بین الملل گفت که به طور متوسط روزانه ۱۰ نفر یا ماهانه ۳۰۰ نفر در زندان های این کشور جان باخته‌اند.

«بازداشتی ها پس از ورود به زندان اغلب به شدت از طرف زندان بان ها مضروب می شوند. نام این آزار ‘جشن خیر مقدم’ است.»

عفو بین المللی می افزاید که پس از آن اغلب «بررسی‌های امنیتی» انجام می شود که طی آن به خصوص زنان گزارش می‌دهند مورد تجاوز و آزار جنسی زندانبانان قرار می‌گیرند.

سامر یکی از این بازداشتی‌ها به عفو بین‌الملل گفت:‌ «با ما مثل حیوانات رفتار کردند. می‌خواستند به غیرانسانی‌ترین شکل رفتار شود. خون جاری می‌شد مثل رود.... هرگز فکر نمی‌کردم انسان بتواند تا این حد رذل باشد... هیچ مشکلی نداشتند ما را همانجا بکشند.»

یک زندانی دیگر به نام زیاد توضیح داد که چگونه هفت نفر که در یک بازداشتگاه اطلاعاتی محبوس بودند با از کار افتادن دستگاه های تهویه در یک روز جان باختند.

زیاد گفت:‌ «به ما لگد می زدند ببینند کدام ما زنده ایم کدام مرده.»

فیلیپ لوتر مدیر عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت:‌ «نیروهای دولتی سوریه برای چند دهه از شکنجه به عنوان راهی برای له کردن مخالفان استفاده کرده اند.»

او افزود:‌ «امروز این شیوه به عنوان بخشی از یک حمله نظام‌مند و گسترده علیه کسانی که مظنون به مخالفت با دولت در میان غیرنظامیان هستند استفاده می شود و معادل جنایت علیه بشریت است.»

عفو بین‌الملل و سایر گروه‌های حقوق بشر می‌گویند این ادعاها باید به سرعت توسط جامعه بین‌المللی به بحث گذاشته شود، به خصوص آمریکا و روسیه که هدایت گفت‌وگوهای صلح در بحران سوریه را به عهده دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024