پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 13.08.2016, 12:10


«الیف شافاک» نویسنده سرشناس ترکیه‌ای در سخنان اخیر خود، کودتاچیان ترکیه‌ای را با نازی‌های آلمانی مقایسه کرد.

به گزارش ایسنا، «حریت دیلی نیوز» نوشت: «الیف شافاک» رمان‌نویس ترکیه‌ای که در استانبول و لندن زندگی می‌کند، در مصاحبه اخیر خود گفت: طراحان کودتای ۱۵ جولای ترکیه با نیروهای نازی «هیتلر» هیچ فرقی ندارند.

«شافاک» که رمان‌های «چهل قانون عشق» و «پنهان» را به نگارش درآورده، انفجار ساختمان مجلس ترکیه را با حملات نیروی هوایی نازی‌ها به وست‌مینستر مقایسه کرد و گفت: آن‌هایی که به خشونت و توطئه متوسل می‌شوند، در جهان متمدن هیچ نوع حقانیت اجتماعی ندارند.

این نویسنده که تاکنون ۱۳ کتاب منتشر کرده، به شب «تاریک و وحشتناک»ی اشاره کرد که ۲۴۰ تن در ترکیه کشته و حدود ۲۲۰۰ نفر با ورود تانک‌ها به خیابان‌های استانبول و آنکارا زخمی شدند.

«شافاک» همچنین افزود: آن‌ها تلاش کردند دولت منتخب و رئیس‌جمهور کشور را با اسلحه و تانک سرنگون کنند؛ اما هیچ‌کدام از این‌ها قابل پذیرش و توجیه نیست.

او در ادامه اظهار کرد: واضح است که جنبش «گولن» دو جنبه داشت. مدرسه‌ها، فرهنگ و تحصیلات وجه قابل مشاهده و مثبت آن‌ها بود. متاسفانه به نظر می‌رسد یک جنبه تاریک هم در اقدامات آن‌ها وجود دارد... شب ۱۵ جولای بود که این جنبش چهره زشت خود را با وحشتناک‌ترین شکل خود نشان داد.

«فتح‌الله گولن» واعظ، نویسنده و تدریس‌کننده علوم اخلاقی و الهیات ساکن پنسیلوانیاست که متهم اصلی کودتای نافرجام اخیر به حساب می‌آید. اعضای جنبش «خدمت» او در جامعه، رسانه‌ها و سیستم قضایی ترکیه حضور پررنگی دارند. «شافاک» در سخنانش به اقدامات فرهنگی و برنامه‌ریزی‌های جنبش منتسب به او در مدرسه‌ها و موسسات آموزشی اشاره می‌کند.

او همچنین متهم و دستگیر کردن افراد دانشگاهی، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و افراد بی‌گناه پس از جریان کودتا را یک دشمنی شخصی خواند.

«الیف شافاک» نویسنده ۴۴ ساله متولد استراسبورگ فرانسه با اصالتی ترکیه‌ای است. او تاکنون چندین اثر داستانی و مقاله به نگارش درآورده و جوایز متعددی را کسب کرده است. «شافاک» در سال ۱۹۹۸ با رمان «پنهان» ‌برنده جایزه «رومی»، که به بهترین اثر ادبیات عرفانی ترکیه تعلق می‌گیرد، شد. او نشان شوالیه را که از مدال‌های فرهنگی کشور فرانسه است دریافت کرده و بارها به فهرست نهایی و اولیه جوایز جهانی از جمله جایزه ادبیات داستانی زنان «اورنج» (بیلیز)، جایزه دستاوردهای زنان آسیایی، «ایمپک دوبلین«، ادبیات داستانی مستقل بریتانیا، جایزه بین‌المللی روزنامه‌نگاری و ... راه پیدا کرده است



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024