جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 12.08.2016, 12:19


دویچه وله: موقعیت ترامپ در نظرسنجی‌ها پایین ‌آمده و انتقادها از او افزایش ‌یافته تا جایی که خود او نیز از «مشکلات جدی» سخن می‌گوید. اما او حاضر نیست روش خود را تغییر دهد و می‌گوید اگر از کلینتون شکست بخورد برای خود برنامه‌ای دارد.

دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری، در یک گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» می‌گوید «من حقیقت را می‌گویم»، «من جز گفتن حقیقت کار دیگر نکرده‌ام»، «من یک حقیقت‌گو هستم».

اما اگر اینها کافی نباشد و او سه ماه دیگر نتواند در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یابد، چه خواهد شد؟ او می‌گوید: «هیچ مسئله‌ای نیست. آن‌وقت من به زندگی بسیار راحت و لذت‌بخش خود باز خواهم گشت.»

با‌این‌حال ترامپ امیدوار است که چنین اتفاقی نیافتد: «من فکر می‌کنم ما پیروزی را تجربه خواهیم کرد، به‌هر حال خواهیم دید.»

در هر حال اوضاع برای کمپین تبلیغاتی ترامپ چندان خوب نیست. در آخرین نظرسنجی‌ها او به‌طرز آشکاری در موقعیت پایین‌تری نسبت به رقیب دموکرات خود هیلاری کلینتون قرار دارد. حتی در ایالت‌هایی که جمهوری‌خواهان دارای نفوذ هستند ترامپ با مشکلات جدی روبروست و خودش نیز این را اعتراف می‌کند.

او اخیرا گفته است: «در ایالت یوتا مشکلات عظیمی داریم.» و خواهان پشتیبانی «مسیحیان انجیلی» در ایالت‌های مهمی مانند اوهایو، فلوریدا یا ویرجینیا از خود شده است.

اشاره ترامپ به مشکلاتش در یوتا به دلیل ظهور یک رقیب تازه است که اهل یوتا و از جبهه خود اوست. «اوان مک‌مولین»، افسر سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)، به عنوان نامزد مستقل وارد کارزار انتخاباتی شده و هدفش جلوگیری از موفقیت ترامپ است.

مک‌مولین از حمایت بلوک محافظه‌کاران حزب جمهوری‌خواه برخوردار است. به ویژه او می‌تواند در ایالت یوتا که زادگاهش است برای ترامپ مشکل‌ساز شود.

نامه مقام‌های ارشد حزب علیه ترامپ

با این‌حال ترامپ حاضر نیست سبک کار و رفتار و گفتارش را تغییر دهد. او درباره آینده خود با توجه به نتایج بد نظرسنجی‌ها به «سی‌ان‌بی‌سی» می‌گوید: «به همین روشی که تاکنون انجام داده‌ام ادامه می‌دهم و پایان کار یا یک پیروزی خواهد بود یا یک مرخصی بسیار بسیار زیبا و طولانی.»

بنابر گزارش مجله «تایم»، حزب جمهوری‌خواه اخیرا ترامپ را تهدید کرده که اگر موقعیت خود در نظرسنجی‌ها را بهبود نبخشد، حمایت مالی خود از او را کاهش خواهد داد. به نوشته «تایم»، جمهوری‌خواهان گفته‌ا‌ند که منابع مالی حزب باید صرف تقویت نامزدهای جمهوری‌خواهان برای کنگره آمریکا شود.

«تایم» در گزارش خود نوشته است که بیش از ۷۰ تن از مقام‌های ارشد حزب جمهوریخواه و برخی نمایندگان سابق کنگره، در نامه‌ای به کمیته ملی این حزب، خواستار توقف حمایت از ترامپ و اختصاص این منابع به انتخابات کنگره شدند.

امضاکنندگان نامه نوشته‌اند پس از کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه، ترامپ با اظهارنظرها و اشتباهات زیاد، میلیون‌ها رای‌دهنده را از خود رانده است.

به نظر نویسندگان نامه، هر دلاری که حزب برای کمپین تبلیغاتی ترامپ خرج ‌می‌کند، هدر دادن پول اهداکنندگان است. این نامه ترامپ را نامزدی «محکوم به شکست» معرفی کرده که در حال ضربه ‌زدن به حزب جمهوریخواه است.

هم دونالد ترامپ و هم سخنگوی حزب جمهوری‌خواه گزارش مجله «تایم» را رد می‌کنند. اما خود ترامپ به شبکه «فاکس نیوز» گفته است، اگر حزب جمهوری‌خواه در محروم ساختن او از کمک مالی جدی باشد، او نیز می‌تواند جمع‌آوری کمک به جمهوری‌خواهان را متوقف کند.

چهار روز پیش از گزارش هفته‌نامه «تایم»، ۵۰ کارشناس امنیتی آمریکا که همگی از بلوک جمهوری‌خواهان هستند در بیانیه‌ای سرگشاده هشدار دادند که دونالد ترامپ شایستگی و تجربه لازم برای احراز پست ریاست جمهوری را ندارد.

رئیس سابق سیا، وزیر پیشین امنیت داخلی آمریکا و مدیرکل پیشین سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. آنها در بیانیه خود گفته‌اند به دونالد ترامپ رای نخواهند داد.

***

چهره های جمهوری خواه: کمک مالی به ترامپ را متوقف کنید

فرارو- پس از جنجال سازی های پیاپی دونالد ترامپ فشارهای سیاستمداران آمریکا به این نامزد پر حرف و حدیث جمهوری خواهان افزایش یافته است. روز جمعه بیش از هفتاد تن از اعضای بانفوذ جمهوری‌خواه خواهان قطع کمک‌های مالی کمیته ملی حزب به «کمپین رو به تحلیل» دونالد ترامپ شدند.

به گزارش وب‌سایت پولیتیکو، این چهره‌های جمهوری‌خواه روز پنجشنبه ۲۱ مرداد در نامه‌ای خطاب به رینس پریباس، رئیس کمیته ملی حزب جمهوریخواه گفته‌اند که: «توقف کمک‌های مالی به کمپینی که در حال ریزش است، نباید تصمیم دشواری باشد چرا که شانس ترامپ برای ورود به کاخ سفید، هر روز کمتر و کمتر می‌شود».

در بخشی از نامه اعضای برجسته حزب جمهوریخواه آمده است که «در هر فصل انتخاباتی، هنگامی که به ماه‌ها و هفته‌های پایانی نزدیک می‌شویم، کمیته ملی حزب باید تصمیم‌های متفاوتی اتخاذ کند و منابع حزب مانند پول، نیروی انسانی و آگهی‌های حزبی را در زمانی مشخص به شیوه‌ای تنظیم و تقسیم کند که بهترین و بیشترین بهره‌گیری را از فرصت‌ها و موفقیت برای حزب ممکن سازد».

در ادامه نامه این جمهوری‌خواهان خطاب به رئیس کمیته ملی حزب همچنین گفته شده که: «با توجه به تأثیر فاجعه‌باری که از شکست انتخاباتی دونالد ترامپ متوجه آرای مربوط به کاندیداهای سنا و مجلس نمایندگان خواهد شد، ما از شما مجدانه می‌خواهیم تا بی‌درنگ تمام کمک‌های حزبی به کمپین ترامپ را متوقف کنید و همه منابع خود را برای پیروزی نمایندگان حزب و حفظ اکثریت در کنگره به کار گیرید».

به نوشته پولیتیکو، امضاکنندگان این نامه را جمهوری‌خواهانی تشکیل می‌دهند که با کمپین کاندیداهای هر دو مجلس نمایندگان و سنا همکاری دارند و یا مقامات انتخابی در دولت ایالات متحده بوده‌اند.

آنها همچنین از دوره رونالد ریگان در دهه ۸۰ میلادی، در دولت‌های مختلف پست‌های مختلف را برعهده داشته‌اند و یا در مجالس قانونگذاری آمریکا خدمت کرده‌اند.

امضاکنندگان نامه که نام و عنوان‌شان تاکنون منتشر نشده، به شکست‌های پی درپی دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی هم اشاره کرده و با تأکید براینکه از هنگام کنوانسیون ملی حزب در کمتر از یک ماه گذشته، میلیون‌ها تن از رأی‌دهندگان از نامزد رسمی حزب جدا شده‌اند، رویکردهای آسیب‌رسان ترامپ را برشمرده‌اند.

نامه بیش از هفتاد تن از جمهوری‌خواهان آمریکا در پایان تأکید می‌کند که «اقدامات تفرقه‌افکنانه و خطرناک دونالد ترامپ، نه تنها تهدیدی برای موفقیت سایر کاندیداهای حزب بلکه خطری برای حزب جمهوری‌خواه و ملت آمریکاست».

جنجال های ترامپ که در این نامه  از آنها اشاره شده است

*  حمله به خانواده افسر مسلمان آمریکایی که در حین خدمت به آمریکا و در جنگ عراق جان باخت

*  درخواست از یک دولت متخاصم (روسیه) برای دخالت در انتخابات آمریکا

*  القای این اندیشه که در صورت شکست او در انتخابات، دارندگان اسلحه دست به اقدام علیه هیلاری کلینتون بزنند

*  انکار تعهدات آمریکا در پیمان ناتو برای دفاع از متحدان کشور

*  ابراز علاقه مکرر ترامپ به استفاده پیشگیرانه از سلاح‌های اتمی

*  تأکید او بر نادیده گرفتن کامل مسائل مربوط به سیاست خارجی

*  ابراز علاقه به خشونت‌های دولت‌های خودسر بیگانه

*    خودداری از اعلام پرونده‌های مالیاتی سال‌های گذشته، حتی آنهایی که از حسابرسی اداره مالیات فدرال خلاص شده‌اند

*  ادعاهای دروغ عمدی و مکرر درباره مجموعه‌ای از موضوع‌های بزرگ و کوچک

پولیتیکو یادآور شده که این فقط رهبران حزب جمهوری‌خواه نیستند که ترامپ را به حال خود رها کرده‌اند، رأی‌دهندگان متمایل به جمهوری‌خواهان، بویژه در ایالت‌های جورجیا، آریزونا و کارلینای جنوبی نیز از کاندیدای میلیاردر جنجال آفرین فاصله گرفته‌اند، به میزانی که اکنون وضعیت جمهوری‌خواهان در این ایالت‌ها با دمکرات‌ها برابر شده است.

تازه‌ترین نظرخواهی شبکه خبری ان بی سی در ایالت‌های فلوریدا، ویرجینیا، کارولینای شمالی و کلرادو هم نشان می‌دهند که هیلاری کلینتون با تفاوت بزرگی از دونالد ترامپ جلوتر است.

بر اساس تازه‌ترین نظرخواهی‌ها هیلاری کلینتون در فلوریدا (۴۴ درصد به ۳۹ درصد)، در کارولینای شمالی (۴۸ درصد به ۳۹ درصد)، در ویرجینیا (۴۶ درصد به ۳۳ درصد) و در کلرادو (۴۶ درصد به ۳۲ درصد) به نسبت دونالد ترامپ پیشتاز است.

هفته گذشته نیز در نامه سرگشاده ای که به امضای ۵۰ کارشناس امنیت ملی حزب جمهوری خواه رسیده اخطار داده شده بود که دونالد ترامپ نامزد این حزب در انتخابات “بی‌احتیاط ترین رئيس جمهور” در تاریخ آمریکا خواهد بود.

ترامپ حرفش را پس گرفت

اما در تحولی دیگر ترامپ نامزد جمهوریخواهان که روز پنجشنبه در چند اظهارنظر تاکید کرده بود رئیس جمهوری کنونی آمریکا را موسس گروه افراطی داعش می داند، روز جمعه گفت این اظهارنظر او طعنه بوده است و حقیقتا چنین عقیده ای ندارد.

روز پنجشنبه اکثر رسانه های آمریکا حداقل سه مصاحبه از نامزد حزب جمهوریخواه را منعکس کردند که او تاکید داشت باراک اوباما موسس داعش است. او در یکی از مصاحبه ها نیز تاکید کرد که هیلاری کلینتون و اوباما با هم در تاسیس داعش شریک هستند.

کاخ سفید به این سخنان واکنشی نشان نداد، اما یکی از اعضای ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون این اظهارات ترامپ را یک نمونه دیگر از عدم توانایی او برای عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری آمریکا عنوان کرد.

هیلاری کلینتون درباره این سخنان ترامپ گفت: «هرکسی که می‌تواند تا این حد، و این‌قدر مرتب، تنزل پیدا کند، شایستگی رهبری کل قوای ما را ندارد».

این دومین بار در دو هفته اخیر است که ترامپ بعد از اظهارنظر جنجالی و واکنش رسانه ها حرف خود را اصلاح یا تغییر می دهد.

هفته پیش ترامپ مدعی شده بود که ویدئوی هواپیمای انتقال پول آمریکا به ایران را دیده، اما بعد گفت اشتباه کرده و این ویدئوی انتقال آمریکایی ها در سوئیس بوده است.

انتشار گزارش مالیاتی هیلاری کلینتون

هیلاری و بیل کلینتون روز جمعه ۲۲ مرداد گزارش مالیات بر درآمد خود را منتشر کردند که نشان می‌دهد آنها پارسال ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار درآمد داشته‌اند. اعلام مالیات کلینتون‌ها فشار بر دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان را افزایش می‌دهد که تاکنون از اعلام درآمد خود و مالیات پرداختی خودداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش مالیاتی نشان می‌دهد کلینتون‌ها ۳۴.۲ درصد از درآمد سال ۲۰۱۵ خود را مالیات داده‌اند.

بخش عمده‌ای از درآمد آنها – بیش از شش میلیون دلار- ناشی از سخنرانی‌های این زوج تا پیش از آغاز کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون در آوریل گذشته است. هیلاری کلینتون یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از سخنرانی‌هایش و سه میلیون دلار نیز از انتشار کتابش درآمد داشته است.

بیل کلینتون نیز پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از سخنرانی‌هایش و یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار هم از مشورت دادن درآمد کسب کرده است.

هیلاری و بیل کلینتون بیش از یک میلیون دلار از درآمد خود را صرف امور خیریه کرده‌اند.

این زوج در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۸ میلیون دلار درآمد داشتند که تقریباً سه برابر درآمد پارسال آنها بوده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد انتشار گزارش مالیاتی هیلاری کلینتون بخشی از تلاش وی برای فشار بر دونالد ترامپ به منظور اعلام درآمد و مالیات پرداختی از سوی این نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری است.

ترامپ هنوز حاضر نشده است که گزارش مالی فعالیت‌های اقتصادیش را علنی کند و بارها گفته است که این موضوع در سازمان فدرال مالیات آمریکا در دست بررسی است و او زمانی که روند بررسی‌ها تکمیل شد گزارش آن را منتشر می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024