شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.08.2016, 0:15


شرق: رقابت‌های المپیک ریو بامداد روز گذشته به ‌طور رسمی آغاز شد و نمایندگان ٢٠٦ کشور حاضر در این رقابت‌ها در مراسم رژه شرکت کردند. اعضای کاروان کشورمان هم در این برنامه حضور پررنگی داشتند که همگی به‌ویژه زهرا نعمتی پرچم‌دار کشورمان مورد توجه ویژه رسانه‌های مختلف قرار گرفتند.

کارگردانی منظم
ساعت ٣:٣٠ بامداد بود که برنامه افتتاحیه شروع شد؛ از همان ابتدا هم می‌شد حدس زد برزیلی‌ها برای مراسم افتتاحیه برنامه ویژه‌ای در نظر دارند چون کار را به دست فرناندو میرلس، کارگردان مشهور برزیلی سپرده بودند تا برنامه‌ای آبرومندانه داشته باشند.

برنامه با تلفیقی از جلوه‌های ویژه و نیروی انسانی شروع شد و در نهایت هم خط سیر مشخصی را سپری کرد؛ هدف برنامه افتتاحیه المپیک که همراه با رقص و آواز در پاره‌ای اوقات بود کاملا بر پایه زمینی سبز بنا نهاده شده بود و میان‌برنامه‌های کوتاهی هم که در این حین پخش می‌شد نشان از همین موضوع داشت؛ البته ازآنجاکه قرار بود مراسم رژه هم بلافاصله بعد از مراسم افتتاحیه برگزار شود خیلی این مراسم طولانی نشد تا صف طولانی ورزشکارانی که قرار بود رژه را برگزار كنند خیلی منتظر نمانند.

چهره‌های سرشناسی به نام پرچم‌دار
رژه کاروان‌های حاضر در المپیک ریو در شرایطی آغاز شد که این‌بار یک اتفاق ویژه افتاده بود و یک کاروان دیگر به جمع ٢٠٦ کاروان حاضر در المپیک اضافه شده بود؛ این کاروان، کاروان پناهنده‌های مختلف بودند که با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک، IOC، در مراسم رژه شرکت کردند؛ البته همان‌طور که از قبل مشخص شده بود بسیاری منتظر بودند تا چهره‌های سرشناسی که وعده‌اش داده شده بود پرچم‌ها را حمل کنند؛ اندی ماری، تنیس‌باز شماره دو دنیا پرچم‌دار کاروان بریتانیا بود و این‌بار بالاخره یاد گرفته بود چطور پرچم را حمل کند! او در مراسم عکس یادگاری کاروان، پیش از شروع مراسم به خاطر اینکه نمی‌توانست پرچم را حمل کند به‌شدت مسخره شده بود.

دیگر چهره سرشناسی که پرچم را حمل کرد تنیس‌باز اسپانیایی، رافائل نادال بود که بالاخره هر طور شده بود خودش را به المپیک رساند. رافا که سال ٢٠١٢ هم به ‌عنوان پرچم‌دار معرفی شده بود به دلیل مصدومیت رقابت‌ها را از دست داد. پیش از این بازی‌ها هم او مصدوم شد و نزديك بود دوباره المپيك را از دست بدهد ولی بالاخره خودش را رساند تا با کلاه معروفی آندلسی‌ها پرچم اسپانیا را پیشاپیش کاروان این کشور به اهتزاز درآورد.

مایکل فلپس هم در زمره ستاره‌های پرچم‌به‌دوش بود؛ پرافتخارترین ورزشکار و شناگر المپیک با ٢٢ مدال المپیکی پرچم آمریکا را حمل می‌کرد. او از این ٢٢ مدال فقط ١٨ طلا گرفته بود و ستاره بی‌چون‌وچرای کاروان آمریکا بود؛ البته در بین زنان ورزشکار هم چند ستاره نامی پرچم‌دار کشورشان بودند؛ فدریکا پلگرینی ایتالیایی، شناگر مشهور ایتالیایی‌ها پرچم‌دار این کاروان بود و کارولین ووژنیاکی هم پرچم دانمارک را پیشاپیش همه به دوش می‌برد تا تعداد تنیس‌بازهایی که پرچم‌دار هستند در بین افراد مشهور بیشتر هم شود.

وقتی نماینده تونگا ستاره واقعی شد!
بااین‌حال برخلاف نام‌های بزرگی که پرچم کشورشان را در مراسم افتتاحیه حمل می‌کردند یک تونگایی گمنام توانست چهره برتر مراسم افتتاحیه شود: پیتا توفاتوفا! این تکواندوکار تونگایی که گفته می‌شد یکی از رقبای سجاد مردانی خواهد بود در میان ناباوری بدون اینکه کت و شلواری به تن داشته باشد یا لباس ورزشی بپوشد با نیم‌تنه‌ای لخت پرچم کشورش را حمل کرد! او با هیکلي ورزیده و ورزشکاری به‌شدت مورد توجه حضار و رسانه‌ها قرار گرفت و در نهایت هم به ‌عنوان برترین چهره شب، بالاتر از افراد مشهوری که نامشان ذکر شد معرفی شد.

و دنیا زهرا نعمتی را شناخت
در میان همه اتفاقات ریزودرشتی که مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک داشت یک اتفاق ویژه کاروان ایران و البته این مراسم را تحت‌تأثیر قرار داد؛ پرچم‌داری زهرا نعمتی، ورزشکار معلول کشورمان در بازی‌های المپیک. نعمتی پیشاپیش کاروان ایران با ویلچرش پرچم کاروان را حمل کرد تا به همه دنیا قدرت زن ایرانی را ثابت کند.

او که از چند روز قبل سوژه بسیاری از رسانه‌های خارجی شده بود به ‌عنوان اولین زن ایرانی که توانسته هم در بازی‌های پارالمپیک و هم المپیک شرکت کند معرفی شد و توجه بسیاری را جلب کرد؛ البته نکته رژه کاروان ایران این بود که ١٣ دقیقه با آنچه از قبل پیش‌بینی شده بود با تأخیر وارد ورزشگاه ماراکانا شد و مراسم رژه‌اش را انجام داد.

ملی‌پوشان کاروان ایران با لباس‌های سفید که نشانه‌هایی از قرمز و سبز، به رنگ پرچم ایران هم در آن بود رژه رفتند؛ البته چیزی نزدیک به ٢٠ ثانیه و بعد هم که همگی منتظر خاتمه‌یافتن مراسم افتتاحیه ماندند.

خبری از پله نبود
در شرایطی که مراسم افتتاحیه نزدیک به سه‌ساعت‌و ٤٠ دقیقه طول کشید سرانجام بعد از صحبت‌های توماس باخ، نوبت به روشن‌شدن مشعل اصلی المپیک شد؛ اگرچه ابتدا قرار بود پله، اسطوره فوتبال برزیل این مشعل را روشن کند ولی ساعتی پیش از شروع مراسم گفته شد او کسالت دارد و نمی‌تواند به ماراکانا بیاید. با کناررفتن پله، نوبت به گوستاوو کوئرتن، تنیس‌باز سابق مشهور برزیل، رسید تا این مشعل را روشن کند ولی در عمل این اتفاق نیفتاد!

کوئرتن هم بعد از دست‌به‌دست‌کردن مشعل سرانجام آن را به واندرلی کوردریو لیما سپرد تا این دونده قدیمی مشعل المپیک را روشن کند. لیما که ورزشکار کمترشناخته‌شده‌ای در برزیل است، برنز بازی‌های آتن ٢٠٠٤ را در کارنامه دارد؛ ولی در همان رقابت‌ها یک تماشاگر ایرلندی جلوی او را گرفت و مانع از این شد او دستش به مدال طلای آن بازی‌ها برسد.

هم روسیه هو شد و هم رئیس‌جمهور موقت برزیل
در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ریو چند کاروان هم ازسوی تماشاگران برزیلی هو شدند؛ کاروان روسیه که دوپینگ سازمان‌یافته در این کشور، حسابی ورزش را تحت‌تأثیر قرار داده بود، به‌محض ورود به ماراکانا ازسوی تماشاگران برزیلی هو شد. البته این هوشدن چندثانیه بیشتر طول نکشید و درنهایت آنها هم با تشویق بقیه مواجه شدند و کار را تمام کردند. کاروان آرژانتین هم دیگر کاروانی بود که به‌محض ورود به ماراکانا هو شد؛ برزیلی‌ها دل خوشی از همسایه‌شان ندارند و این موضوع فقط مربوط به فوتبال نبود.

البته برزیلی‌ها بیش از هر تیم و کاروان، یک شخص خاص را هو کردند! مایکل تمر، رئیس‌جمهور موقت برزیل که جای دلما روسف را گرفته، با همان چند جمله کوتاه، حسابی هو شد و فریاد «برو بیرون برو بیرون!» را شنید! برخلاف دیگر افرادی که هنگام سخنرانی تصویرشان روی مانیتور بزرگ ورزشگاه می‌افتاد، از ترس، تصویر رئیس‌جمهور موقت هرگز در ورزشگاه پخش نشد.

نمره منفی برای ستاره‌های والیبال ایران
با وجود اینکه همه چیز در کاروان ایران خوب پیش رفت و پرچم‌داری زهرا نعمتی توجه بسیاری را به خودش جلب کرد؛ ولی کار عجیب و غریب عده‌ای از بازیکنان والیبال تیم ملی کشورمان، طعم شیرین حضور در افتتاحیه را تلخ کرد: سعید معروف، محمد موسوی و شهرام محمودی قید حضور در مراسم افتتاحیه المپیک را زدند تا از طریق تبلت و به‌صورت آنلاین مراسم افتتاحیه را تماشا کنند!

این اقدام ناپسند در حالی صورت گرفت که بقیه اعضای تیم ملی والیبال خودشان را به مراسم رساندند و در آن شرکت کردند. اگرچه ابتدا دلیل مشخصی برای این غیبت عنوان نشد؛ ولی پست اینستاگرامی یکی از این ملی‌پوشان موضوع را مشخص کرد؛ آنها از اینکه خوش‌خبر، سرپرست فدراسیون والیبال، اجازه حضور در مراسم افتتاحیه را پیدا نکرده بود ناراحت بودند و با این کار، یعنی ماندن در محل اقامتشان، اعتراضشان را به مسئولان کمیته ملی کشورمان نشان دادند.

البته آن پست ایسنتاگرامی خیلی زود برداشته شد چون ورزش‌دوستان ایرانی از این موضوع اصلا دل خوشی نداشتند و حسابی از دست آنها عصبانی بودند.


بازتاب پرچم‌داری زهرا نعمتی در رسانه‌های خارجی
پرچم‌داری زهرا نعمتی توجه اکثر رسانه‌های ورزشی جهان را به خود جلب کرد. سایت Business insider در گزارشی به حضور زهرا نعمتی به‌عنوان پرچم‌دار تیم ایران در مراسم رژه افتتاحیه المپیک اشاره کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، این سایت در گزارشی درباره زهرا نعمتی، نوشت: ایران یکی از بهترین لحظه‌ها را در مراسم افتتاحیه المپیک ریو داشت. در رژه مراسم افتتاحیه زهرا نعمتی، پرچم‌دار ایران بود. نعمتی ورزشکار پارالمپیکی است که امسال سهمیه المپیک در رشته تیروکمان را نیز کسب کرده است. طبق گزارش خبرنگار رادیو عمومی ملی آمریکا (NPR)، نعمتی بعد از اینکه در سال ٢٠٠٨ در یک تصادف دچار معلولیت شد، تیروکمان را آغاز کرد.

او پیش از تیروکمان در ورزش تکواندو فعالیت داشت و در پارالمپیک لندن ٢٠١٢، توانست مدال طلا را کسب کند. وجود ورزشکارانی مانند نعمتی باعث می‌شود بازی‌های المپیک پربارتر باشد. ورزشکاران مختلف نیز در توییتر، کامنت‌هایی درباره پرچم‌داری نعمتی گذاشتند و زهرا نعمتی را تحسین کردند.

روزنامه یواس‌ای تودی در شماره دیروز خود گزارشی درباره زهرا نعمتی، بانوی تیرانداز ایران، منتشر کرده است و او را اولین خانم پرچم‌دار ایران در المپیک‌ نامیده است که البته این خبر دقیقی نیست چراکه قبلا لیدا فریمان، قهرمان سابق تیراندازی ایران در المپیک آتلانتا و هما حسینی در المپیک پکن پرچم‌دار کاروان ایران بوده‌اند.

نعمتی اما به دلایل دیگری نیز مرکز توجه رسانه‌هاست. اینکه او اولین زن آسیایی است که با وجود معلولیت، توانسته سهمیه حضور در المپیک و رقابت با ورزشکاران عادی را بگیرد. نعمتی در چند سال گذشته از مهم‌ترین قهرمانان ورزش ایران بوده و امیدواریم بتواند در ریو بدرخشد.

مطبوعات ‌آلمان هم با انتشار تصویر این بانوی ورزشکار معلول کشورمان، به‌عنوان پرچم‌دار کاروان ایران، از این اتفاق به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم مراسم افتتاحیه یاد کردند. سایت ورزش آلمان نوشت حضور نعمتی به‌عنوان پرچم‌دار در مراسم افتتاحیه باعث توجه زیاد عموم شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024