جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.08.2016, 0:20

بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی دنیا امروز آغاز می‌شود


شهروند| سی‌ویکمین دوره بازی‌های المپیک که به اعتقاد اکثر اهالی ورزش دنیا، بزرگترین رویداد ورزشی جهان است و حتی جنبه‌های سیاسی و اجتماعی هم پیدا کرده، ١٥ مردادماه در ریودوژانیروی برزیل افتتاح می‌شود. المپیک که اواخر قرن ١٩ میلادی در یونان باستان گشایش یافت تا اوایل دهه ٨٠ میلادی با حضور ورزشکاران غیرحرفه‌ای پیگیری می‌شد اما با حضور ورزشکاران حرفه‌ای شکل جدی‌تری به خود گرفت تا این‌که حالا به مدت ١٧روز در دومین شهر بزرگ برزیل برگزار خواهد شد. حدود ١١٤٠٠ ورزشکار از ٢٠٠ کشور از ١٥ تا ٣١ مردادماه در ٢٨ رشته مختلف با هم به رقابت می‌پردازند تا درنهایت کشورها بتوانند جایگاه خود را در جدول رده‌بندی مدال‌ها پیدا کنند. ایران که تا به حال در ٢١ دوره از مسابقات المپیک شرکت کرده و بعد از انقلاب در ٢ دوره‌ به دلیل مسائل سیاسی المپیک را تحریم کرده است. ٦٤ سهمیه به دست آمده برای کشورمان درنهایت با اعزام ٦٣ ورزشکار همراه شد تا کاروان ورزش ایران از این نظر رکورد منحصر به‌فردی را در تاریخ برجای بگذارد.

آشنایی با ریودوژانیرو
روند انتخاب میزبان المپیک ٢٠١٦ از‌سال ٢٠٠٧ کلید خورد و در رأی‌گیری نهایی که ٢ اکتبر ٢٠٠٩ انجام شد، ریودوژانیرو در رقابت با شهرهای مادرید،‌ توکیو و شیکاگو توانست میزبانی سی‌ویکمین دوره المپیک تابستانی را برعهده بگیرد. ریودوژانیرو، دومین شهر بزرگ برزیل و سومین منطقه شهری بزرگ آمریکای ‌جنوبی است که با جمعیت بیش از ٦‌میلیون نفری، ششمین شهر بزرگ آمریکا و بیست و ششمین شهر بزرگ جهان نیز به حساب می‌آید. شاید نماد اصلی این شهر که ٢‌سال قبل و درجریان جام‌جهانی ٢٠١٤ فوتبال بارها به چشم ورزش دوستان خورده، مجسمه حضرت عیسی(ع) باشد که احتمالا در المپیک پیش‌رو نیز مورد توجه ویژه ورزشکاران و توریست‌ها قرار می‌گیرد. این مجسمه با ٩/٣٦ متر بلندی در ‌سال ١٩٢٦ و در ارتفاع ٧١٠متری نوک کوه کورکووادو ساخته شده ‌است. مجسمه مذکور حالت ایستاده عیسی مسیح را درحالی ‌که دستان خود را کاملا باز کرده ‌است، نشان می‌دهد که این حالت نشان‌دهنده پذیرش همه انسان‌ها در آغوشش است.

مخالفت مردم برزیل
یکی از مشکلات اصلی برزیل برای میزبانی از المپیک ٢٠١٦ در سال‌های اخیر رکورد اقتصادی این کشور بوده که باعث شده بارها مردم این کشور ازجمله کارگران دست به اعتصاب بزنند. حتی این مسأله نگرانی زیادی را برای مسئولان برگزاری المپیک ٢٠١٦ به وجود آورده بود که مبادا اماکن ورزشی ریو به موقع آماده نباشد. البته به نظر می‌رسد هنوز هم نواقصی در دهکده بازی‌های المپیک و برخی از ورزشگاه‌ها وجود داشته باشد. با این حال هنوز هم تعدادی از مردم این کشور تهدید کرده‌اند درطول برگزاری المپیک دست به تجمع بزنند و به سیاست‌های دولت کشور برزیل اعتراض کنند. این اتفاق که چندی پیش در زمان برگزاری یورو ٢٠١٦ نیز رخ داد، پلیس برزیل را بر این واداشته که از همین حالا پیش‌بینی جلوگیری از تجمعات اعتراضی را بگیرد.

خطری بزرگ به نام «زیکا»
مشکل بعدی که شاید درماه‌های اخیر به بزرگترین معضل ریودوژانیرو تبدیل شده، شیوع ویروسی به نام زیکاست. مقامات برزیلی تخمین زده‌اند که یک‌ونیم‌میلیون نفر به این ویروس در ماه‌های اخیر ‌سال آلوده شده باشند و حتی برخی این آمار را بیش از ٣‌میلیون نفر عنوان کرده‌اند. این درحالی است که زیکا در شمال‌شرقی یک منطقه فقیرنشین بدترین ضربات را وارد کرده و همچنین در ایالت ریودوژانیرو به سرعت گسترش پیدا کرده است. درهمین راستا تعدادی از ورزشکارانی که سهمیه المپیک را به دست آورده بودند، حاضر نشدند به برزیل سفر کنند و جان خود را به خطر بیندازند. برای جلوگیری از شیوع این بیماری کشنده در طول المپیک تمهیداتی اندیشیده شده و آموزش‌های لازم به ورزشکاران و افراد حاضر داده شده است. البته درکنار ویروس زیکا، آب‌های آلوده برزیل که درچند ‌سال اخیر به یکی از مشکلات اصلی این کشور تبدیل شده، نیز نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است. دیوید هیوز رئیس تیم پزشکی کاروان استرالیا در المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو معتقد است که آب‌های آلوده در محل برگزاری مسابقات قایقرانی این بازی‌ها به مراتب از ویروس زیکا خطرناک‌تر است.

امنیت

وضعیت نه‌چندان مطلوب امنیتی در برزیل که در سال‌های اخیر بارها برای توریست‌های کشورهای مختلف مشکلاتی را به وجود آورده، یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی دولت و پلیس برزیل است. خشونت‌هایی که اخیرا در ریودوژانیرو رخ داده و رسانه‌ای شده، نگرانی زیادی را برای کاروان کشورهای مختلف به وجود آورده است. ‌سال گذشته تهدیدشدن ٢ توریست انگلیسی با چاقو که قصد داشتند به محل هتل خود برسند، خبرساز شد و واکنش‌های زیادی را در برداشت. درهمین راستا دولت برزیل وعده داده که درطول برگزاری مسابقات ٨٥‌هزار مأمور امنیتی در سطح شهر برای برقراری امنیت لازم حضور خواهند داشت تا مشکلی برای نمایندگان کشورهای مختلف به وجود نیاید. ازسوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز چندی پیش به دولت برزیل وعده داد تا برای جلوگیری از حملات تروریستی احتمالی به این کشور درطول برگزاری المپیک ٢٠١٦ یاری برساند.

از مشعل تا نماد
یکی از مواردی که در تمام دوره‌های المپیک به‌عنوان نماد درنظر گرفته می‌شود، مشعل المپیک بوده است. مشعل المپیک ٢٠١٦ با حضور دیلما روسف رئیس‌جمهوری برزیل و کارلوس آرتور نوزمن رئیس کمیته برگزاری المپیک رونمایی شد. جنبش، نوآوری و سلیقه ٣ موردی هستند که در مشعل المپیک ریو به چشم می‌خورد. مشعل المپیک که از ٣٠٠ شهر برزیل عبور کرده و سپس به کشورهای مختلف رفت، روز جمعه به استادیوم ماراکانا می‌رسد. در طراحی این مشعل سعی شده طبیعت برزیل و گرمی و محبت مردم این کشور به چشم بیاید. برزیلی‌‌ها برای نخستین بار در آمریکای جنوبی میزبانی المپیک را برعهده دارند. برای لوگو و نماد المپیک ریو نیز از عروسک‌هایی استفاده شده که رنگ‌های سبز، زرد و آبی که رنگ‌های پرچم کشور برزیل هستند، در آن قرار دارند. یکی از این عروسک‌ها گربه‌ای زردرنگ و دیگری عروسکی آبی‌رنگ با موهای شبیه به برگ است.

همه آنچه باید از مراسم افتتاحیه المپیک ٢٠١٦ بدانید

خودنمایی‌ غیر ورزشی‌ها
ساعت ٣ و ٣٠ بامداد روز شنبه به وقت تهران سی‌ویکمین دوره المپیک تابستانی در ریودوژانیرو با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود.

وقتی ورزش، سیاسی می‌شود
مراسم افتتاحیه همواره در تاریخ المپیک دارای اهمیت بالایی بوده و به همین دلیل شخصیت‌های بزرگ سیاسی، هنری و ورزشی جهان را می‌توان درحاشیه این مراسم رصد کرد. گفته می‌شود ٤٥نفر از مقامات سیاسی و دولتی کشورهای مختلف این مراسم را از نزدیک تماشا می‌کنند و قیمت بلیت آن برای مردم عادی بین ٥٠ تا ١٢٠٠ یورو است. فرناندو میرلیس،کارگردان فیلم مشهور شهرخدا این مراسم را برای بینندگان اداره می‌کند و طبق اعلام مسئولان برگزاری مراسم افتتاحیه با شعار «شاد زیستن» برزیلی‌ها و «آخرین جنگل سیاره»، جنگل‌های آمازون برگزار خواهد شد.

٣‌میلیارد بیننده تلویزیونی
استادیوم ماراکانای ریودوژانیرو جایی است که ورزشکاران بیش از ٢٠٠ کشور به ترتیب در آن دور افتخار می‌زنند و پرچم کشورشان را در دست خواهند داشت. این مراسم که عصر جمعه به وقت برزیل و بامداد شنبه به وقت تهران برگزار خواهد شد، بیش از ٣‌میلیارد بیننده تلویزیونی در سراسر جهان خواهد داشت و مشعل اصلی مسابقات که از ماه‌ها قبل روشن شده و کشورهای زیادی را طی کرده، به استادیوم ماراکانا می‌رسد تا رسما بازی‌های المپیک ٢٠١٦ افتتاح شود. ٧٦‌هزار نفر مراسم افتتاحیه را از نزدیک تماشا می‌کنند و زمانی که برای آن تخمین زده شده، ٣ ساعت و ٣٧ دقیقه است.

فوتبال زودتر از افتتاحیه
درحالی که مسابقات المپیک فردا به صورت رسمی افتتاح می‌شود اما مثل همیشه رشته فوتبال به دلیل شرایط خاص خود چند روز زودتر از سایر رشته‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کندکه ایران هم سهمی در آنها خواهد داشت. درکنار تمام ورزشکاران ایرانی تیم داوری ایران در رشته فوتبال در المپیک ٢٠١٦ حضور دارد. علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلی امشب دیدار آلمان- مکزیک را قضاوت می‌کنند.

نمایندگان ایران در افتتاحیه
با این‌که ٦٣ ورزشکار ایرانی راهی المپیک می‌شوند تا با رقیبان خود دیدار کنند اما طبیعتا همه آنها در مراسم افتتاحیه حضور نخواهند داشت، چون رقابت آنها در روزهای پایانی برگزار می‌شود. طبق اعلام مسئولان کاروان ایران، از ورزشکاران کشورمان حدود ٥٠نفر از مردان و ٩نفر از بانوان در مراسم رژه حضور خواهند داشت. همچنین از میان مسئولان نصرالله سجادی و کیومرث ‌هاشمی در رژه شرکت نمی‌کنند و در جایگاه تماشاگران هستند اما سایر مسئولان فدراسیون‌ها درکنار ورزشکاران رژه می‌روند.


مثبت‌گرایی در عین مشکلات بیرونی

محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال

١-اکنون تمام فکر و ذکر ورزش‌دوستان و به خصوص ایرانی‌ها به المپیک ریو معطوف شده است. حالا همه ما امیدواریم کاروان ورزشی ایران افتخارات زیادی را به‌دست بیاورد. در کنار این مساله یک مساله ما را نگران می‌کند؛ اتفاقات عجیب و غریبی که در کشور برزیل در حال رخ دادن است، قابل هضم نیست. کشوری که میزبان المپیک است، باید به بهترین نحو از ورزشکاران مختلف میزبانی کند اما ظاهرا اوضاع بر وفق مراد نیست و کشور برزیل نتوانسته نیازهای اساسی ورزشکاران ومسائل پیرامون آنها را تامین کند. وقتی این اتفاقات می‌افتد، ورزشکاران حواسشان به مسائل بیرونی هم می‌رود و نمی‌توانند تمرکزشان را روی مسابقه بگذارند.

٢- معضلی که امروز در برزیل مشاهده می‌کنیم، مغایر با استانداردهای المپیک است و مشخص است این کشور نتوانسته از عهده وظایف خود در قبال ورزشکاران بر بیاید. اتفاقات اخیر اعم از ویروس‌ها، پاکیزگی مکان‌های عمومی و بحث هتلینگ و... باعث شده بحرانی تقریبا عمیق را در شروع مسابقات شاهد باشیم. چنین مسائلی ورزشکار را دلسرد می‌کند و به نظر می‌رسد ریو راه زیادی برای رسیدن به ایده‌آل المپیک دارد. هر کسی که می‌خواهد رویداد ورزشی را برگزار کند، موضوعات مختلفی را در نظر می‌گیرد اما انگار در برزیل همه مسائل مورد توجه قرار نگرفته است. وقتی از ابتدای کار که هنوز چیزی شروع نشده، اتفاقات عجیب را شاهد هستیم، قطعا در طول مسابقات رویدادهای بدتری هم رخ می‌دهد. در چنین شرایطی باید امیدوار باشیم ورزشکارانی که به المپیک می‌روند، با آمادگی بالا کارشان را آغاز کنند و مشکلات بیرونی روی روند کاری‌شان تاثیرگذار نباشد.

٣- باوجود تمام مسائل مطرح شده، به کاروان ایران باید امیدوار باشیم. نظر نگارنده بر این است که بیشتر از المپیک لندن مدال کسب می‌کنیم و موفق خواهیم بود؛ باید مثبت‌گرا باشیم و توجه کنیم ٦٣ ورزشکار حاضر در مسابقات عزیزان ملت ایران هستند. آنها مسیری سخت را سپری کردند تا برای ایران، کشور عزیز ما افتخار آفرین باشند. در این راستا کمیته ملی المپیک هم تمام تلاش خود را برای آسایش و آرامش ورزشکاران انجام داده است؛ پس دست به دعا شویم و موفقیت‌شان را از خداوند بخواهیم.

٤- وقتی می‌خواهیم از شانس رشته‌ها برای مدال‌آوری چیزی بیاوریم، ناخودآگاه ذهنمان به کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری می‌رود. در تمام ادوار این ٣ رشته موفقیت‌های چشمگیری به‌دست آوردند. البته نباید رشته‌های دیگر را از یاد ببریم. از سوی دیگر انتظارات را باید پایین بیاوریم و اجازه دهیم ورزشکاران بدون استرس کارشان را انجام دهند. ایجاد و تزریق انتظارهای بیجا باعث می‌شود ورزشکاران ما ناخودآگاه دچار بحران روحی شوند که هیچگاه این رفتار پسندیده نیست. یکی از سیاست‌های کمیته ملی المپیک این بوده که از چنین رفتاری نسبت به ورزشکاران جلوگیری کند.

٥- موضوع تزریق بودجه به فدراسیون‌ها در ماه‌های گذشته یکی از دغدغه‌های اصلی ورزش کشور بوده است. شخصا می‌دانم کمیته ملی المپیک بابت رفع این موضوع رنج بسیاری کشیده است. افراد فقط نتیجه کار را دیده‌اند اما یکی از معضل‌های ما در کمیته ملی المپیک بحث اختصاص منابع به رشته‌های مختلف بوده است که با درایت هاشمی و دوستانی که درباره این موضوع تصمیم گرفتند، همه‌چیز به درستی و به اندازه کافی تامین شده است تا ورزشکاران در کمال آرامش برای کشورمان افتخارآفرینی کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024