پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.08.2016, 7:03

شدت گرفتن انتقادات و شکاف در حزب جمهوری‌خواه


دنیای اقتصاد

برخی جمهوری‌خواهان تمایل دارند که در انتخابات هشتم نوامبر به نامزد دموکرات‌ها رای دهند. با نامزد شدن دونالد ترامپ، نامزد غیرحزبی جمهوری‌خواهان، این حزب به دو شقه تبدیل شده است. حالا «مگ ویتمن» یکی از کمک‌کنندگان بزرگ مالی جمهوری‌خواهان و یکی از نامزدهای سابق فرمانداری کالیفرنیا به سی‌ان‌ان می‌گوید که در انتخابات ریاست‌جمهوری نه تنها به هیلاری کلینتون رای خواهد داد، بلکه از کمک مالی هم دریغ نمی‌کند. او به همین مناسبت روز سه‌شنبه یک بیانیه صادر و در آن اعلام کرد که عوامفریبی دونالد ترامپ شخصیت ملی ما را ضعیف کرده است.

او همچنین در این بیانیه تاکید کرد: آمریکا نیاز به رهبری دارد که ثبات را برقرار سازد و من به وزیر امور خارجه (سابق) رای می‌دهم. ویتمن همچنین در مصاحبه با نیویورک‌تایمز تصریح کرد که منابع مالی قابل‌توجهی دارد که برای کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون استفاده خواهد کرد. این زن تاجر به نیویورک‌تایمز گفته است که کلینتون از وی خواسته تا به او کمک کند. این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که دعوای خانگی جمهوری‌خواهان بر سر سرباز کشته شده در یک عملیات در عراق بالا گرفته است.

در روز آخر کنوانسیون دموکرات‌ها خانواده خضر خان که جزو خانواده‌های «ستاره طلایی» (خانواده‌ای که فرزندان خود را در جنگ از دست می‌دهند) محسوب می‌شوند، از ترامپ انتقاد کرد و گفت ترامپ اصلا چیزی در مورد قانون اساسی آمریکا نمی‌داند. ترامپ نیز در واکنش به این حرف‌ها گفته بود مادر این خانواده در روز آخر کنوانسیون تنها کنار همسر خود ایستاد و سخنرانی نکرد. البته او گفته است شاید خضرخان به همسرش اجازه نداده است تا صحبت کند.

این گفته‌ها بلافاصله از سوی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با انتقاد روبه‌رو شد و خواستار اصلاح این سخنان از سوی ترامپ شدند. موضوعی که تاکنون نه تنها بی‌جواب مانده، بلکه به وسعت درگیری بین این خانواده و نامزد جمهوری‌خواهان انجامیده است. حالا مشاور ارشد جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و دستیار کریس کریستی در انتخابات فرمانداری نیوجرسی می‌گوید که جمهوری‌خواهان درخصوص حمایت از هیلاری کلینتون در حال بحث و رایزنی هستند. حمایت ویتمن از هیلاری در حالی رقم می‌خورد که پیش‌تر برخی از زنان جمهوری‌خواه نیز اعلام کرده بودند که در روز انتخابات از هیلاری کلینتون حمایت خواهند کرد. ویتمن در پایان بیانیه خود با تایید هیلاری کلینتون یک توصیه هم به سایر جمهوری‌خواهان داشته است: «من به جمهوری‌خواهان هشدار می‌دهم که در روز هشتم نوامبر به دونالد ترامپ رای ندهند.»

ویتمن با دنیای سیاست غریبه نیست و بارها به کمک جمهوری‌خواهان آمده است. افزون بر این سابقه حضور در انتخابات فرمانداری را هم دارد. او در دور اول انتخابات پشت کریس کریستی در آمد و از وی حمایت کرد. کریس کریستی البته بعدها پس از کناره‌گیری از انتخابات جزو حامیان ترامپ شد و حتی این گمانه‌زنی وجود داشت که ممکن است کریس کریستی معاون اول هیلاری شود. موضوعی که البته در حد تئوری ماند و به عمل نرسید. البته زمانی که کریس کریستی به‌طور آشکار از ترامپ حمایت کرد ویتمن از وی ناامید شد و با جمله‌ای کریس کریستی را بدرقه کرد: «امروز شاهد یک نمایش فرصت‌طلبانه بودیم.» او همچنین به جمهوری‌‌خواهان طی هشداری اعلام کرده بود هرگز در انتخابات مقدماتی از دونالد ترامپ حمایت نخواهد کرد.

ویتمن روز جمعه با تکرار قول خود به «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: من هرگز به ترامپ رای نخواهم داد. نگاه کنید در مورد زنان چگونه صحبت می‌کند. در مورد مسلمانان و خبرنگاران هم ادب را رعایت نمی‌کند و بسیار زننده است. پس از اینکه ترامپ به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان برگزیده شد، ویتمن دست از انتقاد برنداشت و وی در جلسه‌ای خصوصی با نامزد جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۲، یعنی میت رامنی، نامزد فعلی این حزب را با هیتلر و موسولینی مقایسه کرد. ویتمن اعتقاد دارد که هیلاری کلینتون بیشتر از دونالد ترامپ دارای ارزش‌های محافظه‌کارانه است. بیانیه ویتمن نشان می‌دهد وی نه تنها مخالف ترامپ است، بلکه قصد دارد فعالانه به هیلاری کلینتون در انتخابات هشتم نوامبر کمک کند تا نشان دهد او چقدر از نامزد جمهوری‌خواهان متنفر است.

قبای گشاد ریاست‌جمهوری
با بالا گرفتن درگیری‌های ترامپ و خانواده خضر خان دموکرات‌ها نیز وارد عرصه انتقاد از غول املاک و مستغلات آمریکا شده‌اند. «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نشستی مطبوعاتی که در کاخ سفید برگزار شد، خطاب به نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کنگره گفت: اگر شما پیاپی ناچارید بگویید که آنچه او (ترامپ) می‌گوید مورد تاییدتان نیست، پس چرا هنوز اصرار دارید تا نامزدی وی را تایید کنید؟

اظهارات تند ترامپ علیه پدر و مادر سرباز مسلمان آمریکایی که جان خود را در جنگ عراق از دست داده بود، باعث واکنش بسیاری از هم حزبی‌های ترامپ شد. پدر این سرباز، از مخالفان دونالد ترامپ است. در این راستا مک‌کین در نامه‌ای به خضرخان نوشت: دیدگاه جمهوری‌خواهان با دیگاه ترامپ یکی نیست و فرزند شما قهرمان این ملت است.

اوباما هم تاکید کرد مخالفتش با نامزدی ترامپ، فراتر از اختلاف بر سر سیاست‌ها است و یادآور شد با وجودی که با رقیبان جمهوری‌خواه خود در انتخابات ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ اختلاف نظر داشت، اما هرگز نگفت که آنها مناسب ریاست جمهوری نیستند. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر گفته بود که در انتخابات آینده، فعالانه برای ستاد هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات تلاش خواهد کرد. دونالد ترامپ به خاطر شعارهای عوامگرایانه و خارجی ستیزانه‌اش بحث‌های فراوانی در فضای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برانگیخته است.

وی از جمله، گفته است که اگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده شود، در مرزهای جنوبی این کشور دیوار خواهد کشید تا مکزیکی‌ها نتوانند به‌صورت مخفیانه وارد آمریکا شوند. ترامپ اظهاراتی هم علیه مسلمانان بیان کرده است. سخنان ترامپ بارها با واکنش دموکرات‌ها و باراک اوباما مواجه شده است اما سخنان اخیر او دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را در کنار یکدیگر قرار داده است.

شکاف‌ها عمیق‌تر می‌شود
روز گذشته رویترز در گزارشی نوشت که شکاف بین رهبران جمهوری‌خواه بیشتر شده است. ظاهرا این شکاف پس از آن به وجود آمده که ترامپ حاضر به تایید رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و مک‌کین سناتور آریزونا نشده است. گفته می‌شود ترامپ گفته است در انتخابات مجدد از آنها هیچ حمایتی نخواهد داشت. ترامپ اخیرا در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفته است نه از رایان نه از مک‌کین حمایت نخواهد کرد. با شکاف به‌وجود آمده در حزب جمهوری‌خواه چالش بزرگی پیش از انتخابات هشتم نوامبر به‌وجود آمده است.

مک‌کین و پل رایان جزو کسانی هستند که از دونالد ترامپ به خاطر اظهارنظری که در مورد کاپیتان همایون خان، فرزند خضر خان داشته است انتقاد‌های تند و تیزی داشته‌اند. همایون خان در عراق در نزدیکی یک خودروی انتحاری کشته شد و به خانواده وی ستاره برنزی که نشان شجاعت ایالات‌متحده است اهدا شد. مک‌کین در نامه‌ای به خضر خان نوشت: اگر آمریکا از امنیت بالایی برخوردار است به خاطر شجاعت فرزند تو است. کارشناسان می‌گویند این شکاف دو هفته پس از اعلام نامزدی ترامپ در کنوانسیون جمهوری‌خواهان یک هشدار به حساب می‌آید. البته در ایام کنوانسیون جمهوری‌خواهان، کسانی مانند جورج بوش پدر و جورج دابلیو بوش، همپای مک‌کین در آن اجلاس حضور پیدا نکردند.

هم‌اینک نیز جمهوری‌خواهان سعی دارند فاصله خود را به دلیل اظهارنظر ترامپ بیشتر کنند. عمده جمهوری‌خواهان در گفت‌وگوهای متفاوتی سعی کرده‌اند از خانواده خضرخان دلجویی کنند. از این‌رو ترامپ در گفت‌وگوی اخیر خود شمشیر را برای دو نامزد برجسته جمهوری‌خواهان از رو بسته و گفته است: برای انتخابات مقدماتی هفته آینده ویسکانسین از پل رایان حمایت نخواهد کرد. او به واشنگتن‌پست گفته است که رایان و مک‌کین از وی خواسته‌اند تا از آنها حمایت کند. گفته می‌شود مایک پنس، معاون اول ترامپ اخیرا در آریزونا با مک‌کین دیدار داشته است و سناتور آریزونا از وی خواسته است تا از رایان حمایت کند. در این شرایط اما سخنگوی کمپین رایان با تکذیب سخنان ترامپ گفته است که نه تیم او و نه کس دیگری از جمهوری‌خواهان هرگز از ترامپ نخواسته‌اند تا از وی حمایت کند.

***

اوباما: ترامپ شایستگی ریاست‌جمهوری را ندارد

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان شایستگی برعهده گرفتن سمت ریاست‌جمهوری را ندارد و این سوال را مطرح کرد که چرا جمهوریخواهان همچنان از نامزدی او حمایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، ترامپ در روزهای اخیر به خاطر اظهاراتش درباره پدر و مادر همایون خان، سرباز مسلمانی که در جنگ عراق کشته شد، مورد انتقاد قرار گرفته است. پدر این سرباز در همایش ملی حزب دموکرات از مواضع دونالد ترامپ در مورد مسلمانان انتقاد کرده بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت كه او در گذشته با روسای جمهوری و نامزدهای حزب جمهوریخواه اختلافاتی پیرامون سیاست‌های کشور داشته است؛ اما هرگز فکر نمی‌کرده که یک نامزد جمهوریخواه توان انجام وظیفه به‌عنوان رئیس‌جمهوری را نداشته باشد. وی اظهار کرد: نامزد جمهوریخواهان شایستگی خدمت به‌عنوان رئیس‌جمهوری را ندارد و دایم این نکته را ثابت می‌کند. این‌که او به خانواده یک سرباز جانباخته در جنگ حمله می‌کند که چنین فداکاری فوق‌العاده‌ای کرده‌اند، به این معنی است که او اصلا آماده انجام وظیفه در این سمت نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: باید نقطه‌ای باشد که بگویید، دیگر بس است. اوباما همچنین رهبران حزب جمهوریخواه را که مکررا با اظهارات و سیاست‌های ترامپ در مورد زنان، مهاجران بدون مجوز و مسلمانان برخورد کرده‌اند، زیر سوال برد. او گفت: این‌که چنین شخصی مشعل‌دار شماست، در مورد حزب شما چه می‌گوید؟ این وضعیتی نیست که گاهي یک گاف بر زبان رانده شده باشد. این یک حادثه روزانه و هفتگی است که مجبور می‌شوند از بیانیه‌های او فاصله بگیرند. اوباما گفته بود: به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، باید بگویم کاملا از بیهوده‌گویی‌های برخی علیه ارتش و سربازان آمریکایی خسته شده‌ام. اوباما اضافه کرد: هیچ‌کس به اندازه خانواده‌های سربازان کشته شده همچون والدین همایون خان آزادی و امنیت را به کشور ما اعطا نکرده‌اند.

***

شدت گرفتن انتقادات و شکاف در حزب جمهوری‌خواه

فرارو- در حالیکه سخنان و موضع گیری های ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی و به ویژه واکنش خصمانه اخیر او در برابر خانواده یک سرباز آمریکایی مسلمان کشته شده در عراق، موجی از انتقادات و سرزنش های سران دو حزب را به دنبال داشت و برخی از شکاف عمیق در حزب جمهوری خواه بر سر حمایت از ترامپ خبر می دهند اما او اعلام کرد کارزار انتخاباتی اش وضعیت خوبی دارد.

به گزارش فرارو، دونالد ترامپ در تازه ترین اظهار نظر خود به گفته‌های خود علیه خانواده همایون خان، سرباز مسلمان ارتش آمریکا که در سال ۲۰۰۴ در عراق جان خود را از دست داد، ادامه داده است و انگشت اتهام را به سوی منتقدان گرفته است.

خضر خان، پدر همایون سرباز مسلمان امریکایی کشته شده در عراق هفته گذشته، در جریان گردهمایی حزب حزب دمکرات، به شدت از ترامپ انتقاد کرد و گفته بود آنها میهن‌پرستانی واقعی هستند و اگر سیاست‌های ترامپ اجرا شود، کسانی مانند آنها از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

ترامپ اما تلویحا خان‌ها را به سخره گرفته و گفته این‌که غزاله، مادر سرباز کشته‌شده سخنی نگفته شاید به این خاطر است که به عنوان یک زن مسلمان حق حرف زدن ندارد. غزاله خان خود در پاسخ گفته او در آن لحظه توانایی حرف زدن نداشت و به سختی جلوی احساسات خود را گرفته بود. 

گفته‌های ترامپ در مورد خانواده همایون خان، نه تنها انتقادات کسانی مانند جان مک‌کین، کهنه‌سرباز و سناتور ارشد جمهوری‌خواه یا پل رایان، بلندپایه‌ترین عضو انتخابی حزب را همراه داشته، بلکه با انتقادهای تلویحی برخی از هواداران اصلی ترامپ نیز روبه‌رو شده‌است. از جمله کریس کریستی، فرماندار نیوجرزی که می‌گوید حمله به خانواده خان، درست نبود.

ترامپ در واکنش به انتقادهای شخصیت‌هایی مانند پل رایان و سناتور جان مک کین، گفت که در انتخابات پاییز آینده از این دو مقام جمهوری‌خواه برای راهیابی مجدد به کنگره پشتیبانی نخواهد کرد. با این‌همه مایک پنس، همراه انتخاباتی دونالد ترامپ، از پل رایان حمایت کرده و می‌گوید ترامپ قویا با حمایت او از رایان موافق بود. خود ترامپ نیز تاکید کرده که کارزار انتخاباتی او به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در وضع خوبی قرار دارد و متحد است.

موضع ترامپ علیه این دو عضو ارشد جمهوری خواه باعث شد رویترز در گزارشی از شکاف عمیق میان اعضای این حزب خبر دهد. این خبرگزاری در گزارش خود نوشت که شکاف بین رهبران جمهوری‌خواه بیشتر شده است و با شکاف به‌وجود آمده در حزب جمهوری‌خواه چالش بزرگی پیش از انتخابات هشتم نوامبر به‌وجود آمده است.

با این حال جان مک کین سناتور آمریکایی منتقد اظهارات اخیر ترامپ ساعتی قبل اعلام کرد به قول خود در زمینه حمایت از ترامپ در انتخابات آمریکا عمل خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد با وجود آنکه یکسری از سخنان ترامپ، انتقاد مک کین و سایر جمهوریخواهان ارشد را به دنبال داشت، مک کین که خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ نامزد جمهوریخواهان بود، تصمیم دارد از نامزد حزب جمهوریخواه حمایت کند.

شدت گرفتن انتقادات و شکاف در حزب جمهروی خواه

با این حال سخنان و موضع گیری های ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی و به ویژه واکنش خصمانه اخیر او در برابر خانواده یک سرباز آمریکایی مسلمان کشته شده در عراق، موجی از انتقادات و سرزنش های سران دو حزب دمکرات و جمهوریخواه و نیز مردم عادی در آمریکا را به دنبال داشت.

جرج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، که طی سال‌های گذشته فعالیت سیاسی چندانی نداشته، طی یک سخنرانی در یک نشست خصوصی، بدون نام بردن از ترامپ، در مورد سیاست‌های او ابراز نگرانی کرده‌است.

به گزارش وال‌استریت‌جورنال، بوش تلویحا به سیاست‌های مطرح‌شده از سوی دونالد ترامپ اشاره کرده و از روند کنونی به سوی انزواگرایی، بومی‌گرایی و تعامل‌نکردن با جهان خارج انتقاد کرده‌است.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، خود پیش از این از سیاست‌های جرج بوش انتقاد کرده و جنگ عراق را «یک فاجعه» توصیف کرده بود. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود بر «مقدم بودن آمریکا» تاکید کرده‌است. او می‌گوید در مرز آمریکا دیوار می‌کشد یا فعلا مانع ورود شهروندان کشورهایی می‌شود که «سابقه تروریسم دارند». او می‌گوید از متحدان آمریکا برای حمایت از آنها پول بیشتری طلب خواهد کرد، جایگاه آن کشور در «ناتو» بازبینی و حمایت از متحدان در برابر روسیه «مشروط» خواهد شد.

از دیگر منتقدان دو روز گذشته از ترامپ، نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه است. او در گفت‌وگو با «فاکس بیزینس نت‌وورک» گفته آقای ترامپ «هنوز به کسی که بتواند بالقوه رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده باشد، تبدیل نشده‌است».

به گفته گینگریچ، ترامپ به کارزار کلینتون یاری می‌رساند: «نشان می‌دهد که خودش به مراتب غیرقابل‌قبول‌تر از کلینتون [در کاخ سفید] است».

لئون پانه تا وزیر دفاع پیشین آمریکا که ریاست سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) را هم در کارنامه خود دارد، ضمن ابراز نگرانی از مواضع ضد و نقیض ترامپ، به سی ان ان گفت: «ترامپ امروز یک جور موضع گیری می کند و روز دیگر، موضعی دیگری پیش می گیرد».

وی افزود: «اگر ترامپ رئیس جمهوری شود، نگرانی من از این است که کشورهای دنیا با فردی روبرو می شوند که وقتی پای امنیت ملی در میان باشد، خودش هم نمی داند چه می خواهد و چکار باید بکند».

آدام کینزینگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، خلبان پیشین ارتش آمریکا و از حامیان ترامپ، روز چهارشنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت آقای ترامپ «خط‌قرمزهای زیادی را رد کرده است» و بیش از این نمی‌تواند به حمایت خود از او ادامه دهد.

ریچار هانا، نخستین عضو جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا است، که روز سه‌شنبه به طور رسمی از هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، در انتخابات پیش‌رو حمایت کرد. او تاکید کرده در بسیاری موارد با کیلنتون هم‌عقیده نیست «اما او برای انگیزه‌هایی مهم‌تر از شخص خودش، مبارزه می‌کند».

هانک پالسون، وزیر خزانه‌داری در دوره جرج بوش، برنت اسکاکرافت، مشاور امنیت ملی دو رئیس‌جمهوری آمریکا، جرج بوش پدر و جرالد فورد (هر دو از حزب جمهوری‌خواه) از دیگر کسانی هستند که به انتقاد از ترامپ پرداخته‌اند.

آدام کینزینگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، خلبان پیشین ارتش آمریکا و از حامیان ترامپ، روز چهارشنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت آقای ترامپ «خط‌قرمزهای زیادی را رد کرده است» و بیش از این نمی‌تواند به حمایت خود از او ادامه دهد.

ماریا کوملا نیز که یکی از مشاوران باسابقه کریس کریستی فرماندار ایالت نیوجرسی و یکی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوریخواه این کشور بود درگفتگو با شبکه سی ان ان ترامپ را به فریبکاری متهم کرد.

وی در سخنان خود ضمن اعلام حمایت از نامزد هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها گفت: ترامپ تا کنونکوشیده است که با دادن اطلاعات بی اساس از ترس و اضطراب مردم تغذیه کند. ملت آمریکا بجای نامزدی که در جهت وحدت بخشیدن به مردم این کشور تلاش کند با نامزدی روبرو است که صرفا به شوق اشغال صفحه اول روزنامه نزاع و مجادله را پیشه خود کرده است.

همچنین روز گدشته سلی بردشا رایزن سیاسی جب بوش یکی دیگر از داوطلبان نامزدی این حزب در انتخابات امسال نیز ترامپ را به خودپرستی، زن ستیزی ونفرت پراکنی متهم کرد و با کناره گیری از این حزب اعلام کرد که به احتمال زیاد به هیلاری کلینتون رای خواهد داد.

واکنش ترامپ

دونالد ترامپ، رسانه‌ها را متهم کرده است که پوشش خبری «صادقانه‌ای» از کارزار انتخاباتی او نمی‌دهند. او طی یک سخنرانی در فلوریدا گفته است «وضع و کار ما خوب است، به جز این واقعیت که گزارش‌های کاملا غلطی از ما مخابره می‌شود».

پل مانفورد، مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ به شبکه خبری فاکس گفته است این کارزار در مسیر درستی در حرکت است و خود ترامپ بر همه‌چیز کنترل دارد: «همه‌چیز عالی‌ست. ما در حال حرکت رو به جلو هستیم».

پل مانفورد، مدیر کارزار انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان نیز در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس گفته است این کارزار در مسیر درستی در حرکت است و خود ترامپ بر همه‌چیز کنترل دارد: «همه‌چیز عالی‌ست. ما در حال حرکت رو به جلو هستیم».

نامزد حزب جمهوری‌خواه می‌گوید کارزار او «هرگز به این خوبی یک‌پارچه و متحد نبوده است».

فاصله ۸ درصدی کلینتون با ترامپ

در همین حال آخرین نظرسنجی انجام گرفته از سوی خبرگزاری رویترز و مرکز ایپسوس نشان می دهد که هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری فاصله خود را با دونالد ترامپ به هشت درصد افزایش داده است.

اگرچه کلینتون از ماه میلادی می همواره نسبت به ترامپ جایگاه بهتری در نظرسنجی ها داشته است، این بار برتری خود را مدیون اهانت رقیب جمهوریخواه به خانواده مسلمان یک سرباز آمریکایی کشته شده در جنگ است.

در نظرسنجی آنلاین رویترز که در بازه زمانی ۲۸ جولای تا اول آگوست صورت گرفت، از بین ۱۲۸۹ رای دهنده احتمالی، ۴۳ درصد به کلینتون و ۳۵ درصد به ترامپ رای دادند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هشتم نوامبر برگزار می‌شود و چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی، کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024