پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.07.2016, 5:46


یک منبع نزدیک به خانواده رضا (رابین) شاهینی، شهروند ایرانی- آمریکایی تبار که در روز ۱۲ جولای (۲۲ تیرماه) در گرگان دستگیر شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که خانواده او مطلع شده‌اند که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نهاد دستگیر کننده است. به گفته این منبع خانواده برای فرزند خود وکیل اختیار کرده‌اند ولی در مراجعه وکیل به دادگاه به او گفته شده است که چون وی در مرحله بازجویی است، امکان ملاقات با موکلش وجود ندارد.

رضا (رابین) شاهینی، متولد سال ۱۳۴۸ ساکن شهر سن دیگو کالیفرنیا آمریکا است. او اواخر ماه می (اوائل خرداد) برای دیدار با خانواده‌اش به ایران رفت و در تاریخ ۱۲ جولای (۲۲ تیرماه) به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در خانه پدرش دستگیر شد. او قرار بوده روز ۲۰ جولای به آمریکا برگردد.

این شهروند ایرانی- آمریکایی تبار ۱۶ سال پیش از ایران به آمریکا مهاجرت کرده و در طی هشت سال گذشته به ایران سفری نداشته اما سالهای پیش تر کرارا به ایران برای دیدار خانواده‌اش سفر کرده است. آقای رابینی فارع التحصیل رشته امنیت ملی و حل مناقشه از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در مقطع کارشناسی است و برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس رشته امنیت ملی نیز پذیرش گرفته بود اما هنوز برای شروع ترم اول ثبت نام نکرده بود.

این منبع نزدیک به خانواده رضا شاهینی در مورد نحوه دستگیری او به کمپین گفت: «ساعت حدود ۱۰ شب ۱۲ جولای چند نفر به خانه پدری رابین در گرگان رفتند. آنها برگه ای نشان داده اند که ظاهرا از سوی دادستانی بوده و بعد خانه را تفتیش کردند، وسایل شخصی او را مثل موبایل و کامپیوترش را ضبط کردند و بعد او را با خودشان برده اند.»

این منبع در خصوص اتهام رابین شاهینی گفت:‌«ماموران فقط گفته اند او متهم به اقدام علیه امنیت ملی است اما توضیح دیگری نداده اند که آخر به چه دلیلی به این اتهام سنگین متهم شده است. فقط گفته اند سکوت کنید که به نفع تان است.»

این منبع در ادامه گفت: «رضا  بلیط برگشت به آمریکا برای ۲۰ جولای خریده بود. ما امیدواریم اول از سلامت رضا باخبر شویم. از او هیچ خبری نیست و به ما کسی جواب نمی دهد که الان رضا کجاست، گرگان یا تهران؟ امیدواریم زودتر رضا آزاد شود و بیگناه موضوعی برای دعواهای میان ایران و آمریکا نشود.»

این منبع درباره علت بازداشت این شهروند ایرانی آمریکایی تبار و فعالیت های او به کمپین گفت: «رابین فعالیت سیاسی نداشت و ما نمی دانیم علت بازداشت او و این اتهام چیست. او فقط متناسب با رشته اش علاقمند موضوعات صلح و عدالت بود و در شبکه های اجتماعی نه تنها اظهار نظرهایش را درباره وضعیت حقوق بشر ایران بلکه کشورهای دیگر هم می نوشت.»

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۱ ژوئیه اعلام کرد که در حال بررسی گزارش های مربوط به بازداشت آقای شاهینی در ایران است. با این حال او اظهار نظر بیشتری در مورد بازداشت این شهروند آمریکایی تبار نکرد.

در ماههای اخیر چندین شهروند ایرانی با تابعیت دوگانه پس از بازگشت به ایران با اتهامات مختلف بازداشت شده اند از جمله هماهودفر، نازنین زاغری و سیامک نمازی. هنوز حتی اتهامات آنها به صور مشخص عنوان نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024